hits

I disse gresskartider...

... er det kanskje helt innafor at ogs Logopedmamma skriver noen ord om fenomenet Halloween. Det var enten det eller Justin Bieber, s valget var ganske s enkelt ;)

S BRA at ungene har noe glede seg til. I en hverdag med tidlige morninger, skole, barnehage, fritidsaktiviteter, lekser og hverdag, S FINT at ungene kan glede seg til denne dagen. For istedenfor kjempe i mot denne "nye" tradisjonen med nebb og klr, er det kanskje bare bedre for bde oss selv og alle andre, om vi bare skulle godtatt den?

For det er n en gang snn at ungene vre kommer til vokse opp med mange helt nye og andre tradisjoner, enn det vi selv har vokst opp med. For min Lille My er det for eksempel helt normalt at vi har en robot som stvsuger huset mens vi er ute p tur, i tillegg til roboten som putrer rundt p plenen vr og srger for holde den pen om sommeren. Hun kjenner ikke til noe annet, for snn har det vrt siden hun var bitteliten.

Det samme er det med Halloween. Vi kan forske s godt vi kan holde ungene vre tilbake p Halloween og heller kreve at de skal g julebukk. Men fr vi lykkelige barn av det? Eller er det vi selv som blir lykkelige?

Jeg vet at det er en kommersiell, sosial og konomisk "downside" med Halloween. Ja, butikkene tjener rtt p at vi feirer Halloween. Ja, det er dessverre ogs noen barn som igjen vil fle seg utelatt av nok en sosial tilstelning de ikke helt fr innpass i. Og ja, det kan bli dyrt for foreldre kjpe inn kostyme, godis, godisspann og pynt. Men, i det store prosjektet som heter Livet, er dette bare nok en "ting" vi m prve gjre det beste ut av. En gutt jeg jobbet med i dag, skulle for eksempel bare kle p seg svarte klr og male seg svart rundt ynene. Han skulle bruke "den svarte sminkepenn- dingsen" til moren sin for bli svart rundt ynene. S enkelt kan det gjres.

Jeg tror heller ikke at unger som gr julebukk isteden, ndvendigvis er like harmoniske som i den idylliske julesangen "Romjulsdrm". Rampete unger finnes overalt, uansett om de gr julebukk eller "knask eller knep". "egge ned" et hus eller sprenge en utejulenisse med en kinaputt, er vel egentlig to sider av samme sak?

Det er mange flere aspekter ved Halloween som kan diskuteres opp og ned, og jeg tror kanskje vi aldri klarer enes om fenomenet er bra eller drlig for oss.

Men, fra en Logopedmammas perspektiv er Halloween en HERLIG mulighet til lre barna nye ord! For nr man skal lre et barn nye begreper, er frste bud: Bruk et tema barnet er interessert i! For hva fenger vel ikke et barn mer i disse tider enn gresskar, spkelser, edderkopper, spindelvev, godterier, sjokolade, flaggermus og sopelimer? bruke hovedkategorien HALLOWEEN som en gyllen mulighet til lre nye ord, kan vre en herlig avveksling for barnet som vanligvis sitter og terper p begreper knyttet til butikken, hjemmet, skolen og naturen. "Spice it up", og snakk om Halloween. Ordene fester seg garantert! (Hvis barnet LIKER Halloween da..) 

Vi er i alle fall klare til i morgen. Snuppelure p 17 mneder skjnner nok ikke s mye av det, men mamma`n koser seg veldig med alt som gir et avbrekk i den vanlige hverdagen.

Happy Halloween alle sammen :)

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammablogg #familie #foreldre #foreldreogbarn #barn #sprktips #halloween #knaskellerknep #semulighetene #godis #hverdagslivet #lyslykt #gresskar #begrepstrening #begreper #fredag #lrdag #happyhalloween

Snart helg og tips til et superdupert bildeforklaringsspill :)

God torsdag, alle sammen!

N er det ikke lenge til det er helg igjen, og det trenger i alle fall jeg. Det har vrt en lang uke med barn som fortsatt strever med alle barnehagebasiluskene og vkenetter, i tillegg til hektiske dager p jobben.

Her er et lite utvalg av noe av det treningsmateriellet jeg har brukt i lpet av denne uka:

Jeg har tidligere nevnt at en logoped er veldig avhengig av godt treningsmateriell, og jeg er stadig p utkikk etter nye spill og bker jeg kan bruke i arbeidet mitt med klientene. Noe av dette utstyret har vrt med meg i mange r allerede, og er favoritter som jeg bruker veldig ofte.

Junior Alias er et spill jeg har brukt lenge, og er s absolutt en personlig favoritt. Det bruker jeg bde nr jeg arbeider med barn som har sprkvansker og barn som strever med taleflytvansker. Spillet passer for barn fra ca. 5 r og oppover. Det er et bildeforklaringsspill der barnet skal forklare ordet p bildet uten bruke selve ordet. Dette er fin begrepstrening, samtidig som barnet m formulere fine og riktige setninger og forklaringer, bruke synonymer og antonymer, samt antydninger for f motspiller til gjette seg fram til det riktige ordet.

Artig er det ogs! For bde liten og stor :)

Junior Alias kan blant annet kjpes HER. Jeg har denne reiseversjonen av spillet, med et bilde p hver side av kortene. Det originale spillet har bare ett bilde p hvert kort og kommer med et strre spillbrett enn reiseversjonen. Dette er noe dyrere i pris. Jeg opplever at barna ikke er s nye p bruke selve spillbrettet nr vi spiller. De er bare veldig ivrige etter forklare ordene. Vi trekker derfor ett kort av gangen og forklarer ordene p tur.

Spillet anbefales p det varmeste, og kan vre en super julegave til noen heldige sm i r! :)

(Hint, hint, det nrmer seg jul..)

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammablogg #foreldre #foreldreogbarn #familie #barn #sprkvansker #barnogsprkvansker #sprktips #tipsogtriks #tipsogrd #junioralias #brettspill #sprkspill #julegaver #julegavetips #jul #begreper #begrepstrening #logopedlivet #nnrmerdetsegjul

 

En Logopedmamma i det poetiske hjrnet :)

trene uttale med et barn er som rake lv i vindvr: Det krever litt ekstra tlmodighet og tid, men det blir veldig bra til slutt :)

 

God mandag!

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #uttale #uttaletrening #mandag #hst #lv #hstlv #tlmodighet #hverdagspoesi

 

Hei lrer! Er du sliten i stemmen din?

  • 25.10.2015, 11:35
  • |
  • Kategori: Stemme

Hvis du er lrer, kan stemmen ofte fles slik ut etter endt arbeidsdag:

 

Du er ikke aleine om fle det slik. Mange lrere og andre som arbeider i stemmekrevende yrker, kan oppleve at stemmen fort blir sliten. Det br tas p alvor.

Det finnes to typer stemmevansker:

Organiske stemmevansker er forrsaket av medfdte avvik i strupen, pviselige forandringer eller skader p nervene som gr til strupen. Eksempler er svulster og polypper p stemmebndene, lammelser av muskler i strupen, strupehodekreft eller munnhulekreft.

Funksjonelle stemmevansker utgjr den strste gruppen av stemmevansker. Denne typen stemmevansker kan oppst ved misbruk eller feilbruk av stemmen. Overdreven muskelaktivitet i forbindelse med stemmebruk, kan fre til ubehag, smerter og tretthet i stemmen.

Les mer om stemmevansker HER.

 

Lrere og andre som arbeider i stemmekrevende yrker, br derfor tenke litt over hvordan de behandler stemmen sin.

Her flger noen rd for god stemmehygiene:

- Hvis du kjenner at stemmen din er sliten, prioriter hvile den. Ikke press den frem.

- Er du forkjlet, kan det vre lurt spare stemmen. Mange stemmeplager oppstr i slike perioder. Drikk gjerne mer vann nr du kjenner sykdom er i ferd med bryte ut. Dette hjelper kroppen til raskere restitusjon.

- Ved kremting og hosting oppstr det hard kontakt mellom stemmebndene. Dette er svrt belastende for slimhinnene. Husk at kremting frer til enda mer kremting, og irritasjonen vil bare ke!

- Forsk lr deg snakke i et stemmeleie som passer for deg. Mange ligger litt for lyst i forhold til hva som er hensiktsmessig og naturlig. Stemmen kan da virke presset og anstrengt. Et tips kan vre hoste forsiktig. Den "stemmen" som kommer ut med hosten er egentlig ditt naturlige leie. Du blir nok overrasket over at du ligger s lavt :)

- Ikke bruk for sterk stemme. Vr spesielt forsiktig hvis du er hes eller snakker i lokaler med bakgrunnssty. Alle vet for eksempel hvor hes man kan bli etter en tur p by`n...

- Forsk spenne av i kjeven. La det alltid vre et lite mellomrom mellom tennene. Sammenbitte tenner og lst kjeve delegger for strupens bevegelsesmulighet og gjr stemmenkvaliteten drligere. Et tips for spenne av i kjeven, kan vre "vrikke" den litt fra side til side noen ganger.

- Det stresse ned, kan noen ganger vre enklere sagt enn gjort. Stress setter seg gjerne som spenninger i kroppen og lser pusten. Det er uheldig for stemmen din. Det bruke litt tid p finne en avspenningsmetode som passer for deg, kan derfor vre lurt.

- Prv unng hviske. Dette er en ensidig og belastende muskelbruk som i det lange lp kan skade stemmen din.

- Sistnevnte er selvsagt, men jeg nevner det likevel: Unng ryk og et stort forbruk av alkohol. Alkohol og tobakk irriterer og trker ut slimhinnene. Det gjr stemmebndene mer srbare.

(Rdene er hentet fra Statped.no, men er redigert av meg.)

NB! Ved heshet som varer over 14 dager uten ledsagende forkjlelse br re-nese-hals-lege konsulteres!

 

Jeg har funnet min "avstressing" i yoga og meditasjon:

Og selvflgelig kosestunder med denne lille karen her :)

 


 

 

God sndag, og ta godt vare p stemmen din i dag, da! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammablogg #lrere #stemme #stemmehygiene #godstemmehygiene #stemmevansker #heshet #yoga #meditasjon #sndag #godsndag #nussethecat #katt #kattepus #pusekatt #pus #nusse #nussepus

Ro og trygghet p den Internasjonale stammedagen

  • 22.10.2015, 09:13
  • |
  • Kategori: Stamming

God morgen alle sammen :)

 

I dag er det den Internasjonale stammedagen, og derfor den perfekte anledningen til lre n ny ting om personer som stammer:

- Det eneste de nsker seg i en samtalepartner, er en som utviser RO og TRYGGHET. Hold p blikkontakten og ikke la blikket vandre p alt mulig annet nr du snakker med en person som strever med f ut ordene. Du skal selvflgelig ikke stirre dem i hjel, men prv innta en holdning som sier: "Bare ta den tiden du trenger. Jeg har all verden med tid til hre p det DU vil si til meg. Det du forteller meg er viktig".

Stamming henger nye sammen med flelser, og utviser du ro og trygghet gjennom holdningen din, skjer det noe med den som stammer som roer dem og dermed ogs talen deres. Den som stammer bruker nok ogs noen teknikker og  sine egne "triks" for roe stammingen i samtale med deg, men da har i alle fall DU gjort det du kan for at personen skal ha mest mulig flytende tale.

HER er et tidligere innlegg om stotring og stamming hos barn.

Og HER er en link til Norsk interesseforening for stamming (NIFS).

God internasjonal stammedag videre!

Snn ser det forresten ut nr Mammalogopeder har sykt barn (igjen) og m jobbe mens sm prinsesser sover:

Da er det logopedopplegg som skal utarbeides, og te som skal drikkes :)

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammablogg #familie #foreldre #tipsogtriks #deninternasjonalestammedagen #stutteringawarenessday #stammedagen #stamming #voksnesomstammer #roogtrygghet #flelser #flelserogtanker

Mitt skip er lastet med..

  • 15.10.2015, 12:14
  • |
  • Kategori: Sprktips

Leken "Mitt skip er lastet med" er muligens en kjent og kanskje litt glemt lek?

 

Den sprklige muligheten for lring av nye ord som ligger i denne leken, br ikke undervurderes. Har du et barn som har begynt leke med sprket; for eksempel rime, lage tyseord og skjnne at flere ord kan begynne med samme lyd, er denne leken helt super!

 

Den kan lekes p veien til og fra barnehagen eller skolen, i bilen eller ved frokostbordet. Kun fantasien setter grenser!

 

Husker du hvordan den lekes?

 

Plukk dere ut en lyd eller en kategori (tema). For eksempel "Mitt skap er lastet med S" eller "Mitt skip er lastet med ting p butikken". Si ett ord hver, p tur, og husk bruke "Mitt skip er lastet med.." foran hvert ord. Repetisjon er bra! :)

 

Leken kan vre morro fra barnet er rundt tre r og oppover. Tilpass vanskegraden til barnets niv. For de minste barna er det kanskje artig med "Mitt skip er lastet med farger" eller "Mitt skip er lastet med dyr".

 

Jeg er p kurs hos Statped i dag. N mesker vi oss med deilig lunsj i pausen :) Kjenner dere igjen sprktreet forresten?

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #sprktips #begreper #mamma #mammablogg #foreldreogbarn #barn #foreldre #sprkvansker #torsdag #logopedlivet

Tanker og flelser hos barn som stammer (og litt oppvarming til jul)....

  • 14.10.2015, 16:11
  • |
  • Kategori: Stamming

En logopedkollega tar en doktorgrad om stamming ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Forskning.no har nettopp publisert en spennende artikkel om studien, som du kan lese HER.

Linn trenger fortsatt flere informanter som stammer til delta i studien, s er du forelder til et frskolebarn som stammer, ta kontakt med meg. Logopeder som arbeider med barn som kan vre potensielle informanter, kan ogs gjerne ta kontakt. Jeg skal srge for f satt dere i kontakt med Linn.

 

Ha en fin onsdag!

Ogs vil jeg bare minne dere p at det er:


 

Juhuuuuuuuuuuuuu! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mammablogg #mammalivet #logopedlivet #foreldreogbarn #foreldre #familie #barn #barnsomstammer #stamming #jul #lovgledeseg #julestemning #nedtelleing #nedtellingtiljul

Stotring og stamming hos barn

  • 11.10.2015, 13:24
  • |
  • Kategori: Stamming

God hsthelg alle sammen!

Hvor heldig er ikke jeg? Som har mitt eget SPRKTRE i hagen :)

Jeg har ftt mange fine tilbakemeldinger p innlegget om Tyngegym. Det var tydeligvis mange kjente og ukjente som har observert noe med munnmotorikken til egne barn, og som hadde behov for noen tips p dette omrdet. Det er veldig hyggelig hre at tipsene jeg deler, kommer folk til nytte. Det er jo hele poenget :) Takk for alle tilbakemeldinger!

N over til dagens innlegg:

Det er mange som selv har, eller kjenner noen som har, barn som strever med stotring eller stamming, og jeg fr veldig ofte sprsml om tips i forbindelse med dette. Stamming er et srt tema for bde foreldre og barn, fordi det er en s tydelig vanske for omverdenen. Det blir veldig tydelig nr et barn skal fortelle noe, og barnet blir stende fast p et ord og ikke fr det ut. Det er vondt hre p, spesielt for foreldrene. Heldigvis er det noen enkle grep som kan gjres i miljet rundt barnet, for begrense stammingen. Stotring eller stamming kan starte fra barnet er ca. 2 r gammelt.

Taleflytvansker er en felles betegnelse p alle vansker som frer til at flyten i talen blir avbrutt. Innunder her ligger bde stamming og lpsk tale. Lpsk tale vil ikke bli tatt opp n.

Stamming defineres som "en rytmeforstyrrelse i talen som kjennetegnes ved hyppige gjentakelser av smord, stavelser og/eller sprklyder. Stamming kan ogs vre forlengelser av sprklyder eller en fastlsing av bestemte artikulasjonsstillinger. Stamming kan bre preg av fullstendige blokkeringer (fullstendig stopp i lyd og/eller luft) ved snakking". (Statped.no)

Stotring, ogs kalt smbarnsstotring, kan alle barn i prinsippet f. Barn kommer inn i perioder i utviklingen der de lrer seg ekstremt mange nye ord p kort tid, og taleapparatet henger ikke alltid helt med i denne utviklingen. Dette vil etter hvert rette seg: tungen vil vokse, muskulaturen i og rundt munnen blir sterkere, og gane, svelg og lignende, vil vokse og tilpasse seg for kunne uttale mer og mer komplekse lyder, ord og ytringer. Stotringen vil derfor sannsynligvis avta etter hvert, dersom det kun er snakk om "vanlig smbarnsstotring". 

Men hva med de barna som ikke synes bli kvitt stotringen? De som etter all sannsynlighet er i ferd med utvikle stamming?

Det er forsket mye p hvorfor noen begynner stamme, mens andre ikke gjr det. EKSTREMT kort fortalt, er det funnet at stammere er fdt med en predisposisjon for stamming. Det vil si at det ligger noe i arvestoffet som gjr at akkurat denne personen er mer utsatt for stress rundt det snakke flytende, enn andre som ikke har denne predisposisjonen. Flere faktorer spiller ogs inn her, men de velger jeg ikke g inn p n.

Det som er verdt merke seg for foreldre der ute med barn som stammer, er at det er INGENTING du har gjort for at barnet ditt har begynt stamme!

Barnet stammer ikke fordi du har kilt det. Barnet stammer ikke fordi familien har vrt inne i en stresset periode. Barnet stammer ikke fordi det mtte en hund og ble skremt. Barnet stammer ikke fordi det en gang mtte synge en sang foran mange ukjente mennesker. Alle disse situasjonene kan vre situasjoner der den allerede "forhndsbestemte stammingen" viste seg for frste gang, men ingen av disse situasjonene alene er RSAKEN til at barnet begynte stamme. Som forklart tidligere: Stammingen ligger der fra fr, og bare venter p en mulighet fra miljet der barnet kanskje er ekstra stresset, s den kan vise seg for frste gang.

Miljet rundt barnet er dermed alene ikke rsaken til at barnet begynner stamme, men det er i miljet rundt barnet vi setter inn tiltak for begrense stammingen. Ironisk nok...

nsker du mer informasjon om stotring og stamming, kikk innom NIFS (Norsk Interesseforening for Stamme) sine nettsider. Det bruke mye tid p avgjre om det er stotring eller stamming, er egentlig ikke s viktig. Det viktigste er f satt inn hjelp s tidlig som mulig. Hvis det bare er snakk om stotring og barnet raskt blir bedre, er det helt supert. Hvis det er snakk om stamming, og man kanskje ser at barnet ikke blir kvitt stammingen s raskt som man skulle nske seg, har man i alle fall ftt satt inn tiltak s tidlig som mulig. Da har man gjort det man kan.

Linken til NIFS sine sider, nevner noen tiltak. Her kommer de tiltakene jeg mener er de viktigste, ut i fra tilbakemeldinger fra foreldre og egne erfaringer jeg har gjort meg:

 

  • BLIKKONTAKT: Se p barnet nr du snakker med det. Dette er viktig i lpet av hele dagen, men jeg tenker spesielt i de yeblikkene der man gjerne frer en "p-siden-av-samtale" med barnet. For eksempel nr man skal rydde ut matvarene fra butikken etter jobb eller nr man skal f satt i gang med middagen. Det blir mye "mmm" og "ja, mamma hrer deg, vennen min", nr tankene kanskje er et helt annet sted akkurat der og da. Og det er lov! For snn er hverdagen. Men kanskje, hvis man for en periode, prver si til barnet (f blikkontakt med barnet frst) at "n skal mamma bare rydde ut maten av posene, s kommer jeg for hre hva du vil fortelle meg etterp". Barnet behver vite at det vil bli hrt; at det vil f sagt det han eller hun vil si.

 

  • TENK OVER DITT EGET TALETEMPO: Vi snakker veldig fort. Tenk over at du skal snakke mye saktere nr du snakker med barnet. Dette kan du gjre ved dra ut ordene litt eller legge inn tydelige pauser etter endt setning, fr neste setning kommer. Det som kanskje er vel s viktig, er ogs tenke over taletempoet ditt nr du snakker med andre, i nrheten av barnet. Ikke glem at du er barnets talemodell. Sitter barnet i stille lek i nrheten av deg og en annen samtalepartner, kan du regne med at barnet bevisst og ubevisst adopterer din mte bruke ordene p, mten du legger riktig trykk p ord, mten du uttaler ulike lyder p, toneleiet og ogs tempoet ditt. Ofte gir jeg hjemmelekse til mamma og pappa om ve p snakke saktere med hverandre etter at barna har lagt seg. For det er ikke lett f til, men med litt velse gr det. Det skulle snake sakte til hverandre heeeele dagen, kan bli veldig krevende (og ikke minst, kunstig), s prv gjre det i en begrenset situasjon til begynne med. Rundt middagsbordet, for eksempel. Her finnes en ypperlig mulighet til prve ut litt roligere taletempo. Kanskje det kan vre behagelig for hele familien i lengden?

 

  • REDUSER ANTALL SPRSML: Still barnet ett sprsml av gangen. Ofte kan det bli litt snn: "Gikk det fint i barnehagen, var det ok med den frukten jeg sendte med deg, og var Marcus frisk igjen i dag, eller?". stille ett sprsml av gangen er viktig ogs med tanke p sprkutviklingen (les mer om det HER), men i forhold til barn som stammer er det helt avgjrende for at de ikke skal bli for stresset. "Ett sprsml betyr ett sprsml jeg skal svare p. Det takler jeg", tenker barnet. Ogs er sjansen for at det stammer, mindre.

 

  • ALENESTUND: Det er viktig at barnet fr alenestund med en av foreldrene i lpet av dagen. Det er mange ganger i lpet av dagen vi er sammen med barnet vrt alene, men akkurat i denne "alenestunden", er det barnet som skal f velge aktivitet. Og dere skal skjerme dere. Pass p ikke bli forstyrret. Ta det p et tidspunkt det passer dere og bestem selv hvor dere vil vre. Noen velger sette seg opp i senga eller sofa`n og sitte i armkroken. Noen tenner et telys p kjkkenbordet og sitter der. Noen vil leke med en leke p gulvet. Andre tar alenestunden i forbindelse med legging, men fr eller etter selve "nattarutinen". Nkkelen ligger i at denne alenestunden skal vre p samme tidpunkt hver eneste dag. Da vil barnet etter hvert vite inni seg selv at det vil f mulighet til f sagt det han eller hun vil si, spesielt det barnet ikke har ftt sagt i lpet av dagen. Barnet skal helst selv invitere til samtale i denne alenestunden, og velger barnet bare sitte i stillhet og leke med en bil p gulvet, s lek med en bil i stillhet ved siden av han. Ikke ta initiativet, slik vi som foreldre gjerne gjr i alle andre aktiviteter i lpet av dagen. Du er der hvis barnet nsker dele noe med deg. Det er poenget.

 

Det finnes mange andre gode tips til hvordan man kan redusere et barns stamming, men jeg har her plukket ut de jeg anser som de aller viktigste tingene tenke p. Tilpass til ditt barn og deres hverdag og situasjon. Noen har barn som aldri er stille og som snakker i ett sett. Da er man kanskje ndt til ta noen andre grep i alenestunden for skape ro og redusere skravlingen noe?

Vr oppmerksom p at dette bare er noen generelle tips. Stammer barnet ditt kraftig, og du er svrt bekymret, anbefaler jeg p det sterkeste kontakte logopeden i kommunen der dere bor. Logopeden kan vurdere hele situasjonen, og skreddersy tiltak som passer for dere. Det er ogs viktig at barnehagen fr veiledning p de samme tiltakene. Barnet tilbringer jo store deler av sin dag der.

 

 

Stamming er et stort tema, som jeg vil komme tilbake til flere ganger.

Ha en super sndag :)

Og ta kontakt hvis du har sprsml eller kommentarer! Eventuelt forslag til temaer jeg skal skrive om.

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammablogg #familie #foreldreogbarn #foreldre #barn #logopedlivet #mammalivet #tipsogtriks #stamming #stammetips #sndag #tre #hst

Lykken er ...

Lykken er ha gjennomfrt en effektiv og fin dag p jobb, og sette seg i bilen og hente Lille My i barnehagen. En avslappende ettermiddag venter :)

 

Ha en strlende onsdag!

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #mamma #mammablogg #hverdagslivet #logopedlivet #hverdagslykke #mammalivet

Tungegym!!

  • 04.10.2015, 14:20
  • |
  • Kategori: Uttale

Hvis det er noe jeg elsker mer enn snakke om begreper, s er det snakke om tungegym/munnmotorikk og hvilke velser en kan gjre :)

Tungegym er veldig viktig gjre for de barna som strever med lydene, men man vet jo ikke p forhnd hvem som kommer til streve med lydene, og hvem som fr lydene p plass av seg selv. Det gjr derfor ikke noe at man starter tidlig med gjre noen tungevelser foran speilet med barnet. Det legger et godt grunnlag for f lydene p plass etter hvert. Du fr ogs sjekket om barnets tunge ER sterk, og om det er noen av velsene han eller hun strever med. Da ville jeg vet litt ekstra p akkurat denne. Du kan gjre tungegym med barn som er fra ca. 2 r og oppover i alder. Barnets interesse for det br veie tungt. IKKE PRESS P MED VELSER DERSOM BARNET VIRKER HELT UINTERESSERT I GJRE DEM.

Hovedhensikten er gjre tungen sterkere. Tungen behver vre sterk og fleksibel for kunne uttale lydene riktig. For eksempel nr et barn bytter ut l- lyden med en j- lyd (barnet sier "jve" istedenfor "lve"), forteller det meg at tungespissen ikke er s sterk at barnet klarer ta tungen opp og frem i munnen. Barnet lfter heller tungen opp bak i munnen og lager en j- lyd istedenfor en l- lyd. Da er det lurt f tungen sterkere fr en setter i gang med trene p selve l- lyden. Tungevelser br i alle fall trenes samtidig med inntreningen av selve lyden.

N skal det sies at logopeder er litt uenig i effekten av munnmotoriske velser, men jeg er penbart en av de som har stor tro p det. Jeg har sett gode resultater med slik trening gang p gang, og jeg pleier vanligvis anbefale slik trening i forbindelse med uttalevansker.

Som alle andre kroppsdeler, er ogs tungen ulik fra person til person. Folk kan ha kort tunge, lang tunge, stor tunge, bred tunge, spiss tunge. You name it! Jeg har sett ganske mange tunger i lpet av mitt logopedliv og de fleste tungene passer (heldigvis) til munnen tungen er festet i :) Strrelsen p tungen har derfor vanligvis ikke s mye si for uttalen, men er det snakk om stor tunge i forbindelse med syndromer, kan tungen ofte vre et stort hinder for korrekt uttale.

TUNGEVELSER: (5-10 repetisjoner p hver velse)

  • Tungen opp mot nesetippen (barnet skal helst klare f til en spiss med tungen) og tungen ned mot haken
  • Tungen fra den ene munnviken til den andre munnviken
  • Slikke seg rundt munnen (den ene veien) og slikke seg rundt munnen (den andre veien)
  • Lage "kul p kinnet" med tungen p den ene siden, lage "kul p kinnet" med tungen p den andre siden.

 






 

Det er lurt gjre velsene foran speil, s ta dem i forbindelse med tannpuss er fint. N skal det sies at dette kun er velser for tungen. Strever barnet med slapp kjeve, mimikk, eller lignende, er det andre velser som skal gjres. Det er lurt kontakte kommunal logoped hvis du mistenker at barnet ditt strever veldig med munnmotorikk og uttale.

Nr de ulike sprklydene kommer p plass kan variere fra barn til barn, men l-, k- og g- lyden pleier komme p plass i barnehagen. Det vil si at de br vre p plass fr barnet runder ca. 5 r. L- lyden pleier komme p plass frst, s k- og g- lyden. R- og s- lyden br vre p plass innen barnet er ferdig p 2 trinn, alts ca. 7-8 r. Det finnes ogs mange andre sprklyder som kommer p plass i lpet av barnehagealder, men dette er alts de vanligste uttalefeilene barn gjr i denne perioden.

Ellers kan det vre lurt tenke over at barn behver tyggemotstand. Generasjonen av barn som vokser opp n har jeg hrt bli kalt "youghurtbarna", fordi de spiser s mye blt mat (youghurt, polarbrd, pasta, etc.), som ikke fantes fr i tiden. Mat med litt tyggemotstand, det vil si knekkebrd, gulrtter, epler, ja til og med tyggis, kan vre styrkende for et barns munnmotorikk og uttale. Det leke seg tidlig med de ulike lydene, for eksempel gurgle vann sammen med tannpuss, ligge p gulvet og "grrrrrrrrr- e" som en lve, gjr barnet kjent med at det finnes lyder (k og g) som skal lages bak i halsen. Og leke med en lekeslange som "ssssssss- er" seg over gulvet eller toget som "ttttttttttttt- ffer" seg bortover skinnene, stimulerer lydene som lages foran i munnen med tennene og tungen.

Jo mer barnet fr kjent p hvor de ulike stedene lydene lages og fr til bevegelsene der, jo lettere kommer kanskje lydene?

 

Lykke til, og fortsatt god sndag fra en usminket Logopedmamma :)

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mammalivet #hverdagslivet #mamma #mammablogg #sndag #uttale #uttalevansker #munnmotorikk #munnmotoriskevelser #tungegym #tungegymnastikk #tipsogtriks #familie #barn #foreldre #foreldreogbarn #sprk #sprktips 

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget