International Stuttering Awareness Day

  • 27.10.2016, 12:44
  • |
  • Kategori: Stamming

 

Ja, den 22. oktober var den Internasjonale stammedagen. Skulle ha skrevet et innlegg da, men med syk Snuppelure, ble prioriteringen kos og trøst isteden.

 

Stolthet, respekt, verdighet og anerkjennelse er nøkkelord for årets stammedag.

 

I møte med barn som stammer, opplever jeg sjelden at de opplever sin egen stamming som positiv. Men én gang møtte jeg ei helt vidunderlig jente som selv mente at hennes stamming ga henne karakter og hjalp henne med å skille seg ut i mengden. Hun ville arbeide med sin egen stamming for å roe den noe, men ønsket den ikke helt bort på grunn av den sterke karakteren hun selv mente hun hadde på grunn av stammingen. Hun mente at stammingen bidro til å gjøre henne unik i mengden av likhet. Det var nesten slik at foreldre og lærere ville "kurere" stammingen hennes mer enn hun selv ville.

 

Som logoped, er egentlig første bud at klienten selv må være villig til å ta tak i eget problem. Det blir helt meningsløst å sitte time etter time å arbeide med noen som egentlig ikke vil ha hjelpen din. Som oftest går dette på motivasjon og ikke nødvendigvis på motvilje mot å bli bedre. Det kan rett og slett være kjedelig å trene innimellom!

 

Denne jenta hadde derimot motivasjon for trening, men ikke for å bli kvitt stammingen for seg selv, men fordi hun så at andre ble plaget av at hun stammet i kommunikasjon med dem.

 

Hva skjedde?

 

Hun ble raskt bedre.

 

Hvorfor?

 

Kanskje fordi hun ikke la så stort press på seg selv for å bli bedre? Kanskje fordi hun hadde akseptert stammingen sin og var nesten litt stolt av den?

 

Noe av det første som avklares i timen hos meg er å avklare hvilke forventninger klienten har med tanke på hvor mye bedre hun skal bli. Er målet å bli helt "kvitt" stammingen helt eller er det å redusere den? Hvis klienten kommer inn på logopedtime med den forventningen om at logopeden skal "kurere" stammingen og sørge for at den blir helt borte, legger hun et stort press på seg selv. Og hva skjer hvis klienten ikke møter denne forventningen? Hun blir litt bedre, men stammingen blir ikke helt borte?

 

Skuffelse.

 

Som igjen går på selvfølelsen og følelser knyttet til egen stamming. Som igjen kan gjøre stammingen verre.

 

Nei, stolthet over den karakteristikken det å stamme egentlig er, burde kanskje arbeides mer med? Både hos logopeder, foreldre og lærere?

 

Nå har jo jeg selv aldri stammet, så egentlig kan jeg ikke engang begynne å ane hvordan det føles ut, men nå har jeg arbeidet en del med det, og det ser ut til at jo mer avslappet holdning barnet (og foreldrene) har til stammingen, jo lettere går behandlingen og jo bedre blir resultatene.

 

Det står uansett stor respekt av denne jenta her, og alle andre som stammer og måten de velger å takle det på.

Og med respekt gjelder også det å tilpasse seg i samtale med en som stammer. Mer om det kan du lese HER, i fjorårets innlegg.

 

Alle mennesker skal føle seg verdifulle og anerkjent, uansett vanske eller utfordring. Årets Internasjonale stammedag oppfordrer mennesker som stammer til å søke informasjon, erfaringer og støtte hos andre.

Når det gjelder slike grupper for stammere i Norge, kan Norsk Interesseforening for Stamme (NIFS) kontaktes. De tilbyr både kurs og diverse sosiale aktiviteter sammen med andre personer som stammer.

 

HER er en fin video på ISAD (International Stuttering Awareness Day) sine hjemmesider, som omhandler nettopp det å være en stolt stammer.

 

Ha en fin torsdag videre! :)

 

P.S. Jeg er klar over tilnærminger og behandlinger som har null stamming som mål, men den diskusjonen der, om hvilken behandlingsmåte som er best, kan vi ta seinere :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #logoped #logopedblogg #logopedlivet #stamming #taleflytvansker #nifs #norskinteresseforeningforstamme #isad #internationalstutteringawarenessday #respekt #stolthet #verdighet #anerkjennelse

Bokstavmoro og halvveis allerede!

  • 20.10.2016, 21:36
  • |
  • Kategori: Boktips

Hei og hopp! :)

 

Kom over noen fine bøker på salg her om dagen. Har tidligere skrevet om Gullstjernebøkene i innlegget Boktips og gavetips - Helt gull!, som er veldig fine for litt eldre barn som har begynt å eksperimentere litt med skriftspråket.

 

Her er også et alternativ:

 

 

Bokstavmoro av Helena Bross og Christel Rönns.



 





 

Boka har mange varierte oppgaver som "sporing" av bokstaver, matching av store og små bokstaver som er like, kryssord, arbeid med første bokstav i ord, arbeid med alfabetet, skriving av hele ord, tegneoppgaver og mange, mange flere morsomme oppgaver!

 

GENIALT JULEGAVETIPS :)

 

Bøkene finnes også som Tallmoro:

 


 

Her lærer barnet å regne og leke med tall. Supre oppgaver også her: arbeid med former, farger, tall, klokka, årstider, regneoppgaver og masse mer spennende!

 

Bøkene har ordentlig fine tegninger og fenger selv meg som voksen. De er del av en serie som heter "Klassen min". Jeg kjenner ikke til denne serien fra før, men skal definitivt kikke nærmere på disse bøkene nå! :)

 

Ellers:

 

Nå er jeg allerede halvveis i svangerskapet! Formen er upåklagelig, men bekkenet er vondt. Det gjorde vondt med nummer en, men har kranglet enda mer med nummer to. Kan nok ha noe med at jeg tross alt er nødt til å løfte Lille My opp på stellebord og ned i sprinkelseng. De morningene vi ikke kommer oss av flekken opp veien til barnehagen, og hun står og strekker armene mot meg, har jeg også vært nødt til å bære henne. Jeg unngår det så mye jeg kan, men innimellom må jeg bare. Og trenger hun trøst, er det klart jeg løfter henne opp og trøster.

 

Men bekkenet får lide.

 

Nå har jeg imidlertid blitt anbefalt en fysioterapeut som skulle være flink, og det var han! Var hos han i dag, og har lagt opp en treningsplan framover. Jeg satser på at siste halvdel av svangerskapet blir litt lettere og at jeg har mye mindre vondt.

 

Kan forresten fortsatt se føttene mine:

 



 

Så vidt......

 

I morgen er det fredag. Jippidippiduuuu!

Vi må skaffe oss større seng i løpet av helgen, fordi 150 cm- seng ble plutselig litt trang når små, trøtte frøkner sniker seg inn til oss på natta. Gjesp!

 

Ha en fin helg! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #mammalivet #logopedlivet #boktips #skolestartere #gullstjernebøkene #bokstavmoro #tallmoro #cappelendamm #helenabross #christelrönns #klassenmin #halvveis #halvveisisvangerskapet #20uker #tidaflyr #bekkenløsning #bekkenvondt #fysioterapi #fysioterapeut #trening

Bøker for toåringer

  • 14.10.2016, 11:06
  • |
  • Kategori: Lesetips

Ingen toåring er lik den andre og det er helt bombesikkert at ikke alle toåringer liker de samme bøkene. Men når man står der i bokhandelen, klør seg i hodet og tenker hvilken skal jeg velge?, kan kanskje dette være til hjelp?

 

Store, fargerike bilder

Du bør se etter bøker med store, fargerike bilder, som det ikke skjer så alt for mye på. Hendelsen på ett enkelt bilde bør være så klar og tydelig at en toåring ikke kan mistolke det. Nå er vi inne i en periode der man kanskje går over fra pekebøker med én enkelt ting på hvert bilde (substantiv) til bilder av personer/dyr som gjør noe (verb). Dette er i henhold til barnets språkutvikling, der barna nå setter sammen et eller flere substantiv med et verb (Pappa kjører, jeg bader, mamma sover, onkel og tante spiser, osv.).

 


(Bilde fra innlegget: Lite leselystne luringer i hus? Lag "bokfeller"!)
 

 

Rød tråd

Videre bør historien følge en enkel, rød tråd. For eksempel er boken om "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsja på hodet hans" genial her. Muldvarpen har ett stort mål gjennom hele boka: Han vil finne ut hvem det er som har bæsja på hodet hans. Underveis spør han mange dyr på veien "Er det du som har bæsja på hodet mitt? Slike gjentakelser av det samme spørsmålet, med som oftest det samme svaret, skaper forutsigbarhet og gjør det enkelt for barnet å holde tråden i historien. I tillegg har denne boka ett element til, som virkelig fenger en toåring: BÆSJ! Les mer om boka i innlegget Skogstur, bæsj og muldvarper. Eventyr har også mange gjentakelser av den samme hendelsen. For eksempel går de tre Bukkene Bruse til sammen tre ganger over brua, med den samme tripp, trapp, tripp, trappen gang på gang. Det tar ikke mange tripper eller trapper før barnet klarer å følge gangen i eventyret. Forutsigbart og morsomt!

 

 

 

Viktige teamer for toåringer

Temaer som tar opp det som er viktig for toåringer, og som virker nært, er også fint for en vellykket lesestund i toårsalderen. Bøker om barn i barnehagen, barn som har en lillesøster eller lillebror, bøker om venner, og lignende, er bøker som kan føles viktige for en toåring. Her er Ludde-, Emma-, Thomas- og Lillesøster- bøkene kjempefine. For ikke å snakke om Karsten og Petra- bøkene!

 







 

 

Rim

Bøker som går på rim stimulerer den tidlige skriftspråklige utviklingen, og jeg ville heller ha valgt slike ovenfor de som går direkte på bokstaver. Jeg synes det er litt tidlig ennå med bokstaver, men der kan hende noen er uenig med meg. For eksempel går Mummitrollets Kjempestore Klaffebok på rim:

 


 

 

 

 

Korte og morsomme

Det er viktig at bøkene er forholdsvis korte og morsomme. Man vil jo gjerne at barnet skal sitte gjennom hele historien! Her i huset synes jeg fortsatt bøker med klaffer og lyder fenger, blant annet disse:

 

(Min første bok med klaffer: 100 første dyr)



(Tit-Tei Tassen: Med lydpaneler og klaffer)

 

 

Vrimle-/myldre-/lete- bøker

Jeg er som tidligere nevnt, veldig glad i vrimle-/myldre-/lete- bøker, noe du kan lese mer om i innlegget Bokforslag: Vrimlete begrepstrening. I toårsalderen ville jeg imidlertid ha valgt vrimlebøker med større bilder, og ikke fullt så mange små personer- og enkelthendelser på hver side. Året rundt i Vrimleby er helt super, men jeg har observert at de fleste toåringer faller av når de blir presentert for en side i denne boken. For mange kan det være alt for små bilder og for mange hendelser som skjer. Alternativt kan en bruke disse "kikkehullene" jeg skrev om i samme innlegg:

 







 

 

Jeg er veldig glad i Pekeboka mi av Kari Grossmann, som en slags vrimlebok for de aller minste. (Mer om denne kommer senere!)

Alternativt har jeg brukt ABC Boka Mi av samme forfatter. I denne boken er det store, fine, fargerike bilder, som fint kan brukes til begrepstrening og å snakke med barnet om hva som skjer på bildet. Samtale om bildet, rett og slett. Det er forresten moro, å høre på alle de assosiasjonene barna kan få ut fra ett enkelt bilde. Ler meg noen ganger skakk av alt de har på hjertet :)

 





 

 

Aller viktigst: Barnets initiativ og interesse for lesing

Med fare for å gjenta meg selv: Det viktigste er å følge opp barnets initiativ til lesing. Ønsker barnet at du skal lese noe fra avisa, bak på melkekartongen eller oppskriften bak på Toroposen, gjør det! La boktips være boktips, og ta utgangspunkt i de bøkene/temaene barnet ditt viser interesse for. Bruk av gule lapper i bøker, kan være et smart triks dersom det innenfor barnets interessefelt, kun finnes bøker med svært avansert tekst.

 





 

Les mer om bruken av gule lapper i bøker i innlegget: Gule lapper + bøker = Leseglade barn.

 

Også vil jeg bare nevne denne fine Karsten og Petra Puslespillboka. Den fulgte med i en bokpakke jeg bestilte forleden, og den fanget interessen til Lille My med en gang. Litt vanskelig å pusle alene ennå, men den ser så absolutt ut til å bli en hit i dette huset etter hvert :)

 





 

 

Hva er deres favorittbøker for barn i denne alderen?

Legg igjen en beskjed i kommentarfeltet.

 

 

P.S. For flere tips til lesestunden, kikk innom kategorien Lesetips og Bokblikk på forsiden :)

 

Med ønske om mange gode lesestunder framover!

Og god helg :)

 

P.S. Ingen av linkene ovenfor er annonse- eller reklamelinker. De er der kun for at dere skal kunne finne igjen bøkene på nett. Jeg ville gjort flere søk etter bøkene, for å finne den beste prisen :)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #mammalivet #foreldre #foreldreogbarn #barnogbøker #bøkerfortoåringer #logoped #favorittbøker #lesetips #bokblikk #denlillemuldvarpensomvillevitehvemsomhaddebæsjetpåhodethans #luddebøkene #emmabøkene #thomasbøkene #karstenogpetra #karstenogpetrabøkene #mummitrolletskjempestoreklaffebok #mummitrollet #minførsteklaffebok #tassen #tassenbøkene #vrimleby #åretrundtivrimleby #vrimleby #karigrossmann #pekebokami #abcboka mi

 

Guttebabyer og fredagskvelder

Da viste det seg at Lille Frø i magen er en gutt! Veldig, veldig koselig :) Tenk at jeg skulle være så heldig å få sette en guttebaby til verden også! Enda bedre nyheter var det at alt sto bra til med den lille krabaten i magen.

Takknemlig og glad <3

Fredagskvelden er komplett! :)

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammalivet #gravid #gravidlivet #uke18 #guttebaby #takknemlig #fredag #fredagskveld

Snart klar for bryllup!

Da er det straks tid for at enda ei venninne går ned midtgangen. Dette er det siste bryllupet i år. Fint, klart høstvær får de på sin store dag. Dette blir bra!

 

Ostekake til kakebord ferdig!

 

Oppskrift finner du HER, på vakre Ida Gran- Jansen sin blogg.

 

Krøllene er i :)

 

Ha en strålende fin lørdag! Enten om du skal i bryllup eller bare nyte det fine høstværet :)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #ostekake #idagranjansen #mamma #mammablogg #bryllup #høstvær #høstbryllup

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits