Influensa så det synger etter og R- spåer

  • 29.01.2016, 20:15
  • |
  • Kategori: Uttale

Dett i desa... For å si det sånn!

Da har influensaen inntatt vårt hus, og alle tre (i alle fall mor og far) ligger paddeflate på hver vår sofa med tett hals, feber, rennende nese og hoste herfra til månen.

 

Jeg veit jo at man ikke kan jobbe når man er syk, men det er alltid fælt å vite at unger går glipp av logopedtimene sine fordi jeg er nødt til å være hjemme og pleie snufsenesa mi. Og denne uka var det ekstra ille å gå glipp av R- GRUPPA min gode kollega og jeg pleier å ha ukentlig på en skole.

 

Og vi som skulle dele ut de fine R- spåene vi har laget til gruppa!:

 

 

Instruksjonene rundt (under tallene) er de øvelsene barna skal gjøre. De skal si enten et øvingsord eller en øvelsesremse. Regla i midten er en liten "gulrot" til de barna som har begynt å rulle på r- lyden. Da er det om å gjøre å begynne å bruke lyden i setninger for etter hvert å få den ut i tale.

 

 

Standard spå utenpå, med farger og tall:

 

 

Glidende overgang fra juleverksted til spåverksted etter jul, er fint for en juleelsker som meg :)



 

OBS! Husk at man bør ha kontakt med en logoped før man begynner å trene inn en lyd. Det er viktig at inntreningen blir tilpasset det aktuelle barnet fra første stund og at en logoped er med på utviklingen av lyden underveis!

 

Her er tips til andre morsomme spåer, både som trener språk og som ikke gjør det:

  • Påleggsvelgerspå: Hva vil du ha på brødskiva di? La spåen velge!
  • Bokvelgerspå: Hvilken bok skal vi lese i kveld? La spåen velge!
  • Dyrelydspå: Hva sier kua? Hva sier høna?, osv.
  • Peke-på-kroppsdeler-spå: Pek på nesa di. Pek på munnen din. Hvor er øyet til mamma?, osv.
  • Klesvelgerspå: Hva skal vi kle på nå? Sokker, genser, bukse eller sko? La spåen velge!
  • Fargespå: Nevn tre ting som er røde. Nevn to ting som er blå. Nevn fire ting som er grønne, osv.

 

 

Haha, noen er bare for morro skyld, men kanskje de kan bidra til å gjøre en helt vanlig hverdag litt artigere? :)

 

Som vanlig ønskes det gode dager, fine kvelder og gode helger fra Logopedmamma!

 

 

LES OGSÅ:

- En god, gammeldags spå kan brukes til så mangt :)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #tipsogtrik #spå #influensa #influensasesong #juleelsker

Takk for alle delinger, kommentarer og mailer fra kjente og ukjente :)

Det er veldig hyggelig når man først har startet en blogg, at den er til nytte og glede for folk.

 



 

Hovedmålet med bloggen har alltid vært å få spredd budskapet om barn og språk, språkutvikling og språkstimulering, samt dele informasjon, lenker og tips til både fine bøker og artig materiell som kan brukes sammen med barn for å "booste" språkutviklingen deres.

Til å begynne med var innleggene mest rettet mot foreldre, men jo mer jeg har skrevet og jo flere tilbakemeldinger jeg har fått, har jeg sett at pedagoger, spesialpedagoger og logopeder/logopedstudenter også har fattet interesse for innleggene mine. Det er veldig hyggelig! Jeg kommer ikke til å slutte å skrive for foreldre, men har med meg i bakhodet alle de pedagogene som også leser innleggene. Det er jo helt strålende at flere blir inspirert til nye måter å jobbe med språket på!

 

Husk på at det jeg deler på bloggen er mine tolkninger av faglitteratur og forskning, og mine egne erfaringer fra logopedlivet. Det er derfor rom for at jeg kan ta feil innimellom. Jeg kan tolke ting jeg både har lest og hørt feil, og gjengi dette i innleggene mine. Det skal sies at jeg alltid streber etter å legge ut korrekt informasjon til dere som følger meg, og jeg prøver å være så objektiv jeg kan. Når det er sagt, er det bare å kommentere eller rette meg dersom jeg har lagt ut eller skrevet noe som er helt riv ruskende galt! Da skal jeg rette det opp og legge meg paddeflat :)

 

Takk for alle mailer jeg har fått. Jeg forsøker å svare alle. Det kan imidlertid ta litt tid før du får svar, i de periodene logopedlivet, mammalivet og hverdagslivet krever litt mer enn vanlig. Jeg svarer veldig gjerne på spørsmål om det å være logoped og mamma, hvor materiell kan kjøpes/bestilles og generelle råd og tips rundt språk og språkstimulering. Det hender jeg får inn mailer fra folk som etterspør råd i en spesifikk sak, der det følger en grundig beskrivelse av et barn og dets språklige fungering.

I slike tilfeller er mitt råd å ta kontakt med PP- tjenesten i kommunen barnet hører til, og etterspørre logoped der. Det å skulle gi råd ut i fra en beskrivelse av et barn jeg aldri har møtt eller sett før, gjør jeg ikke. Et barn som strever med språket fortjener en skikkelig kartlegging før eventuelle tiltak settes inn. En logoped har verktøyene og "de finjusterte logopedørene" som skal til for å vite akkurat hvor og hva av tiltak som kan iverksettes. Har ikke kommunen noen logoped, er det hos NAV du kan henvende deg for å få hjelp.

 

Det har vært mye blest rundt bloggere som tjener tusenvis av kroner på bloggen sin. Jeg er ikke en av dem. Motivasjonen bak bloggingen er å få tilfredsstilt skrivebehovet mitt og å oppfylle barndomsdrømmen om å få bidra til å gjøre verden litt lettere for enkelte. Jeg vil hjelpe ved å dele det jeg kan og brenner for.

Alle spill og bøker jeg har anbefalt og linket til har ikke gitt meg noen penger i kassa, for å si det sånn. Jeg deler kun det jeg selv bruker og liker eller ønsker meg. Jeg skal imidldertid være tydelig på å markere de innleggene som i fremtiden eventuelt er et annonse- eller sponset innlegg. Jeg vil aldri dele link til materiell jeg selv ikke kan gå god for. VÆR TRYGG PÅ DET. Jeg har fått noen henvendelser som har vært helt uaktuelt for meg å gå med på.

 

Når det er sagt, TUSEN TAKK til alle som følger med på Logopedmamma! Jeg har notert meg ønsker som har kommet inn for temaer til fremtidige innlegg, og håper de faller i smak for både de som har kommet med ønskene, og til mange, mange flere mennesker der ute :)

 

Ha en strålende fin mandag!

 

 

P.S. Legger ved et sommerlig bilde, da jeg PLUTSELIG her ble skikkelig lei kuldegrader, startkabler, luer, votter, snø og vinterstøvler.



 

Ser frem i mot vår og sommer nå! Neste, herlige høytid å se fram til er 17. mai, som for meg er (nesten) like stort som jula. Men bare nesten.

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammalivet #mammablogg #hverdagslivet #logopedlivet #barnogspråk #språkutvikling #språkstimulering #språk #foreldreogbarn #pedagog #spesialpedagog #sommer #vår #sol #vindihåret

Talk Tools kurs

  • 21.01.2016, 20:37
  • |
  • Kategori: Uttale

FOR en dag! Har fått så mye faglig påfyll at jeg nesten blir svimmel!

 

Talk Tools er i alle fall ikke bare "blåsing i sugerør og fløyter" for moro skyld. Her er det snakk om målrettet og strukturert jobbing med musklene i og rundt munnen for å oppnå hovedmålet som er SPRÅKLYDPRODUKSJON og å MAKSIMERE TALETYDELIGHET!

 

Herlig å fylle på innimellom :)

Jeg kan nesten ikke vente til i morgen for mer.

 

Visste du forresten at et barn med for eksempel dyspraktiske vansker (vansker med å viljestyre taleapparatet til å si det man vil si) behøver 150-200 repetisjoner av én enkelt bevegelse for at akkurat den bevegelsen skal "feste" seg? For eksempel bevegelsen leppene gjør (leppelukke) for å få til en m- lyd?

 

 

 

#logopedmamma #medhjertetforspråket #logoped #mamma #mammablogg #barnogspråk #barnasspråksenter #oralplacementtherapy #talktools #fagligpåfyll #logopedlivet #dyspraksi #dyspraktiskevansker

I logopedveska finner vi...

God onsdag!

I dag startet ikke bilen min. Kulda tok knekken på batteriet. Da var det fint å ha svigermor i nærheten som kom på minuttet, og fikk Snuppelurer i barnehagen og Logopedmammaer på jobb :) Takk, takk.

 

Logopedveska mi pleier som regel å være stappfull av godsaker, og i dag er intet unntak:

 


 

 

  • Boka Practical Intervention for Early Childhood Stammering - Palin PCI Approach, Kelman & Nicholas, 2015 - Et must for logopedstudenter!

 

  • Fantasiterninger fra TGR. Jeg bruker dem mye sammen med barn som for eksempel stammer. Vi øver oss på å uttale lengre setninger og korte historier med flytende tale. Fantasiterninger kan også brukes med de barna som strever med å sette sammen ord til lengre setninger. Ved bildene på terningene får de litt "gratis drahjelp" til å fortelle for eksempel en liten historie.

 

  • Stigespill på m- ord. Brukes med barn som stammer. M- lyden er en "godlyd" som er fin å skape flyt på. Stigespill kan man enkelt lage selv, og man kan putte inn de begreper eller lyder barnet skal trene på.

 

  • Terninger og spillbrikker til stigespillet. En terning kan forresten brukes til så mangt: Hvorfor ikke slå terning med barn som øver på begreper? Antall prikker på terninger kan for eksempel angi hvor mange ord som skal beskrive et annet ord. For eksempel: Ha et bilde av ordet "kylling" foran barnet. Trill terningen. Terningen viser tre prikker. Da kan man for eksempel si at en kylling er "gul", "myk" og "liten".

 

  • Sitronsaft og bomullspinner. Brukes sammen med barn som trener på r- lyden. Får barnet sitron på tungen, har barnet klart å legge tunga på riktig plass i munnen, der r- lyden lages.

 

 

Jeg gleder meg VELDIG til i morgen, for da skal jeg på Talk Tools- kurs på Barnas språksenter i Røyken. Kort fortalt er Talk Tools treningshjelpemidler for å øke muskelstyrke i munnen. Mer om Talk Tools kommer etter hvert.

 

Ha en fin kveld, alle sammen! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #mammalivet #arbeidslivet #logopedlivet #logopedveska #ilogopedveska #iveskami #tirsdag #stamming #fantasiterninger #språklek #tgr #stigespill #terninger #spillbrikker #sitronsaft #bomullspinner #barnasspråksenter #talktools #oralplacementtherapy

Visste du at? (Om stamming) og Brrrrr! Kalde dager!

  • 19.01.2016, 21:29
  • |
  • Kategori: Stamming

Fire av fem førskolebarn som stammer vil bli bedre.

 

De barna som mest sannsynlig vil bli bedre er de barna som:

 

  1. Allerede viser tegn til bedring
  2. Ikke har noen slektninger som stammer
  3. Ikke er klar over eller urolig over egen tale
  4. Ikke har noen andre problemer med talen
  5. Ikke har så avansert språkferdighet ellers
  6. Har stammet i mindre enn ett år
  7. Har foreldre som ikke er veldig engstelige for barnets stamming

 

HUSK! Foreldre er ALDRI årsaken til at barnet stammer!

 

Men det er mye foreldre (og andre som er en del sammen med barnet i løpet av dagen) kan gjøre for å begrense stammingen:

 

- Hvis et barn blir gitt tid, kan hun tenke og planlegge det hun skal si og koordinere bevegelsene i taleapparatet sitt. Mange barn forhaster seg inn i tale. Du kan forsøke å modellere pauser før du snakker og selv bruke et lavt taletempo barnet vil herme etter.

- Når et barn får et spørsmål er hun forventet å svare. Hennes evne til å svare flytende vil komme an på hvor vanskelig spørsmålet er og hvor god språkferdighet barnet generelt sett har. Foreldre kan hjelpe barnet å svare mer flytende ved å:

 

  • Unngå spørsmål som er for komplisert for barnet ditt å svare på
  • Gi henne masse tid til å tenke og gi sitt svar
  • Unngå å stille et nytt spørsmål før hun har fått godt med tid til å svare på det første

 

- Når vi er i en gruppe, er det ofte at vi overlapper eller avbryter hverandre. Det kan være svært vanskelig for et barn som stammer dersom hun føler hun må forte seg med å forteller det hun skal si før noen andre blander seg inn. Du kan hjelpe barnet som stammer ved å sørge for at alle lytter til hverandre og at ingen avbryter den som snakker. Hun vil da føle at kan ta den tiden hun trenger, og dette kan igjen føre til at hun er mer flytende. Det er også viktig å holde det rettferdig - sørg for at også andre familiemedlemmer får sagt det de vil si, i tillegg til barnet som stammer.

- Hvis du kan gi barnet ditt litt "kvalitets- alenetid", kan dette hjelpe henne ved at hun har din fulle oppmerksomhet og ikke noe press om å forte seg.

 

(Kilde: Practical Intervention for Early Childhood Stammering - Palin PCI Approach, Kelman & Nicholas, 2015)

 

BRRRRRRRR! Det er kalde dager, og godlua er på!

 




Ha en fortsatt fin tirsdags kveld! :)

 

 

LES OGSÅ:

- Stotring og stamming hos barn

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #logopedlivet #arbeidslivet #stamming #tipsogtriks #barnsomstammer #tipsogråd #kaldevinterdager #kaldedager #brrrrr #vinter #practicalinterventionforearlychildhoodstammering #palinpciaproach #pci #stammering #taleflytvansker

Om å prompte ord

Du trodde jeg hadde skrevet: Om å prompe ord nå?

Hehe, neida, jeg mente det jeg skrev: Prompte.

 

Å prompte ord vil si at man gir barnet litt starthjelp i begynnelsen av et ord, feks. første lyd eller stavelse.

 

En slik "teknikk" kan brukes enten på enkeltord:

 

"Sara, hva er det? Er det en b- b- b-... (barnet fullfører ordet med din hjelp), BIL"!

 

Eller i setninger: "Mamma skal bare sette inn denne m- m- m- m- m-..... (barnet fullfører ordet med din hjelp) MELKEKARTONGEN! i kjøleskapet".


 

Eller prompte på første stavelse: "Det er en bade......, også kommer barnet med den andre stavelsen selv: - BALL"!



 

 

Teknikken er også fin å bruke når man for eksempel sitter og ser i "vrimlebøker". Da kan den voksne peke på et bilde, og si: "Hva er det?", og hvis barnet ikke ser ut til å kunne ordet, kan den voksne PROMPTE det: "det er en d- d- d- d- ......., også kommer gjerne ordet fra barnet selv; "DUKKE"!



 

For de av dere som er kjent med Vygotskijs tanker om den nærmeste utviklingssonen, er det nettopp dette du er inne på når du bruker prompting: Du gir barnet akkurat den lille hjelpen det trenger for å komme med ordet selv.

 

Kort oppsummert var Lev Vygotskij en knakandes dyktig kar fra Hviterussland, som utviklet det vi kaller det sosiokulturelle perspektivet på læring. Han mente at det avgjørende for et barns læring er samspillet med personene rundt barnet: Et barns utvikling skjer i større grad i samspill med omgivelsene enn som en utelukkende individuell prosess.

 

Han var spesielt interessert i forskjellen mellom hva barn kan lære på egenhånd og hva de trenger hjelp av voksne til. Han skilte mellom barnets faktiske utviklingsnivå og potensielle utviklingsnivå:

- Det faktiske utviklingsnivået går på det barnet har lært helt av seg selv.

- Det potensielle utviklingsnivået er der foreldre eller pedagoger har hatt en finger med i spillet, og "dratt" barnet opp på et høyere utviklingsnivå.

 

 

Et eksempel:

 

Tenk deg at du og barnet skal lage tre "engleprinsesser" av en rund kongle til kropp, en trekule til hode, en krone og fjær som englevinger.

I første omgang sitter barnet ved siden av deg når du lager den første engleprinsessen. Du utfører og forteller om alt du gjør: "Først må vi lime trekulen på konglen, og da må vi holde litt, så hodet fester seg skikkelig til kroppen. Også må vi lime på kronen på trekulen, slik at hun blir en skikkelig prinsesse. Så må vi klippe til fjærene og lime på englevingene", osv.

I andre omgang er det barnet som får prøve seg, men du sitter rett ved siden av og hjelper til innimellom: "Ja, bra. Også limer du hodet til kroppen. Sånn ja!". I tillegg "driver" du kanskje aktiviteten videre ved å spørre spørsmål som: "Ja, nå er du ferdig med selve kroppen, men hva var det hun skulle ha på hodet igjen?". Barnet finner frem og limer fast prinsessekronen.

I tredje omgang er det barnet selv som utfører hele oppgaven. Hun limer på alle delene, klipper til vingene selv og limer dem på. Hun fester til slutt en tråd i konglen slik at den kan henges opp. Fordi hun har sett hvordan du har gjort det. Hun har hørt hva du har sagt. Hun har nådd sitt potensielle utviklingsområde - med din hjelp.

 

(Bilde er hentet fra margotsjul.blogspot.com)

 

 

Som et stillas rundt barnet støtter kulturen barnets utvikling, men deretter kan det tas ned og barnet står på egne ben.

 

Slik bør man kanskje tenke all språkstimulering?

 

Så er det det med å ikke gi FOR MYE hjelp da. Og heller ikke for lite.. Dette er en vanskelig balansegang, både for foreldre og for pedagoger.

Alle, inkludert meg selv, kan til tider bli litt overivrig og gi litt FOR mye hjelp hvis jeg ser at Lille My mestrer noe nytt... Man blir jo så glad! Og bittelitt revet med ;)

 

(Kilder: Tenkning og tale - Lev S. Vygotskij, 2000)

 

LES OGSÅ:

- Bokforslag: Vrimlete begrepstrening

- Tålmodighet og overivrige mammaer

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #promtingavord #tipsogtriks #språktips #uttaletips #artikulasjon #barnogspråk #levvygotskij #vygotskij #dennærmesteutviklingssonen #detfaktiskeutviklingsnivået #detpotensielleutviklingsområdet #detsosiokulturelleperspektivetpålæring #tirsdag #logopedlivet #foreldre #foreldreogbarn #barn #barnogspråk

Juletrefest og sjokoladekake

  • 11.01.2016, 20:05
  • |
  • Kategori: Kaker

I går var vi for første gang på juletrefest med barnehagen til Lille My.

 

Det var veldig fint og bittelitt bråkete, men det så ut til at både barn og voksne storkoste seg.

Og godt er det, for FAU hadde ordnet i stand festen, og de er jeg så heldige å få være en del av. En knakande fin gjeng!

 

Det var også den første gangen jeg prøvde meg på ei langpannekake! Jeg er ikke noe glad i tørr sjokoladekake og denne var absolutt ikke tørr. Jeg har "stjålet" oppskriften til Bollefruasaftig sjokoladekake i langpanne. Takk for det, Bollefrua! :)

 


 

Det er rart med det, men til å begynne med er det alltid fullstendig KAOS på en juletrefest. Barn løper hit og dit, og det er vanskelig å skille din egen fra alle de andre penkledte, unge små. Du ber bare en stille bønn om at din lille Snuppelure på et og et halvt år ikke blir meid ned av en på fem.

Men mot slutten senker roen seg... Nissen har vært der, godteposene er delt ut og delvis fortært og luften har gått ut av ballongen. De fleste søte små sitter nå trygt på et Mommo- eller Moffa- fang, og gnir seg i øynene....

 

..... også trer SUKKERKICKET inn ved leggetid! :)

 

(Bilde fra Google)

 

 

God juletrefestsesong!

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #mammalivet #barnehagelivet #foreldre #foreldreogbarn #barn #juletrefest #langpannesjokoladekake #sjokoladekake #saftigsjokoladekake #saftigsjokoladekakeilangpanne #bollefrua #juletrefestsesong #sukkerkick

 

 

Haha, du veit du er mamma når..

... andelen pysjamaser begynner å overskride de øvrige klesplaggene dine!

 

Det er i alle fall veeeeldig vanskelig å lukke igjen skuffen nå..

 

 

Og DER var kveldens antrekk på plass!

 

Ha en herlig fredagskveld, alle sammen :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammalivet #mammablogg #mammaeripysjamas #fredagskveld #duveitduermammanår #pysjamas

 

 

Visste du at? (Om bøker)

  • 06.01.2016, 15:27
  • |
  • Kategori: Lesetips

Barn som blir lest mye for, har et bedre grunnlag for å utvikle gode lese- og skriveferdigheter når de begynner på skolen?

 

Barn leser gjerne den samme boka mange, mange ganger etter hverandre. De nyter ofte gjenkjennelsens glede, og på denne måten frigjøres mental energi fra å forstå innholdet i historien til at de kan betrakte andre sider ved språket i historien, eksempelvis rare ord eller hva som rimer.

 

 

Så da er det bare å dra fram den samme boka om, og om igjen, og la det stå til :)
 

Denne boka her kan mamma utenat, for å si det sånn...




 

Ha en kjempefin onsdag ettermiddag/kveld :)


 

(Kilde: Språkveilederen - Bredtvet kompetansesenter 2007).

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #onsdag #lese #bøkerogbarn #bøker #barn #lesetips #foreldre #foreldreogbarn

Wopsi! Der gjorde jeg det igjen!

  • 01.01.2016, 21:31
  • |
  • Kategori: Lesetips

Min Kjære Lille og jeg satt i dag morges og nøt en veldig koselig lesestund i godstolen på rommet hennes. Vi var innom mange bøker. Snuppa er inne i en periode nå, hvor det kommer nye ord hver eneste dag, og det er jo veldig morro for a mor! :) Og lesestunden når stadig nye høyder når jeg ser at hun blir mer og mer interessert i bøkene, benevner flere og flere ord og peker på de tingene jeg spør etter.

Men så var det dette med overivrige mammaer igjen da...

Jeg tok meg selv i å peke og si ordene raskt etter hverandre. Jeg bladde om i boken og fortsatte på neste side da vi hadde kikket ferdig på den forrige, selv om Snuppa tydelig ville bla til den første siden igjen. Jeg leste teksten som sto i boka fordi jeg selv syntes den var så moro, selv om jeg merket at Snuppa ble urolig på fanget mitt og var egentlig ikke så interessert i det. Hun pekte på bokhylla og signaliserte at hun ville ha en annen bok, hvorpå jeg sier at vi må lese ferdig den vi har startet på.

Så slo det meg: Marita! Hva om du hadde observert denne lesestunden som logoped, og skulle kommet med konstruktiv kritikk og faglige råd til foreldrene i etterkant?

 

Wopsi!!!

 

Snakk om å kaste alle tips og råd jeg gir til andre, ut av eget vindu.

 

Utålmodig? JA!

Vente, så hun skal få mulighet til å uttrykke seg? NEI!

La henne ta initiativet til hvilken side? NEI!

La henne ta initiativ til hvilken bok? NEI!

 

I og med at jeg kom på det midtveis, ble resten av lesestunden gjennomført med en litt mindre overivrig mamma..

Da jeg ventet kom det flere ord, og da jeg fulgte hennes initiativ til hvilken side og hvilken bok, satt hun rolig på fanget mitt. Lenge.

 

Jeg lærer. Og godt er det! :)

 

Tassen- boka er fortsatt en stor favoritt i lesestunden. Nå klarer hun å trykke på lydpanelet selv også, og det er stooooor stas!


 

 

Godt brukte klaffer ;)


 

 

Og DER var pusen! Eller "Usse" her i huset, da katten vår heter nesten det: Nusse.


 

 

Det som er veldig karakteristisk for språket hennes akkurat nå, er at hun imiterer ord med samme intonasjon og prosodi (trykk på de samme stavelsene og nesten samme toneleie) som oss. For eksempel: klokke blir dådde, snømann blir dødan, hjerte blir dete og stjerne blir tænæ (sånn ca.).

Den virkelig store, språklige milepælen nå, er at hun begynner så smått å sette sammen to ord, for eksempel: mamma pappa, pappa brrrrrrrrrr (billyden hennes), ma mmmmmmm (mat mmmmmmm).

 

Klokkeklare ord per dags dato er: mamma, pappa, æsssss (æsj), nom (nam) og borte. Hun er nå 19 måneder.

 

 

Min gamle pekebok er også fortsatt en slager. Kanskje det er her hun har plukket opp "dådde" (eller klokke).


 

 

Husk å velge bøker med klare, store bilder og enkle farger. Det er lettere å fange barnets interesse for bøker når boken og bildene ikke er så innviklet.


 

 

Morro, morro! Med språk og barn!

 

 

Håper årets første dag har stått til forventningene. Ha en fortsatt fin kveld :)

 

 

Les også: 

Tålmodighet og overivrige mammaer

Prosjekt bokhylle

Les bok med barnet ditt

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #lesestund #bøker #bok #overivrigmamma #tassen #tassenbøkene #mammablogg #foreldreogbarn #barnogspråk #bøkerogbarn #barn #språk #lesetips #førstenyttårsdag #førstejanuar #nyttårsdag #åretsførstedag #lesbokmedbarnetditt

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits