Bokforslag: vrimlete begrepstrening :)

  • 18.11.2015, 19:42
  • |
  • Kategori: Begreper

Jeg har blitt VELDIG glad i denne boken her:

 


 

Den heter "Året rundt i Vrimleby" og er tegnet av Rotraut Susanne Berner.

Boken inneholder ikke noe tekst, kun det jeg kaller for "myldrebilder" (eller "vrimlebilder"). Bøker med myldrebilder er perfekte å bruke når man skal arbeide med BEGREPER.

Det finnes mange, små historier samlet på en side, fordi alle menneskene i Vrimleby gjør forskjellige ting; Noen mister sjokoladeisen sin på bakken, noen kjører på andre med sykkelen sin, noen pynter juletreet, andre handler i butikken.

Et enkelt bilde kan studeres i evigheter hvis man vil, og det finnes flust av ting som kan ordsettes (= begrepstrening).

 


 

Noen måter jeg bruker myldrebøker på:

- Si: "Kan du finne?" (en gris, en papegøye, en bil, en hvit vott, en grønn genser, ei jente med flette, osv.), og barnet peker på de tingene du spør etter.

- Be barnet om å finne gjenstander som du skal finne. Da er det barnet som må benevne ting på bildet

- Finne på historier ut i fra bildet. Da må barnet formulere lengre setninger om det han/hun ser på bildet

- Bruke ark med "kikkehull" for å begrense inntrykkene fra sidene i boken:

 






 

En slik bok er fin fra ca. 3-4 år og oppover.

Den kan bestilles fra Samlaget eller Bokklubben, dersom du er medlem der.

(Psssssssst... Den er billigere å bestille fra bokklubben... :)

 

Happy begrepstrening! Og fortsatt god onsdag :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #mammalivet #foreldre #barn #foreldreogbarn #familie #logopedlivet #begrepstrening #myldrebilder #vrimlebilder #boktips #bokanmeldelse #samlaget #bokklubben #begreper #tipsogtriks #tipsogråd #språktips #onsdag #rotrautsusanneberner #åretrundtivrimleby #vrimleby

 

Rennende neser, språktrær, roboter og begreper (igjen!)

  • 23.09.2015, 14:45
  • |
  • Kategori: Begreper

Min Lille Frøken er igjen blitt syk, så da ble det en rolig dag med snørrtørking, trøsting og kos hjemme. Og nå da hun sover godt i vogna si, ble det anledning for Logopedmama til å igjen skrive om sitt favorittema, nemlig begreper. For hvis det er én ting jeg ALDRI kommer til å slutte å skrive om, så er det begreper! Rett og slett fordi de utgjør en så utrolig viktig del av barnets språklige grunnmur.

Du kan tenke deg et tre når man snakker om barnets tilegnelse av språket:


 

Under jorda ligger røttene. Disse representeres barnet underliggende forutsetninger og ferdigheter for språktilegnelse. Stammen representerer språkforståelse. Innunder her ligger blant annet kunnskapen om begreper. Grenene representerer det barnet må bruke for å kommunisere med andre, blant annet evnen til å uttrykke seg gjennom å formidle ord og sette sammen setninger riktig. Bladene på treet er talen til barnet. Innunder her ligger blant annet hvordan barnet uttaler ord.

Bildet er hentet fra Statped (Statlig spesialpedagogisk tjeneste) sine sider. Du finner mer om språktilegnelse HER.

Når vi ser på et tre, er det aldri noen tvil om hva som holder et tre oppe eller hva som er den sterkeste og mest robuste delen av treet. Det er stammen. Det er derfor ikke så vanskelig å tenke seg at det er helt nødvendig at barnet har et godt begrepsapparat. Foreldre til barn som strever med språket, er ofte veldig opptatt av å skulle "pusse bladene", det vil si å jobbe med barnets uttalefeil. Dette er forståelig da uttalen er så påfallende for andre når barnet snakker. Men det er slik at strever barnet med uttalevansker, hender det ofte, men ikke nødvendigvis alltid, at barnet også strever noe med begrepene. Man kan derfor ikke bare stå og "pusse bladene", men også arbeide med stammen samtidig.

En måte og jobbe med begreper på, er å skaffe en bok med det jeg kaller "myldrebilder". Det vil si bilder med med mange, mange små detaljer på, slik at det blir litt vanskelig å lete frem de forskjellige "tingene" eller ordene.

En veldig god bok jeg har brukt masse og som ungene alltid elsker, er Kari Grossmann sin "SE og SI" bok:


Den kan blant annet bestilles fra haugenbok.no.

Den finnes også som App, og kan lastes ned fra iTunes App- store. Jeg vet ikke om den er tilgjengelig for Android ennå.

Det finnes mange måter å jobbe med barnet på. Du kan blant annet oppfordre barnet til å finne de forskjellige tingene fra margene. Her er det en glimrende anledning til å snakke om og forklare begreper barnet ikke kan. Barnet kan også plukke ut begreper den voksne skal finne. Dette er alltid moro! Særlig hvis den voksne tar feil innimellom :)

Tenker du nå: Burde ikke hun gjøre husarbeid i stedet for å skrive innlegg?

Joda, noe har jeg selvfølgelig gjort, men resten av jobben gjør denne karen her:


 

Han heter Dusty Støvsuger, og Logopedmamma elsker han!

God onsdag :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #mammalivet #hverdagslivet #onsdag #foreldre #foreldreogbarn #familie #språk #språktips #begreper #tipsogtriks #barnogspråk #barn #karigrossmann #seogsi #irobotroomba #robotstøvsuger

Bananer, skilpadder, frokostbord og begreper

  • 17.09.2015, 21:23
  • |
  • Kategori: Begreper

Mange barn strever med begreper.

Enkelt forklart er et begrep navnet på en ting og betydningen av denne tingen, men kikker du innom nettsiden til Store norske leksikon, er begrepet begrep så mye mer enn bare en slik enkel forklaring.

Grovt sett skiller vi språkvansker i to: Vansker med den ekspressive delen av språket, eller vansker med den reseptive delen av språket.

Strever barnet med den ekspressive delen, kan barnet ha problemer med å blant annet uttrykke seg, formulere setninger og/eller uttale ord riktig. Det er på en måte den delen av barnets språk som er synlig, det andre kan høre og observere.

Dersom barnet strever med den reseptive delen av språket, kan det være snakk om forståelsen av språket, altså de prosesser som foregår inni barnet. Slike språkvansker er som oftest ikke så synlig for andre, men vet du hva du ser etter, kan du observere ett og annet i måten barnet snakker på som kan gi deg en pekepinn på at barnet kanskje har problemer med å forstå språket. Følg med på fremtidige innlegg for mer om dette :)

Å ha en språkforståelsesvanske vil ikke si at barnet har lavere evner eller at barnet er "dumt". Det betyr bare at barnet kan ha en spesifikk vanske med å forstå språklige instruksjoner.

Å streve med språkforståelsen innebærer ofte at barnet strever med begreper, altså at de ikke har inne hva navnet på ulike "ting" er. Jeg har tidligere skrevet om tips til hvordan man i hverdagen kan lære barn flere begreper, og henviser til dette innlegget.

Når barn strever med begreper, er det også veldig vanlig at de heller ikke har så god styr på preposisjoner. Dette er små ord som ikke kan bøyes, og de beskriver forholdet mellom andre ord og begreper, og hvor noe befinner seg i forhold til hverandre. Over, under, foran, bak, ved siden av, på, oppå, osv. er alle preposisjoner.

Preposisjoner kan trenes superenkelt hjemme, for eksempel ved frokostbordet! Bruk det som finnes av leker, melkekartonger, brødskiver og pålegg til å vise barnet hvordan "ting" står i forhold til hverandre.

Her er noen eksempler:

Feks.: Bananen ligger FORAN koppen. Koppen står BAK bananen.

 

Feks.: Haren står VED SIDEN AV koppen. Skilpadden står FORAN koppen.

Feks.: Eplet er BAK skilpadden. Skilpadden er FORAN eplet.

Feks.: Skilpadden står/ligger PÅ eller OPPÅ eplet. Eplet er UNDER skilpadden.

Bananer ligger PÅ/OPPÅ koppen. Koppen er UNDER bananen.


Du kan også her utvide begrepene ved å for eksempel si "det RØDE eplet", "den HVITE koppen", osv. Da får du inn farger også. Dette er imidlertid aktuelt når barnet har blitt flinkere og takler flere informasjoner samtidig.

Det er alltid en god regel at man kun fokuserer på én ting av gangen til å begynne med, for eksempel kun navn på "ting" (begreper), preposisjonene eller fargene. Du kan utvide når du merker at barnet mestrer den ene ferdigheten godt.

Til slutt: Kos dere og ha det gøy med språket. Ikke prøv å presse inn noe "trening", men få det inn i dagligdagse situasjoner eller i lekesituasjoner der det faller seg helt naturlig for både barn og foreldre :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #barnogspråk #familie #foreldre #foreldreogbarn #barn #begreper #språktips #preposisjoner #språkvansker #språkforståelsesvansker #tipsogtriks #hverdagslivet #mammalivet #familielivet #starbucks 

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits