hits

Kråkespill og bursdagshelg

Lille My hadde bursdag for snart to helger siden, og da fikk hun dette spillet:

 



 

KRÅKESPILLET

 

Nå skal ikke jeg ta på meg æren av å ha oppdaget dette spillet. Det skal moren til venninnen min ha. Takk, Liv! :)

 

Spillet er enkelt å forstå og passer perfekt for treåringer.

 

Spillbrettet består av fire, store frukttrær og en kråke i midten. På de fire frukttrærne legger man på plommer, epler, pærer og kirsebær. Hver spiller får hver sin fruktkurv. Hovedpoenget med spillet er at spillerene sammen skal samle sammen all frukten i kurvene sine før kråkefanten i midten rekker å stjele dem. Kråka har vunnet hvis hele puslespillet er lagt før all frukten er borte.

Det er terningen med blå, rød, gul og grønn farge, samt et bilde av en kråke og et bilde av en fruktkurv, som avgjør hvert trekk. Hver farge korresponderer med en frukt. Triller du fruktkurven kan du velge deg to valgfrie frukter, men triller du kråka må du legge til enda en bit av puslespillet i midten. Hvem vinner? Spillerne eller kråka?

 

Spillet stimulerer gjenkjennelse av farger og former, finmotorikk, utvikling og utforsking av "vi"- konseptet: Oss mot kråkefanten!

 

Det å spille brettspill er også en språkstimulerende aktivitet. Å spille brettspill sammen med barna er nesten er like viktig som å lese bøker med dem. Vi får øvet oss på turtaking, samspill og ikke minst begreper. Ferdigheter en må ta i bruk i kommunikasjon med andre mennesker.

 

Fruktkurver med frukt og en stor terning.



Puslespillet i midten. Legges hele puslespillet før all frukt er plukket av spillerene, vinner kråka!

Spillet kan blant annet kjøpes hos Sprell.


 

Bursdagen til Lille My ble feiret med familie, og hun storkoste seg. Det er helt utrolig å tenke på at hun har blitt tre år allerede! Og som i fjor, og året før der, sto mamma med en stor klump i halsen og tårer i øynene, når bursdagssangen ble sunget og tretallet blåst ut. Kommer det alltid til å være sånn, mon tro?

 


 

 

Ballonger og gaver på senga hører med :)
 



Og muffins til frokost og til barna i barnehagen. Man blir jo bare tre år én gang :)



 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #tipsogtriks #språktips #mamma #mammablogg #mammalivet #kråkespill #brettspill #bursdag #treåring #bursdagsfeiring #enhjørning #ballong #enhjørningballong #muffins #vaniljemuffins #hummingbirdbakery 

Nyttårsblues, rosa teparty og rollelek

Godt Nytt år fra meg til deg!

 



 

Jeg ønsket det nye året velkommen i Onepiecen min, hjemme. Det er første gangen vi har feiret nyttårsaften bare oss tre. Og det var helt nydelig. Orket ikke tanken på stram strømpebukse og sosialt lag denne kvelden, så det passet meg utmerket å ligge langstrakt på sofan, med en sovende Lille My på rommet sitt og en fornøyd ektemann ved siden av meg. Vi så Die Hard 4.0. med Bruce Willis. Ikke akkurat mitt førstevalg av underholdning på nyttårsaften, men etter en jul med Love Actually, The Holiday, Christmas Kisses, One Starry Christmas, Mens du sov, osv., osv., syns jeg mannen fortjente å ringe inn det nye året med litt biler som sprenges i filler, helikoptere som styrter og tunneller som kræsjer. Jeg lå og halvsov litt ved siden av, som jeg pleier når vi ser actionfilmer ;)

 

Og skal jeg være helt dønn ærlig, så har aldri nyttårsaften vært min favorittdag. Det er det faktum at jula er over (og ikke at et nytt år begynner) som er den største sorgen ved nyttårsaften. Jeg drømmer meg tilbake til følelsen av 1. desember, der all forventningen til julen ligger. Adventskalenderen er helt full av overraskelser, julehemmeligheter skal ordnes, snødekte julefilmer suges inn og alt glitrer og lukter jul. For ikke å snakke om de herlige Søfall- episodene som jeg nøt fra sofakroken. Fantastisk! 

 

Og så kommer 1. januar... Julepynten holder nesten på å overfalle meg når jeg kommer inn døra, og jeg klør i fingrene etter å fjerne den. Jeg ønsker meg rene vinduskarmer, uten masse dill og dall, adventsstaker, engler og nisser. Og jeg vil ha friske blomster, lyse farger og rene, ryddige flater over alt. Røde tekstiler og nisseluer fjernes og blikket vendes mot sol, varme og vår.

 

Neste stopp: 17. mai, er vi så glad i! :)

 



 

Ja, jeg vet det, jeg er helt gal når det gjelder jula, men sånn er det bare. Og de som kjenner meg og lever med meg, har godtatt det. Nå skal det sies at juletreet fikk bli litt lenger i år, fordi jeg så hvor glad Lille My ble av det. Faktisk ble hun superglad for alt som hadde med julen å gjøre.. Hmmm, aner jeg en liten Mini- Me, her? Hehe, stakkars pappa`n i huset: Ikke EN, men TO gale julegleder i huset! ;)

 

Lille My fikk tesett av meg til jul:

 





 

Det er verdens søteste tesett fra Belle & Boo, og kan blant annet kjøpes HER, men kan finnes billigere andre steder! Når du ser at det koster over 600 hundre kroner, tenker du nok at jeg er riv, ruskende gal! Men frykt ei. Jeg fikk det for halv pris gjennom en Bokklubb før jul, og syns det var en overkommelig pris.

 

Det er artig å se hvordan rolleleken til barna utvikler seg, og språket som følger med. Jeg viste Lille My hvordan hun kunne dele ut en kopp og en skål til hver av kosedyrene sine, helle oppi te fra tekannen, spørre om de ville ha sukker oppi teen sin og røre sukkeret inn i teen. Det tok to sekunder, så kjørte hun hele runden selv. Jeg hørte henne i stuen: "Ja, ja, ja". Jeg kikket rundt hjørnet og der sto hun fremoverlent over kosedyrene, med tekannen i hånda, helte oppi te, nikket bekreftende og sa: "Ja, ja, m-m", akkurat slik jeg hadde gjort det. Så hørte jeg "løle, løle, løle". Jeg måtte smile. Så søt! Og akkurat slik jeg hadde gjort det noen minutter før.

 

Jeg spurte dem i tur og orden:

- "Hei, Lille Rosa Hest, Vil du ha te oppi koppen din?"

- "Ja, du vil det ja, m-m... Vær så god!"

- "Vil du ha litt sukker også kanskje?"

- "Det vil du ja. M-m, ok, det skal du få".

- "Også må jeg røre for deg, Lille Rosa Hest: Røre, røre, røre, røre". (Mens jeg rørte i koppen).

 

Og der har du barn: Jeg viste henne dette én gang i jula, og jeg kan fortsatt høre henne inne i stua der hun har dekket på til rosa teparty til alle kosedyrene sine:

- "Ja, ja!"

- "Teeeee"

- "Løle, løle, løle"

 



 

Veldig søt. Men nå er jo jeg LITT inhabil da ;)

 

Rollelek er uansett veldig viktig for utvikling av barnets språk. Og at den voksne viser eksempler på hvordan det kan gjøres, er nok ikke dumt. Barna aper/imiterer etter den voksne, både på måter vi gjør ting, reagerer på ting, samt hvordan vi bruker språket i ulike situasjoner. Rollelek er en måte å utspille faktiske situasjoner fra hverdagen og er så absolutt språkstimulerende. En av de vanligste rollelekene for barn er familie eller mor/far/barn, og dette er nok ikke tilfeldig. Det er jo det nærmeste et barn har: familien sin!

 

Her følger noen nyttige linker til mer om dette spennende temaet:

 

- Ta del i barnas rollelek! (barnehage.no)

- Rollelek forebygger atferdsvansker (utdanningsnytt.no)

- Dette kan du gjøre for å stimulere barnets språkutvikling (familieverden.no)

- Rollelek (sansetap.no)

 

Ha en fin kveld videre! :)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #språktips #rollelek #rollelekogspråk #barnogspråk #mamma #mammablogg #gravid #32ukerpåvei #8ukerigjen

 

 

Om å utvide og tilføre noe til barnets språk

Når barnet først begynner å snakke, bruker det et forenklet språk. Det vil si at istedenfor å si FUGL med en gang, sier de gjerne PIP- PIP, istedenfor bil eller traktor, blir det det gjerne BRUM- BRUM eller lignende. Dyrelyder kommer også gjerne før de klarer å sette det korrekte navnet på hvert dyr. Ku blir MØ eller MØA, GÅS blir KVAKK- KVAKK , og det blir ofte FROSK også :)

 

Da er det den voksnes oppgave å utvide og tilføre noe til barnets språk slik at det utvikler seg videre fra dette stadiet.

 


 

Når barnet peker på en SAU og sier BÆÆÆÆ, kan du du si: Ja, det er en sau! Dette kan du begynne med når barnet synes å være språklig klar for det, for eksempel når barnet begynner å gjenta mange av de ordene du sier.

 

For barn som er eldre, og har fått to- og treordsytringer på plass, består utvidelsen av å legge til informasjon til de ordene barnet bruker. Da går det mer på "tingens" funksjon, form, farge.

 

For eksempel kan barnet si: Se på ballen! Hvorpå du kan svare: Ja, se på ballen! Den SPRETTER bortover gulvet!

Eller:

Barnet sier: Jeg vil ha på den genseren! Du kan si: Ja, vil du ha på den PRIKKETE genseren?

Eller:

Barnet: Mamma, se på den tøffe bilen! Du: Ja, se på den tøffe, RØDE bilen!

 

For enda eldre barn gjelder det å utvide og tilføre mer informasjon til enda mer kompliserte begreper. Dette pleier å komme naturlig på grunn av barnets naturlige nysgjerrighet:

Mamma, hva er en adresse?, Hva er et forstørrelsesglass?, Hva betyr trafikk?, osv, osv.

 

Jeg må si jeg gleder meg til de morsomme og kanskje til tider noe overraskende spørsmålene som vil komme i fremtiden.

For eksempel: Mamma, hvor kommer babyer fra? :)

 

 



Måltider kan brukes til å utvide og tilføre språket. Det pleier jo å finnes masse artig mat på bordet dere for eksempel kan snakke om :)
 

 

Selv om barnet er nysgjerrig av natur og kommer naturlig til å spørre om en del oppklaringer rundt ord, skader det ikke å innimellom spørre: Vet du egentlig hva det ordet betyr? Mange barn kan ha en halvveis oppfattelse av hva et ord betyr, eller de kan ha feiloppfattet hva ord betyr. Da er det fint med en oppklaring innimellom. Oppklaring rundt ord kan hjelpe barnet med den videre språkutviklingen, samt gi dem et enda bedre utgangspunkt for den videre skriftspråklige utviklingen. Dette handler om barnets vokabular, altså hvor mange ord barnet kan betydningen av og kan aktivt bruke i kommunikasjon med andre, samt bruke til å uttrykke seg skriftlig.

 

Jeg gjennomførte et ikke- vitenskapelig, lite "mini- prosjekt" i en 5. klasse en gang. Jeg ble egentlig bare drevet av ren nysgjerrighet:

Læreren hadde for vane å  gjennomføre små tester etter hver leselekse, for å se hvor mye av innholdet elevene husket fra leseleksen. Han ble overrasket over hvor lite elevene faktisk husket, og spurte om jeg hadde et tips til han.

 

Det hadde jeg :)

 

Jeg ba han plukke ut de 5- 10 vanskeligste ordene i teksten dagen før, og gjennomgå dem sammen med elevene. Elevene satt i grupper og lette opp ordene på internett og i ordbøker. Til slutt kjørte de en felles gjennomgang av ordene. Elevene dro hjem og leste leseleksen og gjennomførte testen dagen etter.

Læreren ble slåttt i bakken av resultatene! Elevene husket mye mer av leseleksen da de gikk i gjennom ordene på forhånd.

Ved å arbeide på denne måten får elevene et eieforhold til ordene, da de selv har vært med på å utforske dem. I gruppen har de mulighet til å diskutere dem og oppklare misforståelser. I tillegg får de en korrekt forståelse av ordene, som virkelig fester seg hos dem. Når de leser i gjennom leseleksen med denne bakgrunnskunnskapen, har de flere "knagger" å henge resten av teksten på, ergo husker de også mer.

 

Det er med andre ord viktig å oppklare ord, både de muntlige og skriftlige og i alle aldre,  for at barnet skal kunne utvide språket sitt. Er du der for å forklare/utvide/tilføre et ord noe, vil barnet ha flere "knagger" å henge sin forståelse av verden på.

 

Puh! Det er deilig å bruke hodet sitt litt, selv om jeg ligger her på sofa`n og hviler vondt bekken. Jeg blir sprø hvis jeg skal sitte og se på TV hele dagen!

 



 

Drakk forresten litt appelsinjuice med fruktkjøtt i stad... Sånn gikk det med den saken...

Grumpfh! Skjer HVER ENESTE dag!

 



 

P.S. Minner igjen om at innleggene jeg skriver, er basert på kunnskap jeg har ervervet over tid og erfaringer fra logopedlivet. Tipsene jeg kommer med er kun ment som nettopp det: Små tips til hvordan foreldre kan legge inn små, små drypp med språkfokus i løpet av hverdagen, som kanskje kan hjelpe barnets språkutvikling. Er det et tema jeg tar opp som du er interessert i å lese mer om, send meg en Mail eller legg igjen en kommentar, så skal jeg tipse deg om litteratur der tiltakene som blir beskrevet er mer teoretisk forankret enn her :)

 

Og jeg kan ta feil! Rett på meg hvis jeg skriver noe som synes riv ruskende galt.

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #barnsspråk #utvidespråket #tilførespråket #språkogbarn #foreldreogbarn #tipsogtriks #språkutvikling #gravidlivet #25uker #uke25 #bekkenløsning #sølerpåstormage #mammablogg #mammalivet #logopedlivet #logoped #mamma

 

Det skulle ikke mer enn litt rim til...

... før julestemningen min kom for fullt! Ok da. Minusgrader også. Endelig kom dem! Og i helgen er det ventet snø, og jeg gleder meg som en liten unge! Litt for min egen del, men mest fordi jeg kan vise snøen til Lille My. Den snøen vi allerede har snakket mye om i høst.

Det kommer litt om rim og regler under her, så ikke slutt å lese hvis du heier mer på Grinchen enn på Julenissen tidlig i november :)

 


(Bilde hentet fra Google)

 

I dag kom vi oss nesten ikke av flekken og inn i barnehagen, fordi hun var så fascinert av rimet på bakken. Vi plukket opp blader med rim, tok på rimkrystallene på trærne og smakte på dem. Ikke jeg, men hun ;)

 

Da jeg kom hjem, ble det julelista mi på Spotify:

 



 

Jeg vet. Jeg er gal, og ELSKER det! :)

 

Og gravid! Herregud, er like stor nå halvveis inn i dette svangerskapet, som jeg var da Lille My kom til verden.. Hvor skal dette ende!

 



 

Men nok om det, over til RIM igjen:

 

Å leke seg med rim og regler er noe som kan gjøres fra barnet er bare noen måneder gammelt, men det er rundt 3-4 år barnet begynner å bli skikkelig interessert i rim. I denne perioden kan de også begynne å rime selv. Å kunne rime er viktig, ikke bare for den videre språkutviklingen, men her begynner en også å legge de første grunnsteinene for den skriftspråklige utviklingen. Barnet blir nå kjent med at dersom man bytter ut /p/ med /m/ i for eksempel pus og mus, blir det to ord, som betyr to ulike ting. Dette handler om den tidlige fonologiske bevisstheten, dvs. bevissthet rundt at språket vårt er bygget opp av ulike lyder.

For å etter hvert bli en god leser, er det den fonologiske bevisstheten som må på plass først; Barnet må kunne alle bokstavene i alfabetet, samt kunnskap om at disse bokstavene også samsvarer med en lyd. Det er denne lyden man bruker når man skal stave seg fram til et ord: B - I - L. Kan man bare bokstavene da, leser man BEIEL når man egentlig skal lese ordet som BIL.

 

Det finnes mange kjempefine bøker med rim og regler. Vi har denne:

 

(Bake kake søte - Barnets første rim og reglebok av Kari Wærum)





Rett og slett fordi den er illustrert av Kari og Werner Grossmann, og jeg elsker deres koselige tegninger!

 

På nettet er det også massevis av rim og regler det går an å søke opp. Jeg har tidligere nevnt Hildes Hjørne, som har lagt ut masse materiell. Jeg er spesielt glad i rimsangene som finnes der:

 

(Bæ Bæ Lille Lam)

 

Sangene kan jo printes ut og henges opp på rommet til barnet, på kjøleskapet eller på doveggen. Et sted dere er ofte.

Arbeider du i barnehage, kan de blåses opp og printes ut i A3- format, så kan de brukes i for eksempel samlingsstund.

 

Minner også om Norsk Logopedlag sine foldere om Språkstimulering for barn:

- 0-12 måneder

- 1-2 år

- 2-3 år

- 3-4 år
 

Her ser dere at det legges enda mer vekt på rim og regler i 3-4 års alder. Arbeider du i barnehage, er disse folderene kjempefine å for eksempel dele ut på foreldremøte, legge ved i velkomstpakken fra barnehagen eller dele ut på foreldresamtaler.

 

Da er det ikke annet for meg å gjøre enn å fortsette å glede meg til jul. Trikset er å ikke gjøre desember så innmari stressende. Julekortene ligger ferdig. Bestiller du dem nå, kan du få opptil 50 % på bestillingen din. Likeså med fotokalendere og andre bildeprodukter. Vær tidlig ute med bestillingen, så slipper du unna med nesten halvparten av kostnaden, og du kan gå en stressfri førjulstid i møte ;)

 

(Bilde hentet fra Google)
 

 

LES OGSÅ:

- Rim på bakken og rim i munnen

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #rim #regler #rimogregler #rimogreglerforbarn #barn #foreldreogbarn #barnogspråk #språkutvikling #språk #mamma #mammablogg #mammalivet #gravidlivet #førjulstid #ventepåjula #galegalejulemenneske #bakebakekakesøte #kariwærum #karigrossmann #wernergrossmann #kariogwernergrossmann

Tegne, tegne, tegne. Det er gøy det! Og det syns ungene også :)



 

Det kan være så avslappende, gøy og fengende med tegning!

 

Jeg tegner mye med Lille My. Vi lager mange krusedulletegninger (hun er jo bare 2 år!), lapper og beskjeder til pappa og tegner belønningsplakater sammen. Vi hadde en runde i sommer med tannpussen, og da var det fint med en liten belønningsplakat med bokser til klistremerker, tegninger av en tannbørste, tannkrem, noen fluortabletter osv. Hvis det jeg vil ha og trenger, ikke finnes, lager jeg det like greit selv :)

 

Mye fra mammalivet kan overføres til logopedlivet, og jeg bruker veldig ofte tegning som "treningsmiddel" i logopedtimene mine.

 

Et eksempel: For noen uker siden var Lille My en del syk, så vi hadde en uke der det var vanskelig å forberede seg skikkelig fra dag til dag. Jeg pleier å enten ta med meg det utstyret jeg behøver fra kontoret dagen før, eller så stikker jeg innom på vei til skole eller barnehage og tar det med meg på veien. (Som oftest har jeg glemt noe, og må stikke innom kontoret uansett...).  Den dagen jeg tenker på rakk jeg imidlertid ingen av delene, og for slike dager har jeg alltid en back- up:

Blanke ark og fargetusjer.

 

I uttaletrening tegner jeg for eksempel bilder av de ordene jeg vil barnet skal trene på. I stammebehandling, tegner jeg eller barnet, for eksempel hvilke følelser som kommer frem når ordene sitter fast. Eller vi tegner en kjole som inneholder alle tingene barnet selv mener det er god på, for å øke selvtillit. Fantasispill som vi kommer på der og da med de ulike øvingsordene, er også populært, eller vi bruker øvingsordene i en sjørøverhistorie og tegner opp for eksempel et skattekart:

 

(R- skattekart)





(Vokalord- skattekart)

 

(Selvtillit- jente)



(Selvtillit- gutt)
 

 

Ungene storkoser seg, og timen flyr av garde. De kan til og med bli skuffet når jeg kommer tilbake uken etter, med de spillene eller øvelseskortene vi pleier å bruke. Da etterspør de gjerne ark og fargetusjer. Dette er en fin "gulrot" å ha på lager, at hvis de trener godt, skal vi snart tegne igjen.

 

Håper du nå ble inspirert til å lage din egen tegning til den situasjonen du trenger den til. Enten det er belønningssystem til unger som ikke vil sovne om kvelden, materiell til språkgrupper i barnehagen eller som en del av spesialpedagogiske opplegg på skoler. Jeg mener ikke at en skal bytte ut det fine materialet som finnes rundt omkring, men å "shake things up a bit" med dine og ungenes egne tegninger :)

 

God (tegne)helg!

Hvis du liker å tegne, da ;)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #tegne #tegning #tegninger #mammalivet #mamma #mammablogg #mammalivet #logopedlivet #detenkleeroftedetbeste #stamming #uttale #uttaletrening #artikulasjon #artikulasjonstrening #godfredag #godhelg #fredag

 

 

AppAnbefaling: Sound Touch + kloke råd på barnevakten.no

Vel overstått helg! :)

 

Håper alle har hatt det fint. Jeg har hatt en veldig stille og rolig helg, etter en uke med sykdom hos både Snuppelure og meg. Vi har "bare" vært forkjølet, men det betyr urolige netter, gråt og feber, og det kan være slitsomt nok det! (Ja, jeg har også grått, fordi det skjer når mammaer får for lite søvn).

Nå ser det ut til at vi er på bedringens vei, så da gjør vi oss klare for en ny uke med jobb og barnehage :)

 

Jeg får ofte spørsmål om hvilke apper jeg bruker i arbeidet mitt og sammen med min lille Snuppelure.

Det er ganske mange apper jeg har blitt veldig glad i, og det kommer stadig flere og flere, som bare blir bedre og bedre

 

Men en app jeg liker veldig, veldig godt, og som jeg bruker både som en "icebreaker" med små barnehagebarn og min Lille Skjønne, er denne:

 



 

SOUND TOUCH heter den.

 

Det som er så fint med den er at den fenger selv små barn, så den har vært fin å bruke i første møte med de minste barnehagebarna jeg arbeider med. Sammen med min egen Lillefrøken har jeg kunnet bruke den fra hun var veldig liten. Jeg tror kanskje jeg lastet den ned da hun bare var 9-10 måneder. Den har vært fin å ha når vi har sittet på venterom, eller har vært nødt til å holde henne rolig i andre sammenhenger. Til å begynne med viste jeg henne kun hunden, katten og kua, så det ikke skulle blir for mange inntrykk å ta inn for henne når hun var så liten.

 

Appen er språkstimulerende til tusen, fordi du kan benevne dyrene etter hvert som dere trykker på bildene. I tillegg kommer hvert bilde med den tilhørende lyden: kua rauter, pusen mjauer, hunden bjeffer, og så videre. Det er bilder av ekte ting, og ikke tegninger:

 

 

Du kan velge flere kategorier på den samme appen: husdyr, mer eksotiske dyr, fugler, kjøretøy, musikkinstrumenter og huslige ting (som for eksempel vaskemaskin, leker, klokke, og lignende). Og for de som er redd edderkopper og slanger; De kan blokkeres inne i innstillinger på telefonen din. (Her er den INGEN slanger i gården, nei!).

 

Vi har nå gått over til VIDEO TOUCH. De samme kategoriene som finnes i Sound Touch, finnes også i disse appene, men nå er det en video som vises, istedenfor et bilde. Nå er jenta vår litt over to år, og Video Touch fenger veldig nå.

 



 

Denne appen sørger for litt alenetid for mamma på badet på morningen, så jeg får klint på meg litt sminke og slengt på meg noen klær før vi plutselig må komme oss ut døra :)

 

Appene kan også fint brukes i samlingsstund eller i språkgrupper i barnehagen, for eksempel hvis temaet en gang er dyr, kjøretøy, etc.

 

Jeg mener å huske at Sound Touch kostet rundt 60 kroner og at Video Touch kostet ca. 30 kroner pr. kategori. Det er mulig å også kjøpe hele pakken til rundt 200 kroner. Fåes i AppStore og finnes også til de andre typen mobilene som ikke stammer fra Apple. Jeg er nok fanget i Apple sitt nett...

 

Også har vi dette store spørsmålet da, som lurer i bakgrunnen hver gang vi setter ungen vår foran en iPad med en app eller foran TV`en med Fantorangen på full guffe: Hvor mye (eller lite) er nok når det kommer til barn og digitale medier?

 

Her skal en trå forsiktig, for her føles det ut som om det er like mange meninger og svar som det er foreldre og barn i verden. Regelen vår, er at det ikke skal overstige en hel time i løpet av en dag. Men helt ærlig talt, er det sjelden vi er oppe i en time om dagen. Hun er ikke så interessert enda, men jeg regner med at den interessen øker med alderen. Da tenker jeg at det er viktig å passe på, følge med og sette grenser tidlig, så grensene ikke kommer som et sjokk på barnet når de begynner å bli VELDIG interessert i TV og denslags.

 

Vi var så heldige å får være med på et foredrag i barnehagen om barn og digitale medier. Det var Barnevakten.no som holdt foredraget, og det var veldig lærerikt for oss. Foredraget gikk mye på det å sette klare grenser tidlig, og å også tenke nøye i gjennom hvordan du som forelder oppfører deg, og ikke minst, hva du selv deler med andre på digitale medier. Barn lærer av sine foreldre, også dette.

 

Barnevakten.no guider også oss rådville foreldre på sine nettsider om alt fra barnas sikkerhet på nett til anmeldelser av filmer, spill og apper. Hvilket spill kan man egentlig trygt kjøpe til sin åtteåring? Barnevakten.no har svaret.

 

Da ønsker jeg dere alle sammen en herlig kveld! Kos dere med alle de fine tipsene og rådene fra Barnevakten.no

:)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammahjertet #mammablogg #foreldre #foreldreogbarn #app #apper #appertilbarn #språkapper #språkstimulerendeapper #appanbefaling #soundtouch #videotouch #barnevakten.no #barnevakten #tips #råd #tipsogtriks

 

Regnværsdag, vaskbar tusj og førstehåndserfaringer med språket

I går (som i dag) startet dagen veldig grått, og vi valgte å bli inne på formiddagen.

 

Og siden vi er i påskemodus og har ekstremt god tid til å kose, klemme, tulle, fjase og late oss om dagen, passet det bra med en liten kunstøkt. Lille My liker å tegne med fargeblyanter, men i dag tenkte jeg at vi skulle prøve tusj.

På tusjpakka sto det "washable". Eeeeeeeeh, jeg veit ikke helt jeg. Hendene hennes så ut som en ekte Monet da vi var ferdige, selv etter et par runder med såpe og vann. Men det gjorde jo ingenting. Vi skulle bare på et lite besøk hos tante og onkel i går. Litt værre ville det vært hvis vi skulle dratt til fotografen og tatt bilder eller noe sånt :) Note to self: Må skaffe tusjer som er lette å vaske av Snuppelures fingre. Noen forslag?

 

Nå nærmer Snuppa seg to år. Ord blir tydeligere og tydeligere og hun forstår så mye! Og en god tegneøkt, er et strålende utgangspunkt for den gode samtalen mellom voksen og barn.

En del av arbeidet med å øke et barns språkferdighet er å gi barnet førstehåndserfaringer med språket (Takk, E! ;).

Noen tenker nok nå at dette innebærer at man må kjøper seg inn på kinoer, badeland, dyreparker og sydenturer for å gi barna disse erfaringene, men det er ikke så mye som egentlig skal til. En tur i skogen eller hytta, en ball med mat som er hengt ut til fuglene, en katt som sniker seg rundt ute på gårdsplassen, en tur til en benk der vi kan se at toget kjører forbi, en skitur, bake en kake sammen, en trilletur eller noe så banalt som en liten kunstøkt ved kjøkkenbordet, kan gi vel så gode førstehåndserfaringer med språket som alle de "dyre erfaringene".

Her gjelder det for foreldre å fange og bruke de gode språkøyeblikkene som oppstår eller som en selv lager i løpet av en dag.

 

 

Du har kanskje opplevd det selv, hvor mye mer du skravler dersom du sitter ved siden av en annen som også tegner eller drodler på et papir. Vi er skapt (i alle fall kvinner, og spesialt mammaer, haha!) til å gjøre to eller flere ting på en og samme gang. Og det er ikke et ukjent faktum at det å sitte å drodle, tegne, sy eller strikke kan øke konsentrasjonen for andre ting. Det er dette som skjer når barnet sitter og tegner sammen med deg. Jeg kunne bare begynne å tegne for eksempel en katt på papiret mitt, og skravlekoppen satte i gang ved siden av meg. Da er det den voksnes tur til å nikke bekreftende, komme med "jaha", "mmm", "ja" og lignende selv om du egentlig ikke skjønner bæret av det barnet snakker om. Du bekrefter selvfølgelig når noe er kjent, slik som "Ja, det er riktig Lille My. mamma har tegnet Nusse (katten vår). Og det er halen, og øret.. Og snuta", osv. Vi satt nesten en time og tegnet, med samtaler om alt og ingenting i gang. Noen ganger var det helt stille, fordi hun satt og konsentrerte seg om å få på en kork eller tegne en krusedull. Dette er pauser barnet trenger til å fordøye det som er sagt og til å planlegge neste utsagn, og de er vel så viktige for språket som selve samtalen.

 



 

Lille My har en periode med mye "dede" for tida, så det er slik ytringene hennes går: "Dede dede dede dede Usse dede dede bang oiiiiiii!", pluss varierende prosodi (setningsmelodi), peking og fekting og smil og masse kroppsspråk. Her skjønte jeg faktisk at hun snakket om at Nusse hoppet ned fra stolen for et minutt siden, og kunne bekrefte: "Ja, du så at Nusse hoppet ned fra stolen i stad, så det det sa BANG i gulvet!".

Farger snakket vi om i dag også, selv om jeg vet at hun ennå ikke er der helt ennå at hun kan skille alle fargene fra hverandre. Hun sa: "osa", som jeg bekreftet sikkert hundre ganger med: "Ja, ROSA. Så bra!". Forbeholder meg retten til å være en overivrig mamma innimellom, og bare kjøre på med det jeg TROR hun vil fortelle meg! "Osa" kunne sikkert bety mye annet for henne der og da, men vi må jo prøve å tolke det herlige, begynnende språket så godt vi kan :)

 

Her er vår Nussepus, som gir oss mange fine førstehåndserfaringer med språket:

 

 

I hvilke situasjoner opplever DU at barnets språk blomstrer? Hvordan reagerer du? Hvordan bekrefter du barnets ytringer? Hvilke gode førstehåndserfaringer med språket liker dere å gi barna deres?

 

Og for all del: LEGG VEKK MOBIL, NETTBRETT OG PC, og "logg på" barnet! :)

 




 

#logopedmamma #medhjertforspråket #påskemodus #kunst #tegning #tegne #kunstøkt #tegneøkt #førstehåndserfaringermedspråket #dengodesamtalen #kommunikasjon #språk #barnogspråk #nussethecat #pus #kattepus #katt #kosepus #regnværsdag #mamma #mammablogg #logoped

 

 

 

 

 

Påsketempo, egenmekka stigespill og påskebillek

I dag har det vært påsketempo på jobben.

Veldig deilig, egentlig, for alle er i både feriestemning OG vårstemning!

Og med en så herlig gjeng fra før, blir stemningen egentlig bare tippere enn tipptopp :)

 

 

Jeg har viet dagen til forefallende arbeid. Du veit de tingene som har stått på lista di i evigheter, som du egentlig ikke har behøvd å gjøre med en gang, for det er ingen som er avhengig av at du gjør dem? Men, de hadde vært kjekke å fått unnagjort? Sånne ting har jeg fått gjort i dag.

Og en av de tingene var å lage flere stigespill til ungene jeg jobber med. Etter at jeg begynte med å tegne dem selv, og ikke klippe og lime inn bilder digitalt, er det nesten ingen av dem som vil ha de gamle spillene lenger! Til en gutt jeg jobber med delte jeg ut et stigespill med fine bilder hentet fra Word, på ord som begynner med TR-. Han kikket skuffet på meg og sa: "Har du ikke tegnet det SELV????".

 

En liten vekker egentlig, fordi jeg kaster meg over alt det nye utstyret som kommer, som er så flott og fint. Men det ungene egentlig vil ha, er noen snåle tegninger som den merkelige logopeden deres har laget. Diskusjoner om hvorvidt tegningen av eselet, egentlig er et esel eller en gris, og litt velment "mobbing" av logopedens illustrerte tolkninger av mennesker, setter fart på treninga. Og det er ikke feil, sett fra logopedens ståsted :)

 





 

Nå er det nok mange av dere som skal kjøre noen timer i bil for å komme til hytta, og hva er vel bedre da enn å legge inn bittelitt språkstimulering på turen?

Både "Mitt skip er lastet med" og "Gjetteklementin" kan brukes både i bilen og på hytta i påsken.

 

Og disse kan brukes i bilen:

  • Be barnet om å kikke ut av vinduet og lete etter ting som starter med samme lyd. Det er mange ting å se på veien frem til hytta.
  • "Navn- på"- leken: Hvor mange frukt, leker, biler, dyr kan vi komme på?
  • "Førstemann"- leken: Erik får fargen gul, Per får fargen blå og Nelle får fargen grønn. Førstemann som har sett 5 biler av "sin" farge skriker ut når de er ferdige. Hva med et artig ord som "onomatopoetikon" eller "simsalabim"?
  • Finn et navn eller en gjenstand til alle bokstavene i alfabetet.
  • Mamma starter å fortelle en historie og akkurat da det begynner å bli spennende skal Ole fortsette, så pappa, osv. Kanskje dere kan lage en påskekrim sammen før dere parkerer ved hytta?

 

 

Da håper jeg dere har hatt en fin biltur og er vel fremme på hytta.

God påske alle sammen! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #påsketempo #logoped #barnogspråk #språktips #stigespill #påskebillek #påsketur #hytta #påske #påskekos #påskeferie #språkstimulering #påskeegg #mamma #mammablogg #mammalivet #logopedlivet

 

 

 

 

En terning er ikke bare en terning i min verden :)

Hei og hopp!

 

Da var det helg igjen, og etter noen helger på rad med en del planer, ligger denne helgens planer på et minimumsnivå. Og det er deilig. Både for mor og barn.

Jeg har fått være med på mye spennende i det siste, blant annet min første Talk Tools- kveld sammen med gode kollegaer. Oppdatering kommer. Jeg lovet også et innlegg om bøker og bokdag, og det er under arbeid, men det krevde litt mer planlegging enn jeg først tenkte.

 

Men det kommer, og jeg kan love noen gode tips til både foreldre og førskolelærere :)

 

Forrige helg så huset slik ut etter playdate...

 

 






... og da ble det opprydding i stedet for skriving. Men koselig var det, S og N! :)

 

 

Nå noen ord om TERNINGER:

 

Vi kjenner alle til en vanlig ternings form og funksjon. En terning brukes i de fleste brettspill, og er helt avgjørende for å bringe spillet videre.

 

Men visste du at en terning ikke bare er en terning?

Hvis terningens prikker er erstattet med bilder og du bruker flere terninger, kan både setninger, historier, fortellinger og fantasieventyr trylles frem.

Og det aller beste: TERNINGER GJØR SPRÅKINNLÆRING MORRO! :)

 

Her er noen utvalgte terninger fra logopedveska mi:

 



Dette er noen store, bløte skumgummiterninger med forholdsvis enkle tegninger. De blå er ulike mennesker, de grønne er ulike ting og de oransje er ulike steder en kan reise til eller kjøretøy man kan reise med. Terningene utgjør til sammen den perfekte rammen for en morsom historie eller noen spennende setninger. Jeg vet ikke hvor disse terningene kommer fra, fordi de har ligget i mange år på en skole jeg ofte er innom.

(Noen som vet hvor man kan få tak i de? Legg gjerne igjen en kommentar til innlegget. Jeg kunne tenke meg å få tak i dem selv :)

 

Disse terningene er veldig fine. De har enkle tegninger av forskjellige hverdagslige ting. Jeg bruker dem ofte til de små barna fordi tegningene er såpass enkle og konkrete.



Terningene er kjøpt på TIGER (TGR), og kostet rundt 40 kroner, og det er aldri noen ulempe at nyttig og smart utstyr er såpass billig!



De Story Cubes- terningene jeg har, bruker jeg som oftest til de barna som er litt eldre, da tegningene er en smule mer abstrakte og derfor også litt vanskeligere å skulle bruke i setninger og historier.

 



Story Cubes kommer i en hendig, liten boks.

 



Story Cubes finnes også som app, og i appen kan du kjøpe flere temaer på terningene, for eksempel, eventyrtema, superhelttema, eller førhistorisk tema. Veldig lurt, dersom en tenker at barn lærer språk på best mulig måte når en tar utgangspunkt i det barnet er interessert i.





Og undervurder ikke kraften til en helt vanlig terning. For å motivere barn ned uttalevansker til å trene på øvingsordene hjemme, har ofte en terning vært løsningen: De har fått med seg et ark med for eksempel ti L- ORD. Hjemmeoppgaven blir da å slå terningen før hvert ord skal uttales korrekt. Terningen vil vise hvor mange ganger barnet skal si ordet. For eksempel "lege, lege, lege", "lys, lys" og "lim, lim, lim. lim. lim, lim". Inne på logopedtimen, sitter alltid logopeden og krysser fingre for at barnet skal slå femmere og seksere (og barnet håper på enere og toere), for jo flere ganger barnet får repetert øvingsordene, jo fortere "fester" l- lyden seg i barnets munn.

 

Jeg bruker ofte terninger til å øve på:

  • Begreper
  • Flytende tale hos barn som stammer
  • Oppbygging av setninger
  • Uttale
  • Evnen til å holde tråden i en litt lengre historie

 

Bildeterninger kan for eksempel brukes slik hjemme:

  • Sette navn på de begrepene som er på terningene.
  • Sette sammen flere terninger og lage en setning.
  • Sette sammen terningene til en kort historie med avslutning mellom hver gang terningene trilles.
  • Sette sammen terningene til en del av en historie som nestemann fortsetter på når han/hun triller terningene, som nestemann fortsetter, osv., osv., til det blir en naturlig slutt.

 

Og vanlige terninger med prikker kan for eksempel brukes slik:

  • Tril en terning, og si: Kan du finne (...antall prikker på terningen...) ord som starter på lyden M?
  • Munnmotorikk: Ta tungen opp mot nesa og ned mot haka (...antall prikker på terningen...) ganger.
  • Hvis det blir 1, 2 eller 3, skal mamma bestemme bok, hvis det blir 4, 5, 6, skal du få bestemme boken vi skal lese i kveld. (Dette kan brukes på mye...)
  • Klarer du å si: PA - TA - KA (...antall prikker på terningen...) ganger?

 

+ mange, mange andre muligheter.

 

IGJEN; KUN FANTASIEN SETTER GRENSER!

 

En logoped uten en terning, er som Ole Brumm uten honningkrukka si. De hører sammen :)

 


(Bilde er hentet fra wikipedia.org)
 

 

Ha en fortsatt NYDELIG SØNDAG! :)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #ilogopedveska #terning #terninger #tiger #tgr #storycubes #helg #godhelg

Om å prompte ord

Du trodde jeg hadde skrevet: Om å prompe ord nå?

Hehe, neida, jeg mente det jeg skrev: Prompte.

 

Å prompte ord vil si at man gir barnet litt starthjelp i begynnelsen av et ord, feks. første lyd eller stavelse.

 

En slik "teknikk" kan brukes enten på enkeltord:

 

"Sara, hva er det? Er det en b- b- b-... (barnet fullfører ordet med din hjelp), BIL"!

 

Eller i setninger: "Mamma skal bare sette inn denne m- m- m- m- m-..... (barnet fullfører ordet med din hjelp) MELKEKARTONGEN! i kjøleskapet".


 

Eller prompte på første stavelse: "Det er en bade......, også kommer barnet med den andre stavelsen selv: - BALL"!



 

 

Teknikken er også fin å bruke når man for eksempel sitter og ser i "vrimlebøker". Da kan den voksne peke på et bilde, og si: "Hva er det?", og hvis barnet ikke ser ut til å kunne ordet, kan den voksne PROMPTE det: "det er en d- d- d- d- ......., også kommer gjerne ordet fra barnet selv; "DUKKE"!



 

For de av dere som er kjent med Vygotskijs tanker om den nærmeste utviklingssonen, er det nettopp dette du er inne på når du bruker prompting: Du gir barnet akkurat den lille hjelpen det trenger for å komme med ordet selv.

 

Kort oppsummert var Lev Vygotskij en knakandes dyktig kar fra Hviterussland, som utviklet det vi kaller det sosiokulturelle perspektivet på læring. Han mente at det avgjørende for et barns læring er samspillet med personene rundt barnet: Et barns utvikling skjer i større grad i samspill med omgivelsene enn som en utelukkende individuell prosess.

 

Han var spesielt interessert i forskjellen mellom hva barn kan lære på egenhånd og hva de trenger hjelp av voksne til. Han skilte mellom barnets faktiske utviklingsnivå og potensielle utviklingsnivå:

- Det faktiske utviklingsnivået går på det barnet har lært helt av seg selv.

- Det potensielle utviklingsnivået er der foreldre eller pedagoger har hatt en finger med i spillet, og "dratt" barnet opp på et høyere utviklingsnivå.

 

 

Et eksempel:

 

Tenk deg at du og barnet skal lage tre "engleprinsesser" av en rund kongle til kropp, en trekule til hode, en krone og fjær som englevinger.

I første omgang sitter barnet ved siden av deg når du lager den første engleprinsessen. Du utfører og forteller om alt du gjør: "Først må vi lime trekulen på konglen, og da må vi holde litt, så hodet fester seg skikkelig til kroppen. Også må vi lime på kronen på trekulen, slik at hun blir en skikkelig prinsesse. Så må vi klippe til fjærene og lime på englevingene", osv.

I andre omgang er det barnet som får prøve seg, men du sitter rett ved siden av og hjelper til innimellom: "Ja, bra. Også limer du hodet til kroppen. Sånn ja!". I tillegg "driver" du kanskje aktiviteten videre ved å spørre spørsmål som: "Ja, nå er du ferdig med selve kroppen, men hva var det hun skulle ha på hodet igjen?". Barnet finner frem og limer fast prinsessekronen.

I tredje omgang er det barnet selv som utfører hele oppgaven. Hun limer på alle delene, klipper til vingene selv og limer dem på. Hun fester til slutt en tråd i konglen slik at den kan henges opp. Fordi hun har sett hvordan du har gjort det. Hun har hørt hva du har sagt. Hun har nådd sitt potensielle utviklingsområde - med din hjelp.

 

(Bilde er hentet fra margotsjul.blogspot.com)

 

 

Som et stillas rundt barnet støtter kulturen barnets utvikling, men deretter kan det tas ned og barnet står på egne ben.

 

Slik bør man kanskje tenke all språkstimulering?

 

Så er det det med å ikke gi FOR MYE hjelp da. Og heller ikke for lite.. Dette er en vanskelig balansegang, både for foreldre og for pedagoger.

Alle, inkludert meg selv, kan til tider bli litt overivrig og gi litt FOR mye hjelp hvis jeg ser at Lille My mestrer noe nytt... Man blir jo så glad! Og bittelitt revet med ;)

 

(Kilder: Tenkning og tale - Lev S. Vygotskij, 2000)

 

LES OGSÅ:

- Bokforslag: Vrimlete begrepstrening

- Tålmodighet og overivrige mammaer

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #promtingavord #tipsogtriks #språktips #uttaletips #artikulasjon #barnogspråk #levvygotskij #vygotskij #dennærmesteutviklingssonen #detfaktiskeutviklingsnivået #detpotensielleutviklingsområdet #detsosiokulturelleperspektivetpålæring #tirsdag #logopedlivet #foreldre #foreldreogbarn #barn #barnogspråk

"Gjetteklementin!" - Juleversjonen av "Gjetteball" :)

Her er en super språkstimulerende aktivitet som kan "lures" inn i jula. For eksempel når alle ligger på hver sin sofa i matkoma 1. juledag :)

Da kan den snikes inn, mellom fortæring av marsipangriser og julestrømper, fordekket som lek!

 


(Bilde: frukt.no)

 

Kast en klementin til barnet og si/stav: J - U - L, hvilket ord blir det? Barnet svarer og kaster klementinen tilbake til deg. Få med storesøster også, med litt lengre ord: M - A - R - S - I - P - A - N, hvilket ord blir det?, L - Y - S, hvilket ord bli det?, osv. (Barnet må være på det stadiet at han/hun kan stave litt).

Eller:

Kast klementinen til barnet og si: "Hva rimer på mus?", "Hva rimer på nisse?", "Hva rimer på nuss", osv. (Barnet må ha begynt å være opptatt av rim, og kunne rime litt).

 

Det er sikkert ikke det er så lenge de gidder før det er ny runde med Disney- tegnefilmer som lokker, eller at neste lass med familiebesøk ramler inn av døra.

 

Men da har dere i alle fall fått trent bittelitt språk i jula også :)

 

GOD JUL!

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #foreldre #foreldreogbarn #barn #jul #juletips #språktips #språkstimulering #julekos #julogspråk #tipsogtriks #enkeltrening #matkoma #rim #rimleker #språkstimulerendeaktiviteter

Litt om hjertespråket vårt

Hjertespråk.

Jeg tror kanskje det er et av de nydeligste ordene jeg vet om.

 


 

For språket kommer ofte rett fra hjertet. I alle fall hvis man snakker om noe som virkelig engasjerer, brenner for, eller føler meget sterkt for.

For følelsene henger sammen med hjertet. Hvem har ikke kjent at man har hatt helt vondt i hjertet ved for eksempel kjærlighetssorg eller annen type sorg? Og hvor mange ganger har det ikke føltes som om hjertet ditt har blødd fordi du har fått så vondt av et annet menneske?

Jeg har møtt mange "hjertebarn". Barn som treffer deg midt i hjertet. Barn du aller helst har lyst til å bare holde rundt, og fortelle dem at alt kommer til å bli bra. Det finnes så mange barn som strever med mye mer enn "bare" språket.

Spesielt med slike unger, tenker jeg at det ekstremt viktig at jeg snakker til dem fra hjertet mitt. Få dem til å ha det fint når de er sammen med meg på logopedtimen. Kanskje kan timen hos meg være et lite fristed for dem i løpet av uken? Uansett hva annet de ellers må stri med.

Det håper jeg alle som jobber med barn tenker.

 

HJERTESPRÅKET er også en viktig komponent i begrepslæring og i generell utvikling av språk hos barn. Spesielt hos tospråklige barn.

 

På hvilket språk tror du du kan forklare barnet ditt ord og begreper på best mulig måte? Jo, det er HJERTESPRÅKET ditt. Det språket som ligger aller nærmest ditt hjerte.

For noen er det morsmålet. For andre kan det være det språket de har lært i et nytt land, og som har overtatt som deres "tankespråk", over mange år. For det er som regel slik, at det språket du tenker med deg selv på, eller snakker med deg selv på, er ditt hjertespråk. Det er det språket du skjønner de mest komplekse språklige krumspringene på, som for eksempel ironi og ordtak. Du har en så god dybdekunnskap i dette språket. Du mestrer det til fingerspissene.

Hvis tospråklige foreldre prater, tegner og forklarer sine barn betydningen av nye ord og begreper på sitt HJERTESPRÅK, vil det kunne ha bedre effekt på språkutviklingen deres, enn om foreldrene forsøker å forklare seg vaklevorent og halvveis på det språket de tror de bør bruke.

LÆRERE OG FØRSKOLELÆRERE; SPRE ORDET!

Det er også lettere å overføre allerede ervervet språklig kompetanse på ett språk, til andre språk. Det vil si at dersom et språksvakt barn får intensiv og strukturert trening på sitt eget morsmål, skal prinsippene lettere kunne overføres til eksempelvis norsk.

 

Vi sier det en gang til a: HJERTESPRÅK. 

Åååååå, for en vakkert ord!

 

Fortsatt god onsdag fra Logopedmamma :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #hjertespråk #logopedhjertet #mammahjertet #hjerte #språk #språktips #tipsogtrik #barnogspråk #foreldre #familie #foreldreogbarn #barnehage #førskolelærere #lærere

 

Grelle juletrær og språk i og utenfor kontekst

God kveld! :)

 

En tradisjon jeg startet med for noen år siden, er at jeg hver eneste dag i desember har på meg noe "julete" på jobb. Jeg har en SKIKKELIG RØD genser med snømenn, i ordentlig fin "Bridget Jones"- stil. (Du veit de genserne moren til Marc Darcy kjøper?). Denne genseren pleier å få ligge til litt nærmere jul, så det blir det min GRELLE, BLINKENDE JULETREBROSJE som får brukt seg aller mest i desember. Der jeg arbeidet før, ble det liksom ikke jul før Marita hadde på seg den ;)

 

Her er den:


 

Nok JUL! :)

Over til Språk i og utenfor kontekst:

 

Mange foreldre er veldig opptatt av barnets uttale, og det er forståelig da uttalen er så synlig. Gjør barnet mange uttalefeil, kan det være vanskelig for både foreldrene og andre å forstå hva barnet har å si. Barnet kan da bli både sint og frustrert over at det ikke blir forstått, og svare med å utagere eller "trasse" veldig. Så JA, å få orden på uttalen er veldig viktig, men det er desto viktigere at det grunnleggende er på plass først eller at det i alle fall arbeides med parallelt.

Jeg har tidligere skrevet ett og annet innlegg om SPRÅKTREET. Der husker dere kanskje at treets stamme kan være et bilde på barnets forståelse av språket (blant annet forståelsen av begreper) og at bladene kan være et bilde på uttalen. Det hjelper ikke å "pusse på bladene", altså jobbe masse med uttalen hvis ikke stammen er tykk og fin, med masse begreper og god forståelse av hva ord betyr.

Det er verdt å merke seg at uttaletreningen også kan gå lettere dersom den grunnleggende forståelsen av ord er kommet skikkelig på plass først. Det blir for eksempel meningsløst for barnet å sitte og øve på korrekt uttale på et ord han eller hun ikke vet hva betyr. Hadde du sett poenget med det?

Når jeg spør foreldre i samtale om hvordan de vurderer barnets språklige forståelse, er svaret alltid: "Å jo, han har god forståelse. Han er flink til å gjøre det jeg ber han om". I de fleste tilfeller er det slik.

Men innimellom kan det være slik at barnet leser konteksten rundt det du sier, istedenfor å skjønne ordene i det du sier.

 

La meg forklare det litt nærmere: Hvis du har et barn som er litt språklig svakt, finner barnet seg andre strategier for å forstå verden og hva verden sier til det. Det vil si at hvis den voksne i barnehagen sier: "Gå og vask hendene deres, og sett dere på plassene etterpå", så kan et språksvakt barn observere hva alle de andre barna gjør, og gjøre det samme selv: Han går bort til vasken, vasker hendene sine, venter litt for å se hva de andre barna gjør, og så sette seg på plassen sin slik alle de andre gjorde. Han er et smart barn som tar i bruk de andre strategiene sine for å forstå hva som blir sagt, men klarer samtidig å "lure" alle de andre rundt ved å bruke situasjonen til sin fordel. Han er rett og slett helt avhengig av situasjonen rundt språket, for å forstå hva som blir sagt, altså situasjonsAVhengig språk.

 

Du kan "sjekke" barnets forståelse ved å gjøre språket situasjonsUAVhengig: Sett deg et sted, for eksempel midt på gulvet mens barnet virrer rundt deg. Si med monoton stemme (altså, ikke legg trykk på noen av ordene i setningen): "Kan du hente boka som ligger på bordet". Ikke se på bordet. Ikke se på boka. Observer reaksjonen til barnet. Ser det ut som om det har ramlet ned fra månen? Eller går barnet rett bort til bordet og henter boken? Ser barnet på bordet? Henter barnet noe helt annet som ligger på bordet? Henter barnet noe som ligger på en stol ved siden av? Gjenta gjerne spørsmålet et par ganger, for å se om barnet bare behøver litt ekstra tid til å få med seg det du sier. Husk at mange barn har behov for tid til å bearbeide språklige inntrykk. Spør gjerne flere spørsmål, som blir mer og mer komplekse. For eksempel: Kan du hente lua som ligger på gulvet og legge den på plassen din? Eller hjemme: Kan du gå i skapet og hente pakken med rosiner?

Husk for all del på å ikke bruke FOR vanskelige ord. Du kan liksom ikke si: "Kan du hente stetoskopet som ligger på esken til rackletteovnen i etréen"? (Dårlig eksempel, men dere skjønner hva jeg mener ;)

 

Ser du at barnet strever veldig med å forstå det situasjonsuavhengige språket, ville jeg kanskje ha fulgt litt ekstra godt med og sett om det ble bedre etter en stund. Husk at både uttale og forståelse av ord kommer i "spurter", altså perioder der ferdigheten bare plutselig skyter fart. Skjer ikke dette som forventet, og du blir bekymret, snakk med barnehagen. De vet hva du kan gjøre eller hvor dere kan henvende dere for å få hjelp.
 

Det var dagens fra meg. Legg gjerne igjen noen ord i kommentarfeltet hvis det er noen spørsmål knyttet til dette temaet: Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan, og det jeg ikke veit, kan jeg finne ut av :)

 


 

Lykkelig på kontoret med min JULETREBROSJE på :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mammablogg #logopedlivet #foreldreogbarn #foreldre #barn #familie #julegenser #julebrosje #jul #bridgetjonesdiary #bridgetjonesogmarcdarcy #språkikontekst #språktre #språktreet #uttale #språk #uttalevansker #språkvansker #språktips #tipsogtriks #barnehagen situasjonsavhengigspråk #situasjonsuavhengigspråk  

 

En god, gammeldags spå kan brukes til så mangt :)

God søndagskveld, alle sammen! :)

 


 

Husker du den gode gamle spåen? Den vi klippet ut av papir, brettet og tegnet på?

Det er en av de tingene jeg bruker ganske ofte sammen med klientene mine. Det er en fin avveksling fra den tradisjonelle, og innimellom kjedelige, språk- eller uttaletreningen. Og før iPaden kom, brukte jeg den gjerne som "belønning" ved logopedtimens slutt.

En spå kan brukes til så mangt. Den kan trene uttale. Den kan trene preposisjoner. Den kan trene munnmotorikk. Den kan trene begreper. Den kan trene ALT! Bare fantasien setter grenser :) 

 

Hvis du ikke husker det, så er det slik du bretter en spå:

Start med å brette et A4- ark slik, og klipp av kanten som blir til overs nederst:

 

Da står du igjen med en firkant. Brett alle hjørnene på firkanten inn mot midten:

Snu arket og brett alle hjørnene inn mot midten en gang til:

Brett firkanten en gang på midten, og stikk tomler og pekefingre inn i "lommene" på forsiden, og vips! så har du en spå:

Sånn ser den ut når den ikke er "klemt" sammen:

Da skal den fargelegges. Bruk klare basisfarger, de første fargene barna lærer, og skriv på fargene med bokstaver: (Det går også an å sette på klistremerker og skrive navnet på hva som er på klistremerket under. For eksempel hvis barnet elsker Kaptein Sabeltann kan man bruke klistremerker med de ulike karakterene. Dette er en fin måte å bruke barnets interesse som inngangsport til trening!

Skriv på tall inni spåen, og pynt etter eget ønske:

 

Brett spåen helt ut, og skriv på instruksjoner/hva man skal gjøre/hva man skal si, og pynt etter eget ønske:


 

 

Slik bruker du spåen:

  • Barnet velger en farge. Du staver fargen: rød, R-Ø-D, samtidig som du bretter spåen ut og inn med fingrene.
  • Hold spåen åpen. Barnet velger et tall. Du teller opp til det tallet barnet valgte, samtidig som du bretter spåen ut og inn med fingrene.
  • Gjenta forrige punkt et par ganger
  • Den tredje eller fjerde gangen barnet velger et tall, åpner du spåen og leser instruksjonen. Barnet (og du) gjør øvelsen/sier treningsordet som skjuler seg under tallet.
  • La barnet spå deg også :)

 

Forslag til ulike spåer:

  • Spåen jeg laget i dag, er en spå med munnmotoriske øvelser.
  • Du kan lage en spå som trener preposisjoner. Da kan instruksjonene for eksempel være: Sett deg PÅ stolen. Sitt på huk UNDER bordet. Stell deg BAK meg. Hopp OVER en leke som ligger på gulvet, osv.
  • Du kan lage en spå som trener uttale. For eksempel en spå med ord som begynner på lyden L: lege, lærer, lese, lam, lim, osv. (Obs, obs! Viktig at teknikken for hvordan trene inn en l- lyd er etablert på forhånd, så en unngår feiltrening. Ta kontakt med en logoped!)
  • Du kan lage en spå som trener begreper. For eksempel kan det stå i instruksjonen: Hva pusser vi tennene med? (tannbørste). Hva har vinger og flyr oppi luften? (fugl). Hva kan vi se ut av når vi er inne? (vindu), osv.
  • En slik spå kan brukes for å trene/øve mange, mange, mange andre ferdigheter også. Det ER virkelig bare fantasien som setter grenser ;)

 

Ønsker dere alle en deilig søndagskveld videre!

Over og ut fra Logopedmamma :)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #mammalivet #logopedlivet #hverdagslivet #foreldre #foreldreogbarn #barn #barnogspråk #språktips #tipsogtriks #tipsogråd #førskolelærer #barnehage #barnehagepersonale #lærer #lærere #søndag #søndagskveld #spå #uttale #uttaletrening #preposisjoner #begreper #munnmotorikk #munnmotoriskeøvelser #tungegym #barefantasiensettergrenser #diy #doityourself

Rim - både på bakken og i munnen

God tirsdags kveld :)

Vinteren er her, og kulde, rim og bittelitt snø, setter for alvor i gang julestemningen i meg!

 

Og apropos RIM: 

 

Alle foreldre vet at det er viktig å "utsette" barna for RIM OG REGLER, men vet dere hvorfor det er så viktig?

Rim og regler er byggestein nummer én i oppbyggingen av barnets språklige bevissthet.

Forstår barnet rim og regler, betyr det at barnet begynner å bli fonologisk bevisst, altså at det er bevisst lydene i språket.

Carin Rydja og Ellen Heidi Strand, illustrerer de ulike "etasjene" i språklig bevissthet med sitt "Språkets dukkehus" i boken "Språklek":

 

 "Når barn kan rime kan de se bort fra betydningen av ordene og i stedet høre hvordan ordene høres ut. De kan fokusere på ordenes form og ikke bare ordenes innhold. Dette styrker barnas oppfatning av språkets lydstruktur. Barnet har dermed gått fra bare å fokusere på språkets innhold til også å fokusere på språkets form eller uttrykk. Dette er et stort skritt i utviklingen av den språklige bevisstheten.

Å bli tidlig språklig bevisst, gir en langsiktig og positiv effekt på barnets fremtidige utvikling innen språk og lesing".

Informasjon hentet fra boken "Språklek", som kan bestilles HER.

Dette er et rim jeg til stadighet bruker i logopedlivet. Det er hentet fra noen gamle, gamle kopier jeg fikk av en god kollega en gang. Rimet er enkelt og har en fin flyt. Det liker jeg :)

 

Her i huset er det dette rimet som gjelder for tida:

 

Ormen den lange

Krøp som en slange

Under et gjerde

Tok seg en pære

Delte den i to

Vær så god!

 

Selvfølgelig artigst med tilhørende slangebevegelser! :)

 

 Her koser vi oss når vi kommer hjem fra jobb og barnehage:

Jeg har faktisk en liten innrømmelse å komme med: Jeg lar kjøkkenet bare stå som det er etter middagen... Og koser meg med Snuppelura på gulvet i stedet.

Rydde kan jeg gjøre når hun har lagt seg. De er rimelig verdifulle de tre- fire timene mellom henting i barnehagen og leggetid. Vi prøver å gjøre det best ut av dem :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammalivet #logopedlivet #mammablogg #familie #foreldre #barn #foreldreogbarn #språktips #tipsogtriks #barnogspråk #språk #rim #rimogregler #språklek #språketsdukkehus #tirsdag #språkligbevissthet #ormendenlange #picnicistua

Mitt juleønske

God lørdagskveld alle sammen :)

Jeg regner med de fleste av dere sitter godt plantet i sofa`n med finalen av "Skal vi danse" på TV. Lørdagskvelder er veldig deilig!

Overskriften på dette innlegget var opprinnelig: "Mitt juleønske til lærere", men med tanke på gårsdagens hendelser i Frankrike, kan jeg trygt si at mitt egentlige, og STØRSTE juleønske er fred i denne snåle, rare, fine, horrible, lille, store verden vår. Etter 31 år, klarer jeg enda ikke å fatte at mennesker kan være så grusomme mot andre mennesker, og det tror jeg heller ikke at jeg noensinne kommer til å forstå.

Men er det noe jeg forstår, så er det bokstaver og lyder. De er enklere å forholde seg til ;)

Vi vet at barn begynner å lære bokstavene i første klasse.

Jeg skulle ønske at lærere fokuserte mer på lydene, og mindre på bokstavene.

Det er forvirrende for barn at bokstaven B uttales BE, og at man da ikke sier "BEALL" for ordet BALL.

Også har vi det tradisjonelle klasseromsalfabetet på småskoletrinnet da...

Disse plakatene som henger på veggen med A for APE, B for BALL, C for CAMILLA, D for DAME, E for EPLE, osv. De sterkeste barna, som lærer skriftspråket raskt og enkelt, forstår konseptet bak disse plakatene forholdsvis raskt, men dette kan ofte være svært vanskelig å få grep om for de som kanskje strever med innlæringen av bokstavene (unnskyld! LYDENE!) :)

Jeg skulle ønske at vi ble flinkere til å knytte bildene mer til selve lyden som lages i munnen, og ikke til et bilde som begynner på bokstaven!

 

Eksempelet over viser bilder som referer til lyden istedenfor bokstaven.

En spør ikke: Hva er det?, men Hva sier den? Hva er lyden den lager?

For eksempel:

  • En pistol sier: K-K-K-K-K-K (også lager man en pistol med hånden/fingrene og "skyter" samtidig som man sier K- lyden)
  • Hesten sier: EEEEEEEEEEEEEEE
  • Spøkelset sier: B-B-B-B
  • Musa sier: IIIIIIIIIIIIIIIIIIII
  • Den svette mannen med stor ryggsekk sier P! (samtidig som han tørker svette av panna si)
  • Raketten sier FFFFFFFFFFFFF i det den skyter opp i lufta (samtidig som man viser med fingeren/hånden at raketten flyr opp til himmels)
  • Vi later som at fisken sier: OOOOOOOOOO ;)
  • Og klokka sier: RRRRRRRRRRR

 

Disse kortene er hentet fra treningsprogrammet Praxis. Praxis er egentlig et treningsprogram for barn med språkvansker og dyspraktiske barn, som er utarbeidet av logopedene på The Nuffield Centre i London.

For at et barn skal kunne lære seg å lese og skrive, "knekke lesekoden", må det utvikle en fonologisk bevissthet.

Å være fonologisk bevisst betyr at barnet forstår hvordan et språks ulike lyder og bokstaver forholder seg til hverandre og hvordan de sammen lager ord. Et fonologisk bevisst barn kan høre bokstavlyder i et ord, kan rime, avgjøre hvilken bokstavlyd som finnes i begynnelsen, midten og slutten av et ord og kan finne ord som ligner på hverandre.

En velutviklet fonologisk bevissthet innebærer at barnet kan gjøre om et ord til et annet, ved å legge til, ta bort eller bytte ut bokstavlyder (feks. bil - pil).

Som du ser, lar Praxisalfabetet barnet gjøre en kopling mellom bokstavens utseende og lyd, med støtte av et bilde som iscenesetter lyden, og ikke ett ord som begynner på bokstaven (som ved det tradisjonelle klasseromsalfabetet).

Praxisalfabetet kan bestilles HER, fra Studentlitteratur.

 


 

En helt super app som også kan brukes (kanskje sammen med Praxis?), er SE BOKTAVLYDEN.

Her finnes alle bokstavlydene i alfabetet. Trykker du på en bokstav, får du en animasjon med lyd, som viser både tungens plassering og hvordan luftstrømmen skal gå når lyden uttales. Appen kan kjøpes i Appstore eller på GooglePlay.

Lydinnlæring skal være gøy! Og dette er gøy!

Jeg har møtt så mange lærere opp i gjennom, som kun fokuserer på bokstaven, og jeg tenker OH NO!

Hjelp meg med å spre budskapet. Kanskje flere lærere vil revurdere hvordan de legger opp bokstavLYDinnlæringen heretter.

Da blir Logopedmamma glad :)

 

Nå får vi vite det snart! Hvem vinner? Adelén eller Stian?

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #lørdagskveld #familie #foreldre #barn #foreldreogbarn #språk #språktips #skalvidanse #juleønske #mittjuleønske #bokstaver #lyder #klasserom #småskoletreinnet #småskolen #lærer #lærere #lydinnlæring #praxis #praxisalfabetet #fonologiskbevissthet #sebokstavlyden #adelen #stian

Eksplosjoner, riktige leker og utvikling av språk

I det siste syns jeg at Snuppelure har hatt en SPRÅKEKSPLOSJON!

Jeg har lest om dette før, men det er moro å få følge med på hvordan en slik språkeksplosjon skjer i praksis.

Med språkeksplosjon mener jeg en periode der du bare merker at språket utvikles, både når det gjelder forståelse OG uttale. Mange nye ord kommer, og du hører at barnet prøver å herme etter de lydene og ordene du lager.

Barnets språk utvikles i rykk og napp, akkurat som alt annet hos barnet. Derfor blir slike perioder hvor språket bare synes å eksplodere, veldig tydelige.

Her er noe av grunnen til den nevnte språkeksplosjonen hos Lille My:

 

Snuppelure har nemlig fått seg dukkevogn og dukke, og dette  er STOR STAS! Hun duller med denne dukken som om det er den eneste leken i hele verden som betyr noe. Det er veldig spennende å følge henne inn i hennes første rollelek. Hun tar ut dukken av vognen, legger dukken oppi, tar av klær (i alle fall forsøker å ta av klær), gir dukken bamsen og smokken, "hysjer", brer over, koser og susser, og bærer henne i den ene armen over gulvet.

Det ble veldig tydelig for meg hvor viktig det er å ha de riktige lekene som virkelig fanger barnets interesse! Hun har egentlig aldri vært så veldig opptatt av leker før, og har vært mest fornøyd med å utforske alle andre ting. Men nå så jeg hvor engasjert og interessert hun plutselig ble, da hun fikk den riktige leken som stimulerte henne til lek og språk. Kombinasjonen av riktige leker og "eksplosjonstid" har hatt effekt, for det kommer nye ord og lyder nesten hver eneste dag.

Vi er så utrolig heldige å ha fått arvet både dukke, dukkevogn og dukkeutstyr av en stor jente på ni år som ikke lenger behøvde lekene sine. Tusen takk :)

Men denne typen dukkevogn kan også kjøpes HER, på Lekmer.no. (Annonselenke)

La meg få presisere at dukkevogn og dukker fanget vårt barns interesse, men er overhodet ikke nødt til å være alle barns favorittleke, så ta et sekund til å tenke over:

Hva fanger ditt barns interesse?

Og når opplever du disse SPRÅKEKSPLOSJONENE hos ditt barn?

Første bud i generell språkstimulering er å finne ut av barnets interesser, og knytte ord og begreper til disse. Da vil begrepene feste seg mye bedre enn om man arbeider ut i fra helt tilfeldige kategorier, som barnet egentlig ikke føler noen tilknytning til.

Tenk nært og kjært. Der ligger det et himla godt utgangspunkt for videre språkutvikling.

 

Fredag er den beste dagen i uka, spør du meg! God helg :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #familie #foreldre #foreldreogbarn #barn #pappa #pappaogbarn #barnogspråk #språk #lek #riktigeleker #barnoglek #rollelek #språkoglek #språkleker #språkeksplosjon #brio #briodukkevogn #dukkevogn #lekmer #fredag #helg

Mitt skip er lastet med..

Leken "Mitt skip er lastet med" er muligens en kjent og kanskje litt glemt lek?

 

Den språklige muligheten for læring av nye ord som ligger i denne leken, bør ikke undervurderes. Har du et barn som har begynt å leke med språket; for eksempel rime, lage tøyseord og skjønne at flere ord kan begynne med samme lyd, er denne leken helt super!

 

Den kan lekes på veien til og fra barnehagen eller skolen, i bilen eller ved frokostbordet. Kun fantasien setter grenser!

 

Husker du hvordan den lekes?

 

Plukk dere ut en lyd eller en kategori (tema). For eksempel "Mitt skap er lastet med S" eller "Mitt skip er lastet med ting på butikken". Si ett ord hver, på tur, og husk å bruke "Mitt skip er lastet med.." foran hvert ord. Repetisjon er bra! :)

 

Leken kan være morro fra barnet er rundt tre år og oppover. Tilpass vanskegraden til barnets nivå. For de minste barna er det kanskje artig med "Mitt skip er lastet med farger" eller "Mitt skip er lastet med dyr".

 

Jeg er på kurs hos Statped i dag. Nå mesker vi oss med deilig lunsj i pausen :) Kjenner dere igjen språktreet forresten?

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #språktips #begreper #mamma #mammablogg #foreldreogbarn #barn #foreldre #språkvansker #torsdag #logopedlivet

Foldere om barnespråk og endelig fredag!

Herlig! Det er fredag :)

Etter en regntung uke, er det deilig å endelig ønske helgen velkommen. Dette har på en måte vært den første "ordentlige" uka i den nye tilværelsen vår: Jobb på både mamma og pappa, og fulle dager i barnehagen for Lille My. Alt i alt, sett bort fra noen tårer hos både mor og barn, har det gått ganske så bra.

Fredag er en perfekt dag å dele med dere noen foldere om barnespråk. De er hentet fra nettsidene til Norsk Logopedlag. I folderne kan du lese litt om språkutviklingen til barn mellom 0 og 4 år, samt plukke med deg enkle tips til hvordan du kan stimulere språket på de ulike alderstrinnene.

- Folder 0-1 år

- Folder 1-2 år

- Folder 2-3 år

- Folder 3-4 år

Del gjerne med andre foreldre, for dette er viktig. Språk er viktig! Punktum.

Og til slutt kommer en liten humoristisk kuriositet. Det er jo tross alt fredag! :)

Denne er til de fedre som eventuelt stikker innom bloggen; Tips til hvordan få en herlig, rolig helg med barna, og ikke minst Din Kjære Fru:

 

P.S. Vinen kan godt byttes ut med sjokolade. Happy Wife, Happy Life :)

God helg!

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #språk #språktips #barnogspråk #foreldreogbarn #foreldre #familie #barn #fredag #happywifehappylife #pappa #helg

Når bør vi spørre om hjelp?

Jeg får ofte spørsmålet: "Bør jeg være bekymret når...?", med en påfølgende beskrivelse av barnets språk. For det kan være vanskelig å vite hva man skal gjøre hvis man mistenker at språkutviklingen ikke er helt der man kan forvente ut i fra barnets alder.

I første omgang råder jeg til å snakke med barnehagen om hva de tenker. Barnehagen har kunnskap om hva som er normal og hva som kan regnes som avvikende språkutvikling. Sammen kan dere drøfte om det er grunn til bekymring eller ikke. Er dere i tvil, er det alltid lurt å ta kontakt med andre som kan hjelpe, for eksempel PP- tjenesten i kommunen.

For det er ikke så enkelt å vite når man skal spørre om hjelp. Du mistenker at noe er i veien, men så begynner du å undre deg over om det bare er det står litt stille? Kommer språket plutselig til å skyte fart bare barnet får litt mer tid på seg? Det er ikke godt å vite. Vi vet jo at barn utvikler seg i rykk og napp og at de kan streve med å mestre en ferdighet en dag, for så å mestre den fullt ut neste dag.

Legger derfor i dag ved en link til en nedlastbar plakat fra Norsk logopedlag. Kanskje den kan være nyttig? Den sier litt om hva som er normal språkutvikling, hva du kan gjøre for å stimulere språket og tips om når det er lurt å søke hjelp.

Enjoy! :)

 

http://www.norsklogopedlag.no/uploads/docs/CPLOLposter_NO.pdf

 


 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #språk #språktips #mammablogg #familie #foreldreogbarn #barnogspråk #foreldre

Ett spørsmål av gangen, takk :)

Nå i disse barnehage- og skolestarttider er det utrolig mye spennende som skjer for både store og små. Første skoledag er for mange en stor dag, og Logopedmamma kan selv skrive under på at barnehagestart også er en ganske så spennende affære! Snuppa hadde hatt det veldig fint i sin første dag i barnehagen. Nå er vi riktignok i tilvenningsfasen og pappa`n var med hele tiden, men alt hadde gått veldig fint. Jeg mottok en videoSnap tidligere i dag av ei frøken som satt og hyyyyylte av glede ved rattet i en stor lekebil, så det så ikke akkurat ut som om hun led i situasjonen... :)

Når det er sagt, så ble mannen min bombardert med spørsmål da jeg kom hjem fra jobb: "Hvem tok hun kontakt med? Var det noen av de store barna som var slemme med henne? Satt hun bare for seg selv, eller var hun med på leken? Så det ut som om hun syntes det var skummelt? Så det ut som om hun savnet mamma`n sin veldig? Hva skjer i morra? Hadde vi med nok klær til henne? Eller trenger vi å pakke mer? Var regntøyet godkjent av personalet? Må vi ha med to drikkeflasker, eller holder det med bare den ene jeg pakket?" Mannen min kikket litt dumt på meg, og sa... "Rolig nå, Marita. Hva var det første spørsmålet igjen?"

Og da slo det meg: Herregud, hvis Snuppa kunne prate, ville jeg antakeligvis bombardert henne med like mange spørsmål. Og det er jo ganske så ironisk, når jeg til stadighet har språkveiledninger med foreldre og sier kjekt til dem: "Husk å stille barnet ett spørsmål av gangen".

For folkens, dette er en utrolig viktig sak å tenke over: Still ett spørsmål av gangen. Vent - vent - vent på svar. Still neste spørsmål.

Ofte høres en samtale mellom foreldre og barn slik ut når barnet kommer hjem fra barnehage/skole: "Hva gjorde du i dag da? Og hvem var du sammen med egentlig? Og var de nye skoene dine gode å ha på?" Puh!

Noen barn takler så mange spørsmål på en gang, mens andre barn kan stå der som et spørsmålstegn og ikke helt vite hvilket spørsmål de skal starte med å svare på. Ofte resulterer det i at barnet ikke sier noe, og foreldrene kan ofte tenke: "Hm, han sier aldri noe. Kanskje han ikke trives?"

Det barnet behøver er tid til å tenke over hva du nettopp har sagt, prossessere dette og tenke ut et svar. Det er derfor utrolig viktig å gi barnet godt med tid. Tid til å tenke! Tid til å svare! Dette gjelder særlig for barn som strever noe språklig, samt barn som stotrer eller stammer. Men, også barn med adekvat språkutvikling kan ha godt av å kun bli servert ett spørsmål av gangen.

Du vil kanskje bli overrasket over hvor mye som faktisk kan komme av ord og ytringer hvis du tør å vente på den stillheten (tiden) barnet har behov for, etter at du har stilt ett av dine maaaaange spørsmål ;)

Lykke til med barnehage- og skolestart til alle det måtte gjelde!

 


 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #språktips #foreldreogbarn #barn #foreldre #mammablogg #skolestart #barnehagestart #barnogspråk #pappa

Ny i bloggverdenen! Litt om språkbad :)

Wow! Dette er en helt ny verden for meg. Jeg føler at for å kvalifisere til å ha en blogg, bør man ha noe på hjertet; noe man virkelig vil formidle til omverdenen. Og mitt intense ønske her i verden er at flere barn skal få hjelp med sine språk- og talevansker. Jeg vet av erfaring, at det er mange foreldre som er helt rådville når deres eget barn plutselig strever med en språk- og/eller talevanske. Som logoped har jeg blitt gitt det privilegiet å kunne hjelpe til i slike situasjoner. Det er en god følelse å kunne gå fra jobben hver eneste dag og vite at man forhåpentligvis har hjulpet noen som er i en vanskelig situasjon.

Språk- og talevansker rammer mange barn og årsakene er som regel sammensatte. Det finnes mange typer språkvansker, blant annet vansker med å forstå språket, vansker med å uttrykke seg, stammeproblematikk og "rene" talevansker der barnet uttaler en eller flere lyder feil. Noen språkvansker viser seg sammen med andre vansker, andre opptrer tilsynelatende alene. Det er et spennende felt jeg jobber med, og det finnes mange tips og triks for å hjelpe et barns språk godt på vei dersom det har stoppet litt opp. Tipsene jeg etter hvert deler kan også brukes av foreldre som har barn som utvikler språket normalt, men som ønsker å "booste" barnets språkutvikling litt.

Dagens innlegg handler om hvordan man skal skape språkglede hos barn. Det er utrolig viktig at barn som strever med språket hver dag blir "badet i et språkbad". Med det menes: Sett ord på alt du gjør! Dette gjelder kanskje spesielt de barna som strever med begreper, og som strever med å finne riktig ord på hva ting er. Det er utrolig krevende for foreldre å hele tiden skulle tenke på "språkbadet", men gjøres det konsekvent, kan det ha stor betydning for utviklingen av barnets språk.

Å språkbade barnet er i og for seg enkelt: Det handler om å ordsette det du gjør med barnet ditt. Istedenfor å si: "Sett DEN DER", si heller "Sett SKOEN på DØRMATTA". Istedenfor å si: "Legg tilbake DEN DER", si heller "legg tilbake NØKLENE på BORDET", osv. Bruk ordene, istedenfor alle disse fyllordene som den, der, tingen, og lignende.

Legger ved et bilde av en plakat jeg ofte gir til foreldre. Den minner oss på at det er viktig å ta språktreningen i de små anledningene som byr seg i løpet av hverdagen. Plakaten har jeg fått av Fanny Platou og Marit Molund Koss da jeg var på kurs på Statped (Statlig spesialpedagogisk tjeneste) for noen år siden.

 

Ha en strålende dag og lykke til med "språkbadet"! :)

 


 

#språk #familie #foreldreogbarn #logoped #språktrening #språkbad #barn #mamma #logopedmamma #medhjerteforspråket

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget