hits

Nemi, Nyttår og "åtte"

  • 31.12.2015, 14:26
  • |
  • Kategori: Jul

Da var det på tide å takke for det gamle, og ønske det nye velkommen.

 

Hvor heldige er ikke vi, som har hatt et kjempefint år med barnehagestart for Lille My og jobbstart på nytt sted for a mor. Alle har vært friske og raske, Snuppa vokser seg stor og sterk, vi har en kjærlig familie og gode venner rundt oss og mannen min og jeg har det fortsatt bra sammen.

Bloggen har blitt godt mottatt og jeg har fått tilbakemeldinger på at folk faktisk har hatt nytte av det jeg skriver!

 

Da er det ikke så mye mer jeg egentlig kan be om.

 

Det eneste jeg skulle ønske var at ingen hadde behøvd å ha det vondt, og jeg håper at det nye året vil bringe bedre tider til de som ikke har hatt det så godt i år.

 

Jeg er ingen stor tegneserieleser ellers, men julehefter må jeg ha med meg. Av en eller annen grunn har jeg lagt min elsk på Nemi, og siste siden i årets julehefte grep meg om hjerterota:

 


 

Nyttårsaften i et nøtteskall, humoristisk og vond på en og samme tid. Tenker spesielt på "åtte": Ved første øyekast trodde jeg det var ei dame som dro sin alt for fulle mann bortover gulvet, men ved nærmere ettersyn er det ei lita jente som hjelper sin far eller mor... Verdt å reflektere over da det tross alt er nyttårsaften i dag, og alkoholen flyter fritt.

 

 

Da sier jeg ha det bra til det gamle! Vi sees i det nye :)

 


 

Over og ut fra Logopedmamma (som har tuslet rundt i pysjen omtrent fra Lille Julaften). Det er så deilig med fri! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #nyttår #nemi #lisemyhre #julehefte #tidforettertanke #pysjamas #nyttår #nyttårsaften #alkohol #tenkførdudrikker

Ren poesi

Avslapning i sofakroken med min herlige julegave til meg selv: Ren poesi av Ellen Wisløff (red.).

 

Favoritten så langt.

 

God natt! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #renpoesi #ellenwisløff #nilsøyvindhaagensen #julegavetilmegselv

Gurgling og tøfler

  • 28.12.2015, 14:01
  • |
  • Kategori: Uttale

Visste du at å gurgle vann ved for eksempel tannpuss kan være stimulerende for barnets uttale?

 

Eller å ligge på gulvet og lage "tigerlyder" (grrrrrrrrrrrrrr- gr- gr- gr- grrrrrrrr), også kan være det?

 

 

Hvorfor? 

Jo, for når vi vipper hodet bakover eller ligger på gulvet og åpner munnen, faller tungen naturlig på plass der noen av lydene lages (for eksempel k- og g- lyden, som mange barn kan streve med å få til).

 

For hver gang denne bakre delen av tunga blir stimulert, jo bedre er det for uttalen av lydene som lages der.

 

Ha en fortsatt fin juleferie! Og god gurgling :)

 

 

Har dere forresten sett mine fine tøfler som jeg fikk i julegave? Elsker dem! Passer PERFEKT til ugle- pysjen min :) 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #uttale #uttalevansker #uttaletips #tipsogtriks #foreldre #barn #foreldreogbarn #familie #jul #juleferie #tannpuss #gurgling #tiger #tøfler #victoriassecret #ugle #pysj

Hva er viktigst i jula?

  • 26.12.2015, 22:14
  • |
  • Kategori: Jul

GOD JUL, alle sammen!

 

Mellom ribbe, gaver, pinnekjøtt, vin, godis, TV- filmer, pysjamaser, julestrømper og familiebesøk (puh!), er det helt nødvendig å få ønsket mine trofaste lesere en riktig God Jul! Jeg håper alle har hatt en fredelig og fin jul, og klart å nyte det magiske ved den. Ja, jeg vet at det er litt trist å kikke ut av vinduet og ikke skimte et eneste hvitt, glinsende snøfnugg, men jeg mener at julestemning er noe du skaper selv, ikke noe du bare kan sitte og vente på at skal komme din vei.

Man kan komme ganske så langt med julepynt, levende lys og røkelse. (Og å lukke øynene så man ikke kan se ut...)

 


 

Det er rart med det: Mammaer har alltid mye å gjøre før julaften, pappaer etter julaften :)

 


 

Her er mannen i full sving med å montere lekekjøkkenet til Lille My. Flink pappa!

 

Og leketeltet jeg bestilte til Snuppelure i oktober, falt i smak. Det var stort! Men veldig fint.


 

 

Hva er egentlig viktigst i jula?

 

Her finnes det like mange svar som mennesker, men for meg er det (igjen) det å prøve å ta vare på øyeblikkene.

Vi prøver så godt vi kan å balansere familiebesøkene med rolige dager for vår lille familie. Ja, det er hyggelig å være med familie og venner, men det skal ikke gå på bekostning av verdifull tid med vår lille familie på tre. Vi trenger også å være sammen, nyte hverandre og ikke minst, øyeblikkene med Snuppa vår. Øyeblikk som aldri kommer tilbake, fordi neste år er hun ett år eldre, og da er det helt andre milepæler vi er ved. Milepælene vi er ved her og nå, skal nytes til det fulle denne julen :)

 

 

Nyt de siste dagene i 2015 med de du er glad i.

 

 

Når du er borte ser jeg sporene dine:

de lykkelige rynkene rundt øynene mine

 

- Eeva Kilpi

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #jul #julelivet #andrejuledag #familie #foreldreogbarn #foreldre #barn #venner #godjul #pappa #pappaer #flinkepappaer #lekekjøkken #leketelt #detviktigstemedjula #nytøeblikket #vårlillefamilie #familiepåtre #renpoesi #eevakilpi

"Gjetteklementin!" - Juleversjonen av "Gjetteball" :)

Her er en super språkstimulerende aktivitet som kan "lures" inn i jula. For eksempel når alle ligger på hver sin sofa i matkoma 1. juledag :)

Da kan den snikes inn, mellom fortæring av marsipangriser og julestrømper, fordekket som lek!

 


(Bilde: frukt.no)

 

Kast en klementin til barnet og si/stav: J - U - L, hvilket ord blir det? Barnet svarer og kaster klementinen tilbake til deg. Få med storesøster også, med litt lengre ord: M - A - R - S - I - P - A - N, hvilket ord blir det?, L - Y - S, hvilket ord bli det?, osv. (Barnet må være på det stadiet at han/hun kan stave litt).

Eller:

Kast klementinen til barnet og si: "Hva rimer på mus?", "Hva rimer på nisse?", "Hva rimer på nuss", osv. (Barnet må ha begynt å være opptatt av rim, og kunne rime litt).

 

Det er sikkert ikke det er så lenge de gidder før det er ny runde med Disney- tegnefilmer som lokker, eller at neste lass med familiebesøk ramler inn av døra.

 

Men da har dere i alle fall fått trent bittelitt språk i jula også :)

 

GOD JUL!

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #foreldre #foreldreogbarn #barn #jul #juletips #språktips #språkstimulering #julekos #julogspråk #tipsogtriks #enkeltrening #matkoma #rim #rimleker #språkstimulerendeaktiviteter

Jeg måtte bare..

.. ha denne boken som julegave til meg selv!

 

Jeg følger henne på Instagram og elsker diktene hun deler med oss hver eneste dag. De passer alltid inn i dagen min, og gir meg inspirasjon og påfyll.

 

Takk, Ellen Wisløff!

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #hverdagslivet #mammalivet #julegave #julegavetilmegselv #ellenwisløff #renpoesi #bok

Julequiz

  • 18.12.2015, 10:40
  • |
  • Kategori: Jul

Som den ord-, språk- og juleelskeren jeg er, var det helt naturlig at jeg fikk ansvaret for å lage julequizen til årets julelunsj på jobben.

Ok da, det KAN hende at ingen andre rakk å tilby seg å lage den, fordi jeg kastet meg på oppgaven med en gang jeg hørt ordene JUL og QUIZ i samme setning :)

 




Uansett, så ble den godt mottatt (puh!)

 

Jeg brukte den også på Julegrøt med familien på søndag, og det utløste både konkurranseinstinkt, lagånd, latter, konspiratorisk hvisking og høylytte tanker om urettferdig poenggiving. Akkurat slik en skikkelig quiz skal være! :)

 

Skal du ha juleavslutning med jobben eller med vennegjengen denne helgen? Eller juleselskap til uka? Da er det bare å bruke den :)

Linker til pdf.:

- HER til selve quizen

- HER til quizen med svar

 

Huset var festpyntet til Julegrøt på søndag:

 


 

 


 

For en gangs skyld har ikke vi en eneste plan i helgen, bortsett fra å pynte juletreet.

Og det skal gjøres sammen med Lille My. Nå er det min tur til å lage like gode juleminner for henne, som mamma og pappa har laget for meg :)

Nyt helgen!

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #mammalivet #jul #quiz #festpyntet #julegrøt #familie #julequiz #konkurranse #lagånd #julepynt #interiør #juleminner #juletre

 

Pakkerim eller julegavevers

  • 16.12.2015, 22:34
  • |
  • Kategori: Jul

Jeg kom over denne fine Juleboka på jobben i dag:

 

 
 

Den heter "Jul i vårt hus", og er samlet og redigert av Margareta Schildt. Norsk utgave ved Jo Tenfjord. I Norge ble boken utgitt for første gang i 1985.

Boken sto litt bortgjemt i en hylle vi alle går forbi hver eneste dag, og jeg så den tilfeldigvis da jeg sto og pratet med en god kollega i gangen over en kopp morgenkaffe.

Selv om boka "bare" er fra 1985, vitner den om store endringer i måten å forberede og feire jula på, fra da til nå. Blant annet står det beskrevet billige og kreative tips til innpakking av julegaver og forslag til litt morsomheter INNI gavene!

 

Og siden jeg alltid har LOGOPEDBRILLENE på, klarte jeg selvfølgelig å finne et tips i boka som gav meg en idé til å å få blandet inn litt språktrening i jula også :)

I boka står det: "I noen familier er det vanlig å skrive vers på julegavene. Morsomst blir det om man skriver versene selv. Det koster litt strev, med det er ikke så vanskelig å få til noen vers som mange tror".

G - E - N - I - A - L - T, hvis man har barn som er i eller på vei inn i "rim og regle- alderen". Det vil si at du merker at de har begynt å bli nysgjerrig på hvordan språket er bygget opp, altså språkets formside. De kan plutselig si ting som: "Mamma begynner på samme bokstav som mat, MMMMMMMMM!" eller "Hus og pus, det rimer. Hus, pus, sus!".

 

Boka kommer med noen artige eksempler på ulike julegavevers:

 

Brødrister - Dette er, som jeg forstår, no` for loffen fra i går.

Gryteklut - Her er et håndtak, nett og lett, for et håndtak som er hett.

Kjøkkenhåndklær - Hver eneste kvinne i Norges land, ønsker seg dette - brukt av en mann.

Lommebok - Noen kommer, noen går - her et oppholdsrom de får.

Nøtteknekker - Et redskap som er høyst finurlig. Ekornets er mer naturlig.

Pledd - Nyttig når du middagssover, ikke under deg, men over.

Spisebestikk - Den tid, min venn, er for lengst forsvunnen, da maten med fingrene førtes til munnen.

Såpe - Liten, glatt, kan bli besværlig, men til tider uunnværlig!

 

Haha, jeg ler meg skakk! :)

 

Inspirert av dette, forsøkte jeg meg på noen hjemmesnekra pakkerim selv:

 

Leketelt - Her kan du gjemme deg så du blir borte vekk en stund, og kanskje du kan legge deg ned inni der og sove en liten blund?



 

Verktøykasse - Hammer, spiker, skrutrekker og plank, nå kan du snekre med pappa: bank, bank, bank!

 

Fruktkurv - Epler, pærer, bananer og druer! Pass på så frukten din ikke blir spist av fluer!

 

Emil bok og Pippi bok - Fine bøker er kjempemoro å lese gang på gang, og da kan du samtidig sitte og kose deg på mammas fang.

 
 

 

Kanskje det vanker hjemmelagde pakkerim til noen heldige små i år?

Lykke til! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #språk #språkstimulering #språktips #språktrening #jul #julivårthus #julebok #margaretaschildt #jotenfjord #finepakker #pakkerim #jjulegave #julegavevers #logopedlivet #mammalivet #rim #regler #rimogregler #leketelt #verktøykasse #fruktkurv #emil #pippi #bok #bøker

 

 

 

Bloggen i godt selskap, Julemamma og tidlig skribling

God lørdagskveld :)

 

 

 

Jeg er så heldig at bloggen min har fått litt plass i denne månedens utgave av "Dyslektikeren", magasinet til Dysleksi Norge. Og det RETT over Ole Petter Ottersen, rektor ved Universitetet i Oslo, som også tidvis blogger om språkvansker. Jeg tviler på at Ole Petter også deler bilder av kaker, Kählervaser og rotete stuegulv, så selv om bloggene våre er nevnt på samme side, er de nok rimelig forskjellige :)

Uansett, er jeg veldig stolt og takknemlig for at de har plukket opp bloggen min og gitt meg en omtale. Tusen takk, Dysleksi Norge! :) Det betyr at informasjon om språk kommer ut til flere.

 

Nå har Julemamma slått til og forvandlet det ellers så vanlige huset til et skikkelig JULEHUS!

Jeg fikk tak i noen ordentlig søte "pom- pomer" som minner om STORE snøfiller. De henger i vinduer og i spotrekker rundt omkring i huset og gir meg den rette julestemningen. Når været ikke fikser julestemning ute, så får jeg fikse det selv, inne! :)

 




Et lite språkstimulerende tips på tampen:

I disse "julekortskrivetider", kan du bruke muligheten til å sitte med barnet ditt og "skrible" julekort sammen. Bente Hagtvet har skrevet en bok om hvor bra "liksomskriving/rabling/skribling" er for barnets språkutvikling og senere utvikling av lesing og skriving. Det finnes en link mellom utviklingen av talt og skrevet språk. Les mer om boka på Bokelskere.no. Hun snakker om barn fra 2- 6- årsalderen, og boken er i hovedsak rettet mot førskolelærere og arbeid med tidlig skribling i barnehagen.

Se for deg dette: Du sitter med dine julekort og konvolutter, og barnet har fått sine egne kort og konvolutter og sitter ved siden av deg. Si: "Nå skal vi skrive julekort. Nå skal jeg skrive et kort til onkel Lasse, også kan du skrive et kort til Bestemor (eller Julenissen!)". Barnet skribler i vei, tegner og lager kruseduller. Spør spørsmål som: "Hva skriver du?", "Skriver du hva du ønsker deg", "Kanskje du skal skrive at du er glad i bestemor?", osv. Dette er barnets første møte med skriftspråket, og kan kanskje bidra til å vekke dets interesse for det skrevne ord? Aktiviteten og spørsmålene/kommentarene må selvfølgelig tilpasses alderen og interessen til barnet. Hvis barnet er en unge med mye energi som ikke orker å sitte så lenge stille og holde på med slikt, er det ikke sikkert tidlig skribling er noe å prøve på akkurat nå.

Det går an å finne språkstimulerende aktiviteter over alt! Man må bare være litt kreativ :)

 

God helg! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #hverdagslivet #jul #tipsogtriks #tidligskribling #bentehagtvet #språkstimulering #julekort #pompomer #snøfiller #julestemning #lørdag #lørdagskveld #førjul #førjulsstemning #interiør #julepynt #dyslektikeren #dysleksi #dysleksinorge #stolt #takknemlig #julemamma #julehus #julekort #bokelskere

Litt om hjertespråket vårt

Hjertespråk.

Jeg tror kanskje det er et av de nydeligste ordene jeg vet om.

 


 

For språket kommer ofte rett fra hjertet. I alle fall hvis man snakker om noe som virkelig engasjerer, brenner for, eller føler meget sterkt for.

For følelsene henger sammen med hjertet. Hvem har ikke kjent at man har hatt helt vondt i hjertet ved for eksempel kjærlighetssorg eller annen type sorg? Og hvor mange ganger har det ikke føltes som om hjertet ditt har blødd fordi du har fått så vondt av et annet menneske?

Jeg har møtt mange "hjertebarn". Barn som treffer deg midt i hjertet. Barn du aller helst har lyst til å bare holde rundt, og fortelle dem at alt kommer til å bli bra. Det finnes så mange barn som strever med mye mer enn "bare" språket.

Spesielt med slike unger, tenker jeg at det ekstremt viktig at jeg snakker til dem fra hjertet mitt. Få dem til å ha det fint når de er sammen med meg på logopedtimen. Kanskje kan timen hos meg være et lite fristed for dem i løpet av uken? Uansett hva annet de ellers må stri med.

Det håper jeg alle som jobber med barn tenker.

 

HJERTESPRÅKET er også en viktig komponent i begrepslæring og i generell utvikling av språk hos barn. Spesielt hos tospråklige barn.

 

På hvilket språk tror du du kan forklare barnet ditt ord og begreper på best mulig måte? Jo, det er HJERTESPRÅKET ditt. Det språket som ligger aller nærmest ditt hjerte.

For noen er det morsmålet. For andre kan det være det språket de har lært i et nytt land, og som har overtatt som deres "tankespråk", over mange år. For det er som regel slik, at det språket du tenker med deg selv på, eller snakker med deg selv på, er ditt hjertespråk. Det er det språket du skjønner de mest komplekse språklige krumspringene på, som for eksempel ironi og ordtak. Du har en så god dybdekunnskap i dette språket. Du mestrer det til fingerspissene.

Hvis tospråklige foreldre prater, tegner og forklarer sine barn betydningen av nye ord og begreper på sitt HJERTESPRÅK, vil det kunne ha bedre effekt på språkutviklingen deres, enn om foreldrene forsøker å forklare seg vaklevorent og halvveis på det språket de tror de bør bruke.

LÆRERE OG FØRSKOLELÆRERE; SPRE ORDET!

Det er også lettere å overføre allerede ervervet språklig kompetanse på ett språk, til andre språk. Det vil si at dersom et språksvakt barn får intensiv og strukturert trening på sitt eget morsmål, skal prinsippene lettere kunne overføres til eksempelvis norsk.

 

Vi sier det en gang til a: HJERTESPRÅK. 

Åååååå, for en vakkert ord!

 

Fortsatt god onsdag fra Logopedmamma :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #hjertespråk #logopedhjertet #mammahjertet #hjerte #språk #språktips #tipsogtrik #barnogspråk #foreldre #familie #foreldreogbarn #barnehage #førskolelærere #lærere

 

Boktips og gavetips - Helt GULL!

  • 07.12.2015, 19:23
  • |
  • Kategori: Boktips

Her er en gave jeg ELSKER å gi til barn jeg kjenner:

 

 

Oppgaveheftet er supert på så mange måter:

  • Forslag til egnet aldersgruppe på forsiden
  • Fine tegninger
  • Logisk oppbygning - starter enkelt og blir vanskeligere utover i heftet
  • Forklaring av hensikten med å gjøre oppgaven til foreldre, på hver side
  • Motiverende: Barnet får klistre på en stjerne nederst på siden når oppgaven er gjennomført
  • Stimulerende for språket
  • Stimulerende for fremtidige lese- og skriveferdigheter

 

Klistremerkearket:


 

 Første oppgave begynner enkelt, med god, gammeldags "sporing":

 

Her trener barnet på å styre blyanten når de lager rette og buede streker: 

 

Flere oppgaver som trener barnet i å styre blyanten og bruke den kontrollert og forsiktig:

 

Her begynner barnet å skrive selve bokstaven:

 

Bildene under er hentet fra heftet "Gøy med norsk" fra 7-9 år:

 

Her ser du at oppgavene har økt i vanskelighetsgrad, og det nå kreves at barnet kan skrive for å få løst oppgavene:


 

Heftet er en STOR HIT for barn som har eldre søsken som har begynt på skolen. Når det eldste barnet gjør lekser, kan det det yngste barnet gjøre sine "lekser" i heftet.

Heftet kan bestilles fra ulike forlag/nettbutikker, for eksempel HER. Hvis du imidlertid er så heldig å bo i nærheten av en Boklageret- butikk, kan de kjøpes VELDIG billig der. Jeg tror jeg betalte 30-35 kroner pr. hefte, men dette var for en stund siden. Usikker på om den prisen fortsatt gjelder.

 

(Psssssssssst! Dette er jo egentlig ikke lov, men til de av dere som jobber i barnehage/småskole eller som logoped/spesialpedagog, går det jo an å kopiere noen sider som litt ekstra "trening" på språket for enkelte... Men det hørte dere IKKE fra meg!)

 

Vi var på julegrantenning i går, med påfølgende juleverksted. Her er Snuppelures aller første "julekunst":


 

Hun plukket ut materialet vi skulle bruke, men fikk nok litt hjelp av mamma til monteringen :)

Hehe, hvor GJØR man av all den fine kunsten barna lager etter hvert? Alt kan jo ikke stå framme til enhver tid! Tips mottas med takk :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #hverdagslivet #logopedlivet #mammalivet #gavetips #gavetipstilbarn #foreldre #foreldreogbarn #familie #gullstjerne #oppgavehefte #språkstimulerendeoppgaver #språkstimulering #julegrantenning #juleverksted #julekunst #boktips #gavetips #mandag

 

Ord er makt

Jeg tror aldri jeg kommer til å klare å slutte å la meg fascinere av hvor mye makt det ligger i ordene og språket vårt. I det yrket jeg har, jobber jeg hele tiden med språk og ord, men på et forholdsvis "teknisk" plan. Samtidig bruker jeg språket på en ganske så annerledes måte når jeg samarbeider med pedagoger, lærere, assistenter, førskolelærere, spesialpedagoger, rektorer, og ikke minst, foreldre. Jeg skal hele tiden klare å balansere de ordene jeg bruker når jeg skal gi tilbakemelding til bekymrede foreldre etter språktester som er blitt gjennomført med barnet deres. Jeg skal gi en ærlig tilbakemelding av resultatene, samtidig som jeg skal gi dem håp, trøst og en lys utsikt for framtiden. Dette skal jeg helst klare i løpet av en halvtime, time.

Du skjønner sikkert at jeg bruker enormt mye tid på hvordan jeg skal formulere meg på best mulig måte. Og da snakker jeg bare om de ordene jeg bruker. Jeg er også nødt til å tenke over hvordan jeg blant annet bruker kroppsspråket mitt, ansiktsuttrykkene mine og smilet mitt for å få frem budskapet, trøsten og håpet underveis i samtalen. Jeg har et overordnet mål om at foreldrene (og eventuelt barnet) skal gå fra møtet med meg og føle at de ble ivaretatt, forstått og akseptert, uansett vanske, mennesketype, sosial status og måten de lever livet sitt på utenfor mitt logopedkontor.

Snakk. Om. Å. Legge. Stort. Press. På. Seg. Selv.

I de fleste tilfeller får jeg fram det jeg vil si på en ordentlig måte, og alle parter går vanligvis fra møtet med gode erfaringer. Men, herregud, som jeg har tråkket i salaten enkelte ganger! Det er ikke til å komme utenom etter snart sju år på logopedbaken! Det er rimelig mange møter med foreldre, og det er klart du til slutt møter dem, der kjemien ikke er der i det hele tatt. Der jeg kanskje kan ha møtt dem på en av mine dårlige dager, og jeg overhodet ikke utstråler hverken varme, ro, trygghet eller faglig dyktighet. Der jeg kanskje har vært litt mindre godt forberedt enn det jeg burde vært. Der mine observasjoner, tanker og refleksjoner rundt et barn kræsjer så til de grader med det foreldrene eller skolen tenker.

Oh yes! Jeg har vært der. Og jeg har stått i det. Og jeg kommer til å komme opp i det flere ganger. Og det er like kjipt og tungt hver eneste gang. Men jeg lærer av det.

 

Jeg merker meg at det er mange "saker" som blir delt på nett og i media for tiden, som preger meg. Faktisk så ser de ut til å prege mange, fordi det er mange som snakker om dem. Noen setter sinnet i kok hos mange. Noen får vondt og blir veldig triste og medfølende med dem saken gjelder. Igjen beviser det at dette er sant: Ord ER makt!

Nå skal ikke jeg legge meg opp i om en banan er sunt eller ikke, om det bør finnes en øvre grense for hva en adventskalenderpakke egentlig bør koste, hva jeg ville gjort hvis jeg var en mamma som ikke hadde en 50- lapp til den fine barnehagekunsten til datteren min eller dersom jeg hadde visst av hele mitt hjerte at barnet mitt er en av de "svake" i barnehagen.

Men det får meg til å tenke: Burde jeg skamme meg over at jeg har nok penger og egentlig kan kjøpe meg akkurat det jeg vil? Burde jeg egentlig ha donert bort mer av pengene mine til andre som kanskje trenger dem mer enn meg? Er det respektløst eller en god gjerning å tilby noen en 50- lapp? Burde jeg konsentrere meg om det livet jeg har, og ikke la meg engasjere så fælt i andres liv? Er det ødeleggende for meg at jeg går rundt og har det vondt fordi jeg stadig blir minnet om andres triste skjebner? Eller er det bra, så jeg blir minnet på hvor fint jeg har det?

Også dukker de VIRKELIG store spørsmålene opp: Hvorfor er det slik at noen har det så vanskelig, når jeg kan ha det så godt? Hvorfor synes det som om noen får alt her i verden, mens andre synes å ikke få noen ting? Hvorfor skjer det gjerne mange fæle ting med de samme personene, mens andre går "klar" av ting gjennom hele livet? Hvorfor mister noen barna sine mens andre får ha dem gjennom hele livet? Hvorfor opplever noen sykdom etter sykdom, mens andre bare har det bra og lever livet?

Hvorfor har min datter fått foreldre som elsker henne betingelsesløst, mens andre barn bare opplever vondt og aldri kjærlighet?

Verden er urettferdig. Det veit vi. Det har vi lært fra vi var små. Men jeg tenker at: Den makten disse til tider velformulerte/til tider ikke velformulerte ordene i innleggene har, får oss i alle fall til å tenke. Og dermed også lære. Vi skal være takknemlig for det vi har OG for at vi har vært så heldige å få et innblikk i hvordan livene til andre kan være, gjennom å lese andres ord. Og spesielt for de av oss som daglig jobber med andre mennesker: Gjennom å lese innlegg med ord som engasjerer, provoserer og preger oss, lærer vi og står bedre rustet til å kanskje handle annerledes når vi møter på den mamma`n som ikke har råd til å kjøpe sitt barns kunst. Kanskje tenker vi annerledes rundt julearrangementet til uken, og legger til rette slik at alle foreldre skal føle at de kan delta? Kanskje det var akkurat de som skulle til, for å gjøre livet til en mamma eller pappa litt enklere?

Jeg har hatt den lykken/ulykken av å ha angst. Jeg har følt det på kroppen. Ikke artig i det hele tatt. Men, FOR en erfaring å ha med seg den dagen jeg måtte ned og ta heisen opp til kontoret mitt sammen med en mamma som skulle til samtale med meg. Trappegangen ble malt, og hun ringte meg egentlig for å si at hun ikke kunne komme til avtalen vår. Jeg gjenkjente det velkjente ekkoet i trappegangen og visste at hun allerede var der. Jeg spurte henne umiddelbart om jeg kunne komme ned og ta heisen opp sammen med henne. "Ja", sa hun. "Veldig gjerne". Da vi sto i heisen, ville hun prøve å forklare seg. Jeg sa: "Jeg syns også det er ekkelt å ta heis, og jeg tør i hvert fall ikke å fly!". Moren smilte og pustet lettet ut. Hun hadde møtt noen som forsto henne, og som fikk formidlet dette gjennom både ord og et smil.

Aldri glem det: Ord. Er. Makt. Og vi må forsøke å bruke dem klokt.

 

#logogpedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #ordermakt #logopedlivet #mammalivet #prøverågjøresågodtjegkan #tråkkerisalateninnimellom #lørdag #foreldreogbarn #livetsstorespørsmål #foreldre #barn

 

Grelle juletrær og språk i og utenfor kontekst

God kveld! :)

 

En tradisjon jeg startet med for noen år siden, er at jeg hver eneste dag i desember har på meg noe "julete" på jobb. Jeg har en SKIKKELIG RØD genser med snømenn, i ordentlig fin "Bridget Jones"- stil. (Du veit de genserne moren til Marc Darcy kjøper?). Denne genseren pleier å få ligge til litt nærmere jul, så det blir det min GRELLE, BLINKENDE JULETREBROSJE som får brukt seg aller mest i desember. Der jeg arbeidet før, ble det liksom ikke jul før Marita hadde på seg den ;)

 

Her er den:


 

Nok JUL! :)

Over til Språk i og utenfor kontekst:

 

Mange foreldre er veldig opptatt av barnets uttale, og det er forståelig da uttalen er så synlig. Gjør barnet mange uttalefeil, kan det være vanskelig for både foreldrene og andre å forstå hva barnet har å si. Barnet kan da bli både sint og frustrert over at det ikke blir forstått, og svare med å utagere eller "trasse" veldig. Så JA, å få orden på uttalen er veldig viktig, men det er desto viktigere at det grunnleggende er på plass først eller at det i alle fall arbeides med parallelt.

Jeg har tidligere skrevet ett og annet innlegg om SPRÅKTREET. Der husker dere kanskje at treets stamme kan være et bilde på barnets forståelse av språket (blant annet forståelsen av begreper) og at bladene kan være et bilde på uttalen. Det hjelper ikke å "pusse på bladene", altså jobbe masse med uttalen hvis ikke stammen er tykk og fin, med masse begreper og god forståelse av hva ord betyr.

Det er verdt å merke seg at uttaletreningen også kan gå lettere dersom den grunnleggende forståelsen av ord er kommet skikkelig på plass først. Det blir for eksempel meningsløst for barnet å sitte og øve på korrekt uttale på et ord han eller hun ikke vet hva betyr. Hadde du sett poenget med det?

Når jeg spør foreldre i samtale om hvordan de vurderer barnets språklige forståelse, er svaret alltid: "Å jo, han har god forståelse. Han er flink til å gjøre det jeg ber han om". I de fleste tilfeller er det slik.

Men innimellom kan det være slik at barnet leser konteksten rundt det du sier, istedenfor å skjønne ordene i det du sier.

 

La meg forklare det litt nærmere: Hvis du har et barn som er litt språklig svakt, finner barnet seg andre strategier for å forstå verden og hva verden sier til det. Det vil si at hvis den voksne i barnehagen sier: "Gå og vask hendene deres, og sett dere på plassene etterpå", så kan et språksvakt barn observere hva alle de andre barna gjør, og gjøre det samme selv: Han går bort til vasken, vasker hendene sine, venter litt for å se hva de andre barna gjør, og så sette seg på plassen sin slik alle de andre gjorde. Han er et smart barn som tar i bruk de andre strategiene sine for å forstå hva som blir sagt, men klarer samtidig å "lure" alle de andre rundt ved å bruke situasjonen til sin fordel. Han er rett og slett helt avhengig av situasjonen rundt språket, for å forstå hva som blir sagt, altså situasjonsAVhengig språk.

 

Du kan "sjekke" barnets forståelse ved å gjøre språket situasjonsUAVhengig: Sett deg et sted, for eksempel midt på gulvet mens barnet virrer rundt deg. Si med monoton stemme (altså, ikke legg trykk på noen av ordene i setningen): "Kan du hente boka som ligger på bordet". Ikke se på bordet. Ikke se på boka. Observer reaksjonen til barnet. Ser det ut som om det har ramlet ned fra månen? Eller går barnet rett bort til bordet og henter boken? Ser barnet på bordet? Henter barnet noe helt annet som ligger på bordet? Henter barnet noe som ligger på en stol ved siden av? Gjenta gjerne spørsmålet et par ganger, for å se om barnet bare behøver litt ekstra tid til å få med seg det du sier. Husk at mange barn har behov for tid til å bearbeide språklige inntrykk. Spør gjerne flere spørsmål, som blir mer og mer komplekse. For eksempel: Kan du hente lua som ligger på gulvet og legge den på plassen din? Eller hjemme: Kan du gå i skapet og hente pakken med rosiner?

Husk for all del på å ikke bruke FOR vanskelige ord. Du kan liksom ikke si: "Kan du hente stetoskopet som ligger på esken til rackletteovnen i etréen"? (Dårlig eksempel, men dere skjønner hva jeg mener ;)

 

Ser du at barnet strever veldig med å forstå det situasjonsuavhengige språket, ville jeg kanskje ha fulgt litt ekstra godt med og sett om det ble bedre etter en stund. Husk at både uttale og forståelse av ord kommer i "spurter", altså perioder der ferdigheten bare plutselig skyter fart. Skjer ikke dette som forventet, og du blir bekymret, snakk med barnehagen. De vet hva du kan gjøre eller hvor dere kan henvende dere for å få hjelp.
 

Det var dagens fra meg. Legg gjerne igjen noen ord i kommentarfeltet hvis det er noen spørsmål knyttet til dette temaet: Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan, og det jeg ikke veit, kan jeg finne ut av :)

 


 

Lykkelig på kontoret med min JULETREBROSJE på :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mammablogg #logopedlivet #foreldreogbarn #foreldre #barn #familie #julegenser #julebrosje #jul #bridgetjonesdiary #bridgetjonesogmarcdarcy #språkikontekst #språktre #språktreet #uttale #språk #uttalevansker #språkvansker #språktips #tipsogtriks #barnehagen situasjonsavhengigspråk #situasjonsuavhengigspråk  

 

Mens jeg venter...

Noen ganger for man en liten pust i bakken ute på skoler eller i barnehager. Logopedtimene tilpasses som regel klientens timeplan. Nå har jeg noen minutter før det braker løs med 5 klienter på rad.

 

Her er litt av utstyret som skal brukes i dag:

 

- Fonologisk vendespill (i dag for å trene r- og ng- lyden)

- Norsk Fonemtest (for å kartlegge en klients språklyder)

- Spatel (for å trene ng- lyden)

- Vrimlebyboka (i dag brukt til uformell språkkartlegging)

- Logopedspeil (til munnmotoriske øvelser)

- Flaske med rør (til stemmetrening)

 

En variert logopedhverdag, med andre ord!

 

Ha en strålende dag :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #logopedlivet #tirsdag #førstedesember

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget