hits

Regnværsdag, vaskbar tusj og førstehåndserfaringer med språket

I går (som i dag) startet dagen veldig grått, og vi valgte å bli inne på formiddagen.

 

Og siden vi er i påskemodus og har ekstremt god tid til å kose, klemme, tulle, fjase og late oss om dagen, passet det bra med en liten kunstøkt. Lille My liker å tegne med fargeblyanter, men i dag tenkte jeg at vi skulle prøve tusj.

På tusjpakka sto det "washable". Eeeeeeeeh, jeg veit ikke helt jeg. Hendene hennes så ut som en ekte Monet da vi var ferdige, selv etter et par runder med såpe og vann. Men det gjorde jo ingenting. Vi skulle bare på et lite besøk hos tante og onkel i går. Litt værre ville det vært hvis vi skulle dratt til fotografen og tatt bilder eller noe sånt :) Note to self: Må skaffe tusjer som er lette å vaske av Snuppelures fingre. Noen forslag?

 

Nå nærmer Snuppa seg to år. Ord blir tydeligere og tydeligere og hun forstår så mye! Og en god tegneøkt, er et strålende utgangspunkt for den gode samtalen mellom voksen og barn.

En del av arbeidet med å øke et barns språkferdighet er å gi barnet førstehåndserfaringer med språket (Takk, E! ;).

Noen tenker nok nå at dette innebærer at man må kjøper seg inn på kinoer, badeland, dyreparker og sydenturer for å gi barna disse erfaringene, men det er ikke så mye som egentlig skal til. En tur i skogen eller hytta, en ball med mat som er hengt ut til fuglene, en katt som sniker seg rundt ute på gårdsplassen, en tur til en benk der vi kan se at toget kjører forbi, en skitur, bake en kake sammen, en trilletur eller noe så banalt som en liten kunstøkt ved kjøkkenbordet, kan gi vel så gode førstehåndserfaringer med språket som alle de "dyre erfaringene".

Her gjelder det for foreldre å fange og bruke de gode språkøyeblikkene som oppstår eller som en selv lager i løpet av en dag.

 

 

Du har kanskje opplevd det selv, hvor mye mer du skravler dersom du sitter ved siden av en annen som også tegner eller drodler på et papir. Vi er skapt (i alle fall kvinner, og spesialt mammaer, haha!) til å gjøre to eller flere ting på en og samme gang. Og det er ikke et ukjent faktum at det å sitte å drodle, tegne, sy eller strikke kan øke konsentrasjonen for andre ting. Det er dette som skjer når barnet sitter og tegner sammen med deg. Jeg kunne bare begynne å tegne for eksempel en katt på papiret mitt, og skravlekoppen satte i gang ved siden av meg. Da er det den voksnes tur til å nikke bekreftende, komme med "jaha", "mmm", "ja" og lignende selv om du egentlig ikke skjønner bæret av det barnet snakker om. Du bekrefter selvfølgelig når noe er kjent, slik som "Ja, det er riktig Lille My. mamma har tegnet Nusse (katten vår). Og det er halen, og øret.. Og snuta", osv. Vi satt nesten en time og tegnet, med samtaler om alt og ingenting i gang. Noen ganger var det helt stille, fordi hun satt og konsentrerte seg om å få på en kork eller tegne en krusedull. Dette er pauser barnet trenger til å fordøye det som er sagt og til å planlegge neste utsagn, og de er vel så viktige for språket som selve samtalen.

 



 

Lille My har en periode med mye "dede" for tida, så det er slik ytringene hennes går: "Dede dede dede dede Usse dede dede bang oiiiiiii!", pluss varierende prosodi (setningsmelodi), peking og fekting og smil og masse kroppsspråk. Her skjønte jeg faktisk at hun snakket om at Nusse hoppet ned fra stolen for et minutt siden, og kunne bekrefte: "Ja, du så at Nusse hoppet ned fra stolen i stad, så det det sa BANG i gulvet!".

Farger snakket vi om i dag også, selv om jeg vet at hun ennå ikke er der helt ennå at hun kan skille alle fargene fra hverandre. Hun sa: "osa", som jeg bekreftet sikkert hundre ganger med: "Ja, ROSA. Så bra!". Forbeholder meg retten til å være en overivrig mamma innimellom, og bare kjøre på med det jeg TROR hun vil fortelle meg! "Osa" kunne sikkert bety mye annet for henne der og da, men vi må jo prøve å tolke det herlige, begynnende språket så godt vi kan :)

 

Her er vår Nussepus, som gir oss mange fine førstehåndserfaringer med språket:

 

 

I hvilke situasjoner opplever DU at barnets språk blomstrer? Hvordan reagerer du? Hvordan bekrefter du barnets ytringer? Hvilke gode førstehåndserfaringer med språket liker dere å gi barna deres?

 

Og for all del: LEGG VEKK MOBIL, NETTBRETT OG PC, og "logg på" barnet! :)

 




 

#logopedmamma #medhjertforspråket #påskemodus #kunst #tegning #tegne #kunstøkt #tegneøkt #førstehåndserfaringermedspråket #dengodesamtalen #kommunikasjon #språk #barnogspråk #nussethecat #pus #kattepus #katt #kosepus #regnværsdag #mamma #mammablogg #logoped

 

 

 

 

 

Logopedmamma i påskemodus

Jeg nyter glade påskedager med verdens fineste Lille My og mannen.

Vi falt i godisfella vi også.. :) Det er deilig det!

Visste du forresten at du kan bruke ungenes godisspising til noe fornuftig? For eksempel tungetrening? Bare be barnet om å flytte det han eller hun tygger på fra side til side i munnen med tunga, så får du sneket inn litt tungetrening i påsken også ;) Tyggis er supert til dette! Eller en saftig karamell som blir lenge i munnen selvom du tygger for harde livet :)

Fortsatt God påske, alle sammen!

#logopedmamma #medhjerteforspråket #påskemodus #påskegodis #påskekos #tungetrening #tyggis #tipsogtriks #påsketreningstips #barnogspråk #språk #karamell

Påsketempo, egenmekka stigespill og påskebillek

I dag har det vært påsketempo på jobben.

Veldig deilig, egentlig, for alle er i både feriestemning OG vårstemning!

Og med en så herlig gjeng fra før, blir stemningen egentlig bare tippere enn tipptopp :)

 

 

Jeg har viet dagen til forefallende arbeid. Du veit de tingene som har stått på lista di i evigheter, som du egentlig ikke har behøvd å gjøre med en gang, for det er ingen som er avhengig av at du gjør dem? Men, de hadde vært kjekke å fått unnagjort? Sånne ting har jeg fått gjort i dag.

Og en av de tingene var å lage flere stigespill til ungene jeg jobber med. Etter at jeg begynte med å tegne dem selv, og ikke klippe og lime inn bilder digitalt, er det nesten ingen av dem som vil ha de gamle spillene lenger! Til en gutt jeg jobber med delte jeg ut et stigespill med fine bilder hentet fra Word, på ord som begynner med TR-. Han kikket skuffet på meg og sa: "Har du ikke tegnet det SELV????".

 

En liten vekker egentlig, fordi jeg kaster meg over alt det nye utstyret som kommer, som er så flott og fint. Men det ungene egentlig vil ha, er noen snåle tegninger som den merkelige logopeden deres har laget. Diskusjoner om hvorvidt tegningen av eselet, egentlig er et esel eller en gris, og litt velment "mobbing" av logopedens illustrerte tolkninger av mennesker, setter fart på treninga. Og det er ikke feil, sett fra logopedens ståsted :)

 





 

Nå er det nok mange av dere som skal kjøre noen timer i bil for å komme til hytta, og hva er vel bedre da enn å legge inn bittelitt språkstimulering på turen?

Både "Mitt skip er lastet med" og "Gjetteklementin" kan brukes både i bilen og på hytta i påsken.

 

Og disse kan brukes i bilen:

  • Be barnet om å kikke ut av vinduet og lete etter ting som starter med samme lyd. Det er mange ting å se på veien frem til hytta.
  • "Navn- på"- leken: Hvor mange frukt, leker, biler, dyr kan vi komme på?
  • "Førstemann"- leken: Erik får fargen gul, Per får fargen blå og Nelle får fargen grønn. Førstemann som har sett 5 biler av "sin" farge skriker ut når de er ferdige. Hva med et artig ord som "onomatopoetikon" eller "simsalabim"?
  • Finn et navn eller en gjenstand til alle bokstavene i alfabetet.
  • Mamma starter å fortelle en historie og akkurat da det begynner å bli spennende skal Ole fortsette, så pappa, osv. Kanskje dere kan lage en påskekrim sammen før dere parkerer ved hytta?

 

 

Da håper jeg dere har hatt en fin biltur og er vel fremme på hytta.

God påske alle sammen! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #påsketempo #logoped #barnogspråk #språktips #stigespill #påskebillek #påsketur #hytta #påske #påskekos #påskeferie #språkstimulering #påskeegg #mamma #mammablogg #mammalivet #logopedlivet

 

 

 

 

Hva er dette for noe spennende?

  • 16.03.2016, 23:35
  • |
  • Kategori: Uttale

Noen som vet?

 

Denne fikk i alle fall fire logopeder til å vri hodene sine på forrige Talk Tools- kveld, fordi vi til å begynne med, ikke forsto hvordan vi skulle bruke den...

Det er rett og slett en NESEFLØYTE som trener opp den nasale luftstrømmen og hjelper til med å trene lukket mellom svelg og nese, nemlig ganeseilet.

 

Barn som for eksempel er født med leppe- kjeve- ganespalte, kan behøve å trene på dette.

 

Når en trodde at logopedi ikke ble mer spennende, ble det det. I alle fall for sånne fagnerder som vi jo er ;)

 

 

God natt, folkens!

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #talktools #noseflute #nesefløyte #logoped #logopedi #logopedlivet #mamma #mammablogg #fagnerder

 

Logopedmamma på Facebook og Instagram

  • 14.03.2016, 20:11
  • |
  • Kategori: Blogg

Følg meg på Instagram for oppdatering på nyeste innlegg:

@logopedmamma

 

Eller lik siden min Logopedmamma på Facebook.

 




 

Du kan også legge meg til automatisk ved å klikke på Instagram- eller Facebookikonet øverst på forsiden min.

 

 

Håper alle har hatt en fin ukestart. Ha en fortsatt bra uke videre! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #instagram #facebook

En terning er ikke bare en terning i min verden :)

Hei og hopp!

 

Da var det helg igjen, og etter noen helger på rad med en del planer, ligger denne helgens planer på et minimumsnivå. Og det er deilig. Både for mor og barn.

Jeg har fått være med på mye spennende i det siste, blant annet min første Talk Tools- kveld sammen med gode kollegaer. Oppdatering kommer. Jeg lovet også et innlegg om bøker og bokdag, og det er under arbeid, men det krevde litt mer planlegging enn jeg først tenkte.

 

Men det kommer, og jeg kan love noen gode tips til både foreldre og førskolelærere :)

 

Forrige helg så huset slik ut etter playdate...

 

 






... og da ble det opprydding i stedet for skriving. Men koselig var det, S og N! :)

 

 

Nå noen ord om TERNINGER:

 

Vi kjenner alle til en vanlig ternings form og funksjon. En terning brukes i de fleste brettspill, og er helt avgjørende for å bringe spillet videre.

 

Men visste du at en terning ikke bare er en terning?

Hvis terningens prikker er erstattet med bilder og du bruker flere terninger, kan både setninger, historier, fortellinger og fantasieventyr trylles frem.

Og det aller beste: TERNINGER GJØR SPRÅKINNLÆRING MORRO! :)

 

Her er noen utvalgte terninger fra logopedveska mi:

 



Dette er noen store, bløte skumgummiterninger med forholdsvis enkle tegninger. De blå er ulike mennesker, de grønne er ulike ting og de oransje er ulike steder en kan reise til eller kjøretøy man kan reise med. Terningene utgjør til sammen den perfekte rammen for en morsom historie eller noen spennende setninger. Jeg vet ikke hvor disse terningene kommer fra, fordi de har ligget i mange år på en skole jeg ofte er innom.

(Noen som vet hvor man kan få tak i de? Legg gjerne igjen en kommentar til innlegget. Jeg kunne tenke meg å få tak i dem selv :)

 

Disse terningene er veldig fine. De har enkle tegninger av forskjellige hverdagslige ting. Jeg bruker dem ofte til de små barna fordi tegningene er såpass enkle og konkrete.



Terningene er kjøpt på TIGER (TGR), og kostet rundt 40 kroner, og det er aldri noen ulempe at nyttig og smart utstyr er såpass billig!



De Story Cubes- terningene jeg har, bruker jeg som oftest til de barna som er litt eldre, da tegningene er en smule mer abstrakte og derfor også litt vanskeligere å skulle bruke i setninger og historier.

 



Story Cubes kommer i en hendig, liten boks.

 



Story Cubes finnes også som app, og i appen kan du kjøpe flere temaer på terningene, for eksempel, eventyrtema, superhelttema, eller førhistorisk tema. Veldig lurt, dersom en tenker at barn lærer språk på best mulig måte når en tar utgangspunkt i det barnet er interessert i.





Og undervurder ikke kraften til en helt vanlig terning. For å motivere barn ned uttalevansker til å trene på øvingsordene hjemme, har ofte en terning vært løsningen: De har fått med seg et ark med for eksempel ti L- ORD. Hjemmeoppgaven blir da å slå terningen før hvert ord skal uttales korrekt. Terningen vil vise hvor mange ganger barnet skal si ordet. For eksempel "lege, lege, lege", "lys, lys" og "lim, lim, lim. lim. lim, lim". Inne på logopedtimen, sitter alltid logopeden og krysser fingre for at barnet skal slå femmere og seksere (og barnet håper på enere og toere), for jo flere ganger barnet får repetert øvingsordene, jo fortere "fester" l- lyden seg i barnets munn.

 

Jeg bruker ofte terninger til å øve på:

  • Begreper
  • Flytende tale hos barn som stammer
  • Oppbygging av setninger
  • Uttale
  • Evnen til å holde tråden i en litt lengre historie

 

Bildeterninger kan for eksempel brukes slik hjemme:

  • Sette navn på de begrepene som er på terningene.
  • Sette sammen flere terninger og lage en setning.
  • Sette sammen terningene til en kort historie med avslutning mellom hver gang terningene trilles.
  • Sette sammen terningene til en del av en historie som nestemann fortsetter på når han/hun triller terningene, som nestemann fortsetter, osv., osv., til det blir en naturlig slutt.

 

Og vanlige terninger med prikker kan for eksempel brukes slik:

  • Tril en terning, og si: Kan du finne (...antall prikker på terningen...) ord som starter på lyden M?
  • Munnmotorikk: Ta tungen opp mot nesa og ned mot haka (...antall prikker på terningen...) ganger.
  • Hvis det blir 1, 2 eller 3, skal mamma bestemme bok, hvis det blir 4, 5, 6, skal du få bestemme boken vi skal lese i kveld. (Dette kan brukes på mye...)
  • Klarer du å si: PA - TA - KA (...antall prikker på terningen...) ganger?

 

+ mange, mange andre muligheter.

 

IGJEN; KUN FANTASIEN SETTER GRENSER!

 

En logoped uten en terning, er som Ole Brumm uten honningkrukka si. De hører sammen :)

 


(Bilde er hentet fra wikipedia.org)
 

 

Ha en fortsatt NYDELIG SØNDAG! :)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #ilogopedveska #terning #terninger #tiger #tgr #storycubes #helg #godhelg

Så sånn føles det faktisk ut! Sånn omtrent...

Jeg har uttallige ganger fått forklart hvordan det egentlig er å ha dysleksi: "Bokstavene hopper og spretter rundt på siden, og det føles som om noen av bokstavene bytter plass". Og hver gang har jeg forsøkt å forestille meg hvordan det egentlig er.

Og i dag kom jeg over DENNE herlige godbiten av en artikkel fra NRK, som faktisk lar deg få lese en tekst (omtrent) slik det (muligens) føles for en dyslektiker.

 

Teksten gir oss i alle fall mer forståelse for hvor stor og hemmende denne vansken egentlig er.

HER er direktelink til siden. God fornøyelse!

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #lesingogskriving #lesevansker #skrivevansker #dysleksi #nrk #nrkbeta #dennesidenlardegprøveålesemeddysleksi
 

 

Tittei! Her er jeg :)

Nå har det vært mye jobb, mammaliv og logopedliv som har kommet litt i veien for blogglivet i det siste.

 

Men jeg er her! :)

 

 

I dag er det Barnehagedagen 2016 og temaet i år er Les høyt for meg!

 

Spennende tema, og neste innlegg blir om dette og hvordan en kan arbeide med bøker og høytlesing i barnehagen. Disse tipsene kan man også plukke fra og anvende hjemme, så her er det også nyttig lesing for foreldre.

 

 

Stay tuned! :)

 

 

Du veit i alle fall at du jobber med mange dyktige pedagoger, når dette blir hengt opp på kjøleskapsdøra på jobben. Lignende kan gjøres i barnehagen eller hjemme. Tegningene er klippet ut og limt på magnetark. Smart!

 


 

Det finnes en FANTASTISK side med materiell som heter Hildes Hjørne, og her finnes det en drøss med rimsanger som kan printes ut og brukes som de er, eller klippes opp og henges som på bildet.

 

 

Ha en fortsatt fin, fin uke :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mammalivet #logopedlivet #arbeidslivet #barnehagedagen #utdanningsforbundet #rimsang #tipsogtriks #hildeshjørne

 

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget