hits

Boble, boble, boble. La det boble!

  • 16.11.2018, 15:53
  • |
  • Kategori: Uttale

Det enkle er nesten alltid det beste. Også i språktrening :)

Her er et lite tips til en helgeaktivitet som er bittelitt sølete, munnmotorikkstimulerende OG veldig artig!

 

Blåsing av bobler i Zalo- vann.

 

Du trenger:

- Stor bolle

- Zalo- vann

- Sugerør i forskjellige størrelser, farger og fasonger

 

Oppgaven er enkel: Blås, blås, blås. Så mye dere orker. Men for all del, ikke sug. Man gjør det bare en gang, for Zalo- vann smaker æsj! i følge Lille My :)

 

Den voksne bør kontrollere at barnet lukker leppene godt rundt sugerøret. Slippes det luft ut av munnen samtidig som barnet blåser i røret, kan det indikere slappe muskler i leppene. Er det meget påfallende og barnet har store problemer med oppgaven, i tillegg til store språkvansker, ta kontakt med en logoped for videre utredning.

 

 

 

 

 

 

Happy weekend!

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #munnmotorikk #munnmotorisktrening #tungegymnastikk #språkvansker #blåseoppgaver #logoped #mamma #mammalivet #morsommeaktivitetermedbarna #språkstimulering

Smakfull tungeøvelse

  • 03.06.2017, 12:12
  • |
  • Kategori: Uttale

Visste du at du kan bruke noe smakfullt pålegg, som for eksempel honning, sjokoladepålegg eller syltetøy for å øve tungen opp i munnen?

 

(Nugatti, honning, tuttifrutti- strø, jordbærsyltetøy og kjærlighet på pinne)
 

Noen barn (og kanskje også voksne) kan streve med lyder som lages langt fremme i munnen, for eksempel l-, t-, d- og rulle r`en. Felles for alle disse lydene er at tungespissen skal plasseres langt fremme i munnen, samt at tungen skal løftes opp mot fortennene.

 

Hvis det ser ut til at barnet ikke klarer å løfte tungespissen opp mot nesen, kan det være lurt å trene litt på dette. Og hvis tungen har en deilig smak som venter på overleppen, kan det være enklere å viljestyre tungen opp.

 

Etter operasjon av stramt tungebånd, kan dette være en fin måte å gjennomføre tungeøvelsene på. Spesielt hvis du har et barn som ikke er så veldig interessert i å øve. Kanskje litt smakfullt pålegg kan øke motivasjonen litt?

 

Du kan også bruke en kjærlighet på pinne som du som trener med barnet kan holde der du ønsker at barnet skal flytte tungen, for eksempel ved hver munnvik. Jeg har også vært så crazy banana innimellom at jeg har brukt tuttifrutti- strø! Ungene elsker det! Bare husk å væte det stedet dere vil at strøet skal sitte, så tuttifrutti- strøet faktisk fester seg til huden :)

 

For forslag til hvordan du kan gjennomføre tungeøvelser uten søtt pålegg, klikk deg videre på disse innleggene:

 

- Tungegym!!

- Visste du at? (Om tungen)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #språkblogg #mammalivet #logoped #logopedlivet #tungeøvelser #tungetrening #tungegym #munnmotorikk #stramttungebånd #tipsogtriks 

 

Men hva med oss som ikke vil rulle? Vi som vil skarre?

  • 24.08.2016, 20:14
  • |
  • Kategori: Uttale


(Bilde hentet fra Google/sotrakviga.blogg.no)
 

 

Rulle- r anses som den vanskeligste å få til av r- lydene. Men noen kan også streve med å få til skarre- r. Skrarre- r er vanlig å bruke på Sør- og Sørvestlandet.

 

Personlig synes jeg en herlig, myk, sørlandsk skarre- r, kan være som musikk for mine ører. Å trene inn en skarre- r istedenfor en rulle- r, kan også noen ganger være en grei løsning dersom barnet ikke ser ut til å mestre rulle- r etter utallige timer hos logopeden og upåklagelig treningsinnsats hjemme.
 

 

Skarre- r er en friksjonslyd. Den lages ved at tungeryggen legger seg inntil den bløte gane og lager en passasje for luftstrømmen som er så trang at det oppstår en friksjonslyd. Den bløte ganen er stram og hevet slik at ingen luft slipper ut gjennom nesa.

 

Hvordan lage en skarre- r?

 

  • Du kan forsøke å gurgle med vann slik at du kjenner hvor lyden skal lages.

 

  • Si en kj- lyd (som i kjøkken, kjøttkake, kino). Kjenn hvordan tungeryggen ligger an mot det høyeste punktet i den harde gane. Prøv å skyve tunga bakover mot den bløte gane. Da skal det komme en skarre- r- lyd.

 

  • Du kan også uttale en g- lyd, og slippe den saaaaaakte ut. Altså at du ikke slipper den ut i en eksplosjon, men lager den om til en friksjonslyd. Luftstrømmen skal gå ut oppå midten av tunga.

 

  • Du kan også tippe hodet ditt litt bakover eller legge deg ned på ryggen, og prøve å lage en g- eller k- lyd med en påfølgende "gurglelyd". Da vil du kjenne at tunga legger seg i en nesten perfekt posisjon for en skarre- r. Sørg for all del å ikke gjøre det til en vane å tippe på hodet hver gang du skal si en skarre- r! :)

 

 

 

Praxis- kortene fra Praxisalfabetet illustrere rulle- r og skarre- r med henholdsvis en vekkerklokke (rulle- r) og en løve som brøler (skarre- r). Synes disse gir et godt bilde på forskjellen mellom lydene og hvordan de lages i munnen.

 

Kilder: Erfaring fra eget arbeid med skarre- r, samt "den store logopedbibelen" til Ingebjørg Skaug: Norsk språklydlære - med øvelser. Vet ikke hvordan jeg som ung, nyutdannet logoped skulle klart meg uten :)

 

LES OGÅ:

- Kj- og sj- sammensmelting - Hipt og kjekt eller ukult og provoserende?

- Å øve på lyder - Uten å øve på lydene

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #skarrer #ruller #uttale #tipsogtriks #praxisalfabetet #praxis #praxiskort #logoped #mamma #mammablogg #logopedlivet #ingebjørgskaug #norskspråklydlære

 

 

Språktrær i full sommerblomstring og småtips til L- trening

  • 30.06.2016, 17:56
  • |
  • Kategori: Uttale



Nyter de deilige sommerkveldene til det fulle ute, med Lille My som løper rundt og storkoser seg :)

Det er mye bedre å nyte finværet enn å sitte inne foran PC`en, så det har det blitt lite av i det siste.

 

Kommer derfor med et lite triks for hvordan du kanskje kan få lurt frem en l- lyd hos barnet, for å bøte på min dårlige samvittighet overfor trofaste lesere:

 

Det er jo fryktelig sjarmerende da, når barnet skal ha på "jyset" om kvelden, eller det har vært hos "jegen" og fått medisin. Det er også veldig søtt når de ber om å få "jimet" når dere sitter og klister strimler av papir på en papp. Det er også veldig godt å spise "sotojade" på lørdagskvelden.

Men selv så søtt og sjarmerende dette er, bør L- lyden imidlertid være på plass innen barnet fyller 5 år.

 

Problemet, når barna lager en j- lyd istedenfor en l- lyd, er at barnet løfter tungen i bakkant istedenfor i forkant av munnen. Prøv å si en j- lyd og prøv å si en l- lyd, så merker du forskjellen på hvor tunga løftes, veldig godt.

 

L- lyden er den eneste lyden som slipper luftstrømmen ut på bare sidene av tunga. For å lage denne lyden, skal en bred tungespiss settes mot tannryggen like bak tennene i overmunnen. Resten av tunga er lav og avslappet. Det viktigste er å få tungen opp, OPP, OPP! Og fram i munnen.

 

En måte å "lure" barnet til å få tungen opp og fram i munnen på, er å smøre en liten klatt med enten syltetøy, honning, sjokoladepålegg, etc. på barnets overleppe. Kun en liten "klump på midten", ikke smør inn hele overleppen! På denne måten blir barnet motivert til å søke mot det søte, og barnet kan med dette muligens mestre å løfte tungespissen opp. Du kan be barnet om å sette på en liten lyd slik at det blir en l- lyd. Gjør dette noen ganger. Forsøk dermed å smøre bittelitt av det søte pålegget under fortennene (altså den flaten som møter fortennene nede i munnen), og se om barnet klarer å føre tungen dit, samtidig som det forsøker å si lyden l. Gjør dette noen ganger. Så kan du prøve å smøre litt søtt pålegg litt bak fortennene (tannryggen), der den "virkelige" l- lyden skal lages. Funker dette etter noen ganger, kan du til slutt gjøre det uten det søte pålegget, og bare be barnet ta tungen opp til tennene. Tungen vil da forhåpentligvis huske det gode, søte pålegget det fikk smake på, og sette tungen sin på rett plass.

 



(Ole Brumm er glad i honning, og sikkert en racer på å uttale l- lyden ;)

 

Merk at det skal en del trening til for at barnet skal bli helt kvitt j- lyden i tale, og bruke l- lyden isteden. Forsøk å trene litt hver dag.

 

Dersom barnet ikke synes å mestrer denne typen trening i det hele tatt, ville jeg ha gått et steg tilbake, og forsøkt meg på munnmotorikktrening. Det kan være at tungen ikke er klar for å lage l- lyden ennå, fordi den verken er sterk eller fleksibel nok. Da er en mulig løsning at tungen må trenes litt. Mer om munnmotorikktrening finner du HER og HER.

 

NB! Har barnet store uttalevansker, og ser ut til å streve fælt med å få til l- lyden, anbefaler jeg å ta kontakt med logopeden i kommunen eller en privat logoped. Ikke tren med barnet på egenhånd over lengre tid! Spesielt ikke hvis du ikke kan registrere noe fremgang. Null fremgang betyr at dere enten trener feil, eller at barnets uttalevansker er så omfattende at det er andre typer terapiformer som må settes inn.

 

Dersom barnet mestrer l- lyden når dere har øvet en stund, følger her noen treningsord som kan hjelpe lyden med å komme på plass i ord:

 

la

le

li

lo

lu

ly

 

lære

lege

lim

lam

Lise

låve

løve

lyn

 

 

Håper dette var litt til hjelp for de som har barn som kanskje strever med å få på plass en l- lyd.

 

 

Lykke til fra en Logopedmamma som er i skikkelig sommermodus! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #språk #uttale #artikulasjon #uttale #uttalevansker #artikulasjonsvansker #uttaletrening #artikulasjonstrening #tipsogtriks #mamma #mammablogg #mammasomvilhjelpe #barnogspråk #logoped #logopedi

 

 

Visste du at? (Om tungen)

  • 17.06.2016, 18:02
  • |
  • Kategori: Uttale

Tungen har mange, mange, mange muskler? Faktisk så består den nesten utelukkende av muskler, noe som gjør den særdeles bevegelig. Den kan raskt innta alle mulige posisjoner og kan berøre så og si hvert eneste punkt i munnhulen.

Musklene i tunga deles inn i den ytre muskulaturen og den indre muskulaturen. Den ytre påvirker tungens posisjon i munnhulen og forbinder den med skjelettet, mens den indre danner selve tungelegemet og er ikke festet til skjelettet.

 



 

Tungen er helt nødvendig for talefunksjonen til menneskene. De fleste lyder lages ved at tungen endrer munnhulens form og volum, og i større eller mindre grad hemmer luften i å passere.

 

Tungen er det viktigste artikulasjonsorganet vi har, og er tungen svak kan det være problematisk å snakke.

 

NETTOPP DERFOR

 

er det veldig viktig med en sterk tunge for å ha en tydelig uttale.

Nedenfor følger noen tungeøvelser som dere kan kose dere med. Helt egenmekka, selvfølgelig ;)

 















Ønsker du å kjøpe et munnmotorikkhefte?

Send meg en forespørsel på mail: tuppiluu@icloud.com

 



 

Ønsker alle mine lesere en riktig god helg! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #logopedlivet #mamma #mammablogg #tungen #munnmotorikk #artikulasjon #munnmotorikkhefte #munnmotorikktrening #helg #godhelg

 

 

 

 

 

 

 

 

LES OGSÅ:

- Tungegym!!!!!!

- Stramt tungebånd

 

Også var det denne R- lyden da... What to do?

  • 01.05.2016, 20:45
  • |
  • Kategori: Uttale

Det har blitt en del R- lyder som har kommet inn kontordøren min i løpet av mitt logopedliv. Eller skal jeg heller si, mangel på R- lyder. De har dukket opp i mange varianter: J, L, skarre- R, en blanding av skarre- R og L og en del egenkomponerte R`er som jeg nesten ikke har klart å høre hvor lages i munnen.

 


(Bilde hentet fra Google).
 

Jeg møtte en gutt i byen en gang, da jeg var ute på en rolig søndagstur. Da var det tre år siden han hadde lært å si rulle- r hos meg, og han hadde gått fra å være et barn på barneskolen da jeg arbeidet med han, til å nå ha blitt en høyreist og flott ungdomsgutt. Han hilste på meg, og sa: "Hei, Marrrrrrrrrrrrrrrrrita! Jeg har den fortsatt!". Jeg smiler fortsatt godt av å tenke på det minnet der :)

Han er en av de jeg husker jeg hadde hos meg lenge. Han var veldig flink til å øve selv, og foreldrene hans var helt supre til å følge opp veiledningstimer og treningen til gutten hjemme. Likevel lot resultatene vente på seg. Han hadde perioder der han ble kjempefrustrert som ikke fikk det til. Han var med på en R- gruppe en stund, og ble betuttet hver gang det kom inn nye barn på gruppa som omtrent forsvant like fort som de kom inn, med R- lyder som var kommet på plass. Jeg ble superfrustrert selv på hans vegne, og vred hodet mitt for nye teknikker og innfallsvinkler til hvordan vi kunne få denne FORBASKEDE R- lyden på plass!

 

Men, så løsnet det en gang.

 

Så lett som bare det. Jeg husker ikke hva jeg gjorde akkurat da, men vi prøvde ut en teknikk som gjorde at rulle- R`en plutselig satt i munnen hans. Som om den alltid hadde vært der.

Det er helt herlig når det endelig skjer! Det er kanskje en av de største grunnene til at jeg elsker denne jobben jeg er så heldig å få ha.

 


(Les mer HER om hvordan du kan lage en R- spå).
 

 

Fakta om R- lyden: (Østlandsk rulle- R)

  • I det norske språket er R- lyden en av de vanskeligste, om ikke den vanskeligste, lyden å lage.
  • Lyden krever en sterk og fleksibel tunge, da lyden er en svært innviklet jobb for tunga.
  • Lyden er vanligvis på plass når barnet er rundt 7- 8 år.
  • Lyden lages ved at tungespissen løftes opp i ganen, forholdsvis langt frem i munnen, ikke så veldig langt unna fortennene. Samtidig strømmer det luft over tunga som hjelper tungespissen (som ligger oppe i ganen) til å vibrere.
  • Enkelt forklart kan man si at R- trening (og for så vidt all uttaletrening) går ut på å endre et allerede "satt" spor i hjernen for hvordan en lyd skal uttales. For eksempel at R- lyden erstattes med en J- lyd. Det vi si at tunga løfter seg bak i munnen i stedet for foran.

 

Det er ofte bittesmå justeringer som skal til for å få lyden på plass. Gutten i eksempelet over, hadde trent munnmotorikk, spesielt tungemotorikk for å øke styrken og fleksibiliteten i tunga. I tillegg hadde han gjort mange øvelser der han repeterer ord med spesielle teknikker for å endre dette "sporet i hjernen" jeg nevnte ovenfor. For hver gang han minnet hjernen sin på at lyden skulle sies ved å løfte tunga foran og ikke bak, ble sporet til den gamle r- lyden gradvis visket ut og erstattet med den nye måten å si lyden på. Altså med tungespissen opp.

Denne typen trening kan barnet, foreldre eller pedagoger utføre selv, under jevnlig veiledning av logoped.

Det må imidlertid en logoped til, med sine finjusterte logopedører, for å høre de bittesmå "feilene" barnet fortsatt kan gjøre, og gå inn og korrigere dem. Det kan handle om at tunga ligger bittelitt for langt bak, eller litt for langt foran, at barnet ikke mestrer å lage en skålformet tunge i munnen, eller ikke mestrer å "flate" tunga ut slik at sidene så vidt berører jekslene. En logoped er også trent på å se om det er noe fysiologisk i munnen som stopper lyden i å komme på plass, så det er veldig viktig å ikke trene, trene og trene i lang, lang tid på egen hånd, spesielt dersom lydene ikke synes å komme seg i det hele tatt.

 

Ta derfor kontakt med en logoped. Det er så unødvendig dersom barnet er nødt til å trene i mange år på en lyd, bare fordi denne "finjusteringen" av lyden ikke blir gjort av noen som kan det. Merk at jeg er klar over at det både er mange foreldre og spesialpedagoger som har forsøkt seg som logopeder med hell, og fått på plass en rulle- R så lett som bare det. Men det kan man aldri vite på forhånd, så det er alltid lurt å ha kontakt med noen som kan veilede dere i treningen og som kan følge opp underveis.

 

Det er noen R- tips jeg vil dele med dere:

 


(Arkivbilde)
 

- Det er lurt å starte med å litt munnmotorisk trening, spesielt hvis du ser at barnet strever med å ta tunga opp mot nesa, ned til haka, osv. (Les mer om munnmotorisk trening HER)

- Forsøk dere på noen treningsord med en teknikk som kalles "D- erstatning", dvs. at R- lyden byttes ut med en D- lyd:

  • d- dikke (drikke)
  • d- dage (drage)
  • d- dosje (drosje)
  • d- dammen (Drammen)
  • d- dukne (drukne)
  • d- dåpe (dråpe)
  • d- donning (dronning)
  • d- divhus (drivhus)
  • d- da (dra)

 

- Og ta kontakt med en logoped :)

 

Nå har dere i alle fall noen øvelser å gjøre i mellomtiden, mens dere (kanskje) er nødt til å vente litt på logopedhjelp.

 

Lykke til! :)

 


(Bilde hentet fra Google).
 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #uttale #uttalevansker #artikulasjon #artikulasjonsvansker #rtrening #uttaletrening #tipsogtrikt #foreldre #mamma #mammablogg #logopedlivet

 

P.S. Logopeder arbeider på ulike måter. Jeg liker å arbeide tett med foreldre og pedagoger som kan følge opp treningen mellom logopedtimene hos meg. På denne måten måten føler jeg at jeg har fått best og raskest resultat. Men jeg er helt sikker på at logopeder der ute har andre måter som kanskje er enda mer effektive enn slik jeg arbeider. Og jeg ser at jeg hele tiden revurderer måten å jobbe på, etter hvert som jeg lærer mer og får flere erfaringer.

 

 

 

 

 

Hva er dette for noe spennende?

  • 16.03.2016, 23:35
  • |
  • Kategori: Uttale

Noen som vet?

 

Denne fikk i alle fall fire logopeder til å vri hodene sine på forrige Talk Tools- kveld, fordi vi til å begynne med, ikke forsto hvordan vi skulle bruke den...

Det er rett og slett en NESEFLØYTE som trener opp den nasale luftstrømmen og hjelper til med å trene lukket mellom svelg og nese, nemlig ganeseilet.

 

Barn som for eksempel er født med leppe- kjeve- ganespalte, kan behøve å trene på dette.

 

Når en trodde at logopedi ikke ble mer spennende, ble det det. I alle fall for sånne fagnerder som vi jo er ;)

 

 

God natt, folkens!

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #talktools #noseflute #nesefløyte #logoped #logopedi #logopedlivet #mamma #mammablogg #fagnerder

 

Mine aller feteste tøfler og litt mer om Oral motor therapy

  • 16.02.2016, 22:02
  • |
  • Kategori: Uttale

Her er mine feteste tøfler:

 



 

Historien bak disse er en meget observant ektemann som fikk med seg at jeg digget disse da Zoe Hart tasset rundt med sånne i TV- serien "Hart of Dixie". Noen søk på Google og en forsendelse fra USA senere, lå de i en pent pakket gave på bursdagen min i fjor.

SMARTE er de også, for hvis Lille My er sutrete er det bare på med disse, så fotfølger hun meg huset rundt for å fange de rare krokodillefroskene mine! :)

 

Tøflene vitner om at vi logopeder i alle fall har en leken side!

Vi er ingen trauste damer i plisséskjørt, perlehalsbånd og testkoffert under armen. Vi er nytenkende og prøver alltid å tenke utenfor boksen. Alle pedagoger gjør i grunn det! Det er helt nødvendig for å motivere alle de barna vi jobber med til å yte sitt aller beste.

 

Det er kanskje det jeg liker aller best med Oral Placement Therapy og Talk Tools: DET ER LEKENT, og barna glemmer at det er trening.

Akkurat der har man funnet en suksessoppskrift på hvordan lyder kan trenes inn på en morsom og effektiv måte.

 

Her er et lite utvalg Talk Tools. Skjønner du hva jeg mener med lekent? :)



  

Oral Placement Therapy er metoden. Talk Tools er et amerikansk firma som har utviklet verktøy til bruk i metoden.

Hovedmålet er å maksimere taletydelighet ved å bruke disse verktøyene på en nøye planlagt og tilrettelagt hierarkisk måte. Du øver opp musklene som skal til for å mestre en bestemt bevegelse eller lyd. Det legges også stor vekt på om barnet har førlighet i musklene i og rundt munnen. Bare tenk på det: Det er ikke lett for et barn å skulle plassere tungen opp i ganen foran fortennene for å produsere en l- lyd dersom barnet ikke kan føle at tungespissen treffer ganen!

 

Talk Tools trener altså muskler i kjeve og munn. Du kan tenke på det som fysioterapi i munnen.

 

For mer informasjon, sjekk ut Barnas språksenter sine nettsider, eller nettsidene til Talk Tools.

 

P.S. Visste du at barn med diagnoser som for eksempel Down Syndrom, Cerebral Parese eller Dyspraksi, får automatisk innvilget Talk Tools gjennom NAV?

 

God natt fra en leken logoped og hennes aller feteste tøfler! :)

 





#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #fetetøfler #hartofdixie #rachelbilson #zoehart #oralplacementtherapy #talktools #downsyndrom #cerebralparese #dyspraksi

 

 

 

 

Bursdagsfeiring og treleker, og omtrentlige aldersgrenser for språklydsutvikling

  • 07.02.2016, 15:20
  • |
  • Kategori: Uttale

God søndag, alle sammen!

 

Nå er det en stund siden forrige innlegg, men i det siste har det mildt sagt vært litt å henge fingrene i på jobben. For gjett hva? Det ER mange med språkvansker der ute som trenger hjelp!

Som jeg tidligere har nevnt, er det ENORMT mange små barn som stammer der ute. Mange treåringer. Jeg tenker mye over hvorfor det er sånn. Er det vårt stadige økende tempo som utløser dette? Barns stadige økende krav til prestasjon? De voksnes språk som går hurtigere nå enn før?

 

 

Det er ikke godt å vite, men hvis jeg skal gi deg som forelder et tips: Ro ned med barnet ditt. Sitt på gulvet, uten å forberede en aktivitet først. Ikke noe spill, ikke noe bok, ikke noe iPad, og se hva barnet velger å finne på. Og følg barnets initiativ. Så enkelt kan det være.

 

Jeg snakket nettopp med min beste venninne om dette i går, på hennes sønns bursdagsfeiring. Hun har også merket seg at dersom det er en helg med mye som skjer, og de ikke får vært noe særlig hjemme i sine egne, vante omgivelser, omgitt av favorittleker og hjemmets trygge svære, merkes det godt på barnet at han er mer urolig utover i uka.

Å være i barnehagen 7-8 timer i uka, er slitsomt, og jeg mener det er utrolig viktig å roe ned på kveldene og i helgene. Ja, så blir ikke hverdagen så innmari innholdsrik og spennende en tid fremover da, men barnet får ro. Ro til å være, ro til å snakke, ro til å bli lest for, ro til å prate.

 

Fra en avslappende helg i høst:

 

Det er mange barn som også strever med en del uttalevansker, og jeg opplever ofte at både foreldre, lærere og barnehagepersonell er usikre på når de ulike lydene kan/bør være på plass. Her følger en liten oversikt:

 

  • 3 år: vokalene + m, p, b, h
  • 4 år: n, t, d, j, f, v, l
  • 5 år: k, g, ng
  • 6 år: rulle- r
  • 7 år: s (etter tannfelling)
  • 9 år: kj, skj

  

NB! Her er det viktig å ikke ta disse aldersgrensene for god fisk. Dette er omtrentlige aldersgrenser, og de varierer noe i litteraturen. IKKE STRESS om barnet ikke har fått til en bestemt lyd. Grensene kan variere veldig og man må ta barnets øvrige utviklingshistorie med i betraktningen.

 

Når det gjelder s- lyden, er den vanskelig å få til hvis det ikke er noen fortenner til stede :)

Og kj- og skj- lyden er i disse tider et kapittel for seg selv. (Les mer om utviklingen av disse lydene under LES OGSÅ i slutten av innlegget).

 

Både venninna mi og jeg har en stor kjærlighet til treleker, og da jeg kom over disse på Søstrene Grene, ble det kjøpt inn et sett til gårsdagens bursdagsbarn og min Lille Snuppelure:

 



 

I slike leker ser jo en logoped ET ENORMT potensiale til begrepslæring også, og det er alltid en bonus! :)

 

Ha en fortsatt fin fastelavenssøndag, og husk for all del å forspis deg på fastelavensboller ;)

 

 

LES OGSÅ:

- Stotring og stamming hos barn

- Visste du at? (Om stamming) og Brrrrrr! Kalde dager!

- Kj- og sj- sammensmelting - Hipt og kjekt eller ukult og provoserende?

- Late lørdager, latter og kj- øvelser

- Å øve på lyder - Uten å øve på lydene

- Gurgling og tøfler

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #søndag  #fastelaven #fastelavenssøndag #språkvansker #stamming #taleflytvansker #ronedmedbarnetditt #bursdagsfeiring #språklyder #språklydsutvikling #uttale #uttalevansker #treleker #tremat #søstrenegrene 

Influensa så det synger etter og R- spåer

  • 29.01.2016, 20:15
  • |
  • Kategori: Uttale

Dett i desa... For å si det sånn!

Da har influensaen inntatt vårt hus, og alle tre (i alle fall mor og far) ligger paddeflate på hver vår sofa med tett hals, feber, rennende nese og hoste herfra til månen.

 

Jeg veit jo at man ikke kan jobbe når man er syk, men det er alltid fælt å vite at unger går glipp av logopedtimene sine fordi jeg er nødt til å være hjemme og pleie snufsenesa mi. Og denne uka var det ekstra ille å gå glipp av R- GRUPPA min gode kollega og jeg pleier å ha ukentlig på en skole.

 

Og vi som skulle dele ut de fine R- spåene vi har laget til gruppa!:

 

 

Instruksjonene rundt (under tallene) er de øvelsene barna skal gjøre. De skal si enten et øvingsord eller en øvelsesremse. Regla i midten er en liten "gulrot" til de barna som har begynt å rulle på r- lyden. Da er det om å gjøre å begynne å bruke lyden i setninger for etter hvert å få den ut i tale.

 

 

Standard spå utenpå, med farger og tall:

 

 

Glidende overgang fra juleverksted til spåverksted etter jul, er fint for en juleelsker som meg :)



 

OBS! Husk at man bør ha kontakt med en logoped før man begynner å trene inn en lyd. Det er viktig at inntreningen blir tilpasset det aktuelle barnet fra første stund og at en logoped er med på utviklingen av lyden underveis!

 

Her er tips til andre morsomme spåer, både som trener språk og som ikke gjør det:

  • Påleggsvelgerspå: Hva vil du ha på brødskiva di? La spåen velge!
  • Bokvelgerspå: Hvilken bok skal vi lese i kveld? La spåen velge!
  • Dyrelydspå: Hva sier kua? Hva sier høna?, osv.
  • Peke-på-kroppsdeler-spå: Pek på nesa di. Pek på munnen din. Hvor er øyet til mamma?, osv.
  • Klesvelgerspå: Hva skal vi kle på nå? Sokker, genser, bukse eller sko? La spåen velge!
  • Fargespå: Nevn tre ting som er røde. Nevn to ting som er blå. Nevn fire ting som er grønne, osv.

 

 

Haha, noen er bare for morro skyld, men kanskje de kan bidra til å gjøre en helt vanlig hverdag litt artigere? :)

 

Som vanlig ønskes det gode dager, fine kvelder og gode helger fra Logopedmamma!

 

 

LES OGSÅ:

- En god, gammeldags spå kan brukes til så mangt :)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #tipsogtrik #spå #influensa #influensasesong #juleelsker

Talk Tools kurs

  • 21.01.2016, 20:37
  • |
  • Kategori: Uttale

FOR en dag! Har fått så mye faglig påfyll at jeg nesten blir svimmel!

 

Talk Tools er i alle fall ikke bare "blåsing i sugerør og fløyter" for moro skyld. Her er det snakk om målrettet og strukturert jobbing med musklene i og rundt munnen for å oppnå hovedmålet som er SPRÅKLYDPRODUKSJON og å MAKSIMERE TALETYDELIGHET!

 

Herlig å fylle på innimellom :)

Jeg kan nesten ikke vente til i morgen for mer.

 

Visste du forresten at et barn med for eksempel dyspraktiske vansker (vansker med å viljestyre taleapparatet til å si det man vil si) behøver 150-200 repetisjoner av én enkelt bevegelse for at akkurat den bevegelsen skal "feste" seg? For eksempel bevegelsen leppene gjør (leppelukke) for å få til en m- lyd?

 

 

 

#logopedmamma #medhjertetforspråket #logoped #mamma #mammablogg #barnogspråk #barnasspråksenter #oralplacementtherapy #talktools #fagligpåfyll #logopedlivet #dyspraksi #dyspraktiskevansker

Gurgling og tøfler

  • 28.12.2015, 14:01
  • |
  • Kategori: Uttale

Visste du at å gurgle vann ved for eksempel tannpuss kan være stimulerende for barnets uttale?

 

Eller å ligge på gulvet og lage "tigerlyder" (grrrrrrrrrrrrrr- gr- gr- gr- grrrrrrrr), også kan være det?

 

 

Hvorfor? 

Jo, for når vi vipper hodet bakover eller ligger på gulvet og åpner munnen, faller tungen naturlig på plass der noen av lydene lages (for eksempel k- og g- lyden, som mange barn kan streve med å få til).

 

For hver gang denne bakre delen av tunga blir stimulert, jo bedre er det for uttalen av lydene som lages der.

 

Ha en fortsatt fin juleferie! Og god gurgling :)

 

 

Har dere forresten sett mine fine tøfler som jeg fikk i julegave? Elsker dem! Passer PERFEKT til ugle- pysjen min :) 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #uttale #uttalevansker #uttaletips #tipsogtriks #foreldre #barn #foreldreogbarn #familie #jul #juleferie #tannpuss #gurgling #tiger #tøfler #victoriassecret #ugle #pysj

Late lørdager, latter og KJ- øvelser

  • 28.11.2015, 13:06
  • |
  • Kategori: Uttale

I dag var det min tur til å sove og pappa`n sin tur til å stå opp med Lille My. Nå nyter jeg en lat lørdag i pysjen, med litt julepusling her og litt adventspusling der. Det er noe med det å gå rundt i pysjen halve dagen. Det er kanskje mammalivets definisjon på luksus? :)

 

Etter forrige innlegg om sammensmeltingen av kj- og sj- lyden, kom det inn ønsker om tips til hvordan kj- lyden kan læres/vedlikeholdes. Noen foreldre (inkludert meg selv) er opptatt av at barna i alle fall skal klare å uttale kj- lyden riktig.

Så får det være en annen diskusjon om barnet vil bruke den eller ikke...

 

Kj- lyden er en friksjonslyd. Det vil si at den oppstår i friksjon mellom tungeryggen og den bløte ganen, hjulpet av luftstrømmen over tunga:


 

 

Forklaring på hvordan lyden lages

Tennene står litt fra hverandre. En bred tungerygg løftes mot den harde ganen mens tungespissen presses mot fortennene i underkjeven. Luftstrømmen skal gå uavbrutt og kraftig ut gjennom en smal sprekk på toppen av tungeryggen. All luft skal gå ut langs midten av tunga og ikke slippe ut på sidene eller gjennom nesa. Den bløte ganen er hevet. Leppene former seg etter nabolydene. Lyden er ustemt. Det vil si at stemmebåndene ikke skal vibrere.

 

Hvordan lure frem lyden?

Du kan faktisk le deg til en kj- lyd!

Lag et smil. Si "hi-hi-hi" (latter) med en trang munn og mye pust. Da kommer det en liten "vislelyd" hver gang du sier "hi" - og DER har du kj- lyden din! :)

Når du har klart å lure frem den riktige lyden, kan du øve på disse ordene:

  • Hi- hi- hi - Hirke (Kirke)
  • Hi- hi- hi - Høtt (Kjøtt)
  • Hi- hi- hi - Heks (Kjeks)
  • Hi- hi- hi - Høkken (Kjøkken)
  • Hi- hi- hi - Hære (Kjære)
  • Hi- hi- hi - Helke (Kjelke)
  • Hi- hi- hi - Hino (Kino)

 

Merk at noen steder på Vestlandet uttales lyden på en litt annen måte.

Forklaring på hvordan kj- lyden lages, illustrasjonen og treningstipset er hentet fra boken til Ingebjørg Skaug: "Norsk språklydlære med øvelser".

 

Da får jeg prøve å komme meg ut av pysjen, siden vi snart skal på barselbesøk til et vennepar som nettopp har fått en nydelig liten jente i førjulsgave.

 

 
 

Ha en super lørdag! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #familie #foreldreogbarn #foreldre #barn #uttale #uttaletips #tipsogtriks #uttalevansker #ingebjørgskaug #norskspråklydlære #hverdagslivet #mammalivet #logopedlivet #øvelser #kjlyden #lørdag #godlørdag #pysj #latlørdag #morgenstund #førjulstid #jul #juleforberedelser #advent #julepusling #adventspusling #barselbesøk

 

 

 

Kj- og sj- sammensmelting - Hipt og kjekt eller ukult og provoserende?

  • 24.11.2015, 21:18
  • |
  • Kategori: Uttale

Da var det rukket å bli tirsdag allerede!

Jeg har "hoppet og sprettet" fra barnehager til skoler, og tilbake til barnehager igjen i dag, så det har vært en rimelig hektisk dag på glattisen. Jeg har imidlertid fått snakket med mange flotte lærere og spesialpedagoger, foreldre og ikke minst, mange supre unger!

Alt i alt en bra dag :)

Men i dag dukket spørsmålet opp igjen: "Du. Jeg har så mange elever i klassen min som ikke klarer å skille mellom kj- og sj- lyden. Hva skal jeg gjøre med dem? Kan DU jobbe med dem? Det er mange foreldre som lurer".

Huff, dette er et hett tema.

Er du en av dem som synes det er helt greit at barn (og voksne!) sier sj- istedenfor kj-? Eller blir du bare utrolig provosert av å høre denne irriterende TALEFEILEN?

Ville du uttalt ordene på bildene nedenfor med samme forlyd, eller skiller du fortsatt på dem?

(Kjøtt eller "sjøtt", kjelke eller "sjelke", kjevle eller "sjevle", kjeks eller "sjeks"?)

(sjokolade, sjampo, sjakk, sjimpanse)

 

Saken er den at dette er en sammensmelting av lyder som er kommet for å bli. Sammenfallet startet angivelig på 1940- tallet, men det er i de siste 15-20 årene sammenfallet virkelig har skutt fart!

Hanne Gram Simonsen forteller i sin artikkel: Fonetisk perspektiv på sammenfallet av sj- lyden og kj- lyden i norsk, hvorfor hun som språkforsker synes sammenfallet av disse lydene er så spennende. Hun påpeker at vi faktisk får være vitne til en språkendring mens den skjer!

Simonsen kaller det sammenfall istedenfor forfall av språket, så kanskje vi skulle være litte mer positive til endringen som skjer?

Eller er det fortsatt bare IRRITERENDE å høre om "butikksjeder" og "sjedekollisjoner" istedenfor butikkjeder og kjedekollisjoner?

 

Jeg som logoped, og de logopedene jeg samarbeider med, arbeider ikke lenger med forskjellen mellom disse lydene. Det er rett og slett fordi at det ER et faktum at kj- lyden er på vei ut av det norske språket. Da prioriteres heller barn som strever med andre lyder, for eksempel s- og r- lyden, som kan være svært sjenerende for dem.

Men, jeg må innrømme at jeg deler ut noen tips til foreldre som fortsatt mener at barnet bør si kj- lyden, og jeg kommer også til å lære min egen datter forskjellen på disse lydene når hun er moden for det. Så får det bli opp til henne om hun vil skille seg ut ved å bruke kj- lyden (som bare vi "gamle" fortsatt bruker), eller om hun kommer til å følge strømmen og ta en tur på "SJINO" med vennene sine ;)

Jeg er med andre ord todelt til denne forandringen som skjer i språket: På den ene siden høres det rart ut i øret mitt da jeg er så vant med å skille på de to lydene, mens jeg på den andre siden prøver å godta at sammenfallet ER et faktum!

 

Ha en fortsatt strålende fin kveld, enten om du står på "sjøkkenet" og "sjevler" ut en "sjøttpai" eller er ute og "sjører" en "sjelke" :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #familie #foreldre #foreldreogbarn #barn #språk #språkiendring #språkrådet #hannegramsimonsen #lingvistikk #sj #kj #sjlyden #kjlyden #sammenfall #sammensmelting #tirsdag #barnehage #skole #lærer #spesialpedagog #pedagog #førskolelærer #talefeil #uttale #uttalevansker 

Å øve på lyder - uten å øve på lydene

  • 05.11.2015, 21:45
  • |
  • Kategori: Uttale

Ah! Det var HERLIG å slenge seg nedpå soffa`n en liten stund, etter en lang dag på jobben og alt det (alle mødre vet), følger med på ettermiddagen :)

Snuppa sover søtt og min deilige soffakrok lokket på meg:

Denne uka har jeg hatt en del veiledninger til både barnehager og foreldre på temaet generell språkstimulering. Det er alltid mange spørsmål rundt hva man kan gjøre for å "booste" språkutviklingen, spesielt utviklingen av lyder, også for de barna som har en tilsynelatende normal språkutvikling.

Det er mange småting det går an å gjøre som kan ha effekt på riktig uttale av lydene på sikt. Dette er enkle ting som kan smettes inn når som helst i hverdagen :)

Lydforberedende aktiviteter er en av dem:

  • Smatt som en hest
  • Stopp som en hest - prrrrrrrrrro!
  • Boble som en fisk - blobb-blobb-blobb
  • Brom som en bil
  • Lokk på et ekorn
  • Lag lyden til en hest som går
  • Hves som en slange
  • Ligg på gulvet og brøl som en løve - grrrrrrrrrrrrr!
  • Gurgle med vann

 

Alle disse aktivitetene setter i gang både munnmotorikk og stimulering av punkter i munnen der enkelte lyder lages.

Genialt enkelt - Ganske enkelt genialt! :)

En annen GENIAL ting er Snuppelures myke lekekasse fra 3 Sprouts. Den oppbevarer leker OG ser pen ut i stua mi. Vinn - vinn, for både små rotekopper og Logopedmammaer som liker orden :) Den kan bestilles fra Lykkeland.no.


 

Fortsatt Happy torsdag kveld til alle sammen!

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #familie #foreldre #foreldreogbarn #barn #barnogspråk #språkforberedendeaktiviteter #torsdag #språktips #begreper #uttale #tipsogtriks #tipsogråd #tips #råd #språk #lek #språklek #3sprouts #lekekasse #interiør #stue #kosekrok #leker #soffakrok #hverdagslivet

Tungegym!!

  • 04.10.2015, 14:20
  • |
  • Kategori: Uttale

Hvis det er noe jeg elsker mer enn å snakke om begreper, så er det å snakke om tungegym/munnmotorikk og hvilke øvelser en kan gjøre :)

Tungegym er veldig viktig å gjøre for de barna som strever med lydene, men man vet jo ikke på forhånd hvem som kommer til å streve med lydene, og hvem som får lydene på plass av seg selv. Det gjør derfor ikke noe at man starter tidlig med å gjøre noen tungeøvelser foran speilet med barnet. Det legger et godt grunnlag for å få lydene på plass etter hvert. Du får også sjekket om barnets tunge ER sterk, og om det er noen av øvelsene han eller hun strever med. Da ville jeg øvet litt ekstra på akkurat denne. Du kan gjøre tungegym med barn som er fra ca. 2 år og oppover i alder. Barnets interesse for det bør veie tungt. IKKE PRESS PÅ MED ØVELSER DERSOM BARNET VIRKER HELT UINTERESSERT I Å GJØRE DEM.

Hovedhensikten er å gjøre tungen sterkere. Tungen behøver å være sterk og fleksibel for å kunne uttale lydene riktig. For eksempel når et barn bytter ut l- lyden med en j- lyd (barnet sier "jøve" istedenfor "løve"), forteller det meg at tungespissen ikke er så sterk at barnet klarer å ta tungen opp og frem i munnen. Barnet løfter heller tungen opp bak i munnen og lager en j- lyd istedenfor en l- lyd. Da er det lurt å få tungen sterkere før en setter i gang med å trene på selve l- lyden. Tungeøvelser bør i alle fall trenes samtidig med inntreningen av selve lyden.

Nå skal det sies at logopeder er litt uenig i effekten av munnmotoriske øvelser, men jeg er åpenbart en av de som har stor tro på det. Jeg har sett gode resultater med slik trening gang på gang, og jeg pleier vanligvis å anbefale slik trening i forbindelse med uttalevansker.

Som alle andre kroppsdeler, er også tungen ulik fra person til person. Folk kan ha kort tunge, lang tunge, stor tunge, bred tunge, spiss tunge. You name it! Jeg har sett ganske mange tunger i løpet av mitt logopedliv og de fleste tungene passer (heldigvis) til munnen tungen er festet i :) Størrelsen på tungen har derfor vanligvis ikke så mye å si for uttalen, men er det snakk om stor tunge i forbindelse med syndromer, kan tungen ofte være et stort hinder for korrekt uttale.

TUNGEØVELSER: (5-10 repetisjoner på hver øvelse)

  • Tungen opp mot nesetippen (barnet skal helst klare å få til en spiss med tungen) og tungen ned mot haken
  • Tungen fra den ene munnviken til den andre munnviken
  • Slikke seg rundt munnen (den ene veien) og slikke seg rundt munnen (den andre veien)
  • Lage "kul på kinnet" med tungen på den ene siden, lage "kul på kinnet" med tungen på den andre siden.

 






 

Det er lurt å gjøre øvelsene foran speil, så å ta dem i forbindelse med tannpuss er fint. Nå skal det sies at dette kun er øvelser for tungen. Strever barnet med slapp kjeve, mimikk, eller lignende, er det andre øvelser som skal gjøres. Det er lurt å kontakte kommunal logoped hvis du mistenker at barnet ditt strever veldig med munnmotorikk og uttale.

Når de ulike språklydene kommer på plass kan variere fra barn til barn, men l-, k- og g- lyden pleier å komme på plass i barnehagen. Det vil si at de bør være på plass før barnet runder ca. 5 år. L- lyden pleier å komme på plass først, så k- og g- lyden. R- og s- lyden bør være på plass innen barnet er ferdig på 2 trinn, altså ca. 7-8 år. Det finnes også mange andre språklyder som kommer på plass i løpet av barnehagealder, men dette er altså de vanligste uttalefeilene barn gjør i denne perioden.

Ellers kan det være lurt å tenke over at barn behøver tyggemotstand. Generasjonen av barn som vokser opp nå har jeg hørt bli kalt "youghurtbarna", fordi de spiser så mye bløt mat (youghurt, polarbrød, pasta, etc.), som ikke fantes før i tiden. Mat med litt tyggemotstand, det vil si knekkebrød, gulrøtter, epler, ja til og med tyggis, kan være styrkende for et barns munnmotorikk og uttale. Det å leke seg tidlig med de ulike lydene, for eksempel å gurgle vann sammen med tannpuss, ligge på gulvet og "grrrrrrrrr- e" som en løve, gjør barnet kjent med at det finnes lyder (k og g) som skal lages bak i halsen. Og å leke med en lekeslange som "ssssssss- er" seg over gulvet eller toget som "ttttttttttttt- øffer" seg bortover skinnene, stimulerer lydene som lages foran i munnen med tennene og tungen.

Jo mer barnet får kjent på hvor de ulike stedene lydene lages og får til bevegelsene der, jo lettere kommer kanskje lydene?

 

Lykke til, og fortsatt god søndag fra en usminket Logopedmamma :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mammalivet #hverdagslivet #mamma #mammablogg #søndag #uttale #uttalevansker #munnmotorikk #munnmotoriskeøvelser #tungegym #tungegymnastikk #tipsogtriks #familie #barn #foreldre #foreldreogbarn #språk #språktips 

Stramt tungebånd

  • 23.08.2015, 13:46
  • |
  • Kategori: Uttale

Håper alle har hatt en deilig helg! Vi har vært på Drammen Elvefestival og kost oss med biltreff, belgisk vaffel, tivoli, folkelivet og finværet. Lille My er heldigvis bedre. Er bare 11- tallet under nesa som består :) Med en pappa som er over gjennomsnittet interessert i gamle, amerikanske biler, kom det ikke som noen overraskelse på oss at Snuppelure var helt spinnvill der vi sto og kikket på bilene som rullet inn i byparken. Mye broom og vroom, og det elsker hun! Mamma og pappa koste seg også maks, så gårsdagen går inn i boka som en super sommerdag med Lille familie W.

Hvis du ennå aldri har vært på Drammen Elvefestival, anbefales det å ta seg en tur til neste år, når muligheten byr seg igjen :) Les mer om Drammen Elvefestival HER.

 

 

Jeg møtte på en bekjent under festivalen, som spurte meg om sønnens stramme tungebånd. Dagens innlegg ble dermed født:

Tungebåndet er den syltynne strengen under tungen som skal holde tungen på plass. Noen ganger kan dette tungebåndet være for stramt eller kort, og barnet kan derfor ikke bevege tungen optimalt. Forekomsten varierer mellom ulike studier til færre enn 1% til opptil 10% av befolkningen (nhi.no). Barnet kan få problemer med å die og senere kan også talen bli påvirket av det for stramme tungebåndet. Les mer på ammehjelpen.no for mer informasjon om stramt tungebånd og amming.

Når stramt tungebånd blir oppdaget på sykehuset rett etter fødselen, blir det ofte "klippet" (operert) der og da. Dette er for at ammingen skal gå lettere. Det jeg imidlertid har erfart innenfor mitt fag, er at selv om tungebåndet er blitt klippet ved fødsel, strever fortsatt mange med uttalen senere i livet.

Jeg har fått mange henvendelser om stramt tungebånd i løpet av årene. Det største problemet er at barnet ikke mestrer å ta tungen opp i ganen, noe som har stor betydning for de lydene som krever at tungen jobber "der oppe". Blant annet er det mange som strever med å mestre østlandsk rulle-r.

Vevet rundt tungebåndet kan nemlig gro sammen igjen, slik at tungebåndet fortsetter å være stramt. Det er derfor vi logopeder er så strenge på det at barnet skal sette i gang med å gjøre munnmotoriske øvelser omtrent med en gang tungebåndet er klippet, for å unngå at vevet gror tilbake. "Medisinen" fra logopeden pleier å være følgende: masse iskrem (for å lindre) og tungeøvelser.

Etter å ha kikket på tungen til alle mine venninners nyfødte babyer og min egen lille, har jeg observert at tungebåndet ser stramt ut hos nesten alle babyer. De får den formen på tunga som kalles for "hjerteform". Det vil si at du tydelig ser et innsøkk på midten av tungen, der det strammer seg. Ingen av disse babyene har i dag problemer med for stramt tungebånd, og hjerteformen avtok også gradvis hos min Snuppe. Det er jo egentlig logisk at en muskel (som tungen er) som ikke før er blitt brukt, trenger å få sjanse til å trene seg opp for å ikke være slapp. Jeg tror at når barnet begynner å skrike og spise, trenes tungen og tungebåndet seg langsomt opp, og det vil strekkes og tøyes. (Dette er bare min teori ut i fra det jeg har lest og erfart. Leger, kom med en forklaring under på akkurat dette fenomenet :)

Hvordan får du sjekket at tungebåndet er for stramt?

Hjerteformet tunge pleier å være ganske tydelig gjenkjennbart. Hvis du er usikker, kan du også be barnet om å prøve å ta tungen opp i ganen eller ut av munnen og opp mot nesetippen. Noen strever veldig med dette. Du kan også se at det ikke vises noen tydelig spiss tupp på tungen. Tungespissen ser heller litt flat ut og du kan se at tungebåndet strammer litt. 

Talen kan også være utydelig. Barnet kan strever med mange lyder, og uansett om barnet er flink til å gjøre masse munnmotoriske øvelser og uttaletrening, synes ikke talen å bedre seg. Da ville jeg vurdert å gå videre med det.

Hvordan går du fram hvis du mener at barnet ditt har stramt tungebånd?

Det finnes mange veier å gå. Noen ganger henviser skoletannleger videre til kirurg som kan klippe det. Fastlegen kan også henvise til spesialist. Men vær obs! Slik jeg har forstått det, skal det være meget stramt før kirurgen opererer. Kriteriene for når det skal/ikke skal opereres kan jeg ikke mye om, men jeg opplever ofte at barnet får avslag fordi tungebåndet ikke er stramt nok.

Videre bør dere få kontakt med en logoped som kan hjelpe dere med å tilpasse et munnmotorisk treningsopplegg etter at tungebåndet er klippet.

I de fleste tilfeller, og med riktig trening og innsats fra både foreldre og barn, vil uttalen komme seg bra etter inngrepet. Noen kan også leve hele livet med stramt tungebånd, og uttalen deres kan være like perfekt som de med "normalt" tungebånd. Det finnes store variasjoner og individuelle forskjeller også her, som med alle andre vansker.

Lykke til og fortsatt god søndag :)

Her er det sol og sommer, og det nytes!


 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #foreldre #foreldreogbarn #familie #barn #språktips #stramttungebånd #uttale #barnogspråk #drammenelvefestival #søndag

 

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget