hits

Rabattkode på aktivitetsboks fra Kreakid

Minner om rabattkoden på Kreakidboksen jeg skrev om i går:

(Sponset innlegg)

 

Oppgi rabattkoden MARITA på kreakid.no, og få den første boksen gratis!

 

Det knytter seg ingen kjøpsplikt, binding eller oppsigelsestid til dette tilbudet.

 




 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #kreakid #kreakidboks #kreativ #kreativboks #prosjekter #eksperimenter #rabattkode

 

 

Super Kreakidboks!

Opplever du innimellom at det fort kan bli litt kjedelig med de samme gamle fargestiftene, malingsboksen og puslespillene du henter frem når du skal være kreativ med barna?

 

(Sponset innlegg)

 

Jeg har kommet over en aktivitetsboks fra et firma som heter Kreakid, og dette var artige saker!




 

 

Kreakid er en morsom og lærerik aktivitetsboks for barn i alderen 3 - 8 år. Hver Kreakidboks har et tema, for eksempel, vind, drager eller afrikanske dyr. I boksen jeg fikk tilsendt var det drager og eventyr som var temaet. Hver boks inneholder to kreative oppgaver, et eksperiment og omtrent alt av utstyr du behøver for å få gjennomført prosjektene. Det du trenger hjemmefra står listet opp på bruksanvisningen til hvert prosjekt, men det er ting som saks, vann, skål, skje, etc. Med andre ord: kun ting du garantert finner hjemme!

 



 

 

For hvert prosjekt får du en kort beskrivelse av prosjektet og en pekepinn på hvor mye voksenhjelp som kreves, hvor mye gris og søl det muligens kan bli, samt hvilke av barnets evner prosjektet kan være utviklende for.

 

På baksiden er det en flott bruksanvisning som beskriver godt hvordan prosjektet skal gjennomføres:




 

 

I tillegg følger det med små kort med litt info om temaet for månedens boks, tips og info til prosjektene og et faktakort. Denne gangen med fakta om drager.

 

Det å gjøre noen morsomme prosjekter med barna, er i høy grad språkstimulerende. Tidligere har jeg nevnte dette med å gi barna førstehåndserfaringer med språket, og via kreative prosjekter er det ingen tvil om at dere vil skape noen fine, språklige øyeblikk sammen. Kanskje vil man også få med seg selv de stille barna, som egentlig ikke er så glad i å prate om vær og vind, når man gjør noe kreativt sammen?

De gamle fargestiftene og malingsboksene er gode å ha, men en Kreakidboks kan så absolutt være en fin avveksling til de vante prosjektene.

 

Av disse tingene skulle det bli en hest og en katapult:


 

Hesten ble søøøøøøøt:

 

 

Og mannen min og Lille My fant ut at det går an å skyte mer enn bare de isoporkulene som fulgte med, rundt omkring på kjøkkenet. For eksemepel fungerer både Cheerios og druer meget godt ;)
 

 

Boksen blir levert rett hjem i postkassa deres. Den koster 298 kroner og kommer en gang i måneden, dersom du ikke går inn på nettsiden til Kreakid og avbestiller den. Det er ingen bindingstid eller oppsigelsestid.

 

Ønsker du å bestille en boks, går du inn på kreakid.no, og legger inn MARITA som rabattkode. Da får du første boks tilsendt gratis. Det knytter seg ingen kjøpsplikt eller binding til dette tilbudet.

 

Jeg var litt vel ambisiøs og tenkte at kanskje min toåring også ville like å være kreativ med mamma. Joda, vi hadde det i og for seg koselig, men jeg skjønte at det ikke kom til å gå når jeg var mest opptatt av å få PÅ øynene på den ildsprutende dragen, mens hun syns det var mest moro å rive dem AV.. :) Folkene bak Krakid har rett: boksen egner seg best for barn fra 3 år og oppover. Men resultatet ble jo artig for det:

 

 

De fine fingerdukkene skal jeg jammenmeg ta med og bruke på jobben. De kan være en fin "icebreaker" sammen med barn som egentlig ikke har lyst til å snakke med logopeden...



 

Men bare vent til jeg tar fram denne tøffe dragen:



 

Du får ganske mye utsyr for 298 kroner. En tur til Panduro koster jo en del det også!



 

Og denne kule dragen som skal "bakes" inn i et drageegg for senere å klekkes, skal en venninne med to gutter på 6 og 4 år få :)



 

Kreakid samarbeider med Redd Barna, og for hver boks som kommer hjem i postkassa deres, mottar et asylbarn i Norge et Kreakidprosjekt. Du kan lese mer om dette samarbeidet HER.

 

Kos dere masse med Kreakidboksen!

 

Og en strålende uke til alle sammen :)


#logopedmamma #medhjerteforspråket #kreakid #kreakidboks #kreativ #kreativmedbarn #prosjekter #eksperimenter #drager #eventyr #fingerdukker #hest #katapult #kreativboks #rabattkode


 

 

 

Say hello to my little friend: Skilpadda

  • 24.05.2016, 20:43
  • |
  • Kategori: Stamming

Visste du at du kan gjøre en ørliten justering i hverdagen, som kan stor innvirkning på et barns taleflyt og språkutvikling?

 



 

 

Det å redusere taletempoet ditt, kan gjøre susen. Jeg har tidligere skrevet litt om dette temaet i innlegget

Lær deg å snakke saaaaaaaktere :)

 

Men det er ikke så lett å huske på å snakke saktere i løpet av en hektisk hverdag, og det er heller ikke så enkelt å bare be et barn om å snakke saktere! Det skal man egentlig heller ikke gjøre, da det kan få barn som opplever brudd i taleflyt til å bli oppmerksom på at det "er noe" med talen deres. Det er delte meninger om når og hvorvidt man skal gjøre barnet oppmerksom på at det er noe spesielt som skjer i talen deres, men en gylden regel har lenge vært at man helst ikke skal bruke ordet stammer rundt barnet. Da er det bedre å kalle det for å hoppe, stoppe, humpe eller bruke lignende ord, for å beskrive det som skjer i barnets tale. Dette er imidlertid når barnet først selv har pekt på at det er noe med egen tale, eller at du tydelig ser at barnet blir sint, frustrert eller lei seg fordi det ikke får ut de ordene det vil, at man kan begynne å snakke litt forsiktig om talen og måten vi snakker på.

 

Et godt verktøy er å bruke en skilpadde som bilde på hvordan vi egentlig bør prate. Alle sammen! Ikke bare barnet.

Har du et barn som stammer eller stotrer i hus, kan man for eksempel printe ut et bilde av en skilpadde eller bruke en lekeskilpadde og snakke om hva som kjennetegner den: Den er treeeeeeeeeeeg. Den går laaaaaaaaangsomt. Den har goooooooooooood tid. Den stopper opp og lukter på blomster. Da puster den inn og puster ut. Også går den videre. Saaaaaaaaaaakte, ned mot stranda for å svømme seg en tur.

Vis med kroppen, vis med talen din, vis med tempoet ditt, hvordan en skilpadde går og snakker. Finn på at når dere skal spise middag den dagen, skal alle huske på å snakke "i skilpadde". Ungene synes det er morsomt, og spesielt morsom  er det hvis du har gitt barnet i oppgave å passe på at mamma og pappa også snakker "i skilpadde". Finn på en passende straff for deg selv dersom barnet tar deg i snakke fortere enn et skilpaddetempo under middagen (for eksempel at de skal få is til dessert - på en ukedag!). Det blir garantert is på alle, for det ER vanskelig å snakke sakte ;) Heng opp bilder med skilpadder rundt omkring i huset slik at alle passer på å snakke "i skilpadde".

 

Du kan for eksempel bruke min, egenillustrerte skilpadde, som kan lastes ned HER.

 

Så kan det hende at barnets taleflyt kanskje roer seg noe. I alle fall har dere klart å skape et roligere taletempo hjemme. Og du skal bli overrasket over å finne ut at selve energien i huset også kan bli roligere, når vi tar oss tid til å snakke litt roligere med hverandre.

 

Nå skal det nevnes at mamma og pappa i denne husholdningen arbeider med dette omtrent hver dag. Snuppa vår, stotrer/stammer ikke, men siden jeg veit det jeg veit om viktigheten av å snakke roligere, prøver også vi så godt vi kan å få dette til. Lille My er jo nå i en voldsom utvikling med tanke på språket hennes, og vi vet at også barn med språkvansker har godt av å få språk, språklyder og begreper presentert i et tempo som ikke overstiger de forutsetningen barnet har til å ta det i mot. Jeg tenker at dette også er en viktig huskeregel for barn med normal språkutvikling.

Min mann og jeg kan ofte ha hundre beskjeder å gi til hverandre under middagen, fordi han skal hit og jeg skal dit på kvelden. Og midt i mellom oss, på sin lille Tripp Trapp- stol, sitter Snuppeluris og observerer. Og lærer. Og bearbeider. Og speiler. Måten mamma og pappa snakker med hverandre. Det hun ser og hører er hennes referansepunkt på hvordan kommunikasjon skal foregå. Da er det vår oppgave å lære henne at et rolig taletempo, er et godt taletempo.

 



En snegle kan forresten også brukes som et bilde på et sakte og rolig taletempo. Her på en negllakk Lille My fikk til bursdagen sin, som skal kunne vaskes av med vann og som ikke inneholder noen farlige stoffer. Snails heter den.
 

 

Lyyyyyyyyyyyyyyyyykke tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil, aaaaaaaaaaaaaalle saaaaaaaaaammen! ;)

 

P.S. Også i en barnehage, kan det være fint å ha fokus på et rolig taletempo. Hvis du har mange på avdelingen din som stotrer/stammer, kan det være et supert første tiltak å snakke om den søte skilpadden som bruker laaaaaaaaang tid på å snaaaaaaaaaakke. Bilder av skilpadder kan henges rundt omkring, som minner barna på å snakke "i skilpadde". Rollespill der to skilpadder (to barn eller to pedagoger) står og snakker sakte til hverandre, kan også være veldig morsomt :)

 

Og husk på å kontakte logopeden i kommunen, dersom et barns taleflyt ikke synes å bedre seg i det hele tatt. Og tenk alltid at: Tidlig hjelp er god hjelp. Ikke "vent og se", men få inn tiltak så fort som mulig.

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #mammalivet #logopedlivet #stamming #taleflyt #taleflytvansker #tiltak #barnogspråk #språk #skilpadde

Dukkehus, bursdagsfeiringer og kakebakerens store hemmelighet :)

Hallo!

Og happy søndagskveld til alle sammen :)

 

(Innlegget inneholder annonselenker)

 

Husker dere dette drømmedukkehuset fra innlegget om: Regnværsdag, vindushopping og eventyr?

 



 

Vel, samme huset står nå i stua vår:

 







 

Det var bursdagsgave til den lille toåringen vår. Hun hadde bursdag denne uka og da hun tuslet ut i stua på morningen, sto dette huset midt på gulvet med en stor, rød sløyfe rundt. Det var stor stas, mon tro litt mer for a mor, enn datter.. ;) Det er liksom dukkehuset jeg aldri fikk! Men hun har lekt mye med det siden hun fikk det, og er veldig opptatt av dukkene i huset og hvem de er: mamma, pappa, jenta og babyen.

(Logopeden i meg jubler over enda en mulighet for begrepstrening i hverdagen) :)

 

Huset kan for eksempel kjøpes på jollyroom.no

Eller du kan gjøre som meg: Sette det på autosøk på finn.no, og i stedet for å bruke 1500,- på det, betalte jeg kun 500,-! Alle møblene var inkludert i prisen, men dukkefamilien manglet, så den måtte jeg kjøpe i tillegg.

Det er jo virkelig ikke noe vits i å betale for mye, når du kan betale mindre :)

 

Andre gaver fra oss var en xylofon og munnspill fra Jabadabado (linker til Jollyroom.no).

 

 

Siden pinsen og 17. mai har det gått slag i slag med muffinsbaking til barna i barnehagen som Lille My kunne ha med seg på sin store dag, og kakebaking til familiebursdag i helga. Trikset for å ikke få det FOR stressende før sånne ting, er å lage kakebunnene god tid i forveien og fryse dem ned. Det samme gjorde jeg med muffinsene, og skal jeg være helt ærlig, så syns jeg alt av kaker smaker så mye saftigere etter at det har fått seg en runde i fryseren.

 

 

Også er det lurt med en velutstyrt og litt rotete bakeskuff :)

 

 

Ha en fin uke, alle sammen :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #mammalivet #dukkehus #letoyvan #letoyvandukkehus #finn.no #xylofon #munnspill #jabadabado #bursdagsgaver #bursdagsfeiring #kakebaking #kaker #kakebunner #baketriks #baketips
 

 

 



 

17. mai, og vi kan puste lettet ut! :)

God 17. mai, alle sammen!

Nå kan vi puste lettet ut, og bare nyte dagen. Nå er planting av uteblomster, klipping av plen, raking, luking, bunadsskjortestryking, sølvpuss, matforberedelser, kakebaking, husvask og bilvask over.

Og du kan nyte. Nyte denne herlige dagen med familie og venner.

Hipp, hipp, hurraaaaaa!

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #syttendemai #hipphurra #hipphipphurra #festdag #gratulerermeddagen #gratulerermeddagennorge #norge

BokBlikk: Mummitrollets Kjempestore Klaffebok

  • 15.05.2016, 14:46
  • |
  • Kategori: BokBlikk

Hvem elsker ikke det lille Mummitrollet?

Og det finnes en kjempestor klaffebok med Mimmitrollet og vennene hans, som skal være egnet for barn fra 1-3 år. Den er utgitt av Cappelen Damm Forlag i 2013.

 



 

Mummiuniverset er skapt av den finnlandssvenske forfatteren og tegneren Tove Jansson. Originalserien med Mummitrollet består av ni bøker og fire bildebøker og ble utgitt fra 1945-1970. Mummibøkene handler om Mummitrollet og hans familie og venner i Mummidalen. Mummiuniverset bygger på forfatterens egen barndom.

Mummitrollet har jo blitt stort, og det finnes blant annet tegneserier, kopper, tallerkener, kosedyr, Mummiopera og en fornøyelsespark som bygger på Tove Janssons karakterer.

Hvis du er interessert i å lese mer om Mummitrollet og Tove Jansson, kan du gjøre det HER.


 

Boka er bygget opp på den måten at du følger Mummitrollet og familien gjennom en hel dag: De arbeider i hagen på morningen, er på stranden litt utpå dagen, vi spiser kveldsmat med dem og vi sier "god natt" til dem på kvelden. Du går på oppdagelsesferd blant farger, tall og dyr og løfter klaffene underveis.

 

Logopedpoeng:

 



Boka har klare farger og tydelige bilder. Det er langt fra en "Vrimlebok", som du kan lese mer om her: Bokforslag: vrimlete begrepstrening:), da det ikke er for mye som skjer på hver side. Pluss for at de enkle, korte tekstene på hver side går på rim. Det er også fint at det er enkle begreper som kopp, bok, eple, edderkopp, kake, knapp, osv. som blir presentert gjennom boka. Det er de kjente, hverdagslige begrepene barna møter i boka, og som begynner å bli en del av språket deres i denne aldersgruppen.

Når det er sagt, er jeg litt mer tilhenger av at begrepene blir presentert litt mer systematisert enn de er i denne boka. Jeg liker å arbeide med begreper innenfor et tema, slik at barnet får en "knagg" å henge de ulike begrepene på, feks. bare ting som finnes i hagen, bare ting som finnes på et kjøkken, osv. Her har de plutselig plassert en lekebåt inne på kjøkkenet og en avis ute i hagen. Joda, jeg er enig i at det ofte ligger en lekebåt og slenger på kjøkkengulvet vårt, eller at Moffa har lagt fra seg en avis ute i hagen, men hadde jeg skrevet boka, ville jeg nok byttet ut disse tingene med henholdsvis typiske "kjøkkenting" og "hageting".

 

Mammapoeng:

 



 

Denne boka har vi mye glede av. Lille My er veldig glad i den. Spesielt etter at hun oppdaget at det er pappa`n i huset som ofte gjemmer seg bak en av lukene på tilnærmet hvert bilde. Da vi startet å lese den, var det det eneste vi gjorde: Vi leita etter pappa: "Hvor er pappa?", løftet luker og sa enten: "nææææææ" (nei) eller "dæ!" (der). (Dette er jo en fin måte å få inn noen preposisjoner også: "Ja, se! Pappa sitter oppi treet!", "Rikitig, pappa står foran huset).

Les mer om tips til hvordan du kan trene preposisjoner her: Bananer, skilpadder, frokostbord og begreper.

 



 

Snuppelure er, som unger flest, hardhendt med slike klaffer i bøker, så det er alltid en fordel at klaffene er laget i tykk kartong. Det er de i denne boka. Jeg nevnte fargene i stad, men de er virkelig fine i denne boka. Det er en glad bok å lese :)

Det er også morsomt at vi følger sola gjennom hele boka. Fra den står opp om morgenen, til den går ned på kvelden. Og det er enda mer supert at boka ender med at vi ser at natten har senket seg over hele Mummihuset, og at både Mummitrollet og Snorkfrøken ligger i sengene sine og skal sove. Den slutter med at vi sier: "God natt, Mummihus!" og "God natt" til alle sammen i huset.

 

 


 

Når det gjelder aldersgruppen 1-3 år, vil jeg si at det var når Snuppa nærmet seg 2 år, at interessen for denne boka virkelig skjøt fart. Her er det selvfølgelig store variasjoner, men 1 år tipper jeg er litt i yngste laget å skjønne både fargene, tallene og begrepene som skjuler seg bak hver klaff. Men for all del; Les, les, LES med barnet! Så tidlig som mulig ;)

 

Lille My var så heldig å få Mummitrollets Kjempestore Klaffebok i gave av tante og onkel, men den kan også kjøpes hos for eksempel Cappelen Damm.
 

 

Ha en fortsatt fin pinse!

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #pinse #bokblikk #mummitrollet #mummi #mummitrolletskjempestoreklaffebok #cappelendammforlag #bøker #barnebøker #lesforbarnet #lesebøker #lesebok #tipsogtriks #språkutvikling #barnogspråkutvikling

Mamitid, Mitt paradis og unger som hører dårlig

Her er mitt nye Paradis: En utelenestol fra IKEA, myke pledd, lysballer, pynt og stæsj på en liten, koselig balkong.

Og stillhet.

Absolutt stillhet.

Det er rart med det; Hvor godt jeg slappet av med TV før jeg ble mamma, kontra etter. Nå er det å sitte i stillhet, uten for mye stimuli, min oppskrift på en deilig kveld. Trenger bare dette: mat, en kopp te, negllakk og Babycallen ved min side.

Herlighet, I'm getting old, people! :)

Og apropo stillhet..

Visste du at vansker med språket kan komme av dårlig hørsel? Både det å uttrykke seg og høre (og dermed også forstå) det andre sier til deg, er ikke så lett når barnet hører som om det skulle ligget med ørene under vannet i et badekar.

Noen ganger kan det være så enkelt; At hørselen til barnet er grunnen til at barnets språk ikke utvikler seg som det burde. Andre ganger kan det være helt andre årsaker.

Uansett er det lurt å starte med å sjekke hørselen dersom du merker at barnet ditt ikke henger helt med, språklig sett.

God natt! :)

#logopedmamma #medhjerteforspråket #kosekrok #mittparadis #paradis #mamma #mammablogg #mammalivet #ikea #utelenestol #högstenlenestol #livetsommamma #hørsel #språkferdighet #språkutvikling

Jeg? En beskjeden bursdagspynter?

Jeg ELSKER å pynte til bursdag!

 

Da vi skulle ha bursdagsfeiring for min mann og meg for et par uker siden, hadde jeg tenkt til å begrense meg. Jeg tenkte at: Herregud, jeg behøver jo virkelig ikke å pynte nå, da det bare er oss som skal feires. Vi blir jo tross alt 32 år. Vi kan jo vente med pyntinga til Snuppeluris skal feire bursdagen sin om en drøy måned...

 

Men så syntes jeg at jeg hørte at Lille My sa: "nanon", noe jeg tolket som "ballong".

Så da hentet jeg fram noen ballonger da, og blåste dem opp (til stoooooor begeistring fra Lille My!), og hang opp noen litt rundt omkring.

 

Men da så det egentlig veeeeeldig snålt ut med bare litt pynt i hvert hjørne av stua, så da endte vi opp sånn:

 

 













 

Jeg sverger! Det var Snuppelura som ville det ;)

 

P.S. Vimpler, partybriller og sugerør fant jeg på TGR.

 

 

Ha en KJEMPEFIN mandagskveld! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #bursdag #moromedbursdag #bursdagsfeiring #mammaersomtaravmedpyntinga #pyntatilbursdag #bursdagspyntet 

 

Minner om Instagram og Logopedmamma på Facebook

  • 01.05.2016, 21:19
  • |
  • Kategori: Blogg

Minner om at Logopedmamma er på Instagram under brukernavnet @logopedmamma og på Facebook som Logopedmamma :)

 

Du kan også bruke snarveiene på forsiden av bloggen.

 

Lik og del så vi får spredd ordet om hvor viktig språk egentlig er!

(Også får du med litt unyttig info om Mammalivet på kjøpet ;)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket




 

Også var det denne R- lyden da... What to do?

  • 01.05.2016, 20:45
  • |
  • Kategori: Uttale

Det har blitt en del R- lyder som har kommet inn kontordøren min i løpet av mitt logopedliv. Eller skal jeg heller si, mangel på R- lyder. De har dukket opp i mange varianter: J, L, skarre- R, en blanding av skarre- R og L og en del egenkomponerte R`er som jeg nesten ikke har klart å høre hvor lages i munnen.

 


(Bilde hentet fra Google).
 

Jeg møtte en gutt i byen en gang, da jeg var ute på en rolig søndagstur. Da var det tre år siden han hadde lært å si rulle- r hos meg, og han hadde gått fra å være et barn på barneskolen da jeg arbeidet med han, til å nå ha blitt en høyreist og flott ungdomsgutt. Han hilste på meg, og sa: "Hei, Marrrrrrrrrrrrrrrrrita! Jeg har den fortsatt!". Jeg smiler fortsatt godt av å tenke på det minnet der :)

Han er en av de jeg husker jeg hadde hos meg lenge. Han var veldig flink til å øve selv, og foreldrene hans var helt supre til å følge opp veiledningstimer og treningen til gutten hjemme. Likevel lot resultatene vente på seg. Han hadde perioder der han ble kjempefrustrert som ikke fikk det til. Han var med på en R- gruppe en stund, og ble betuttet hver gang det kom inn nye barn på gruppa som omtrent forsvant like fort som de kom inn, med R- lyder som var kommet på plass. Jeg ble superfrustrert selv på hans vegne, og vred hodet mitt for nye teknikker og innfallsvinkler til hvordan vi kunne få denne FORBASKEDE R- lyden på plass!

 

Men, så løsnet det en gang.

 

Så lett som bare det. Jeg husker ikke hva jeg gjorde akkurat da, men vi prøvde ut en teknikk som gjorde at rulle- R`en plutselig satt i munnen hans. Som om den alltid hadde vært der.

Det er helt herlig når det endelig skjer! Det er kanskje en av de største grunnene til at jeg elsker denne jobben jeg er så heldig å få ha.

 


(Les mer HER om hvordan du kan lage en R- spå).
 

 

Fakta om R- lyden: (Østlandsk rulle- R)

  • I det norske språket er R- lyden en av de vanskeligste, om ikke den vanskeligste, lyden å lage.
  • Lyden krever en sterk og fleksibel tunge, da lyden er en svært innviklet jobb for tunga.
  • Lyden er vanligvis på plass når barnet er rundt 7- 8 år.
  • Lyden lages ved at tungespissen løftes opp i ganen, forholdsvis langt frem i munnen, ikke så veldig langt unna fortennene. Samtidig strømmer det luft over tunga som hjelper tungespissen (som ligger oppe i ganen) til å vibrere.
  • Enkelt forklart kan man si at R- trening (og for så vidt all uttaletrening) går ut på å endre et allerede "satt" spor i hjernen for hvordan en lyd skal uttales. For eksempel at R- lyden erstattes med en J- lyd. Det vi si at tunga løfter seg bak i munnen i stedet for foran.

 

Det er ofte bittesmå justeringer som skal til for å få lyden på plass. Gutten i eksempelet over, hadde trent munnmotorikk, spesielt tungemotorikk for å øke styrken og fleksibiliteten i tunga. I tillegg hadde han gjort mange øvelser der han repeterer ord med spesielle teknikker for å endre dette "sporet i hjernen" jeg nevnte ovenfor. For hver gang han minnet hjernen sin på at lyden skulle sies ved å løfte tunga foran og ikke bak, ble sporet til den gamle r- lyden gradvis visket ut og erstattet med den nye måten å si lyden på. Altså med tungespissen opp.

Denne typen trening kan barnet, foreldre eller pedagoger utføre selv, under jevnlig veiledning av logoped.

Det må imidlertid en logoped til, med sine finjusterte logopedører, for å høre de bittesmå "feilene" barnet fortsatt kan gjøre, og gå inn og korrigere dem. Det kan handle om at tunga ligger bittelitt for langt bak, eller litt for langt foran, at barnet ikke mestrer å lage en skålformet tunge i munnen, eller ikke mestrer å "flate" tunga ut slik at sidene så vidt berører jekslene. En logoped er også trent på å se om det er noe fysiologisk i munnen som stopper lyden i å komme på plass, så det er veldig viktig å ikke trene, trene og trene i lang, lang tid på egen hånd, spesielt dersom lydene ikke synes å komme seg i det hele tatt.

 

Ta derfor kontakt med en logoped. Det er så unødvendig dersom barnet er nødt til å trene i mange år på en lyd, bare fordi denne "finjusteringen" av lyden ikke blir gjort av noen som kan det. Merk at jeg er klar over at det både er mange foreldre og spesialpedagoger som har forsøkt seg som logopeder med hell, og fått på plass en rulle- R så lett som bare det. Men det kan man aldri vite på forhånd, så det er alltid lurt å ha kontakt med noen som kan veilede dere i treningen og som kan følge opp underveis.

 

Det er noen R- tips jeg vil dele med dere:

 


(Arkivbilde)
 

- Det er lurt å starte med å litt munnmotorisk trening, spesielt hvis du ser at barnet strever med å ta tunga opp mot nesa, ned til haka, osv. (Les mer om munnmotorisk trening HER)

- Forsøk dere på noen treningsord med en teknikk som kalles "D- erstatning", dvs. at R- lyden byttes ut med en D- lyd:

  • d- dikke (drikke)
  • d- dage (drage)
  • d- dosje (drosje)
  • d- dammen (Drammen)
  • d- dukne (drukne)
  • d- dåpe (dråpe)
  • d- donning (dronning)
  • d- divhus (drivhus)
  • d- da (dra)

 

- Og ta kontakt med en logoped :)

 

Nå har dere i alle fall noen øvelser å gjøre i mellomtiden, mens dere (kanskje) er nødt til å vente litt på logopedhjelp.

 

Lykke til! :)

 


(Bilde hentet fra Google).
 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #uttale #uttalevansker #artikulasjon #artikulasjonsvansker #rtrening #uttaletrening #tipsogtrikt #foreldre #mamma #mammablogg #logopedlivet

 

P.S. Logopeder arbeider på ulike måter. Jeg liker å arbeide tett med foreldre og pedagoger som kan følge opp treningen mellom logopedtimene hos meg. På denne måten måten føler jeg at jeg har fått best og raskest resultat. Men jeg er helt sikker på at logopeder der ute har andre måter som kanskje er enda mer effektive enn slik jeg arbeider. Og jeg ser at jeg hele tiden revurderer måten å jobbe på, etter hvert som jeg lærer mer og får flere erfaringer.

 

 

 

 

 

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget