hits

Lille speil på veggen der.. Du kan jo brukes til så mangt!

Men er du speilet til en logoped, ser du sannsynligvis flere tunger og munner i løpet av din levetid, enn de fleste andre speil. Spytt får du på deg også, for det er ikke alltid så lett å uttale s- lyden feilfritt på første forsøk :)

 



 

En logoped er nødt til å ha et speil, og de fleste tenker nok på logopeden som "hun dama" (eller mannen) som kommer på skolen, med testkofferten under den ene armen og speilet under den andre.

Men det er ikke bare for moro skyld at vi flyr rundt med dette speilet, fordi det kan være ganske avgjørende for om en lyd kommer på plass eller ikke, at man arbeider med barnet foran speil.

 

Etter min mening, burde alle barnehager og også skoler ha flere speil. Tenk hvis du lar elevene få se seg selv i speil samtidig som de arbeider med lyden f-. Da kan de virkelig se hvordan leppene møtes og åpner seg bittelitt igjen når luften på f- lyden siver ut gjennom leppene.

Mange barnehager er flinke til å trene munnmotorikk med barna i for eksempel samlingsstunden, og å sende et speil rundt i barnegruppa så de kan se hvordan tunga går OPP til nesa og NED til haka, skal ikke undervurderes.

 

Det er noe med at jo flere sanser som stimuleres rundt den samme ferdigheten, jo bedre sitter denne ferdigheten til slutt. Min påstand, ikke forskningsmessig forankret :)

 

Nå har jeg i lang tid vært på leting etter et litt rimeligere speil, som jeg trygt kan anbefale til barnehager og skoler jeg arbeider med. Det klassiske logopedspeilet kan blant annet bestilles fra Riktige Leker, men det er svindyrt! Jeg har derfor funnet et rimeligere alternativ på fantastiske IKEA:

 



 

 

IKORNNES BORDSPEIL heter det, og koster 198 kroner. Det er 40 cm høyt og 27 cm bredt. Direktelink til produktet HER.

 

Kjekt å ha med seg rundt hvis jeg ikke orker å drasse på det dyre, litt større logopedspeilet mitt. Dette får plass i logopedveska mi. Minuset med speilet er at det ikke er så bredt som et "vanlig" logopedspeil, men det går fint at to hoder kikker inn i det :) Det er heller ikke beskyttet, men jeg fant en tøypose hjemme, som det akkurat fikk plass oppi.

For logopeder er dette fine speil dersom man skal arbeide med grupper og alle deltakerne har behov for et speil hver. Koster ikke skjorta, og står støtt på bordet.

 

Og til foreldre med barn som kanskje trener litt ekstra på munnmotoriske øvelser eller uttale av lyder hjemme, kan det være motiverende å arbeide foran speil. Spesielt hvis dere innimellom tar en pause og lager morsomme grimaser innimellom øktene. Det skal være gøy med lyder, språk og munnmotorikk. Ikke kjedelig og tregt.

 

 

Et speil er altså ikke "bare" et speil i min verden :)

 

P.S. og for ordens skyld: Undertegnede tjener ikke et eneste rødt øre på produkter som trekkes frem i innleggene.

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #speil #riktigeleker #ikea #ikornnes #Ikornnesbordspeil #uttaletrening #artikulasjonstrening #tipsogtriks #munnmotorikk #munnmotorisktrening

Sommerhilsener og diplomer i lange baner

Nå regner jeg med at de fleste av mine lesere er i full sving med sommeravslutninger, sommerfester og andre sommerkrumspring, fordi det ER mye som skal avsluttes når et skoleår går mot slutten og det nærmer seg det herlige vakuumet vi kaller SOMMERFERIE! Sommerferie føles som en herlig, lang drøm, med flagrende sommerkjoler, varm vind i ansiktet, saltvann i håret, isspising til vi får vondt i magen, søte jordbær, lange sommernetter, grillings og tid med familen.

 

Eller:

 

Hylende unger, sand over alt, solbrent, 5 kg i pluss, sure jordbær, kalde sommerkvelder, brente pølser og alt for mye tid med familien?

 

Hehe, det får bli som det blir ;) Det er i alle fall sommer!

 

 

Nå er jeg i gang med å avslutte ting og tang før sommerferien. Jeg syns det er veldig hyggelig å sende med barna et lite sommerbrev før sommerferien, der jeg takker for de hyggelig logopedtimene vi har hatt denne våren, og gir dem en dato for når vi treffes igjen utpå høsten. Så sant jeg har tid til det, skriver jeg på både navn og tekst for hånd, for å gjøre det litt mer personlig. Det fikk jeg til i år, og her er årets mal:


 

En del av min måte å motivere barna gjennom skoleåret for trening, er å holde skåring over hvem som vinner i diverse Memoryspill, Stigespill, Lotto, Tre På Rad, og lignende. Og på slutten av skoleåret får vinneren en diplom, sammen med lovnader om at logopeden skal skjerpe seg neste skoleår, og "knuse" vedkommende til jul :) Det verste av alt, er at jeg gjør mitt beste også veit du, men taper som regel... Jeg skylder alltid på at: "Siden jeg er logopeden, er jeg mer opptatt av å høre på hvordan du sier ordene, enn å tenke over hvordan jeg skal spille spillet"...



 

Jeg håper alle nyter disse deilige, varme sommerdagene frem mot sommerferien :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #sommer #sommerbrev #avslutning #pokal #diplom #sommerferie #snartsommerferie #logoped #logopedlivet #mamma #mammablogg #sol #sologsommer

 



 

Man tager hva man haver...

Når logopeden glemmer terninger og spillbrikker, er ikke DET noen grunn til å ikke få trent!

Halspastiller i forskjellige farger og terning- app på iPhone, fungerer også veldig fint :)

(Ungene "våkner" litt også, og blir mer motivert for trening, med en liten vri på det samme gamle vi har gjort mange ganger før).

God tirsdag i finværet!

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #logopedlivet #arbeidslivet #mantagerhvamanhaver #trening #uttaletrening #barnogspråk #uttale #artikulasjon #mamma #mammablogg #tirsdag #stigespill

Isjda! Jeg tapte - Igjen! :)

Man kan ikke vinne alltid...

Visste du at trening, både uttaletrening, begrepstrening, lesetrening, ja hva som helst egentlig, blir MYE morsommere med litt konkurranse?

Vekkes konkurranseinstinktet hos klientene, blir treningen ofte dobbelt så effektiv. De glemmer nemlig at de trener!

Og selv om logopeden taper stort, vet jeg at barnet vinner MYE!

:)

#logopedmamma #medhjerteforspråket #uttaletrening #begrepstrening #lesetrening #konkurranse #konkurranseinstinkt

Øving, hjertesukk, uttalemedisin og logopedkrus! :)

Barnet ditt forteller deg at hun ønsker å begynne å lage musikk. Hun skulle ønske at hun mestret å spille et instrument, og hun har plukket seg ut saxofon som sitt drømmeinstrument. Du, som mamma eller pappa, sjekker da ut hvilke muligheter som finnes: Hun kan begynne å spille i et korps, der hun både vil få individuelle timer med instruktør, samt øvelse i form av å spille med de andre musikantene i korpset. Hun kan begynne på en kulturskole der hun vil få individuelle timer med instruktør, eller dere kan velge å betale for en privat instruktør som kommer hjem til dere. Har dere så mye penger at dere ikke vet hvor dere skal gjøre av dem, kan du jo betale for en instruktørtime hver eneste dag. De fleste lander nok imidlertid på en time i uka, med avtale om å øve litt hver dag for å bli en bedre saxofonist. I tillegg til å øve på selve saxofonspillingen, bør barnet også bruke litt tid på å studere noter så hun lærer seg å lese musikk.

 



(Bilde hentet fra google)

 

Barnet ditt forteller deg at det skal bli fotballstjerne. Hun vil bli proff og har planer om å leve av fotballkarrieren sin. Du melder barnet ditt inn på et fotballag, og de trener en gang i uka, toppen to. Hva vil ditt råd til barnet være? For at det skal lykkes med proffkarrieren sin? Sitte på rompa hver dag etter skoletid og lekser, eller ut og spille fotball?

 


(Bilde hentet fra google)


 

Barnet ditt ønsker å bli god til å strikke. Du er ikke så glad i å strikke og sy selv, så du nevner for læreren hennes på skolen at hun ønsker å lære seg å strikke. Tilfeldigvis er denne læreren både flink til og glad i å strikke, så hun forteller at barnet ditt kan komme til henne på lærerværelset på fredager etter skoletid og få veiledning på hvordan.

På den første "strikketimen" med lærer, viser hun barnet hvordan hun skal legge opp masker til et skjerf, og hvordan hun skal strikke rette masker. Lærer og barnet avtaler at hun skal strikke selv på fritiden for å øve seg, og de snakker om hvor langt skjerfet kommer til å være når de møtes uken etter.

 



 

Så skjer dette:

Barnet ditt vil ikke ta fram saxofonen hver dag for å øve. Det er mye artigere å enten være med venner, spille iPad, se på TV eller høre på musikk. Når hun kommer til instruktøren sin uke etter uke, kan hun derfor ikke sangene hun har fått i lekse.

Ville du marsjert ned til øvingslokalet og skjelt ut instruktøren for at barnet ditt ikke var blitt noe bedre?

Eller ville du fortalt barnet ditt at dersom det ikke øver, vil det ikke bli noe flinkere til å spille saxofon?

 

Barnet du har meldt inn på fotballaget holder seg til treningene og synes disse er artige, men begynner å miste interessen for å bli fotballproff.

Ville du lagt skylden på treneren for dette?

 

Barnet som ville lære seg å strikke, begynte med stor iver. Hun strikket hver kveld før leggetid, men i det siste har interessen avtatt. Hun tar opp strikketøyet innimellom, men blir litt sint fordi hun ikke husker hvordan hun skal strikke.

Ville du sagt til henne at: "Det er fordi læreren din ikke har tid til å øve på strikking med deg hver eneste dag, at du ikke blir bedre til det. Hadde hun gjort det, ville du sikkert ha vært ferdig med hele genseren nå, men på grunn av henne blir du ikke noe bedre".

 

Og hjertesukket er:

 

Logopedtilbud er en service noen kommuner velger å ha for å hjelpe brukerne sine på best mulig måte. De kommuner som ikke har logopedtilbud selv, ber brukerne sine henvende seg til staten for å få hjelp. Da kan de, dersom de får innvilget det, ta kontakt med en privat logoped for å få hjelp.

 

Hvis du er så heldig å ha fått logopedtilbud til ditt barn; sørg for at barnet øver! På samme måte som at man må øve masse for å bli god til å spille et instrument, til å sparke fotball, strikke eller hvilken som helst annen ting, er man nødt til å legge inn en god del egeninnsats for å bli bedre.

Det er enkelt å skylde på logopeden når barnet ikke blir noe bedre, men egentlig burde man ta en titt på om treningsopplegget, "logopedleksa" logopeden har gitt, er blitt gjennomført hver dag. Eller ble det med den ene gangen i uka?

 

Sannheten er, at for å bli god på en ting, er man nødt til å øve. Det er skikkelig kjedelig, men helt nødvendig. For å endre et satt spor i hjernen, for eksempel at r- lyden uttales som en j- lyd, er det mengdetrening som skal til for å få endret dette sporet. Slik at hjernen begynner å huske at: "Å ja! Stemmer! For å få til denne rulle- r`en, skal tunga opp foran i munnen, og ikke bak i munnen!". En sånn endring skjer ikke over natta. Det MÅ øvelse til.

 

Nå skal jeg være forsiktig med å skjære alle over en kam. Jeg har vært bort i situasjoner der både foreldre og barn har vært griseflinke til følge opp alle lekser som er blitt gitt. De har trent og trent, men resultatene kommer ikke. Det er ulike årsaker til hvorfor dette en sjelden gang skjer, og det er kjedelig for den det gjelder, men for de aller, aller fleste, kommer lydene på plass så lenge man ØVER :)

 

Jeg pleier å si til klientene mine at: "Jeg skulle ønske at jeg hadde en pille for hver lyd. At det oppå hylla mi der borte, skulle stått glass på glass med R- medisin, L- medisin, K- medisin, S- medisin, osv., men det er dessverre ikke så enkelt. Hos meg må du øve".

Også gir jeg dem et godt smil, som sier: "Jepp, jeg veit det er kjipt. Men sånn er det. Nå starter vi, og jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan".

 

Happy lørdagskveld, alle sammen! :)

 

P.S: Se på den fine bursdagsgaven jeg fikk av min gode logopedkollega:

 


 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #saxofon #fotball #øve #trene #logoped #logopedlivet #mammablogg #manmåøveforåbligodpånoe #uttaletrening #logopedlekse
 

 

 

 

 

 

Logopedmamma i farta!

I dag har jeg vært rundt omkring på skoler og møtt mange herlige barn.

 

Den stappfulle logopedveska er som alltid med når Logopedmamma kommer susende over glattisen :)

 



 

Jeg snakket med min gode kollega her om dagen, om at vi er så utrolig heldige som får jobbe med barn hver eneste dag. Ikke bare er det hyggelig å sitte ned med dem, i ro og fred, og trene med dem, men de stoler på at vi kan hjelpe dem med et problem de har. Det er skummelt og givende på en og samme tid, det! Skummelt, for tenk om jeg ikke klarer å hjelpe barnet? Givende, fordi det er så utrolig moro når vi får det til!

Dette høres sikkert skikkelig teit ut, men jeg får ALLTID gåsehud når en lyd plutselig kommer på plass. Enten om det er en r-, s-, k-, eller l- lyd. Det er like herlig hver gang, men når lyden har sittet langt inne, og både barnet, foreldrene og logopeden har lagt all godvilje til for å få det til, da er det ekstra herlig når det ENDELIG løsner.

Bare tenk på det, hvor viktig språket egentlig er: Det er (for de aller fleste) hovedmåten vi kan uttrykke oss på ovenfor andre mennesker. I tillegg kommer kroppsspråk, gester og mimikk. Problemer med å uttale en r- for et barn, er ikke "bare en r-" for dette barnet. Vansken kan virke liten for folk rundt, men STOR for barnet.

 

 Så, til dere som trener, foreldre til noen som trener, eller andre logopeder:

 

 

 

#logopedmamma #medhjertetforspråket #logoped #mamma #mammablogg #språkvansker #uttalevansker #engoddag #keepcalmandlovespeechtherapy #speechtherapy #logopedi 

 

Takk for alle delinger, kommentarer og mailer fra kjente og ukjente :)

Det er veldig hyggelig når man først har startet en blogg, at den er til nytte og glede for folk.

 



 

Hovedmålet med bloggen har alltid vært å få spredd budskapet om barn og språk, språkutvikling og språkstimulering, samt dele informasjon, lenker og tips til både fine bøker og artig materiell som kan brukes sammen med barn for å "booste" språkutviklingen deres.

Til å begynne med var innleggene mest rettet mot foreldre, men jo mer jeg har skrevet og jo flere tilbakemeldinger jeg har fått, har jeg sett at pedagoger, spesialpedagoger og logopeder/logopedstudenter også har fattet interesse for innleggene mine. Det er veldig hyggelig! Jeg kommer ikke til å slutte å skrive for foreldre, men har med meg i bakhodet alle de pedagogene som også leser innleggene. Det er jo helt strålende at flere blir inspirert til nye måter å jobbe med språket på!

 

Husk på at det jeg deler på bloggen er mine tolkninger av faglitteratur og forskning, og mine egne erfaringer fra logopedlivet. Det er derfor rom for at jeg kan ta feil innimellom. Jeg kan tolke ting jeg både har lest og hørt feil, og gjengi dette i innleggene mine. Det skal sies at jeg alltid streber etter å legge ut korrekt informasjon til dere som følger meg, og jeg prøver å være så objektiv jeg kan. Når det er sagt, er det bare å kommentere eller rette meg dersom jeg har lagt ut eller skrevet noe som er helt riv ruskende galt! Da skal jeg rette det opp og legge meg paddeflat :)

 

Takk for alle mailer jeg har fått. Jeg forsøker å svare alle. Det kan imidlertid ta litt tid før du får svar, i de periodene logopedlivet, mammalivet og hverdagslivet krever litt mer enn vanlig. Jeg svarer veldig gjerne på spørsmål om det å være logoped og mamma, hvor materiell kan kjøpes/bestilles og generelle råd og tips rundt språk og språkstimulering. Det hender jeg får inn mailer fra folk som etterspør råd i en spesifikk sak, der det følger en grundig beskrivelse av et barn og dets språklige fungering.

I slike tilfeller er mitt råd å ta kontakt med PP- tjenesten i kommunen barnet hører til, og etterspørre logoped der. Det å skulle gi råd ut i fra en beskrivelse av et barn jeg aldri har møtt eller sett før, gjør jeg ikke. Et barn som strever med språket fortjener en skikkelig kartlegging før eventuelle tiltak settes inn. En logoped har verktøyene og "de finjusterte logopedørene" som skal til for å vite akkurat hvor og hva av tiltak som kan iverksettes. Har ikke kommunen noen logoped, er det hos NAV du kan henvende deg for å få hjelp.

 

Det har vært mye blest rundt bloggere som tjener tusenvis av kroner på bloggen sin. Jeg er ikke en av dem. Motivasjonen bak bloggingen er å få tilfredsstilt skrivebehovet mitt og å oppfylle barndomsdrømmen om å få bidra til å gjøre verden litt lettere for enkelte. Jeg vil hjelpe ved å dele det jeg kan og brenner for.

Alle spill og bøker jeg har anbefalt og linket til har ikke gitt meg noen penger i kassa, for å si det sånn. Jeg deler kun det jeg selv bruker og liker eller ønsker meg. Jeg skal imidldertid være tydelig på å markere de innleggene som i fremtiden eventuelt er et annonse- eller sponset innlegg. Jeg vil aldri dele link til materiell jeg selv ikke kan gå god for. VÆR TRYGG PÅ DET. Jeg har fått noen henvendelser som har vært helt uaktuelt for meg å gå med på.

 

Når det er sagt, TUSEN TAKK til alle som følger med på Logopedmamma! Jeg har notert meg ønsker som har kommet inn for temaer til fremtidige innlegg, og håper de faller i smak for både de som har kommet med ønskene, og til mange, mange flere mennesker der ute :)

 

Ha en strålende fin mandag!

 

 

P.S. Legger ved et sommerlig bilde, da jeg PLUTSELIG her ble skikkelig lei kuldegrader, startkabler, luer, votter, snø og vinterstøvler.



 

Ser frem i mot vår og sommer nå! Neste, herlige høytid å se fram til er 17. mai, som for meg er (nesten) like stort som jula. Men bare nesten.

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammalivet #mammablogg #hverdagslivet #logopedlivet #barnogspråk #språkutvikling #språkstimulering #språk #foreldreogbarn #pedagog #spesialpedagog #sommer #vår #sol #vindihåret

I logopedveska finner vi...

God onsdag!

I dag startet ikke bilen min. Kulda tok knekken på batteriet. Da var det fint å ha svigermor i nærheten som kom på minuttet, og fikk Snuppelurer i barnehagen og Logopedmammaer på jobb :) Takk, takk.

 

Logopedveska mi pleier som regel å være stappfull av godsaker, og i dag er intet unntak:

 


 

 

  • Boka Practical Intervention for Early Childhood Stammering - Palin PCI Approach, Kelman & Nicholas, 2015 - Et must for logopedstudenter!

 

  • Fantasiterninger fra TGR. Jeg bruker dem mye sammen med barn som for eksempel stammer. Vi øver oss på å uttale lengre setninger og korte historier med flytende tale. Fantasiterninger kan også brukes med de barna som strever med å sette sammen ord til lengre setninger. Ved bildene på terningene får de litt "gratis drahjelp" til å fortelle for eksempel en liten historie.

 

  • Stigespill på m- ord. Brukes med barn som stammer. M- lyden er en "godlyd" som er fin å skape flyt på. Stigespill kan man enkelt lage selv, og man kan putte inn de begreper eller lyder barnet skal trene på.

 

  • Terninger og spillbrikker til stigespillet. En terning kan forresten brukes til så mangt: Hvorfor ikke slå terning med barn som øver på begreper? Antall prikker på terninger kan for eksempel angi hvor mange ord som skal beskrive et annet ord. For eksempel: Ha et bilde av ordet "kylling" foran barnet. Trill terningen. Terningen viser tre prikker. Da kan man for eksempel si at en kylling er "gul", "myk" og "liten".

 

  • Sitronsaft og bomullspinner. Brukes sammen med barn som trener på r- lyden. Får barnet sitron på tungen, har barnet klart å legge tunga på riktig plass i munnen, der r- lyden lages.

 

 

Jeg gleder meg VELDIG til i morgen, for da skal jeg på Talk Tools- kurs på Barnas språksenter i Røyken. Kort fortalt er Talk Tools treningshjelpemidler for å øke muskelstyrke i munnen. Mer om Talk Tools kommer etter hvert.

 

Ha en fin kveld, alle sammen! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #mammalivet #arbeidslivet #logopedlivet #logopedveska #ilogopedveska #iveskami #tirsdag #stamming #fantasiterninger #språklek #tgr #stigespill #terninger #spillbrikker #sitronsaft #bomullspinner #barnasspråksenter #talktools #oralplacementtherapy

Ord er makt

Jeg tror aldri jeg kommer til å klare å slutte å la meg fascinere av hvor mye makt det ligger i ordene og språket vårt. I det yrket jeg har, jobber jeg hele tiden med språk og ord, men på et forholdsvis "teknisk" plan. Samtidig bruker jeg språket på en ganske så annerledes måte når jeg samarbeider med pedagoger, lærere, assistenter, førskolelærere, spesialpedagoger, rektorer, og ikke minst, foreldre. Jeg skal hele tiden klare å balansere de ordene jeg bruker når jeg skal gi tilbakemelding til bekymrede foreldre etter språktester som er blitt gjennomført med barnet deres. Jeg skal gi en ærlig tilbakemelding av resultatene, samtidig som jeg skal gi dem håp, trøst og en lys utsikt for framtiden. Dette skal jeg helst klare i løpet av en halvtime, time.

Du skjønner sikkert at jeg bruker enormt mye tid på hvordan jeg skal formulere meg på best mulig måte. Og da snakker jeg bare om de ordene jeg bruker. Jeg er også nødt til å tenke over hvordan jeg blant annet bruker kroppsspråket mitt, ansiktsuttrykkene mine og smilet mitt for å få frem budskapet, trøsten og håpet underveis i samtalen. Jeg har et overordnet mål om at foreldrene (og eventuelt barnet) skal gå fra møtet med meg og føle at de ble ivaretatt, forstått og akseptert, uansett vanske, mennesketype, sosial status og måten de lever livet sitt på utenfor mitt logopedkontor.

Snakk. Om. Å. Legge. Stort. Press. På. Seg. Selv.

I de fleste tilfeller får jeg fram det jeg vil si på en ordentlig måte, og alle parter går vanligvis fra møtet med gode erfaringer. Men, herregud, som jeg har tråkket i salaten enkelte ganger! Det er ikke til å komme utenom etter snart sju år på logopedbaken! Det er rimelig mange møter med foreldre, og det er klart du til slutt møter dem, der kjemien ikke er der i det hele tatt. Der jeg kanskje kan ha møtt dem på en av mine dårlige dager, og jeg overhodet ikke utstråler hverken varme, ro, trygghet eller faglig dyktighet. Der jeg kanskje har vært litt mindre godt forberedt enn det jeg burde vært. Der mine observasjoner, tanker og refleksjoner rundt et barn kræsjer så til de grader med det foreldrene eller skolen tenker.

Oh yes! Jeg har vært der. Og jeg har stått i det. Og jeg kommer til å komme opp i det flere ganger. Og det er like kjipt og tungt hver eneste gang. Men jeg lærer av det.

 

Jeg merker meg at det er mange "saker" som blir delt på nett og i media for tiden, som preger meg. Faktisk så ser de ut til å prege mange, fordi det er mange som snakker om dem. Noen setter sinnet i kok hos mange. Noen får vondt og blir veldig triste og medfølende med dem saken gjelder. Igjen beviser det at dette er sant: Ord ER makt!

Nå skal ikke jeg legge meg opp i om en banan er sunt eller ikke, om det bør finnes en øvre grense for hva en adventskalenderpakke egentlig bør koste, hva jeg ville gjort hvis jeg var en mamma som ikke hadde en 50- lapp til den fine barnehagekunsten til datteren min eller dersom jeg hadde visst av hele mitt hjerte at barnet mitt er en av de "svake" i barnehagen.

Men det får meg til å tenke: Burde jeg skamme meg over at jeg har nok penger og egentlig kan kjøpe meg akkurat det jeg vil? Burde jeg egentlig ha donert bort mer av pengene mine til andre som kanskje trenger dem mer enn meg? Er det respektløst eller en god gjerning å tilby noen en 50- lapp? Burde jeg konsentrere meg om det livet jeg har, og ikke la meg engasjere så fælt i andres liv? Er det ødeleggende for meg at jeg går rundt og har det vondt fordi jeg stadig blir minnet om andres triste skjebner? Eller er det bra, så jeg blir minnet på hvor fint jeg har det?

Også dukker de VIRKELIG store spørsmålene opp: Hvorfor er det slik at noen har det så vanskelig, når jeg kan ha det så godt? Hvorfor synes det som om noen får alt her i verden, mens andre synes å ikke få noen ting? Hvorfor skjer det gjerne mange fæle ting med de samme personene, mens andre går "klar" av ting gjennom hele livet? Hvorfor mister noen barna sine mens andre får ha dem gjennom hele livet? Hvorfor opplever noen sykdom etter sykdom, mens andre bare har det bra og lever livet?

Hvorfor har min datter fått foreldre som elsker henne betingelsesløst, mens andre barn bare opplever vondt og aldri kjærlighet?

Verden er urettferdig. Det veit vi. Det har vi lært fra vi var små. Men jeg tenker at: Den makten disse til tider velformulerte/til tider ikke velformulerte ordene i innleggene har, får oss i alle fall til å tenke. Og dermed også lære. Vi skal være takknemlig for det vi har OG for at vi har vært så heldige å få et innblikk i hvordan livene til andre kan være, gjennom å lese andres ord. Og spesielt for de av oss som daglig jobber med andre mennesker: Gjennom å lese innlegg med ord som engasjerer, provoserer og preger oss, lærer vi og står bedre rustet til å kanskje handle annerledes når vi møter på den mamma`n som ikke har råd til å kjøpe sitt barns kunst. Kanskje tenker vi annerledes rundt julearrangementet til uken, og legger til rette slik at alle foreldre skal føle at de kan delta? Kanskje det var akkurat de som skulle til, for å gjøre livet til en mamma eller pappa litt enklere?

Jeg har hatt den lykken/ulykken av å ha angst. Jeg har følt det på kroppen. Ikke artig i det hele tatt. Men, FOR en erfaring å ha med seg den dagen jeg måtte ned og ta heisen opp til kontoret mitt sammen med en mamma som skulle til samtale med meg. Trappegangen ble malt, og hun ringte meg egentlig for å si at hun ikke kunne komme til avtalen vår. Jeg gjenkjente det velkjente ekkoet i trappegangen og visste at hun allerede var der. Jeg spurte henne umiddelbart om jeg kunne komme ned og ta heisen opp sammen med henne. "Ja", sa hun. "Veldig gjerne". Da vi sto i heisen, ville hun prøve å forklare seg. Jeg sa: "Jeg syns også det er ekkelt å ta heis, og jeg tør i hvert fall ikke å fly!". Moren smilte og pustet lettet ut. Hun hadde møtt noen som forsto henne, og som fikk formidlet dette gjennom både ord og et smil.

Aldri glem det: Ord. Er. Makt. Og vi må forsøke å bruke dem klokt.

 

#logogpedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #ordermakt #logopedlivet #mammalivet #prøverågjøresågodtjegkan #tråkkerisalateninnimellom #lørdag #foreldreogbarn #livetsstorespørsmål #foreldre #barn

 

Mens jeg venter...

Noen ganger for man en liten pust i bakken ute på skoler eller i barnehager. Logopedtimene tilpasses som regel klientens timeplan. Nå har jeg noen minutter før det braker løs med 5 klienter på rad.

 

Her er litt av utstyret som skal brukes i dag:

 

- Fonologisk vendespill (i dag for å trene r- og ng- lyden)

- Norsk Fonemtest (for å kartlegge en klients språklyder)

- Spatel (for å trene ng- lyden)

- Vrimlebyboka (i dag brukt til uformell språkkartlegging)

- Logopedspeil (til munnmotoriske øvelser)

- Flaske med rør (til stemmetrening)

 

En variert logopedhverdag, med andre ord!

 

Ha en strålende dag :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #logopedlivet #tirsdag #førstedesember

Snart helg og tips til et superdupert bildeforklaringsspill :)

God torsdag, alle sammen!

Nå er det ikke lenge til det er helg igjen, og det trenger i alle fall jeg. Det har vært en lang uke med barn som fortsatt strever med alle barnehagebasiluskene og våkenetter, i tillegg til hektiske dager på jobben.

Her er et lite utvalg av noe av det treningsmateriellet jeg har brukt i løpet av denne uka:

Jeg har tidligere nevnt at en logoped er veldig avhengig av godt treningsmateriell, og jeg er stadig på utkikk etter nye spill og bøker jeg kan bruke i arbeidet mitt med klientene. Noe av dette utstyret har vært med meg i mange år allerede, og er favoritter som jeg bruker veldig ofte.

Junior Alias er et spill jeg har brukt lenge, og er så absolutt en personlig favoritt. Det bruker jeg både når jeg arbeider med barn som har språkvansker og barn som strever med taleflytvansker. Spillet passer for barn fra ca. 5 år og oppover. Det er et bildeforklaringsspill der barnet skal forklare ordet på bildet uten å bruke selve ordet. Dette er fin begrepstrening, samtidig som barnet må formulere fine og riktige setninger og forklaringer, bruke synonymer og antonymer, samt antydninger for å få motspiller til å gjette seg fram til det riktige ordet.

Artig er det også! For både liten og stor :)

Junior Alias kan blant annet kjøpes HER. Jeg har denne reiseversjonen av spillet, med et bilde på hver side av kortene. Det originale spillet har bare ett bilde på hvert kort og kommer med et større spillbrett enn reiseversjonen. Dette er noe dyrere i pris. Jeg opplever at barna ikke er så nøye på å bruke selve spillbrettet når vi spiller. De er bare veldig ivrige etter å forklare ordene. Vi trekker derfor ett kort av gangen og forklarer ordene på tur.

Spillet anbefales på det varmeste, og kan være en super julegave til noen heldige små i år! :)

(Hint, hint, det nærmer seg jul..)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #foreldre #foreldreogbarn #familie #barn #språkvansker #barnogspråkvansker #språktips #tipsogtriks #tipsogråd #junioralias #brettspill #språkspill #julegaver #julegavetips #jul #begreper #begrepstrening #logopedlivet #nånærmerdetsegjul

 

Lykken er å...

Lykken er å ha gjennomført en effektiv og fin dag på jobb, og sette seg i bilen og hente Lille My i barnehagen. En avslappende ettermiddag venter :)

 

Ha en strålende onsdag!

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #hverdagslivet #logopedlivet #hverdagslykke #mammalivet

Et siste farvel, mye (og tungt!) utstyr og herlige lørdagsmorgener

God lørdagsmorgen alle sammen :)

Nå har det vært noen hektiske dager med avslutting av ting og tang på den gamle jobben, pakking av kontor, avskjedsfest med logopedene (snufs!), i tillegg til sykdom hos både Snuppelure og meg. Innimellom skjer alt på en måte på én og samme tid.

Det var en del utstyr som hadde blitt samlet over 6 år, kan du si...

Og dette er bare fra kontoret på jobben. Har omtrent like mye på kontoret hjemme! Men sånn er det å være logoped; Vi har alltid med oss en koffert eller en veske med noe lurt som kan lokke frem lydene til barna. En logoped er ikke en logoped uten alt utstyret sitt, sier nå jeg :)

Logopedene overrasket meg med deilig sjokoladekake med maldonsalt. Nam!

Og en nydelig orkidé som har fått hedersplassen på frokostbordet hjemme. Tusen takk, dere fantastiske fire :) Jeg kommer til å savner dere!

Nå nytes lørdagsmorgenen med ei Snuppe som endelig er på bedringens vei og en stor tekopp til Logopedmamma som trenger å lade batteriene før nye utfordringer i ny jobb venter på mandag morgen.


 

Falt pladasken for denne tekoppen på Indiska her om dagen, og bare måtte unne meg den.

Ha en strålende fin lørdag! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammalivet #hverdagslivet #logopedlivet #lørdag #lørdagsfrokost #indiska #interiør

For ordens skyld...

Jeg er utdannet logoped fra Universitetet i Oslo og har en master i spesialpedagogikk, med fordypning i logopedi. Jeg har arbeidet som logoped i kommune og privat (selvstendig næringsdrivende) siden 2009. Jeg er medlem i Norsk logopedlag og benytter derfor yrkestittelen logoped MNLL. Innleggene jeg poster er ikke ment å erstatte profesjonell hjelp fra en logoped tilknyttet hjemstedet deres. Det er alltid lurt å ta kontakt med noen som kan foreta en helhetsvurdering av ditt barn og barnets språklige funksjon. Dette er nødvendig for å tilpasse et skreddersydd treningsopplegg for dere. I de fleste kommuner er det PP- tjenesten (Pedagogisk-psykologisk tjeneste) som kan hjelpe dere videre.

Når det er sagt: Håper postene mine kan være til hjelp for noen foreldre og barn der ute :)

 

#logoped #logopedmamma #medhjerteforspråket

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget