Om utvide og tilfre noe til barnets sprk

  • 23.11.2016, 14:11
  • |
  • Kategori: Sprktips

Nr barnet frst begynner snakke, bruker det et forenklet sprk. Det vil si at istedenfor si FUGL med en gang, sier de gjerne PIP- PIP, istedenfor bil eller traktor, blir det det gjerne BRUM- BRUM eller lignende. Dyrelyder kommer ogs gjerne fr de klarer sette det korrekte navnet p hvert dyr. Ku blir M eller MA, GS blir KVAKK- KVAKK , og det blir ofte FROSK ogs :)

 

Da er det den voksnes oppgave  utvide og tilfre noe til barnets sprk slik at det utvikler seg videre fra dette stadiet.

 


 

Nr barnet peker p en SAU og sier B, kan du du si: Ja, det er en sau! Dette kan du begynne med nr barnet synes vre sprklig klar for det, for eksempel nr barnet begynner gjenta mange av de ordene du sier.

 

For barn som er eldre, og har ftt to- og treordsytringer p plass, bestr utvidelsen av legge til informasjon til de ordene barnet bruker. Da gr det mer p "tingens" funksjon, form, farge.

 

For eksempel kan barnet si: Se p ballen! Hvorp du kan svare: Ja, se p ballen! Den SPRETTER bortover gulvet!

Eller:

Barnet sier: Jeg vil ha p den genseren! Du kan si: Ja, vil du ha p den PRIKKETE genseren?

Eller:

Barnet: Mamma, se p den tffe bilen! Du: Ja, se p den tffe, RDE bilen!

 

For enda eldre barn gjelder det utvide og tilfre mer informasjon til enda mer kompliserte begreper. Dette pleier komme naturlig p grunn av barnets naturlige nysgjerrighet:

Mamma, hva er en adresse?, Hva er et forstrrelsesglass?, Hva betyr trafikk?, osv, osv.

 

Jeg m si jeg gleder meg til de morsomme og kanskje til tider noe overraskende sprsmlene som vil komme i fremtiden.

For eksempel: Mamma, hvor kommer babyer fra? :)

 

 



Mltider kan brukes til utvide og tilfre sprket. Det pleier jo finnes masse artig mat p bordet dere for eksempel kan snakke om :)
 

 

Selv om barnet er nysgjerrig av natur og kommer naturlig til sprre om en del oppklaringer rundt ord, skader det ikke innimellom sprre: Vet du egentlig hva det ordet betyr? Mange barn kan ha en halvveis oppfattelse av hva et ord betyr, eller de kan ha feiloppfattet hva ord betyr. Da er det fint med en oppklaring innimellom. Oppklaring rundt ord kan hjelpe barnet med den videre sprkutviklingen, samt gi dem et enda bedre utgangspunkt for den videre skriftsprklige utviklingen. Dette handler om barnets vokabular, alts hvor mange ord barnet kan betydningen av og kan aktivt bruke i kommunikasjon med andre, samt bruke til uttrykke seg skriftlig.

 

Jeg gjennomfrte et ikke- vitenskapelig, lite "mini- prosjekt" i en 5. klasse en gang. Jeg ble egentlig bare drevet av ren nysgjerrighet:

Lreren hadde for vane   gjennomfre sm tester etter hver leselekse, for se hvor mye av innholdet elevene husket fra leseleksen. Han ble overrasket over hvor lite elevene faktisk husket, og spurte om jeg hadde et tips til han.

 

Det hadde jeg :)

 

Jeg ba han plukke ut de 5- 10 vanskeligste ordene i teksten dagen fr, og gjennomg dem sammen med elevene. Elevene satt i grupper og lette opp ordene p internett og i ordbker. Til slutt kjrte de en felles gjennomgang av ordene. Elevene dro hjem og leste leseleksen og gjennomfrte testen dagen etter.

Lreren ble slttt i bakken av resultatene! Elevene husket mye mer av leseleksen da de gikk i gjennom ordene p forhnd.

Ved arbeide p denne mten fr elevene et eieforhold til ordene, da de selv har vrt med p utforske dem. I gruppen har de mulighet til diskutere dem og oppklare misforstelser. I tillegg fr de en korrekt forstelse av ordene, som virkelig fester seg hos dem. Nr de leser i gjennom leseleksen med denne bakgrunnskunnskapen, har de flere "knagger" henge resten av teksten p, ergo husker de ogs mer.

 

Det er med andre ord viktig oppklare ord, bde de muntlige og skriftlige og i alle aldre,  for at barnet skal kunne utvide sprket sitt. Er du der for forklare/utvide/tilfre et ord noe, vil barnet ha flere "knagger" henge sin forstelse av verden p.

 

Puh! Det er deilig bruke hodet sitt litt, selv om jeg ligger her p sofa`n og hviler vondt bekken. Jeg blir spr hvis jeg skal sitte og se p TV hele dagen!

 



 

Drakk forresten litt appelsinjuice med fruktkjtt i stad... Snn gikk det med den saken...

Grumpfh! Skjer HVER ENESTE dag!

 



 

P.S. Minner igjen om at innleggene jeg skriver, er basert p kunnskap jeg har ervervet over tid og erfaringer fra logopedlivet. Tipsene jeg kommer med er kun ment som nettopp det: Sm tips til hvordan foreldre kan legge inn sm, sm drypp med sprkfokus i lpet av hverdagen, som kanskje kan hjelpe barnets sprkutvikling. Er det et tema jeg tar opp som du er interessert i lese mer om, send meg en Mail eller legg igjen en kommentar, s skal jeg tipse deg om litteratur der tiltakene som blir beskrevet er mer teoretisk forankret enn her :)

 

Og jeg kan ta feil! Rett p meg hvis jeg skriver noe som synes riv ruskende galt.

 

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #barnssprk #utvidesprket #tilfresprket #sprkogbarn #foreldreogbarn #tipsogtriks #sprkutvikling #gravidlivet #25uker #uke25 #bekkenlsning #slerpstormage #mammablogg #mammalivet #logopedlivet #logoped #mamma

 

Redebygging p hyt plan og tvungen pause fra logopedlivet

Snn s det ut i garderoben min her om dagen:

 

 

 

Og det s ikke akkurat noe bedre ut videre innover p soverommet...

 

Det finnes en helt naturlig forklaring: Jeg ble helt plutselig grepet av en voldsom trang til ordne litt i redet mitt til babyen kommer!

 

Med barn nummer en, visste jeg at trangen til ville ha ferdig rommet hennes og henge de sm kjolene p plass i skapet, ville komme.

Og yess! Den kom, og ble mtt p alle mulige omrder. Rommet hennes sto klart tre mneder fr hun kom til verden, og alt var p stell.

 

Denne gangen har jeg tatt dette med knusende ro, fordi vi erfarte da hvor lenge babyen EGENTLIG sover ved siden av oss p vrt soverom, i vuggen sin. Og vi s at vi EGENTLIG ikke behvde ha rommet hennes klart S TIDLIG som vi hadde. Det slo oss ogs, at hun 7 mneder gammel, ikke brydde seg s mye om det sto "Always Kiss Me Goodnight" over sengen hennes, eller at de tidligste babybkene hennes sto stablet klare i bokhyllen. Det var heller ikke s viktig at gardinene hadde rosa ugler, eller at uroen spilte "Twinkle, Twinkle, Little Star".

 

Det som derimot var viktig, var gi henne nrhet, trygget og kjrlighet. Og det fant vi ut at vi klarte gi henne, selv uten alle disse tingene.

 

Misforst meg rett; Dette barnet skal ogs f rommet sitt. Det er bare det at vi denne gangen ikke har stresset noe med det, og planen er ordne rommet hans til sommeren. Han kommer jo i mars, og vi legger han sikkert ikke p eget rom fr litt etter sommeren.

 

S jeg trodde egentlig ikke at jeg ville bli grepet av dette enorme behover for redebygging denne gangen.

Men det kom, og det kom skikkelig for et par uker siden. 

 

Det er fortsatt slik at vi venter med ordne rommet hans til sommeren, men jeg har blitt EKSTREMT opptatt av rydde plass til han for det! Et sted m jeg jo ha klrne hans, og alle de sm NDVENDIGE babydupedittene han behver. Det er jo kjekt vite hvor for eksempel ammepumpa er, nr du str der med melkespreng, liksom...

Og det var da det startet:

For skulle frigjre en kommode til han, betyr masse endringer i mine innbarkede og svrt s overfylte skap- og skuffevaner. Det strste problemet er: HVOR i alle dager skal jeg gjre av alt som ligger i den kommoden? Ergo begynte jeg p litt av en oppryddingsoppgave:

 

Du vet de skuffene og skapene du daglige pner, og tenker hver eneste gang: ja, den DER, den m jeg f kastet siden den er delagt. Og den der m jeg sprre mannen om han kan reparere. Og den der, den skal jeg gi bort til svigerinna mi. Og den der, den trenger ikke jeg lenger. Kanskje noen andre kan ha nytte av den? Og her, HER er jeg ndt til rydde!

 

N var jeg bare skikkelig lei alt dette, og har n startet p et rydde- og organiseringsbonanza uten like. Ting kastes, gis bort, repareres, vaskes og sys. Og det er ikke bare begrenset til klr og garderobe. Neida, kjkken, bad, lekene til Lille My, kontor, papirer, bker, lagringsplass og alt gjennomgs, sorteres og organiseres. Det klr i fingrene etter gyve ls p mannen sitt overfylte kontor, men ett sted m jeg sette grensen :)

 

Det er deilig da, f orden p saker og ting fr en bringer inn enda et nytt lite menneske i heimen.

Jeg rydder plass, bde fysisk og mentalt. Og jeg tror jeg trenger det.

 

Siden jeg ogs arbeider meg i gjennom en ufrivillig pause fra logopedlivet, s har jeg tid til det ogs...

Kroppen min har sagt STOPP!

Eller rettere sagt; bekkenet.

 

Jeg hadde bekkenlsning med nummer en, og det er bare blitt enda verre med nummer to. Det gjorde vondt st/g/sitte/ligge, og det gikk utover alt: Jeg glemte bort hva jeg skulle si til foreldre fordi jeg satt bare tenkte p hvor vondt det gjorde. Jeg flte at jeg ikke var helt til stede med barna i treningssituasjoner p grunn av vondten, og komme seg inn og ut av bilen til mter og logopedtimer, ble et herk og et ork.

 

S da var det det med ta det med ro hjemme da.. For er du vant til en rimelig hektisk hverdag, er det vanskelig bare plutselig skulle roe helt, helt ned. Da er det fint ha en prosjekt eller to hjemme, men samtidig vre flink til unne seg pauser s bekkenet ikke skal sl seg helt vrangt igjen.

 

Jeg tror jeg begynner f det til, men det er tidvis fortsatt vondt st/g/sitte/ligge. Fysioterapi lindrer i noen dager, men det kommer snikende tilbake.

 

ha bekkenlsning er egentlig en rimelig lunefull affre: Jeg kan ha slappet av hele dagen, og likevel g rundt stiv som en stokk p kvelden. Har skjnt at det er lite f gjort med det. Totalt sett har jeg det i alle fall bedre nr jeg fr slappet av litt, s det var kanskje greit da, men en liten pause fra logopedlivet akkurat n.

 

Ogs nrmer det seg jul da, og bare tanken gjr meg glad :)

 



 

Hei og hopp fra en gravid, litt sliten, veldig takknemlig og stort sett blid og glad Logopedmamma! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logopedlivet #gravidlivet #gravid #graviduke24 #uke24 #redebygging #nesting #mamma #mammalivet #mammablogg #jul #snartjul #gledesegtiljul #rydding #organisering #bekkenlsning

Det skulle ikke mer enn litt rim til...

  • 03.11.2016, 16:43
  • |
  • Kategori: Sprktips

... fr julestemningen min kom for fullt! Ok da. Minusgrader ogs. Endelig kom dem! Og i helgen er det ventet sn, og jeg gleder meg som en liten unge! Litt for min egen del, men mest fordi jeg kan vise snen til Lille My. Den snen vi allerede har snakket mye om i hst.

Det kommer litt om rim og regler under her, s ikke slutt lese hvis du heier mer p Grinchen enn p Julenissen tidlig i november :)

 


(Bilde hentet fra Google)

 

I dag kom vi oss nesten ikke av flekken og inn i barnehagen, fordi hun var s fascinert av rimet p bakken. Vi plukket opp blader med rim, tok p rimkrystallene p trrne og smakte p dem. Ikke jeg, men hun ;)

 

Da jeg kom hjem, ble det julelista mi p Spotify:

 



 

Jeg vet. Jeg er gal, og ELSKER det! :)

 

Og gravid! Herregud, er like stor n halvveis inn i dette svangerskapet, som jeg var da Lille My kom til verden.. Hvor skal dette ende!

 



 

Men nok om det, over til RIM igjen:

 

leke seg med rim og regler er noe som kan gjres fra barnet er bare noen mneder gammelt, men det er rundt 3-4 r barnet begynner bli skikkelig interessert i rim. I denne perioden kan de ogs begynne rime selv. kunne rime er viktig, ikke bare for den videre sprkutviklingen, men her begynner en ogs legge de frste grunnsteinene for den skriftsprklige utviklingen. Barnet blir n kjent med at dersom man bytter ut /p/ med /m/ i for eksempel pus og mus, blir det to ord, som betyr to ulike ting. Dette handler om den tidlige fonologiske bevisstheten, dvs. bevissthet rundt at sprket vrt er bygget opp av ulike lyder.

For etter hvert bli en god leser, er det den fonologiske bevisstheten som m p plass frst; Barnet m kunne alle bokstavene i alfabetet, samt kunnskap om at disse bokstavene ogs samsvarer med en lyd. Det er denne lyden man bruker nr man skal stave seg fram til et ord: B - I - L. Kan man bare bokstavene da, leser man BEIEL nr man egentlig skal lese ordet som BIL.

 

Det finnes mange kjempefine bker med rim og regler. Vi har denne:

 

(Bake kake ste - Barnets frste rim og reglebok av Kari Wrum)





Rett og slett fordi den er illustrert av Kari og Werner Grossmann, og jeg elsker deres koselige tegninger!

 

P nettet er det ogs massevis av rim og regler det gr an ske opp. Jeg har tidligere nevnt Hildes Hjrne, som har lagt ut masse materiell. Jeg er spesielt glad i rimsangene som finnes der:

 

(B B Lille Lam)

 

Sangene kan jo printes ut og henges opp p rommet til barnet, p kjleskapet eller p doveggen. Et sted dere er ofte.

Arbeider du i barnehage, kan de blses opp og printes ut i A3- format, s kan de brukes i for eksempel samlingsstund.

 

Minner ogs om Norsk Logopedlag sine foldere om Sprkstimulering for barn:

- 0-12 mneder

- 1-2 r

- 2-3 r

- 3-4 r
 

Her ser dere at det legges enda mer vekt p rim og regler i 3-4 rs alder. Arbeider du i barnehage, er disse folderene kjempefine for eksempel dele ut p foreldremte, legge ved i velkomstpakken fra barnehagen eller dele ut p foreldresamtaler.

 

Da er det ikke annet for meg gjre enn fortsette glede meg til jul. Trikset er ikke gjre desember s innmari stressende. Julekortene ligger ferdig. Bestiller du dem n, kan du f opptil 50 % p bestillingen din. Likes med fotokalendere og andre bildeprodukter. Vr tidlig ute med bestillingen, s slipper du unna med nesten halvparten av kostnaden, og du kan g en stressfri frjulstid i mte ;)

 

(Bilde hentet fra Google)
 

 

LES OGS:

- Rim p bakken og rim i munnen

 

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #rim #regler #rimogregler #rimogreglerforbarn #barn #foreldreogbarn #barnogsprk #sprkutvikling #sprk #mamma #mammablogg #mammalivet #gravidlivet #frjulstid #ventepjula #galegalejulemenneske #bakebakekakeste #kariwrum #karigrossmann #wernergrossmann #kariogwernergrossmann

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits