Bøker for toåringer

  • 14.10.2016, 11:06
  • |
  • Kategori: Lesetips

Ingen toåring er lik den andre og det er helt bombesikkert at ikke alle toåringer liker de samme bøkene. Men når man står der i bokhandelen, klør seg i hodet og tenker hvilken skal jeg velge?, kan kanskje dette være til hjelp?

 

Store, fargerike bilder

Du bør se etter bøker med store, fargerike bilder, som det ikke skjer så alt for mye på. Hendelsen på ett enkelt bilde bør være så klar og tydelig at en toåring ikke kan mistolke det. Nå er vi inne i en periode der man kanskje går over fra pekebøker med én enkelt ting på hvert bilde (substantiv) til bilder av personer/dyr som gjør noe (verb). Dette er i henhold til barnets språkutvikling, der barna nå setter sammen et eller flere substantiv med et verb (Pappa kjører, jeg bader, mamma sover, onkel og tante spiser, osv.).

 


(Bilde fra innlegget: Lite leselystne luringer i hus? Lag "bokfeller"!)
 

 

Rød tråd

Videre bør historien følge en enkel, rød tråd. For eksempel er boken om "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsja på hodet hans" genial her. Muldvarpen har ett stort mål gjennom hele boka: Han vil finne ut hvem det er som har bæsja på hodet hans. Underveis spør han mange dyr på veien "Er det du som har bæsja på hodet mitt? Slike gjentakelser av det samme spørsmålet, med som oftest det samme svaret, skaper forutsigbarhet og gjør det enkelt for barnet å holde tråden i historien. I tillegg har denne boka ett element til, som virkelig fenger en toåring: BÆSJ! Les mer om boka i innlegget Skogstur, bæsj og muldvarper. Eventyr har også mange gjentakelser av den samme hendelsen. For eksempel går de tre Bukkene Bruse til sammen tre ganger over brua, med den samme tripp, trapp, tripp, trappen gang på gang. Det tar ikke mange tripper eller trapper før barnet klarer å følge gangen i eventyret. Forutsigbart og morsomt!

 

 

 

Viktige teamer for toåringer

Temaer som tar opp det som er viktig for toåringer, og som virker nært, er også fint for en vellykket lesestund i toårsalderen. Bøker om barn i barnehagen, barn som har en lillesøster eller lillebror, bøker om venner, og lignende, er bøker som kan føles viktige for en toåring. Her er Ludde-, Emma-, Thomas- og Lillesøster- bøkene kjempefine. For ikke å snakke om Karsten og Petra- bøkene!

 







 

 

Rim

Bøker som går på rim stimulerer den tidlige skriftspråklige utviklingen, og jeg ville heller ha valgt slike ovenfor de som går direkte på bokstaver. Jeg synes det er litt tidlig ennå med bokstaver, men der kan hende noen er uenig med meg. For eksempel går Mummitrollets Kjempestore Klaffebok på rim:

 


 

 

 

 

Korte og morsomme

Det er viktig at bøkene er forholdsvis korte og morsomme. Man vil jo gjerne at barnet skal sitte gjennom hele historien! Her i huset synes jeg fortsatt bøker med klaffer og lyder fenger, blant annet disse:

 

(Min første bok med klaffer: 100 første dyr)



(Tit-Tei Tassen: Med lydpaneler og klaffer)

 

 

Vrimle-/myldre-/lete- bøker

Jeg er som tidligere nevnt, veldig glad i vrimle-/myldre-/lete- bøker, noe du kan lese mer om i innlegget Bokforslag: Vrimlete begrepstrening. I toårsalderen ville jeg imidlertid ha valgt vrimlebøker med større bilder, og ikke fullt så mange små personer- og enkelthendelser på hver side. Året rundt i Vrimleby er helt super, men jeg har observert at de fleste toåringer faller av når de blir presentert for en side i denne boken. For mange kan det være alt for små bilder og for mange hendelser som skjer. Alternativt kan en bruke disse "kikkehullene" jeg skrev om i samme innlegg:

 







 

 

Jeg er veldig glad i Pekeboka mi av Kari Grossmann, som en slags vrimlebok for de aller minste. (Mer om denne kommer senere!)

Alternativt har jeg brukt ABC Boka Mi av samme forfatter. I denne boken er det store, fine, fargerike bilder, som fint kan brukes til begrepstrening og å snakke med barnet om hva som skjer på bildet. Samtale om bildet, rett og slett. Det er forresten moro, å høre på alle de assosiasjonene barna kan få ut fra ett enkelt bilde. Ler meg noen ganger skakk av alt de har på hjertet :)

 





 

 

Aller viktigst: Barnets initiativ og interesse for lesing

Med fare for å gjenta meg selv: Det viktigste er å følge opp barnets initiativ til lesing. Ønsker barnet at du skal lese noe fra avisa, bak på melkekartongen eller oppskriften bak på Toroposen, gjør det! La boktips være boktips, og ta utgangspunkt i de bøkene/temaene barnet ditt viser interesse for. Bruk av gule lapper i bøker, kan være et smart triks dersom det innenfor barnets interessefelt, kun finnes bøker med svært avansert tekst.

 





 

Les mer om bruken av gule lapper i bøker i innlegget: Gule lapper + bøker = Leseglade barn.

 

Også vil jeg bare nevne denne fine Karsten og Petra Puslespillboka. Den fulgte med i en bokpakke jeg bestilte forleden, og den fanget interessen til Lille My med en gang. Litt vanskelig å pusle alene ennå, men den ser så absolutt ut til å bli en hit i dette huset etter hvert :)

 





 

 

Hva er deres favorittbøker for barn i denne alderen?

Legg igjen en beskjed i kommentarfeltet.

 

 

P.S. For flere tips til lesestunden, kikk innom kategorien Lesetips og Bokblikk på forsiden :)

 

Med ønske om mange gode lesestunder framover!

Og god helg :)

 

P.S. Ingen av linkene ovenfor er annonse- eller reklamelinker. De er der kun for at dere skal kunne finne igjen bøkene på nett. Jeg ville gjort flere søk etter bøkene, for å finne den beste prisen :)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #mammalivet #foreldre #foreldreogbarn #barnogbøker #bøkerfortoåringer #logoped #favorittbøker #lesetips #bokblikk #denlillemuldvarpensomvillevitehvemsomhaddebæsjetpåhodethans #luddebøkene #emmabøkene #thomasbøkene #karstenogpetra #karstenogpetrabøkene #mummitrolletskjempestoreklaffebok #mummitrollet #minførsteklaffebok #tassen #tassenbøkene #vrimleby #åretrundtivrimleby #vrimleby #karigrossmann #pekebokami #abcboka mi

 

Billedbøker - GENIALT på så mange måter!

  • 16.08.2016, 21:24
  • |
  • Kategori: Lesetips

Det finnes bøker uten tekst, såkalte billedbøker! :)

Når jeg hører ordet billedbøker tenker jeg automatisk at de er til veldig små barn, men det stemmer ikke alltid.

 

Vi har disse hjemme:

 




 

Slike bøker er helt perfekte, fordi du som høytleser kan tilpasse "teksten" akkurat til ditt barns nivå. For eksempel er min toåring nå på det stadiet at ting ikke er "godt", det er "nam". Hund heter ikke hund, det heter "vov- vov", osv. Og slike bøker gir meg rom til å tilpasse en historie til henne som passer henne der hun er. Jeg kan også øke vanskelighetsgraden bittelitt ved å legge inn ord jeg vet hun ikke kan riktig ennå, men som hun er akkurat på grensen til å lære seg. Vi kan snakke om kjente og kjære ting ut i fra det vi ser i boka. For eksempel strekker Pippi seg etter en nøkkel som henger på veggen utenfor huset sitt på ett av bildene. Da snakker vi om nøkkelen som pappa har lagt oppi vinduskarmen på doen vår, slik at Lilly My ikke skal få tak i den og skrape opp døra vår med den, mens vi sitter på do og ikke får tatt den fra henne. Slike hverdagslige ting :)

 

Det som er så spennende å se, er at hun har etter hvert begynt å fortelle historien slik jeg har fortalt den til henne, og jeg ser at det er de bildene der vi har knyttet fortellingen til noe som er kjent og kjært i hennes egen hverdag, at hun forteller (med ord, tegn og gester) absolutt mest.

 


 

 

Fos oss voksne, er det også mye lettere å løsrive seg fra den opprinnelige teksten, når den ikke er der. Man blir rett og slett tvunget til å fortelle en morsom og levende historie til barnet. Jeg har tidligere skrevet om at du kan endre teksten i bøker som fanger barnets interesse ved hjelp av gule lapper. Det er fortsatt en fin metode, men jeg må si at jeg har blitt veldig glad i denne typen bøker, uten noe tekst i det hele tatt.

 

I jobbsammenheng bruker jeg denne boken (og flere som denne, med ulike historier):

 


 

 

Disse tegnede historiene er mye mer detaljerte og innviklede. Kjempefine for barn som strever med dysleksi og stamming. Sammen med barn som stammer bruker jeg dem for å få frem flytende historier, der vi samtidig arbeider med flytskapende teknikker. For barn med dysleksi kan slike bøker være genialt for å få dem interessert i bøker. Du eliminerer det elementet som barn med dysleksi misliker: ord, og erstatter hele situasjonen med en lystbetont, leken og morsom måte å fortelle en historie på. Tenk så deilig det må føles å kunne "lese" en historie uten å måtte "lese". Kanskje barnet kan begynne å like bøker fordi de begynner å oppdage at det er morsomt å "lese" en bok fra perm til perm? Kanskje de endelig har klart å "lese" seg i gjennom en hel bok, og at dette gir mersmak? Kanskje kan de brukes som et herlig avbrekk i en treningssituasjon?

 



 

 

Uansett, billedbøker er tingen, for mange, mange fler enn bare de aller minste.

 

Jeg kjøpte Emil- og Pippiboka i en bokhandel, men den finnes også på nett. For eksempel HER (Pippi) og HER (Emil).

Frog Goes to Dinner kan du blant annet få tak i HER.

 

Tuddeluuuu! Ha en fin tirsdagskveld :)

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #billedbøker #sehereremil #sehererpippi #barnebøker #barnebok #bøkerutentekst #tirsdag #mamma #mammablogg #lesetips #moromedbøker #bøkerogbarn

 

 

 

Om å peke og spørre

  • 14.04.2016, 17:48
  • |
  • Kategori: Lesetips

Lesestundene med Snuppelura blir bare mer moro for hver dag som går. Hun får flere og flere ord som hun kan bruke til å uttrykke det vi ser i bøkene, samt at hun får til å peke på flere av de tingene jeg spør etter.

 

 

Visste du at ved å bruke en kombinasjon av å både be barnet om å benevne ting i bøkene OG be barnet om å peke på ting du etterspør, trener du både barnets ekspressive og reseptive språk?

 

Ekspressivt språk er det språket barnet bruker for å uttrykke seg.

Reseptivt språk er barnets forståelse av det som blir sagt.

 

Si: "Hva er det"?, og pek på en ting på bildet i boken. Husk å VENTE for å gi barnet tid til å svare. Gjenta ordet korrekt en gang (ALDRI gjenta det med de eventuelle uttalefeilene barnet gjør), og ros masse! "Ja, så fint! Det er en klokke. Så flink du er"! - Trener barnets ekspressive språk.

Si: "Kan du peke på _____?" eller "Kan du finne ____?", og si ord du (tror) du veit barnet kan. For eksempel "fuglen (eller "pip- pipen"), "snømannen", "treet", "bilen", og så videre. Husk å VENTE for å gi barnet tid til å svare, og si: "Ja, fint! Der fant du treet, jo!". Trener barnets reseptive språk.

 

Ting å tenke på:

  • Du kan gjerne gjenta ordene flere ganger. Det er alltid fint med repetisjoner, men pass på å ikke overdriv. Barn er smarte, og sier fra hvis det blir i overkant mye "pedagogikk" i lesestunden.
  • Du kan godt holde deg til 3- 4 ord pr. bilde, slik at de samme ordene blir repetert hver gang dere leser den boken, og heller utvide med flere ord når de første 3- 4 er godt innlært.
  • Ikke blir FOR ivrig (prøver å følge dette rådet selv...). Det er så moro når barnet mestrer og klarer, men pass på at mamma ikke tar helt av, så barnet ikke vil ha lesestund lenger fordi mamma oppfører seg så snålt i lesestunder...
  • Ta vare på kosen som lesestunden er.
  • Prøv å følg barnets initiativ til hvilke bøker, hvor fort dere skal bla i boken, osv.

 

I neste BokBlikk tipser jeg om en veldig fin bok med Mummitrollet, som er midt i blinken for nysgjerrige toåringer! :)

 


 

 

Ha en fin dag videre! :)

 

Les også:

- Ett spørsmål av gangen, takk! :)

- Les bok med barnet ditt

- Gule lapper + bøker = Leseglade barn

- Lite leselystne luringer i hus? Lag "bokfeller"!

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #lesetips #bøker #lesbokmedbarnetditt #lesbøker #bok #barnebok #barnebøker #tipsogtriks #logoped #mamma #mammalivet #logopedlivet #mammablogg #mummi #mummikopp #lesestund #ekspressivtspråk #reseptivtspråk

 

 

Lite leselystne luringer i hus? Lag "bokfeller"!

  • 23.02.2016, 13:30
  • |
  • Kategori: Lesetips

Omtrent fra man har fått det lille frøet inn i magen, som senere viser seg å være en liten baby, rådes du som forelder til å lese bøker for barnet. Og jo tidligere du begynner, jo mer glad i å lese blir barnet. Barnets ordforråd og begrepsforståelse øker når foreldrene leser for det, og et stort ordforråd og godt begrepsapparat har mye å si for barnets generelle språkutvikling, og også den senere lese- og skriveutviklingen.

 

Vi har forstått det! Lesing er VIKTIG!

 

 

Dersom barnet ved 2- 3 årsalder begynner "å henge etter" i sin språkutvikling, lyder ofte rådene som følger:

- Bad barnet i språk! (Les mer om det HER).

- Les bok med barnet ditt. (Les mer om det HER).

 

Men hva i huleste, heiteste skal en stakkars mamma eller pappa gjøre dersom barnet ikke er noe glad i å lese bøker???

 

Her følger noen generelle tips:

 

  • Ha et hyggelig sted dere kan lese bøker, for eksempel en lesekrok, godstol, lesehule, eller lignende. (Les mer om det HER og HER).

 

  • Finn frem til bøker som fanger barnets interesse, og tilpass bøkene med gule lapper. (Les mer om det HER).

 

  • Ikke stress dere inn i en lesestund. La heller være hvis det blir for hektisk en dag, og forsøk igjen neste dag når dere har bedre tid.

 

  • Husk at det er bedre med 5 gode leseminutter, enn 20 tvungne leseminutter. Det vil si at: Blås i det du har lest og hørt om at man BØR lese i så og så mange minutter hver dag for at det skal ha noen "effekt". (Det er sikkert noen som er uenig med meg her, men jeg tenker at det i først omgang er viktigere å få barnet glad i bøker enn å forholde seg til "retningslinjer" for hvordan en BØR lese bøker med barn. Når barnet etter hvert begynner å bli glad i bøker, se det blir noe annet; DA kan man begynne å følge slike råd).

 

  • Og her er mitt aller beste tips: La barnet selv finne ut at det har lyst til å lese med deg!

 

Omgi barnet med bøker. Lag "bokfeller".

Jeg vet med meg selv at dersom noen tvinger meg til å gjøre en ting jeg ikke har lyst til, skal jeg i hvert fall ikke gjøre det! Nå er nok jeg i overkant sta, men jeg tipper at det finnes en del sta barn der ute også, så det er sikkert lurt å prøve en annen tilnærming til barn som meg ;)

 

Her i huset har vi mange lesesteder: Vi har sofa`n. Vi har godstolen på rommet til Snuppelure. Vi har leskroken jeg lagde til oss på kontoret. Og joda, vi har hatt mange hyggelige lesestunder på disse stedene. Vanligvis er det jeg som har initiert disse lesestundene ved å spørre henne om vi skal lese. Nå er Lille My glad i å lese bøker, men jeg merker at jeg ofte må jobbe litt for å holde på oppmerksomheten hennes fordi hun kanskje heller hadde lyst til å leke med noe annet akkurat da.

Disse lesestundene er som sagt koselige, men de er ikke så fine som de spontane lesestundene vi har hatt midt på kjøkkengulvet, når Lille My har kommet tassende med en bok under armen som hun så gjerne vil vi skal lese sammen. Selvfølgelig når jeg skal lage middag, men det får så være :)

 

Og noe av grunnen til at hun kommer tassende med en bok på den måten, er kanskje takket være "bokfellene" jeg har lagt ut for henne???

 

I lekekassa:

 

På lekekjøkkenet:

 

I leketeltet:


 

Poenget er å omgi barnet med bøker ved å plassere dem der barnet pleier å oppholde seg. Du vil ikke tro hvor ofte barnet vil komme tassende med en bok til deg og vil du skal lese den, eller hvor mange ganger du kommer til å finne barnet sittende på gulvet og bla, snu og vende på en bok hun er nysgjerrig på.

 

Og om det skulle vise seg at barnet fortsatt ikke er interessert i bøker?

Ja, da har du fortsatt både rim og regler du kan bruke, samt å ordsette alt du gjør - å "bade" barnet i språk. (Les mer om rim HER).

 

Ved siden av stellebordet har jeg satt Sing Sang- kortene med sanger og rim og regler. De fungerer både som avledning når Snuppelurer slår seg vrang og transformeres til en små meitemarker på stellebordet, samt at de også er språkstimulerende. To fluer i en smekk!

Ja, også ligger det noen bøker der også da. Noen små, lette, som er greie for henne å håndtere liggende :)

 


 

OBS! Pass for all del på at det ikke blir for mye av det gode. Jeg legger ikke ut bøker over alt, og lar de ligge der hele tida. Jeg tar de litt bort en periode, rullerer på dem og legger ut nye slik at hun ikke skal bli lei eller føle at det blir FOR mye bøker rundt omkring.

 

Da vil det vel muligens ha motsatt effekt... At hun etter hvert vil hate bøker fordi a mor ble litt FOR overivrig! ;)

 

 

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #lesing #barnoglesing #lesetips #tipsogtriks #lesbokmedbarnetditt

 


 

 

Visste du at? (Om bøker)

  • 06.01.2016, 15:27
  • |
  • Kategori: Lesetips

Barn som blir lest mye for, har et bedre grunnlag for å utvikle gode lese- og skriveferdigheter når de begynner på skolen?

 

Barn leser gjerne den samme boka mange, mange ganger etter hverandre. De nyter ofte gjenkjennelsens glede, og på denne måten frigjøres mental energi fra å forstå innholdet i historien til at de kan betrakte andre sider ved språket i historien, eksempelvis rare ord eller hva som rimer.

 

 

Så da er det bare å dra fram den samme boka om, og om igjen, og la det stå til :)
 

Denne boka her kan mamma utenat, for å si det sånn...




 

Ha en kjempefin onsdag ettermiddag/kveld :)


 

(Kilde: Språkveilederen - Bredtvet kompetansesenter 2007).

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #onsdag #lese #bøkerogbarn #bøker #barn #lesetips #foreldre #foreldreogbarn

Wopsi! Der gjorde jeg det igjen!

  • 01.01.2016, 21:31
  • |
  • Kategori: Lesetips

Min Kjære Lille og jeg satt i dag morges og nøt en veldig koselig lesestund i godstolen på rommet hennes. Vi var innom mange bøker. Snuppa er inne i en periode nå, hvor det kommer nye ord hver eneste dag, og det er jo veldig morro for a mor! :) Og lesestunden når stadig nye høyder når jeg ser at hun blir mer og mer interessert i bøkene, benevner flere og flere ord og peker på de tingene jeg spør etter.

Men så var det dette med overivrige mammaer igjen da...

Jeg tok meg selv i å peke og si ordene raskt etter hverandre. Jeg bladde om i boken og fortsatte på neste side da vi hadde kikket ferdig på den forrige, selv om Snuppa tydelig ville bla til den første siden igjen. Jeg leste teksten som sto i boka fordi jeg selv syntes den var så moro, selv om jeg merket at Snuppa ble urolig på fanget mitt og var egentlig ikke så interessert i det. Hun pekte på bokhylla og signaliserte at hun ville ha en annen bok, hvorpå jeg sier at vi må lese ferdig den vi har startet på.

Så slo det meg: Marita! Hva om du hadde observert denne lesestunden som logoped, og skulle kommet med konstruktiv kritikk og faglige råd til foreldrene i etterkant?

 

Wopsi!!!

 

Snakk om å kaste alle tips og råd jeg gir til andre, ut av eget vindu.

 

Utålmodig? JA!

Vente, så hun skal få mulighet til å uttrykke seg? NEI!

La henne ta initiativet til hvilken side? NEI!

La henne ta initiativ til hvilken bok? NEI!

 

I og med at jeg kom på det midtveis, ble resten av lesestunden gjennomført med en litt mindre overivrig mamma..

Da jeg ventet kom det flere ord, og da jeg fulgte hennes initiativ til hvilken side og hvilken bok, satt hun rolig på fanget mitt. Lenge.

 

Jeg lærer. Og godt er det! :)

 

Tassen- boka er fortsatt en stor favoritt i lesestunden. Nå klarer hun å trykke på lydpanelet selv også, og det er stooooor stas!


 

 

Godt brukte klaffer ;)


 

 

Og DER var pusen! Eller "Usse" her i huset, da katten vår heter nesten det: Nusse.


 

 

Det som er veldig karakteristisk for språket hennes akkurat nå, er at hun imiterer ord med samme intonasjon og prosodi (trykk på de samme stavelsene og nesten samme toneleie) som oss. For eksempel: klokke blir dådde, snømann blir dødan, hjerte blir dete og stjerne blir tænæ (sånn ca.).

Den virkelig store, språklige milepælen nå, er at hun begynner så smått å sette sammen to ord, for eksempel: mamma pappa, pappa brrrrrrrrrr (billyden hennes), ma mmmmmmm (mat mmmmmmm).

 

Klokkeklare ord per dags dato er: mamma, pappa, æsssss (æsj), nom (nam) og borte. Hun er nå 19 måneder.

 

 

Min gamle pekebok er også fortsatt en slager. Kanskje det er her hun har plukket opp "dådde" (eller klokke).


 

 

Husk å velge bøker med klare, store bilder og enkle farger. Det er lettere å fange barnets interesse for bøker når boken og bildene ikke er så innviklet.


 

 

Morro, morro! Med språk og barn!

 

 

Håper årets første dag har stått til forventningene. Ha en fortsatt fin kveld :)

 

 

Les også: 

Tålmodighet og overivrige mammaer

Prosjekt bokhylle

Les bok med barnet ditt

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #lesestund #bøker #bok #overivrigmamma #tassen #tassenbøkene #mammablogg #foreldreogbarn #barnogspråk #bøkerogbarn #barn #språk #lesetips #førstenyttårsdag #førstejanuar #nyttårsdag #åretsførstedag #lesbokmedbarnetditt

Gule lapper + bøker = leseglade barn

  • 08.09.2015, 14:02
  • |
  • Kategori: Lesetips

For å fange interessen til barnet med bøker, er det viktig å ta utgangspunkt i noe barnet liker. Noen barn liker Disney Pixars "Biler" (eller egentlig ganske mange barn, har jeg skjønt!), noen elsker dinosaurer, mens andre barn ikke kan få nok av gravemaskiner. Noen barn liker troll, andre liker prinsesser og noen elsker alt som har med verdensrommet å gjøre. Har barnet ditt lagt sin elsk på en bok som inneholder mye, avansert og innviklet tekst? Da kan kanskje tipset nedenfor være noe for dere.

Tipset er for deg som har barn som synes at bare det å peke på bilder og snu boken på hodet i lesestunden, begynner å bli ganske så kjedelig. Nå begynner barnet å bli nysgjerrig på teksten og vil at du skal lese for det. Problemet er at Minstemann kommer tuslende med en faktabok om øgler, som han eller hun insisterer på at du leser. Da er det lurt at mor eller far har gått i gjennom boken på forhånd, og gjort noen justeringer i teksten.

Du trenger:

Det kan være så enkelt som at du bruker gule post- it lapper og en tusj. Gå i gjennom boken (uten barnet til stede) og klistre en gul lapp over teksten ved hvert bilde, eller der det faller seg naturlig. Skriv så på 1-2 korte setninger på hver gule lapp. Er teksten kun ren faktatekst, må du nok bruke fantasien din og finne på en artig historie til bildene. Er det en fortellende tekst, holder det å plukke ut essensen av innholdet og komprimere dette til noen setninger på den gule lappen. Det er lurt å i størst mulig grad holde seg til handlingen i den originale teksten, slik at barnet ikke får servert en helt annen historie den dagen den "ekte" teksten skal leses. Antall setninger på hver gule lapp tilpasser du til barnets alder.

Jeg har møtt foreldre som også har gjort seg enda litt mer flid med dette, enn bare bruk av gule lapper. De har satt på plass en skrevet papirlapp med kontaktpapir over hver tekst, slik at den originale teksten blir helt skjult. Fordelen med dette er at man slipper at små pillefingre river av de gule lappene. Jeg tror jeg må gjøre dette, da min Lille piller på absolutt alt! :)

Pass for guds skyld på at kontaktpapiret er lett å dra av, til den dagen dere skulle ønske å lese den "ekte" teksten i boka! Logopedmamma står ikke ansvarlig for ødelagte bøker ;)

Her er noen eksempler på hvordan det kan gjøres:



Sidene er hentet fra disse bøkene; mine egne, gamle, koselige bøker :)




 

Med dette vil barnet oppleve å få servert den samme teksten hver gang, uavhengig av hvem som leser boken for barnet. Det vil igjen kunne skape de samme forventningene til historien hver gang: Husker du hva som skjer videre? Husker du hva Donald fikk på kroken? Hvordan kommer Kengubarnet seg ned av treet igjen?, osv., og dette er svært stimulerende for barnets språk.

Kos dere masse med lesestundene framover :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #hverdagsblogg #smartetips #lesetips #barnogspråk #barn #språk #barnogbøker #bøker #bok #lesing #familie #foreldre #foreldreogbarn #hverdagslivet #mammalivet #tipsogtriks 

 

Les bok med barnet ditt :)

  • 13.08.2015, 21:10
  • |
  • Kategori: Lesetips

Jeg vil gjerne (i disse nettbrettider) slå et lite slag for den gode, gamle lesestunden på senga. Jeg kan ikke få poengtert godt nok hvor viktig det er å lese med og for barna. Det å sitte i armkroken til mamma, pappa eller andre nære kjære betyr i seg selv ganske mye for et barn. Det er trygt og godt. De får litt alenestund med den ene forelderen, noe som kanskje er herlig hvis det er andre søsken inne i bildet? Den roen og det lave tempoet en slik situasjon gir, mener jeg også er veldig viktig (både for voksen og barn) i en hektisk hverdag. Og hva det gjør for språkutviklingen! De lærer blant annet begreper, de lytter til lyder og rytmen i språket, og ikke minst utvikler de et forhold til bøker og det skrevne ord.

 

 

Ikke bekymre deg hvis barnet ditt ikke er av den typen som sitter villig stille og hører på at du leser boken fra perm til perm. Bla i boken, start med slutten eller midt i, hold boken opp ned, hvis det er det barnet vil. La barnet bla og kommenter det dere ser underveis: "Oi! En pip-pip", "Se deeeeeer, en ball!". Det aller viktigste er at barnet blir presentert for en bok, bildene i den, hører på det mamma eller pappa sier, og knytter etter hvert ord til det han eller hun ser. Det er det som er viktig. Det hjelper begrepsutviklingen på vei og barnet får et forhold til bøker og det skrevne ord. Og dersom du har et barn som kanskje strever noe med taleflytproblematikk (stotring/stamming) kan en slik situasjon i seg selv virke svært beroligende på barnets taleflyt.

Det går også an å starte tidlig med å lese bok FOR barnet, mens barnet ligger i sengen. Datteren min er nå 15 måneder, og vi ammer (ja, jeg ammer fortsatt litt), susser og klemmer, sier natta, legger henne ned i sengen, hun spretter opp og står i sengen, og jeg sitter i stolen ved siden av sengen hennes og leser Egners "Folk og røvere i Kardemomme By". Bare bittelitt, to-tre avsnitt kanskje, og de sangene som måtte komme innimellom. Selv om hun ikke skjønner noe om verken Tobias, Bastian eller sinte Tante Sofie, så hører hun stemmen min, hun hører min intonasjon (hvor jeg legger trykket på ord og setninger) og hun hører ord. I tillegg skaper vi en kveldsrutine som pappa`n og eventuelle barnevakter kan gjennomføre (minus ammingen, selvfølgelig). Når det er sagt, er det ofte at hun bare halvsovner ved puppen, jeg lemper henne opp i sengen, hun ruller rundt og snorker videre. Da leser vi selvfølgelig ikke ;)

 

Så, kveldens budskap er klart: Les gjerne en bok med barnet ditt så ofte du kan :)

 

#lesbokmedbarnetditt #logoped #logopedmamma #bøker #bøkerogbarn #mamma #språkutvikling #barn #mammablogg #medhjerteforspråket

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits