Hva sier man egentlig til barnet som stammer?

  • 26.09.2017, 15:21
  • |
  • Kategori: Stamming

 

Jeg får inn mange flotte spørsmål fra dere lesere, og før sommeren fikk jeg inn ett av en mamma med et barn som stammer. Hun lurte på tips til hva man skal si til barnet når det står fast på ordene sine. Videre spurte hun om hvilke forklaringer man kan gi til andre barn som kommenterer barnets stamming.

 

Her beveger vi oss litt bort fra selve det talespråklige aspektet og mer mot den psykologiske biten av det å ha en talevanske. Man bør trå varsomt og huske på at ingen barn (eller voksne for den saks skyld) er like med hensyn til hvordan de vil håndtere talevanskene sine.

 

Mange foreldre med barn som stammer opplever å høre slikt som: "Hvorfor kan jeg ikke snakke, mamma?", "Hvorfor får jeg ikke ut ordene mine?" og lignende.

 

For det ER frustrerende og helt grusomt for oss som foreldre å stå og se på at barnet vårt ikke får ut det de vil si. Enten om det er på grunn av stotring/stamming eller andre former for talevansker.

 

HER ER MINE BESTE TIPS TIL HVA DU KAN SI TIL BARNET SOM STAMMER:

 

  • Du kan forklare at alle stopper eller hopper på ordene innimellom. Til og med mammaer og pappaer kan gjøre det hvis de er litt nervøse før de skal snakke eller hvis de har masse de vil si på en gang. "Noen hopper mer enn andre, slik som du, men jeg kan ikke helt si hvorfor akkurat du gjør det og ikke (navnet til bestevenn, skolekamerat e.l.)".

 

  • Unngå å bruke ordet "stamming" med de minste barna. Bruk heller ord som "hoppe", "stoppe", "hakke", "snuble". På den måten stempler du ikke vansken med et nytt begrep, men du stabiliserer og normaliserer det med kjente og forståelige ord.

 

  • Et bilde jeg ofte bruker for å forklare hva som skjer: "Alle de lange og fine ordene du har i hodet ditt, liker å krangle om å komme først ut av munnen din. Tenk deg at ordene står i kø fra hodet, nedover i halsen og utover i munnen din. Alle sammen vil ut på en og samme tid. De dytter og knuffer på hverandre. Noen ramler, noen snubler, og mange av dem kommer seg ikke ut av munnen din en gang. Derfor hopper du litt når du snakker. Og det beste du kan gjøre, er å prøve å snakke litt saktere. Da får ordene litt bedre tid på å komme seg ut av munnen".

 

 

OG HVA SIER MAN EGENTLIG TIL ANDRE BARN SOM KOMMENTERER DITT BARNS STAMMING?

 

En mor til et barn jeg arbeidet med, spurte kompisen til barnet om han kunne si: "Takpapp, veggpapp, gulvpapp, takpapp, veggpapp, gulvpapp" 20 ganger etter hverandre uten at han snublet, hoppet eller stoppet i ordene. Kompisen forsøkte det og kom ikke langt før tungen slo helt krøll på seg. Så sa moren: "Sånn føles det for sønnen min også når han hopper på ordene. Han mener å få ordene riktig ut, men det skjer noe underveis i munnen som gjør at ordene hopper og spretter isteden". 

 

Jeg synes dette var en utrolig kjekk forklaring å gi, siden barnet også får kjenne i munnen hvordan det føles at ordene kommer hoppende ut og at alt stokker seg.

 

Minner om at alle som har barn med språk- og talevansker bør ha kontakt med en logoped, enten gjennom kommune eller privat. Vent aldri å se om det går over av seg selv eller forsøk å behandle vansken selv. Rådene på denne bloggen er kun ment som generelle tips en kan prøve ut i påvente av logopedhjelp.

 

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #taleflyt #taleflytvansker #stamming #stotring #barnogspråk #mammablogg #mamma #logoped #logopedtips #tipsogtriks

 

Logopedmamma på KK mamma

  • 15.06.2017, 14:03
  • |
  • Kategori: Stamming

Jeg fikk spørsmål om å kommentere i en artikkel om stotring på KK mamma, og jeg blir så utrolig glad av slike forespørsler! Det var jo nettop derfor jeg startet denne bloggen; At flere foreldre og folk som arbeider med barn skal få kunnskap om språkvansker. Jeg håper og tror at enda flere barn vil få raskt hjelp når det finnes mer informasjon om de ulike vanskene på nett. Og jo mer media retter søkelyset på det, jo bedre er det. Kjempeflott at KK mamma tar opp stotring hos småbarn! Det er en dyktig logopedkollega som uttaler seg i artikkelen, så her er det mye info å hente :)

 

Artikkelen kan leses HER.

 

(Bilde hentet fra Google)

 

LES OGSÅ:

- Lær deg å snakke saaaaaktere :)

- Stotring og stamming hos barn

- Ro og trygghet på den Internasjonale stammedagen

- Say Hello to my little friend: Skilpadda

- Kjenner du noen som stammer? Se her:

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #stamming #stotring #stotringhossmåbarn #taleflytvansker #kkmamma #mamma #mammablogg #mammalivet
 

International Stuttering Awareness Day

  • 27.10.2016, 12:44
  • |
  • Kategori: Stamming

 

Ja, den 22. oktober var den Internasjonale stammedagen. Skulle ha skrevet et innlegg da, men med syk Snuppelure, ble prioriteringen kos og trøst isteden.

 

Stolthet, respekt, verdighet og anerkjennelse er nøkkelord for årets stammedag.

 

I møte med barn som stammer, opplever jeg sjelden at de opplever sin egen stamming som positiv. Men én gang møtte jeg ei helt vidunderlig jente som selv mente at hennes stamming ga henne karakter og hjalp henne med å skille seg ut i mengden. Hun ville arbeide med sin egen stamming for å roe den noe, men ønsket den ikke helt bort på grunn av den sterke karakteren hun selv mente hun hadde på grunn av stammingen. Hun mente at stammingen bidro til å gjøre henne unik i mengden av likhet. Det var nesten slik at foreldre og lærere ville "kurere" stammingen hennes mer enn hun selv ville.

 

Som logoped, er egentlig første bud at klienten selv må være villig til å ta tak i eget problem. Det blir helt meningsløst å sitte time etter time å arbeide med noen som egentlig ikke vil ha hjelpen din. Som oftest går dette på motivasjon og ikke nødvendigvis på motvilje mot å bli bedre. Det kan rett og slett være kjedelig å trene innimellom!

 

Denne jenta hadde derimot motivasjon for trening, men ikke for å bli kvitt stammingen for seg selv, men fordi hun så at andre ble plaget av at hun stammet i kommunikasjon med dem.

 

Hva skjedde?

 

Hun ble raskt bedre.

 

Hvorfor?

 

Kanskje fordi hun ikke la så stort press på seg selv for å bli bedre? Kanskje fordi hun hadde akseptert stammingen sin og var nesten litt stolt av den?

 

Noe av det første som avklares i timen hos meg er å avklare hvilke forventninger klienten har med tanke på hvor mye bedre hun skal bli. Er målet å bli helt "kvitt" stammingen helt eller er det å redusere den? Hvis klienten kommer inn på logopedtime med den forventningen om at logopeden skal "kurere" stammingen og sørge for at den blir helt borte, legger hun et stort press på seg selv. Og hva skjer hvis klienten ikke møter denne forventningen? Hun blir litt bedre, men stammingen blir ikke helt borte?

 

Skuffelse.

 

Som igjen går på selvfølelsen og følelser knyttet til egen stamming. Som igjen kan gjøre stammingen verre.

 

Nei, stolthet over den karakteristikken det å stamme egentlig er, burde kanskje arbeides mer med? Både hos logopeder, foreldre og lærere?

 

Nå har jo jeg selv aldri stammet, så egentlig kan jeg ikke engang begynne å ane hvordan det føles ut, men nå har jeg arbeidet en del med det, og det ser ut til at jo mer avslappet holdning barnet (og foreldrene) har til stammingen, jo lettere går behandlingen og jo bedre blir resultatene.

 

Det står uansett stor respekt av denne jenta her, og alle andre som stammer og måten de velger å takle det på.

Og med respekt gjelder også det å tilpasse seg i samtale med en som stammer. Mer om det kan du lese HER, i fjorårets innlegg.

 

Alle mennesker skal føle seg verdifulle og anerkjent, uansett vanske eller utfordring. Årets Internasjonale stammedag oppfordrer mennesker som stammer til å søke informasjon, erfaringer og støtte hos andre.

Når det gjelder slike grupper for stammere i Norge, kan Norsk Interesseforening for Stamme (NIFS) kontaktes. De tilbyr både kurs og diverse sosiale aktiviteter sammen med andre personer som stammer.

 

HER er en fin video på ISAD (International Stuttering Awareness Day) sine hjemmesider, som omhandler nettopp det å være en stolt stammer.

 

Ha en fin torsdag videre! :)

 

P.S. Jeg er klar over tilnærminger og behandlinger som har null stamming som mål, men den diskusjonen der, om hvilken behandlingsmåte som er best, kan vi ta seinere :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #logoped #logopedblogg #logopedlivet #stamming #taleflytvansker #nifs #norskinteresseforeningforstamme #isad #internationalstutteringawarenessday #respekt #stolthet #verdighet #anerkjennelse

Say Hello to en barnehages Little Friend: Skilpadda

  • 03.09.2016, 21:29
  • |
  • Kategori: Stamming

God kveld i stua :)

Nå er jeg i ferd med å "lande" og hente meg inn igjen etter en hektisk periode, både på jobb og på den sosiale fronten. Bryllup, utdrikningslag og jobbturer er et tilbakelagt kapittel for denne sommeren, og jeg kan igjen begynne å glede meg til jul.. (For de som ikke vet det: Jeg ELSKER jula!)

 

For en tid tilbake skrev jeg et innlegg som handlet om en liten justering i hverdagen som kan ha stor betydning for barns taleflyt:

Say Hello to my Little Friend: Skilpadda.

 

I etterkant av dette innlegget fikk jeg en veldig hyggelig mail av en dame som arbeider med en språkgruppe i en barnehage. Hun hadde, i samarbeid med barna, laget en kjempefin taleflytskilpadde:

 



 

Det ser ut til at de har brukt små, avrevne lapper av forskjellig typer innpakningspapir. Og et slikt prosjekt er jo helt perfekt! Man kan jo snakke med barna om viktigheten av å snakke sakte, å ta seg tid til å lytte når andre snakker og å ikke avbryte andre, samtidig som man holder på med et slikt prosjekt.

 

Veldig lurt! Tusen takk for at du delte denne idéen med meg. Håper andre også kan bruke den.

 

 

Ha en fortsatt fin lørdagskveld, og husk å snakke sakte :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mammablogg #mamma #logoped #taleflyt #taleflytvansker #stamming

Kjenner du noen som stammer? Se her:

  • 02.08.2016, 18:21
  • |
  • Kategori: Stamming

Stammer barnet ditt?

Jobber du med barn i barnehagen som stammer?

Har du barn som stammer i klasserommet ditt?

Er du kollega med en som stammer?

Stammer du selv?

Er du logoped og vil vite mer om stamming?

 

Gå inn på hjemmesidene til The Stuttering Foundation.

 

 

Her kan du blant annet finne informasjon, videoer, spill, artikler, tips til videre lesing om temaet, og mye, mye mer.

 

Informasjon på norsk finner du blant annet hos Norsk Interesseforening for stamme (NIFS). Der kan du som stammer eller som kjenner noen stammer, holde øye med om det dukker opp arrangementer du kunne tenke deg å være med på. De har tidligere arrangert familieweekend, høstweekend og filmvisninger. Ønsker du å bli medlem av NIFS, er et medlemskap superbillig, som de selv uttrykker på hjemmesiden :) Kikk innom da vel!

 


 

 

Deler denne plakaten i PDF fra The Stuttering Foundation: 6 tips når du snakker med en person som stammer. Nyttige tips.

 

Ha en strålende tirsdag alle sammen :)

 

LES OGSÅ:

- Say hello to my little friend: Skilpadda

- Ro og trygghet på den internasjonale stammedagen

- Stotring og stamming hos barn

- Lær deg å snakke saaaaktere :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #logopedlivet #stamming #menneskersomstammer #thestutteringfoundation #norskinteresseforeningforstamme #barnsomstammer #voksnesomstammer #ungdomsomstammer #stamme #tips

 

 

Say hello to my little friend: Skilpadda

  • 24.05.2016, 20:43
  • |
  • Kategori: Stamming

Visste du at du kan gjøre en ørliten justering i hverdagen, som kan stor innvirkning på et barns taleflyt og språkutvikling?

 



 

 

Det å redusere taletempoet ditt, kan gjøre susen. Jeg har tidligere skrevet litt om dette temaet i innlegget

Lær deg å snakke saaaaaaaktere :)

 

Men det er ikke så lett å huske på å snakke saktere i løpet av en hektisk hverdag, og det er heller ikke så enkelt å bare be et barn om å snakke saktere! Det skal man egentlig heller ikke gjøre, da det kan få barn som opplever brudd i taleflyt til å bli oppmerksom på at det "er noe" med talen deres. Det er delte meninger om når og hvorvidt man skal gjøre barnet oppmerksom på at det er noe spesielt som skjer i talen deres, men en gylden regel har lenge vært at man helst ikke skal bruke ordet stammer rundt barnet. Da er det bedre å kalle det for å hoppe, stoppe, humpe eller bruke lignende ord, for å beskrive det som skjer i barnets tale. Dette er imidlertid når barnet først selv har pekt på at det er noe med egen tale, eller at du tydelig ser at barnet blir sint, frustrert eller lei seg fordi det ikke får ut de ordene det vil, at man kan begynne å snakke litt forsiktig om talen og måten vi snakker på.

 

Et godt verktøy er å bruke en skilpadde som bilde på hvordan vi egentlig bør prate. Alle sammen! Ikke bare barnet.

Har du et barn som stammer eller stotrer i hus, kan man for eksempel printe ut et bilde av en skilpadde eller bruke en lekeskilpadde og snakke om hva som kjennetegner den: Den er treeeeeeeeeeeg. Den går laaaaaaaaangsomt. Den har goooooooooooood tid. Den stopper opp og lukter på blomster. Da puster den inn og puster ut. Også går den videre. Saaaaaaaaaaakte, ned mot stranda for å svømme seg en tur.

Vis med kroppen, vis med talen din, vis med tempoet ditt, hvordan en skilpadde går og snakker. Finn på at når dere skal spise middag den dagen, skal alle huske på å snakke "i skilpadde". Ungene synes det er morsomt, og spesielt morsom  er det hvis du har gitt barnet i oppgave å passe på at mamma og pappa også snakker "i skilpadde". Finn på en passende straff for deg selv dersom barnet tar deg i snakke fortere enn et skilpaddetempo under middagen (for eksempel at de skal få is til dessert - på en ukedag!). Det blir garantert is på alle, for det ER vanskelig å snakke sakte ;) Heng opp bilder med skilpadder rundt omkring i huset slik at alle passer på å snakke "i skilpadde".

 

Du kan for eksempel bruke min, egenillustrerte skilpadde, som kan lastes ned HER.

 

Så kan det hende at barnets taleflyt kanskje roer seg noe. I alle fall har dere klart å skape et roligere taletempo hjemme. Og du skal bli overrasket over å finne ut at selve energien i huset også kan bli roligere, når vi tar oss tid til å snakke litt roligere med hverandre.

 

Nå skal det nevnes at mamma og pappa i denne husholdningen arbeider med dette omtrent hver dag. Snuppa vår, stotrer/stammer ikke, men siden jeg veit det jeg veit om viktigheten av å snakke roligere, prøver også vi så godt vi kan å få dette til. Lille My er jo nå i en voldsom utvikling med tanke på språket hennes, og vi vet at også barn med språkvansker har godt av å få språk, språklyder og begreper presentert i et tempo som ikke overstiger de forutsetningen barnet har til å ta det i mot. Jeg tenker at dette også er en viktig huskeregel for barn med normal språkutvikling.

Min mann og jeg kan ofte ha hundre beskjeder å gi til hverandre under middagen, fordi han skal hit og jeg skal dit på kvelden. Og midt i mellom oss, på sin lille Tripp Trapp- stol, sitter Snuppeluris og observerer. Og lærer. Og bearbeider. Og speiler. Måten mamma og pappa snakker med hverandre. Det hun ser og hører er hennes referansepunkt på hvordan kommunikasjon skal foregå. Da er det vår oppgave å lære henne at et rolig taletempo, er et godt taletempo.

 



En snegle kan forresten også brukes som et bilde på et sakte og rolig taletempo. Her på en negllakk Lille My fikk til bursdagen sin, som skal kunne vaskes av med vann og som ikke inneholder noen farlige stoffer. Snails heter den.
 

 

Lyyyyyyyyyyyyyyyyykke tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil, aaaaaaaaaaaaaalle saaaaaaaaaammen! ;)

 

P.S. Også i en barnehage, kan det være fint å ha fokus på et rolig taletempo. Hvis du har mange på avdelingen din som stotrer/stammer, kan det være et supert første tiltak å snakke om den søte skilpadden som bruker laaaaaaaaang tid på å snaaaaaaaaaakke. Bilder av skilpadder kan henges rundt omkring, som minner barna på å snakke "i skilpadde". Rollespill der to skilpadder (to barn eller to pedagoger) står og snakker sakte til hverandre, kan også være veldig morsomt :)

 

Og husk på å kontakte logopeden i kommunen, dersom et barns taleflyt ikke synes å bedre seg i det hele tatt. Og tenk alltid at: Tidlig hjelp er god hjelp. Ikke "vent og se", men få inn tiltak så fort som mulig.

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #mammalivet #logopedlivet #stamming #taleflyt #taleflytvansker #tiltak #barnogspråk #språk #skilpadde

Visste du at? (Om stamming) og Brrrrr! Kalde dager!

  • 19.01.2016, 21:29
  • |
  • Kategori: Stamming

Fire av fem førskolebarn som stammer vil bli bedre.

 

De barna som mest sannsynlig vil bli bedre er de barna som:

 

  1. Allerede viser tegn til bedring
  2. Ikke har noen slektninger som stammer
  3. Ikke er klar over eller urolig over egen tale
  4. Ikke har noen andre problemer med talen
  5. Ikke har så avansert språkferdighet ellers
  6. Har stammet i mindre enn ett år
  7. Har foreldre som ikke er veldig engstelige for barnets stamming

 

HUSK! Foreldre er ALDRI årsaken til at barnet stammer!

 

Men det er mye foreldre (og andre som er en del sammen med barnet i løpet av dagen) kan gjøre for å begrense stammingen:

 

- Hvis et barn blir gitt tid, kan hun tenke og planlegge det hun skal si og koordinere bevegelsene i taleapparatet sitt. Mange barn forhaster seg inn i tale. Du kan forsøke å modellere pauser før du snakker og selv bruke et lavt taletempo barnet vil herme etter.

- Når et barn får et spørsmål er hun forventet å svare. Hennes evne til å svare flytende vil komme an på hvor vanskelig spørsmålet er og hvor god språkferdighet barnet generelt sett har. Foreldre kan hjelpe barnet å svare mer flytende ved å:

 

  • Unngå spørsmål som er for komplisert for barnet ditt å svare på
  • Gi henne masse tid til å tenke og gi sitt svar
  • Unngå å stille et nytt spørsmål før hun har fått godt med tid til å svare på det første

 

- Når vi er i en gruppe, er det ofte at vi overlapper eller avbryter hverandre. Det kan være svært vanskelig for et barn som stammer dersom hun føler hun må forte seg med å forteller det hun skal si før noen andre blander seg inn. Du kan hjelpe barnet som stammer ved å sørge for at alle lytter til hverandre og at ingen avbryter den som snakker. Hun vil da føle at kan ta den tiden hun trenger, og dette kan igjen føre til at hun er mer flytende. Det er også viktig å holde det rettferdig - sørg for at også andre familiemedlemmer får sagt det de vil si, i tillegg til barnet som stammer.

- Hvis du kan gi barnet ditt litt "kvalitets- alenetid", kan dette hjelpe henne ved at hun har din fulle oppmerksomhet og ikke noe press om å forte seg.

 

(Kilde: Practical Intervention for Early Childhood Stammering - Palin PCI Approach, Kelman & Nicholas, 2015)

 

BRRRRRRRR! Det er kalde dager, og godlua er på!

 




Ha en fortsatt fin tirsdags kveld! :)

 

 

LES OGSÅ:

- Stotring og stamming hos barn

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #logopedlivet #arbeidslivet #stamming #tipsogtriks #barnsomstammer #tipsogråd #kaldevinterdager #kaldedager #brrrrr #vinter #practicalinterventionforearlychildhoodstammering #palinpciaproach #pci #stammering #taleflytvansker

Ro og trygghet på den Internasjonale stammedagen

  • 22.10.2015, 09:13
  • |
  • Kategori: Stamming

God morgen alle sammen :)

 

I dag er det den Internasjonale stammedagen, og derfor den perfekte anledningen til å lære én ny ting om personer som stammer:

- Det eneste de ønsker seg i en samtalepartner, er en som utviser RO og TRYGGHET. Hold på blikkontakten og ikke la blikket vandre på alt mulig annet når du snakker med en person som strever med å få ut ordene. Du skal selvfølgelig ikke stirre dem i hjel, men prøv å innta en holdning som sier: "Bare ta den tiden du trenger. Jeg har all verden med tid til å høre på det DU vil si til meg. Det du forteller meg er viktig".

Stamming henger nøye sammen med følelser, og utviser du ro og trygghet gjennom holdningen din, skjer det noe med den som stammer som roer dem og dermed også talen deres. Den som stammer bruker nok også noen teknikker og  sine egne "triks" for å roe stammingen i samtale med deg, men da har i alle fall DU gjort det du kan for at personen skal ha mest mulig flytende tale.

HER er et tidligere innlegg om stotring og stamming hos barn.

Og HER er en link til Norsk interesseforening for stamming (NIFS).

God internasjonal stammedag videre!

Sånn ser det forresten ut når Mammalogopeder har sykt barn (igjen) og må jobbe mens små prinsesser sover:

Da er det logopedopplegg som skal utarbeides, og te som skal drikkes :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #familie #foreldre #tipsogtriks #deninternasjonalestammedagen #stutteringawarenessday #stammedagen #stamming #voksnesomstammer #roogtrygghet #følelser #følelserogtanker

Tanker og følelser hos barn som stammer (og litt oppvarming til jul)....

  • 14.10.2015, 16:11
  • |
  • Kategori: Stamming

En logopedkollega tar en doktorgrad om stamming ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Forskning.no har nettopp publisert en spennende artikkel om studien, som du kan lese HER.

Linn trenger fortsatt flere informanter som stammer til å delta i studien, så er du forelder til et førskolebarn som stammer, ta kontakt med meg. Logopeder som arbeider med barn som kan være potensielle informanter, kan også gjerne ta kontakt. Jeg skal sørge for å få satt dere i kontakt med Linn.

 

Ha en fin onsdag!

Også vil jeg bare minne dere på at det er:


 

Juhuuuuuuuuuuuuu! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mammablogg #mammalivet #logopedlivet #foreldreogbarn #foreldre #familie #barn #barnsomstammer #stamming #jul #lovågledeseg #julestemning #nedtelleing #nedtellingtiljul

Stotring og stamming hos barn

  • 11.10.2015, 13:24
  • |
  • Kategori: Stamming

God høsthelg alle sammen!

Hvor heldig er ikke jeg? Som har mitt eget SPRÅKTRE i hagen :)

Jeg har fått mange fine tilbakemeldinger på innlegget om Tyngegym. Det var tydeligvis mange kjente og ukjente som har observert noe med munnmotorikken til egne barn, og som hadde behov for noen tips på dette området. Det er veldig hyggelig å høre at tipsene jeg deler, kommer folk til nytte. Det er jo hele poenget :) Takk for alle tilbakemeldinger!

Nå over til dagens innlegg:

Det er mange som selv har, eller kjenner noen som har, barn som strever med stotring eller stamming, og jeg får veldig ofte spørsmål om tips i forbindelse med dette. Stamming er et sårt tema for både foreldre og barn, fordi det er en så tydelig vanske for omverdenen. Det blir veldig tydelig når et barn skal fortelle noe, og barnet blir stående fast på et ord og ikke får det ut. Det er vondt å høre på, spesielt for foreldrene. Heldigvis er det noen enkle grep som kan gjøres i miljøet rundt barnet, for å begrense stammingen. Stotring eller stamming kan starte fra barnet er ca. 2 år gammelt.

Taleflytvansker er en felles betegnelse på alle vansker som fører til at flyten i talen blir avbrutt. Innunder her ligger både stamming og løpsk tale. Løpsk tale vil ikke bli tatt opp nå.

Stamming defineres som "en rytmeforstyrrelse i talen som kjennetegnes ved hyppige gjentakelser av småord, stavelser og/eller språklyder. Stamming kan også være forlengelser av språklyder eller en fastlåsing av bestemte artikulasjonsstillinger. Stamming kan bære preg av fullstendige blokkeringer (fullstendig stopp i lyd og/eller luft) ved snakking". (Statped.no)

Stotring, også kalt småbarnsstotring, kan alle barn i prinsippet få. Barn kommer inn i perioder i utviklingen der de lærer seg ekstremt mange nye ord på kort tid, og taleapparatet henger ikke alltid helt med i denne utviklingen. Dette vil etter hvert rette seg: tungen vil vokse, muskulaturen i og rundt munnen blir sterkere, og gane, svelg og lignende, vil vokse og tilpasse seg for å kunne uttale mer og mer komplekse lyder, ord og ytringer. Stotringen vil derfor sannsynligvis avta etter hvert, dersom det kun er snakk om "vanlig småbarnsstotring". 

Men hva med de barna som ikke synes å bli kvitt stotringen? De som etter all sannsynlighet er i ferd med å utvikle stamming?

Det er forsket mye på hvorfor noen begynner å stamme, mens andre ikke gjør det. EKSTREMT kort fortalt, er det funnet at stammere er født med en predisposisjon for stamming. Det vil si at det ligger noe i arvestoffet som gjør at akkurat denne personen er mer utsatt for stress rundt det å snakke flytende, enn andre som ikke har denne predisposisjonen. Flere faktorer spiller også inn her, men de velger jeg å ikke gå inn på nå.

Det som er verdt å merke seg for foreldre der ute med barn som stammer, er at det er INGENTING du har gjort for at barnet ditt har begynt å stamme!

Barnet stammer ikke fordi du har kilt det. Barnet stammer ikke fordi familien har vært inne i en stresset periode. Barnet stammer ikke fordi det møtte en hund og ble skremt. Barnet stammer ikke fordi det en gang måtte synge en sang foran mange ukjente mennesker. Alle disse situasjonene kan være situasjoner der den allerede "forhåndsbestemte stammingen" viste seg for første gang, men ingen av disse situasjonene alene er ÅRSAKEN til at barnet begynte å stamme. Som forklart tidligere: Stammingen ligger der fra før, og bare venter på en mulighet fra miljøet der barnet kanskje er ekstra stresset, så den kan vise seg for første gang.

Miljøet rundt barnet er dermed alene ikke årsaken til at barnet begynner å stamme, men det er i miljøet rundt barnet vi setter inn tiltak for å begrense stammingen. Ironisk nok...

Ønsker du mer informasjon om stotring og stamming, kikk innom NIFS (Norsk Interesseforening for Stamme) sine nettsider. Det å bruke mye tid på å avgjøre om det er stotring eller stamming, er egentlig ikke så viktig. Det viktigste er å få satt inn hjelp så tidlig som mulig. Hvis det bare er snakk om stotring og barnet raskt blir bedre, er det helt supert. Hvis det er snakk om stamming, og man kanskje ser at barnet ikke blir kvitt stammingen så raskt som man skulle ønske seg, har man i alle fall fått satt inn tiltak så tidlig som mulig. Da har man gjort det man kan.

Linken til NIFS sine sider, nevner noen tiltak. Her kommer de tiltakene jeg mener er de viktigste, ut i fra tilbakemeldinger fra foreldre og egne erfaringer jeg har gjort meg:

 

  • BLIKKONTAKT: Se på barnet når du snakker med det. Dette er viktig i løpet av hele dagen, men jeg tenker spesielt i de øyeblikkene der man gjerne fører en "på-siden-av-samtale" med barnet. For eksempel når man skal rydde ut matvarene fra butikken etter jobb eller når man skal få satt i gang med middagen. Det blir mye "mmm" og "ja, mamma hører deg, vennen min", når tankene kanskje er et helt annet sted akkurat der og da. Og det er lov! For sånn er hverdagen. Men kanskje, hvis man for en periode, prøver å si til barnet (få blikkontakt med barnet først) at "nå skal mamma bare rydde ut maten av posene, så kommer jeg for å høre hva du vil fortelle meg etterpå". Barnet behøver å vite at det vil bli hørt; at det vil få sagt det han eller hun vil si.

 

  • TENK OVER DITT EGET TALETEMPO: Vi snakker veldig fort. Tenk over at du skal snakke mye saktere når du snakker med barnet. Dette kan du gjøre ved å dra ut ordene litt eller legge inn tydelige pauser etter endt setning, før neste setning kommer. Det som kanskje er vel så viktig, er å også tenke over taletempoet ditt når du snakker med andre, i nærheten av barnet. Ikke glem at du er barnets talemodell. Sitter barnet i stille lek i nærheten av deg og en annen samtalepartner, kan du regne med at barnet bevisst og ubevisst adopterer din måte å bruke ordene på, måten du legger riktig trykk på ord, måten du uttaler ulike lyder på, toneleiet og også tempoet ditt. Ofte gir jeg hjemmelekse til mamma og pappa om å øve på å snakke saktere med hverandre etter at barna har lagt seg. For det er ikke lett å få til, men med litt øvelse går det. Det å skulle snake sakte til hverandre heeeele dagen, kan bli veldig krevende (og ikke minst, kunstig), så prøv å gjøre det i en begrenset situasjon til å begynne med. Rundt middagsbordet, for eksempel. Her finnes en ypperlig mulighet til å prøve ut litt roligere taletempo. Kanskje det kan være behagelig for hele familien i lengden?

 

  • REDUSER ANTALL SPØRSMÅL: Still barnet ett spørsmål av gangen. Ofte kan det bli litt sånn: "Gikk det fint i barnehagen, var det ok med den frukten jeg sendte med deg, og var Marcus frisk igjen i dag, eller?". Å stille ett spørsmål av gangen er viktig også med tanke på språkutviklingen (les mer om det HER), men i forhold til barn som stammer er det helt avgjørende for at de ikke skal bli for stresset. "Ett spørsmål betyr ett spørsmål jeg skal svare på. Det takler jeg", tenker barnet. Også er sjansen for at det stammer, mindre.

 

  • ALENESTUND: Det er viktig at barnet får alenestund med en av foreldrene i løpet av dagen. Det er mange ganger i løpet av dagen vi er sammen med barnet vårt alene, men akkurat i denne "alenestunden", er det barnet som skal få velge aktivitet. Og dere skal skjerme dere. Pass på å ikke bli forstyrret. Ta det på et tidspunkt det passer dere og bestem selv hvor dere vil være. Noen velger å sette seg opp i senga eller sofa`n og sitte i armkroken. Noen tenner et telys på kjøkkenbordet og sitter der. Noen vil leke med en leke på gulvet. Andre tar alenestunden i forbindelse med legging, men før eller etter selve "nattarutinen". Nøkkelen ligger i at denne alenestunden skal være på samme tidpunkt hver eneste dag. Da vil barnet etter hvert vite inni seg selv at det vil få mulighet til å få sagt det han eller hun vil si, spesielt det barnet ikke har fått sagt i løpet av dagen. Barnet skal helst selv invitere til samtale i denne alenestunden, og velger barnet å bare sitte i stillhet og leke med en bil på gulvet, så lek med en bil i stillhet ved siden av han. Ikke ta initiativet, slik vi som foreldre gjerne gjør i alle andre aktiviteter i løpet av dagen. Du er der hvis barnet ønsker å dele noe med deg. Det er poenget.

 

Det finnes mange andre gode tips til hvordan man kan redusere et barns stamming, men jeg har her plukket ut de jeg anser som de aller viktigste tingene å tenke på. Tilpass til ditt barn og deres hverdag og situasjon. Noen har barn som aldri er stille og som snakker i ett sett. Da er man kanskje nødt til å ta noen andre grep i alenestunden for å skape ro og redusere skravlingen noe?

Vær oppmerksom på at dette bare er noen generelle tips. Stammer barnet ditt kraftig, og du er svært bekymret, anbefaler jeg på det sterkeste å kontakte logopeden i kommunen der dere bor. Logopeden kan vurdere hele situasjonen, og skreddersy tiltak som passer for dere. Det er også viktig at barnehagen får veiledning på de samme tiltakene. Barnet tilbringer jo store deler av sin dag der.

 

 

Stamming er et stort tema, som jeg vil komme tilbake til flere ganger.

Ha en super søndag :)

Og ta kontakt hvis du har spørsmål eller kommentarer! Eventuelt forslag til temaer jeg skal skrive om.

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #familie #foreldreogbarn #foreldre #barn #logopedlivet #mammalivet #tipsogtriks #stamming #stammetips #søndag #tre #høst

Lær deg å snakke saaaaaktere :)

  • 14.08.2015, 12:00
  • |
  • Kategori: Stamming

Har nettopp kommet fra en taleflytveiledning med personalet i en barnehage. Veiledet dem på noen tips og triks til hvordan de skal forholde seg til barn som stotrer/stammer.

Noe av det viktigste du kan gjøre når et barn stotrer/stammer, er å tenke over og redusere ditt eget taletempo. Vi er talemodeller for barna våre, og de hører på og modellerer talen vår, ikke bare når vi prater med barnet, men også når vi snakker med hverandre rundt barnet. Derfor er det viktig å snakke rolig og sakte når du snakker med barnet på tomannshånd, men også være bevisst eget taletempo når du snakker med andre voksne i nærheten av barnet. Husk, barn har stoooore ører, og får med seg mer enn vi tror :)

Også for barn med språkvansker kan et roligere taletempo være tingen! Normalspråklige barn har heller ikke vondt av å roe ned taletempoet noe.

 Verden går fort. Vi hiver i oss middag etter jobb/barnehage/skole og fyker videre på besøk/fritidsaktiviteter. Ta tid til å roe ned, også talen.

 

God fredag! :)


 

 

#logopedmamma #logoped #taleflyt #stamming #mamma #barnogspråk #språk #barn #familie #fredag #stotring #språktips #medhjerteforspråket

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits