hits

Lille speil p veggen der.. Du kan jo brukes til s mangt!

Men er du speilet til en logoped, ser du sannsynligvis flere tunger og munner i lpet av din levetid, enn de fleste andre speil. Spytt fr du p deg ogs, for det er ikke alltid s lett uttale s- lyden feilfritt p frste forsk :)

 



 

En logoped er ndt til ha et speil, og de fleste tenker nok p logopeden som "hun dama" (eller mannen) som kommer p skolen, med testkofferten under den ene armen og speilet under den andre.

Men det er ikke bare for moro skyld at vi flyr rundt med dette speilet, fordi det kan vre ganske avgjrende for om en lyd kommer p plass eller ikke, at man arbeider med barnet foran speil.

 

Etter min mening, burde alle barnehager og ogs skoler ha flere speil. Tenk hvis du lar elevene f se seg selv i speil samtidig som de arbeider med lyden f-. Da kan de virkelig se hvordan leppene mtes og pner seg bittelitt igjen nr luften p f- lyden siver ut gjennom leppene.

Mange barnehager er flinke til trene munnmotorikk med barna i for eksempel samlingsstunden, og sende et speil rundt i barnegruppa s de kan se hvordan tunga gr OPP til nesa og NED til haka, skal ikke undervurderes.

 

Det er noe med at jo flere sanser som stimuleres rundt den samme ferdigheten, jo bedre sitter denne ferdigheten til slutt. Min pstand, ikke forskningsmessig forankret :)

 

N har jeg i lang tid vrt p leting etter et litt rimeligere speil, som jeg trygt kan anbefale til barnehager og skoler jeg arbeider med. Det klassiske logopedspeilet kan blant annet bestilles fra Riktige Leker, men det er svindyrt! Jeg har derfor funnet et rimeligere alternativ p fantastiske IKEA:

 



 

 

IKORNNES BORDSPEIL heter det, og koster 198 kroner. Det er 40 cm hyt og 27 cm bredt. Direktelink til produktet HER.

 

Kjekt ha med seg rundt hvis jeg ikke orker drasse p det dyre, litt strre logopedspeilet mitt. Dette fr plass i logopedveska mi. Minuset med speilet er at det ikke er s bredt som et "vanlig" logopedspeil, men det gr fint at to hoder kikker inn i det :) Det er heller ikke beskyttet, men jeg fant en typose hjemme, som det akkurat fikk plass oppi.

For logopeder er dette fine speil dersom man skal arbeide med grupper og alle deltakerne har behov for et speil hver. Koster ikke skjorta, og str sttt p bordet.

 

Og til foreldre med barn som kanskje trener litt ekstra p munnmotoriske velser eller uttale av lyder hjemme, kan det vre motiverende arbeide foran speil. Spesielt hvis dere innimellom tar en pause og lager morsomme grimaser innimellom ktene. Det skal vre gy med lyder, sprk og munnmotorikk. Ikke kjedelig og tregt.

 

 

Et speil er alts ikke "bare" et speil i min verden :)

 

P.S. og for ordens skyld: Undertegnede tjener ikke et eneste rdt re p produkter som trekkes frem i innleggene.

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammablogg #speil #riktigeleker #ikea #ikornnes #Ikornnesbordspeil #uttaletrening #artikulasjonstrening #tipsogtriks #munnmotorikk #munnmotorisktrening

Sommerhilsener og diplomer i lange baner

N regner jeg med at de fleste av mine lesere er i full sving med sommeravslutninger, sommerfester og andre sommerkrumspring, fordi det ER mye som skal avsluttes nr et skoler gr mot slutten og det nrmer seg det herlige vakuumet vi kaller SOMMERFERIE! Sommerferie fles som en herlig, lang drm, med flagrende sommerkjoler, varm vind i ansiktet, saltvann i hret, isspising til vi fr vondt i magen, ste jordbr, lange sommernetter, grillings og tid med familen.

 

Eller:

 

Hylende unger, sand over alt, solbrent, 5 kg i pluss, sure jordbr, kalde sommerkvelder, brente plser og alt for mye tid med familien?

 

Hehe, det fr bli som det blir ;) Det er i alle fall sommer!

 

 

N er jeg i gang med avslutte ting og tang fr sommerferien. Jeg syns det er veldig hyggelig sende med barna et lite sommerbrev fr sommerferien, der jeg takker for de hyggelig logopedtimene vi har hatt denne vren, og gir dem en dato for nr vi treffes igjen utp hsten. S sant jeg har tid til det, skriver jeg p bde navn og tekst for hnd, for gjre det litt mer personlig. Det fikk jeg til i r, og her er rets mal:


 

En del av min mte motivere barna gjennom skoleret for trening, er holde skring over hvem som vinner i diverse Memoryspill, Stigespill, Lotto, Tre P Rad, og lignende. Og p slutten av skoleret fr vinneren en diplom, sammen med lovnader om at logopeden skal skjerpe seg neste skoler, og "knuse" vedkommende til jul :) Det verste av alt, er at jeg gjr mitt beste ogs veit du, men taper som regel... Jeg skylder alltid p at: "Siden jeg er logopeden, er jeg mer opptatt av hre p hvordan du sier ordene, enn tenke over hvordan jeg skal spille spillet"...



 

Jeg hper alle nyter disse deilige, varme sommerdagene frem mot sommerferien :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #sommer #sommerbrev #avslutning #pokal #diplom #sommerferie #snartsommerferie #logoped #logopedlivet #mamma #mammablogg #sol #sologsommer

 



 

Man tager hva man haver...

Nr logopeden glemmer terninger og spillbrikker, er ikke DET noen grunn til ikke f trent!

Halspastiller i forskjellige farger og terning- app p iPhone, fungerer ogs veldig fint :)

(Ungene "vkner" litt ogs, og blir mer motivert for trening, med en liten vri p det samme gamle vi har gjort mange ganger fr).

God tirsdag i finvret!

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #logopedlivet #arbeidslivet #mantagerhvamanhaver #trening #uttaletrening #barnogsprk #uttale #artikulasjon #mamma #mammablogg #tirsdag #stigespill

Isjda! Jeg tapte - Igjen! :)

Man kan ikke vinne alltid...

Visste du at trening, bde uttaletrening, begrepstrening, lesetrening, ja hva som helst egentlig, blir MYE morsommere med litt konkurranse?

Vekkes konkurranseinstinktet hos klientene, blir treningen ofte dobbelt s effektiv. De glemmer nemlig at de trener!

Og selv om logopeden taper stort, vet jeg at barnet vinner MYE!

:)

#logopedmamma #medhjerteforsprket #uttaletrening #begrepstrening #lesetrening #konkurranse #konkurranseinstinkt

ving, hjertesukk, uttalemedisin og logopedkrus! :)

Barnet ditt forteller deg at hun nsker begynne lage musikk. Hun skulle nske at hun mestret spille et instrument, og hun har plukket seg ut saxofon som sitt drmmeinstrument. Du, som mamma eller pappa, sjekker da ut hvilke muligheter som finnes: Hun kan begynne spille i et korps, der hun bde vil f individuelle timer med instruktr, samt velse i form av spille med de andre musikantene i korpset. Hun kan begynne p en kulturskole der hun vil f individuelle timer med instruktr, eller dere kan velge betale for en privat instruktr som kommer hjem til dere. Har dere s mye penger at dere ikke vet hvor dere skal gjre av dem, kan du jo betale for en instruktrtime hver eneste dag. De fleste lander nok imidlertid p en time i uka, med avtale om ve litt hver dag for bli en bedre saxofonist. I tillegg til ve p selve saxofonspillingen, br barnet ogs bruke litt tid p studere noter s hun lrer seg  lese musikk.

 



(Bilde hentet fra google)

 

Barnet ditt forteller deg at det skal bli fotballstjerne. Hun vil bli proff og har planer om leve av fotballkarrieren sin. Du melder barnet ditt inn p et fotballag, og de trener en gang i uka, toppen to. Hva vil ditt rd til barnet vre? For at det skal lykkes med proffkarrieren sin? Sitte p rompa hver dag etter skoletid og lekser, eller ut og spille fotball?

 


(Bilde hentet fra google)


 

Barnet ditt nsker bli god til strikke. Du er ikke s glad i strikke og sy selv, s du nevner for lreren hennes p skolen at hun nsker lre seg strikke. Tilfeldigvis er denne lreren bde flink til og glad i strikke, s hun forteller at barnet ditt kan komme til henne p lrervrelset p fredager etter skoletid og f veiledning p hvordan.

P den frste "strikketimen" med lrer, viser hun barnet hvordan hun skal legge opp masker til et skjerf, og hvordan hun skal strikke rette masker. Lrer og barnet avtaler at hun skal strikke selv p fritiden for ve seg, og de snakker om hvor langt skjerfet kommer til vre nr de mtes uken etter.

 



 

S skjer dette:

Barnet ditt vil ikke ta fram saxofonen hver dag for  ve. Det er mye artigere enten vre med venner, spille iPad, se p TV eller hre p musikk. Nr hun kommer til instruktren sin uke etter uke, kan hun derfor ikke sangene hun har ftt i lekse.

Ville du marsjert ned til vingslokalet og skjelt ut instruktren for at barnet ditt ikke var blitt noe bedre?

Eller ville du fortalt barnet ditt at dersom det ikke ver, vil det ikke bli noe flinkere til spille saxofon?

 

Barnet du har meldt inn p fotballaget holder seg til treningene og synes disse er artige, men begynner miste interessen for bli fotballproff.

Ville du lagt skylden p treneren for dette?

 

Barnet som ville lre seg strikke, begynte med stor iver. Hun strikket hver kveld fr leggetid, men i det siste har interessen avtatt. Hun tar opp strikketyet innimellom, men blir litt sint fordi hun ikke husker hvordan hun skal strikke.

Ville du sagt til henne at: "Det er fordi lreren din ikke har tid til ve p strikking med deg hver eneste dag, at du ikke blir bedre til det. Hadde hun gjort det, ville du sikkert ha vrt ferdig med hele genseren n, men p grunn av henne blir du ikke noe bedre".

 

Og hjertesukket er:

 

Logopedtilbud er en service noen kommuner velger ha for hjelpe brukerne sine p best mulig mte. De kommuner som ikke har logopedtilbud selv, ber brukerne sine henvende seg til staten for f hjelp. Da kan de, dersom de fr innvilget det, ta kontakt med en privat logoped for f hjelp.

 

Hvis du er s heldig ha ftt logopedtilbud til ditt barn; srg for at barnet ver! P samme mte som at man m ve masse for bli god til spille et instrument, til sparke fotball, strikke eller hvilken som helst annen ting, er man ndt til legge inn en god del egeninnsats for bli bedre.

Det er enkelt skylde p logopeden nr barnet ikke blir noe bedre, men egentlig burde man ta en titt p om treningsopplegget, "logopedleksa" logopeden har gitt, er blitt gjennomfrt hver dag. Eller ble det med den ene gangen i uka?

 

Sannheten er, at for bli god p en ting, er man ndt til ve. Det er skikkelig kjedelig, men helt ndvendig. For endre et satt spor i hjernen, for eksempel at r- lyden uttales som en j- lyd, er det mengdetrening som skal til for f endret dette sporet. Slik at hjernen begynner huske at: " ja! Stemmer! For f til denne rulle- r`en, skal tunga opp foran i munnen, og ikke bak i munnen!". En snn endring skjer ikke over natta. Det M velse til.

 

N skal jeg vre forsiktig med skjre alle over en kam. Jeg har vrt bort i situasjoner der bde foreldre og barn har vrt griseflinke til flge opp alle lekser som er blitt gitt. De har trent og trent, men resultatene kommer ikke. Det er ulike rsaker til hvorfor dette en sjelden gang skjer, og det er kjedelig for den det gjelder, men for de aller, aller fleste, kommer lydene p plass s lenge man VER :)

 

Jeg pleier si til klientene mine at: "Jeg skulle nske at jeg hadde en pille for hver lyd. At det opp hylla mi der borte, skulle sttt glass p glass med R- medisin, L- medisin, K- medisin, S- medisin, osv., men det er dessverre ikke s enkelt. Hos meg m du ve".

Ogs gir jeg dem et godt smil, som sier: "Jepp, jeg veit det er kjipt. Men snn er det. N starter vi, og jeg skal hjelpe deg s godt jeg kan".

 

Happy lrdagskveld, alle sammen! :)

 

P.S: Se p den fine bursdagsgaven jeg fikk av min gode logopedkollega:

 


 

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #saxofon #fotball #ve #trene #logoped #logopedlivet #mammablogg #manmveforbligodpnoe #uttaletrening #logopedlekse
 

 

 

 

 

 

Logopedmamma i farta!

I dag har jeg vrt rundt omkring p skoler og mtt mange herlige barn.

Den stappfulle logopedveska er som alltid med nr Logopedmamma kommer susende over glattisen :)



Jeg snakket med min gode kollega her om dagen, om at vi er s utrolig heldige som fr jobbe med barn hver eneste dag. Ikke bare er det hyggelig sitte ned med dem, i ro og fred, og trene med dem, men de stoler p at vi kan hjelpe dem med et problem de har. Det er skummelt og givende p en og samme tid, det! Skummelt, for tenk om jeg ikke klarer hjelpe barnet? Givende, fordi det er s utrolig moro nr vi fr det til!

Dette hres sikkert skikkelig teit ut, men jeg fr ALLTID gsehud nr en lyd plutselig kommer p plass. Enten om det er en r-, s-, k-, eller l- lyd. Det er like herlig hver gang, men nr lyden har sittet langt inne, og bde barnet, foreldrene og logopeden har lagt all godvilje til for f det til, da er det ekstra herlig nr det ENDELIG lsner.

Bare tenk p det, hvor viktig sprket egentlig er: Det er (for de aller fleste) hovedmten vi kan uttrykke oss p ovenfor andre mennesker. I tillegg kommer kroppssprk, gester og mimikk. Problemer med uttale en r- for et barn, er ikke "bare en r-" for dette barnet. Vansken kan virke liten for folk rundt, men STOR for barnet.

S, til dere som trener, foreldre til noen som trener, eller andre logopeder:



#logopedmamma #medhjertetforsprket #logoped #mamma #mammablogg #sprkvansker #uttalevansker #engoddag #keepcalmandlovespeechtherapy #speechtherapy #logopedi

Takk for alle delinger, kommentarer og mailer fra kjente og ukjente :)

Det er veldig hyggelig nr man frst har startet en blogg, at den er til nytte og glede for folk.



Hovedmlet med bloggen har alltid vrt f spredd budskapet om barn og sprk, sprkutvikling og sprkstimulering, samt dele informasjon, lenker og tips til bde fine bker og artig materiell som kan brukes sammen med barn for "booste" sprkutviklingen deres.

Til begynne med var innleggene mest rettet mot foreldre, men jo mer jeg har skrevet og jo flere tilbakemeldinger jeg har ftt, har jeg sett at pedagoger, spesialpedagoger og logopeder/logopedstudenter ogs har fattet interesse for innleggene mine. Det er veldig hyggelig! Jeg kommer ikke til slutte skrive for foreldre, men har med meg i bakhodet alle de pedagogene som ogs leser innleggene. Det er jo helt strlende at flere blir inspirert til nye mter jobbe med sprket p!

Husk p at det jeg deler p bloggen er mine tolkninger av faglitteratur og forskning, ogmine egne erfaringer fra logopedlivet. Det er derfor rom for at jeg kan ta feil innimellom. Jeg kan tolke ting jeg bde har lest og hrt feil, og gjengi dette i innleggene mine. Det skal sies at jeg alltid streber etter legge ut korrekt informasjon til dere som flger meg, og jeg prver vre s objektiv jeg kan. Nr det er sagt, er det bare kommentere eller rette meg dersom jeg har lagt ut eller skrevet noe som er helt riv ruskende galt! Da skal jeg rette det opp og legge meg paddeflat :)

Takk for alle mailer jeg har ftt. Jeg forsker svare alle. Det kan imidlertid ta litt tid fr du fr svar, i de periodene logopedlivet, mammalivet og hverdagslivet krever litt mer enn vanlig. Jeg svarer veldig gjerne p sprsml om det vre logoped og mamma, hvor materiell kan kjpes/bestilles og generelle rd og tips rundt sprk og sprkstimulering. Det hender jeg fr inn mailer fra folk som etterspr rd i en spesifikk sak, der det flger en grundig beskrivelse av et barn og dets sprklige fungering.

I slike tilfeller er mitt rd ta kontakt med PP- tjenesten i kommunen barnet hrer til, og ettersprre logoped der. Det skulle gi rd ut i fra en beskrivelse av et barn jeg aldri har mtt eller sett fr, gjr jeg ikke. Et barn som strever med sprket fortjener en skikkelig kartlegging fr eventuelle tiltak settes inn. En logoped har verktyene og "de finjusterte logopedrene" som skal til for vite akkurat hvor og hva av tiltak som kan iverksettes. Har ikke kommunen noen logoped, er det hos NAV du kan henvende deg for f hjelp.

Det har vrt mye blest rundt bloggere som tjener tusenvis av kroner p bloggen sin. Jeg er ikke en av dem. Motivasjonen bak bloggingen er f tilfredsstilt skrivebehovet mitt og oppfylle barndomsdrmmen om f bidra til gjre verden litt lettere for enkelte. Jeg vil hjelpe ved dele det jeg kan og brenner for.

Alle spill og bker jeg har anbefalt og linket til har ikke gitt meg noen penger i kassa, for si det snn. Jeg deler kun det jeg selv bruker og liker eller nsker meg. Jeg skal imidldertid vre tydelig p markere de innleggene som i fremtiden eventuelt er et annonse- eller sponset innlegg. Jeg vil aldri dele link til materiell jeg selv ikke kan g god for. VR TRYGG P DET. Jeg har ftt noen henvendelser som har vrt helt uaktuelt for meg g med p.

Nr det er sagt, TUSEN TAKK til alle som flger med p Logopedmamma! Jeg har notert meg nsker som har kommet inn for temaer til fremtidige innlegg, og hper de faller i smak for bde de som har kommet med nskene, og til mange, mange flere mennesker der ute :)

Ha en strlende fin mandag!

P.S. Legger ved et sommerlig bilde, da jeg PLUTSELIG her ble skikkelig lei kuldegrader, startkabler, luer, votter, sn og vinterstvler.



Ser frem i mot vr og sommer n! Neste, herlige hytid se fram til er 17. mai, som for meg er (nesten) like stort som jula. Men bare nesten.

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammalivet #mammablogg #hverdagslivet #logopedlivet #barnogsprk #sprkutvikling #sprkstimulering #sprk #foreldreogbarn #pedagog #spesialpedagog #sommer #vr #sol #vindihret

I logopedveska finner vi...

God onsdag!

I dag startet ikke bilen min. Kulda tok knekken p batteriet. Da var det fint ha svigermor i nrheten som kom p minuttet, og fikk Snuppelurer i barnehagen og Logopedmammaer p jobb :) Takk, takk.

 

Logopedveska mi pleier som regel vre stappfull av godsaker, og i dag er intet unntak:

 


 

 

  • Boka Practical Intervention for Early Childhood Stammering - Palin PCI Approach, Kelman & Nicholas, 2015 - Et must for logopedstudenter!

 

  • Fantasiterninger fra TGR. Jeg bruker dem mye sammen med barn som for eksempel stammer. Vi ver oss p uttale lengre setninger og korte historier med flytende tale. Fantasiterninger kan ogs brukes med de barna som strever med sette sammen ord til lengre setninger. Ved bildene p terningene fr de litt "gratis drahjelp" til fortelle for eksempel en liten historie.

 

  • Stigespill p m- ord. Brukes med barn som stammer. M- lyden er en "godlyd" som er fin skape flyt p. Stigespill kan man enkelt lage selv, og man kan putte inn de begreper eller lyder barnet skal trene p.

 

  • Terninger og spillbrikker til stigespillet. En terning kan forresten brukes til s mangt: Hvorfor ikke sl terning med barn som ver p begreper? Antall prikker p terninger kan for eksempel angi hvor mange ord som skal beskrive et annet ord. For eksempel: Ha et bilde av ordet "kylling" foran barnet. Trill terningen. Terningen viser tre prikker. Da kan man for eksempel si at en kylling er "gul", "myk" og "liten".

 

  • Sitronsaft og bomullspinner. Brukes sammen med barn som trener p r- lyden. Fr barnet sitron p tungen, har barnet klart legge tunga p riktig plass i munnen, der r- lyden lages.

 

 

Jeg gleder meg VELDIG til i morgen, for da skal jeg p Talk Tools- kurs p Barnas sprksenter i Ryken. Kort fortalt er Talk Tools treningshjelpemidler for ke muskelstyrke i munnen. Mer om Talk Tools kommer etter hvert.

 

Ha en fin kveld, alle sammen! :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammablogg #mammalivet #arbeidslivet #logopedlivet #logopedveska #ilogopedveska #iveskami #tirsdag #stamming #fantasiterninger #sprklek #tgr #stigespill #terninger #spillbrikker #sitronsaft #bomullspinner #barnassprksenter #talktools #oralplacementtherapy

Ord er makt

Jeg tror aldri jeg kommer til klare slutte la meg fascinere av hvor mye makt det ligger i ordene og sprket vrt. I det yrket jeg har, jobber jeg hele tiden med sprk og ord, men p et forholdsvis "teknisk" plan. Samtidig bruker jeg sprket p en ganske s annerledes mte nr jeg samarbeider med pedagoger, lrere, assistenter, frskolelrere, spesialpedagoger, rektorer, og ikke minst, foreldre. Jeg skal hele tiden klare balansere de ordene jeg bruker nr jeg skal gi tilbakemelding til bekymrede foreldre etter sprktester som er blitt gjennomfrt med barnet deres. Jeg skal gi en rlig tilbakemelding av resultatene, samtidig som jeg skal gi dem hp, trst og en lys utsikt for framtiden. Dette skal jeg helst klare i lpet av en halvtime, time.

Du skjnner sikkert at jeg bruker enormt mye tid p hvordan jeg skal formulere meg p best mulig mte. Og da snakker jeg bare om de ordene jeg bruker. Jeg er ogs ndt til tenke over hvordan jeg blant annet bruker kroppssprket mitt, ansiktsuttrykkene mine og smilet mitt for f frem budskapet, trsten og hpet underveis i samtalen. Jeg har et overordnet ml om at foreldrene (og eventuelt barnet) skal g fra mtet med meg og fle at de ble ivaretatt, forsttt og akseptert, uansett vanske, mennesketype, sosial status og mten de lever livet sitt p utenfor mitt logopedkontor.

Snakk. Om. . Legge. Stort. Press. P. Seg. Selv.

I de fleste tilfeller fr jeg fram det jeg vil si p en ordentlig mte, og alle parter gr vanligvis fra mtet med gode erfaringer. Men, herregud, som jeg har trkket i salaten enkelte ganger! Det er ikke til komme utenom etter snart sju r p logopedbaken! Det er rimelig mange mter med foreldre, og det er klart du til slutt mter dem, der kjemien ikke er der i det hele tatt. Der jeg kanskje kan ha mtt dem p en av mine drlige dager, og jeg overhodet ikke utstrler hverken varme, ro, trygghet eller faglig dyktighet. Der jeg kanskje har vrt litt mindre godt forberedt enn det jeg burde vrt. Der mine observasjoner, tanker og refleksjoner rundt et barn krsjer s til de grader med det foreldrene eller skolen tenker.

Oh yes! Jeg har vrt der. Og jeg har sttt i det. Og jeg kommer til komme opp i det flere ganger. Og det er like kjipt og tungt hver eneste gang. Men jeg lrer av det.

 

Jeg merker meg at det er mange "saker" som blir delt p nett og i media for tiden, som preger meg. Faktisk s ser de ut til prege mange, fordi det er mange som snakker om dem. Noen setter sinnet i kok hos mange. Noen fr vondt og blir veldig triste og medflende med dem saken gjelder. Igjen beviser det at dette er sant: Ord ER makt!

N skal ikke jeg legge meg opp i om en banan er sunt eller ikke, om det br finnes en vre grense for hva en adventskalenderpakke egentlig br koste, hva jeg ville gjort hvis jeg var en mamma som ikke hadde en 50- lapp til den fine barnehagekunsten til datteren min eller dersom jeg hadde visst av hele mitt hjerte at barnet mitt er en av de "svake" i barnehagen.

Men det fr meg til tenke: Burde jeg skamme meg over at jeg har nok penger og egentlig kan kjpe meg akkurat det jeg vil? Burde jeg egentlig ha donert bort mer av pengene mine til andre som kanskje trenger dem mer enn meg? Er det respektlst eller en god gjerning tilby noen en 50- lapp? Burde jeg konsentrere meg om det livet jeg har, og ikke la meg engasjere s flt i andres liv? Er det deleggende for meg at jeg gr rundt og har det vondt fordi jeg stadig blir minnet om andres triste skjebner? Eller er det bra, s jeg blir minnet p hvor fint jeg har det?

Ogs dukker de VIRKELIG store sprsmlene opp: Hvorfor er det slik at noen har det s vanskelig, nr jeg kan ha det s godt? Hvorfor synes det som om noen fr alt her i verden, mens andre synes ikke f noen ting? Hvorfor skjer det gjerne mange fle ting med de samme personene, mens andre gr "klar" av ting gjennom hele livet? Hvorfor mister noen barna sine mens andre fr ha dem gjennom hele livet? Hvorfor opplever noen sykdom etter sykdom, mens andre bare har det bra og lever livet?

Hvorfor har min datter ftt foreldre som elsker henne betingelseslst, mens andre barn bare opplever vondt og aldri kjrlighet?

Verden er urettferdig. Det veit vi. Det har vi lrt fra vi var sm. Men jeg tenker at: Den makten disse til tider velformulerte/til tider ikke velformulerte ordene i innleggene har, fr oss i alle fall til tenke. Og dermed ogs lre. Vi skal vre takknemlig for det vi har OG for at vi har vrt s heldige f et innblikk i hvordan livene til andre kan vre, gjennom lese andres ord. Og spesielt for de av oss som daglig jobber med andre mennesker: Gjennom lese innlegg med ord som engasjerer, provoserer og preger oss, lrer vi og str bedre rustet til kanskje handle annerledes nr vi mter p den mamma`n som ikke har rd til kjpe sitt barns kunst. Kanskje tenker vi annerledes rundt julearrangementet til uken, og legger til rette slik at alle foreldre skal fle at de kan delta? Kanskje det var akkurat de som skulle til, for gjre livet til en mamma eller pappa litt enklere?

Jeg har hatt den lykken/ulykken av ha angst. Jeg har flt det p kroppen. Ikke artig i det hele tatt. Men, FOR en erfaring ha med seg den dagen jeg mtte ned og ta heisen opp til kontoret mitt sammen med en mamma som skulle til samtale med meg. Trappegangen ble malt, og hun ringte meg egentlig for si at hun ikke kunne komme til avtalen vr. Jeg gjenkjente det velkjente ekkoet i trappegangen og visste at hun allerede var der. Jeg spurte henne umiddelbart om jeg kunne komme ned og ta heisen opp sammen med henne. "Ja", sa hun. "Veldig gjerne". Da vi sto i heisen, ville hun prve forklare seg. Jeg sa: "Jeg syns ogs det er ekkelt ta heis, og jeg tr i hvert fall ikke fly!". Moren smilte og pustet lettet ut. Hun hadde mtt noen som forsto henne, og som fikk formidlet dette gjennom bde ord og et smil.

Aldri glem det: Ord. Er. Makt. Og vi m forske bruke dem klokt.

 

#logogpedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammablogg #ordermakt #logopedlivet #mammalivet #prvergjresgodtjegkan #trkkerisalateninnimellom #lrdag #foreldreogbarn #livetsstoresprsml #foreldre #barn

 

Mens jeg venter...

Noen ganger for man en liten pust i bakken ute p skoler eller i barnehager. Logopedtimene tilpasses som regel klientens timeplan. N har jeg noen minutter fr det braker ls med 5 klienter p rad.

 

Her er litt av utstyret som skal brukes i dag:

 

- Fonologisk vendespill (i dag for trene r- og ng- lyden)

- Norsk Fonemtest (for kartlegge en klients sprklyder)

- Spatel (for trene ng- lyden)

- Vrimlebyboka (i dag brukt til uformell sprkkartlegging)

- Logopedspeil (til munnmotoriske velser)

- Flaske med rr (til stemmetrening)

 

En variert logopedhverdag, med andre ord!

 

Ha en strlende dag :)

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #logopedlivet #tirsdag #frstedesember

Snart helg og tips til et superdupert bildeforklaringsspill :)

God torsdag, alle sammen!

N er det ikke lenge til det er helg igjen, og det trenger i alle fall jeg. Det har vrt en lang uke med barn som fortsatt strever med alle barnehagebasiluskene og vkenetter, i tillegg til hektiske dager p jobben.

Her er et lite utvalg av noe av det treningsmateriellet jeg har brukt i lpet av denne uka:

Jeg har tidligere nevnt at en logoped er veldig avhengig av godt treningsmateriell, og jeg er stadig p utkikk etter nye spill og bker jeg kan bruke i arbeidet mitt med klientene. Noe av dette utstyret har vrt med meg i mange r allerede, og er favoritter som jeg bruker veldig ofte.

Junior Alias er et spill jeg har brukt lenge, og er s absolutt en personlig favoritt. Det bruker jeg bde nr jeg arbeider med barn som har sprkvansker og barn som strever med taleflytvansker. Spillet passer for barn fra ca. 5 r og oppover. Det er et bildeforklaringsspill der barnet skal forklare ordet p bildet uten bruke selve ordet. Dette er fin begrepstrening, samtidig som barnet m formulere fine og riktige setninger og forklaringer, bruke synonymer og antonymer, samt antydninger for f motspiller til gjette seg fram til det riktige ordet.

Artig er det ogs! For bde liten og stor :)

Junior Alias kan blant annet kjpes HER. Jeg har denne reiseversjonen av spillet, med et bilde p hver side av kortene. Det originale spillet har bare ett bilde p hvert kort og kommer med et strre spillbrett enn reiseversjonen. Dette er noe dyrere i pris. Jeg opplever at barna ikke er s nye p bruke selve spillbrettet nr vi spiller. De er bare veldig ivrige etter forklare ordene. Vi trekker derfor ett kort av gangen og forklarer ordene p tur.

Spillet anbefales p det varmeste, og kan vre en super julegave til noen heldige sm i r! :)

(Hint, hint, det nrmer seg jul..)

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammablogg #foreldre #foreldreogbarn #familie #barn #sprkvansker #barnogsprkvansker #sprktips #tipsogtriks #tipsogrd #junioralias #brettspill #sprkspill #julegaver #julegavetips #jul #begreper #begrepstrening #logopedlivet #nnrmerdetsegjul

 

Lykken er ...

Lykken er ha gjennomfrt en effektiv og fin dag p jobb, og sette seg i bilen og hente Lille My i barnehagen. En avslappende ettermiddag venter :)

 

Ha en strlende onsdag!

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #mamma #mammablogg #hverdagslivet #logopedlivet #hverdagslykke #mammalivet

Et siste farvel, mye (og tungt!) utstyr og herlige lrdagsmorgener

God lrdagsmorgen alle sammen :)

N har det vrt noen hektiske dager med avslutting av ting og tang p den gamle jobben, pakking av kontor, avskjedsfest med logopedene (snufs!), i tillegg til sykdom hos bde Snuppelure og meg. Innimellom skjer alt p en mte p n og samme tid.

Det var en del utstyr som hadde blitt samlet over 6 r, kan du si...

Og dette er bare fra kontoret p jobben. Har omtrent like mye p kontoret hjemme! Men snn er det vre logoped; Vi har alltid med oss en koffert eller en veske med noe lurt som kan lokke frem lydene til barna. En logoped er ikke en logoped uten alt utstyret sitt, sier n jeg :)

Logopedene overrasket meg med deilig sjokoladekake med maldonsalt. Nam!

Og en nydelig orkid som har ftt hedersplassen p frokostbordet hjemme. Tusen takk, dere fantastiske fire :) Jeg kommer til savner dere!

N nytes lrdagsmorgenen med ei Snuppe som endelig er p bedringens vei og en stor tekopp til Logopedmamma som trenger lade batteriene fr nye utfordringer i ny jobb venter p mandag morgen.


 

Falt pladasken for denne tekoppen p Indiska her om dagen, og bare mtte unne meg den.

Ha en strlende fin lrdag! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #logoped #mamma #mammalivet #hverdagslivet #logopedlivet #lrdag #lrdagsfrokost #indiska #interir

For ordens skyld...

Jeg er utdannet logoped fra Universitetet i Oslo og har en master i spesialpedagogikk, med fordypning i logopedi. Jeg har arbeidet som logoped i kommune og privat (selvstendig nringsdrivende) siden 2009. Jeg er medlem i Norsk logopedlag og benytter derfor yrkestittelen logoped MNLL. Innleggene jeg poster er ikke ment erstatte profesjonell hjelp fra en logoped tilknyttet hjemstedet deres. Det er alltid lurt ta kontakt med noen som kan foreta en helhetsvurdering av ditt barn og barnets sprklige funksjon. Dette er ndvendig for tilpasse et skreddersydd treningsopplegg for dere. I de fleste kommuner er det PP- tjenesten (Pedagogisk-psykologisk tjeneste) som kan hjelpe dere videre.

Nr det er sagt: Hper postene mine kan vre til hjelp for noen foreldre og barn der ute :)

 

#logoped #logopedmamma #medhjerteforsprket

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget