Pekeboka Mi og pekebøker generelt: Hvordan "lese" dem?

  • 08.02.2017, 12:45
  • |
  • Kategori: Boktips

Jeg lovte å skrive litt om en av mine favorittpekebøker for barn i 2- 3 årsalderen, og her kommer det :)

 

De som har fulgt meg en stund nå, har sikkert forstått at jeg har en stor forkjærlighet for Kari Grossmann sine bøker. Det er noe med illustrasjonene, ordene hun bruker og oppbygging av bøkene hennes som jeg liker veldig, veldig godt. Materiellet er så spennende, fargerikt og tydelig at det fenger, samtidig som oppbyggingen er meget god og enkel med tanke på språkstimulering i hverdagen. Jeg bruker bøkene mye sammen med barn jeg jobber med, og nå har også Lille My fått øynene opp for Kari Grossmann sin fantastiske illustrerte verden. Logopedhjertet og Mammahjertet gleder seg hver gang hun insisterer på "Pekeboka Mi" som godnattbok! :)

 



 

Det jeg kanskje liker aller best med denne boken er hvordan forfatteren samler de dagligdagse begrepene som er kjent fra barnets hverdag, i tilhørende kategorier. For eksempel: "Kle på seg", "Ut på tur", "Spise frokost", "På butikken", osv.

 

To måter å arbeide med begreper på

Jeg er personlig veldig glad i denne måten å jobbe med begreper på. Jeg liker at barn har en "knagg" å henge begrepene på når de arbeider med dem. Det finnes også en annen måte å arbeide med begreper: Det er å først arbeide helhetlig med ett begrep av gangen og nyttiggjøre den forkunnskapen barnet har av begrepet, for så å knytte begrepene til de tilhørende kategoriene på et senere tidspunkt. Jeg er glad i og bruker denne metoden også, men den er noe mer omfattende og krever mer planlegging enn å arbeide med begreper innunder samme kategori. Denne arbeidsmåten egner seg spesielt godt for begrepsarbeid i barnehagen, enten i små grupper eller arbeid mot enkeltbarn i barnehagen.

For de som er spesielt interessert i dette temaet, sjekk ut arbeidsmåten Grep om begreper.

 

For arbeid med begreper hjemme, altså som en del av en koselig lesestund, vil nok kanskje Kari Grossmann sin samling av begreper i tilhørende kategori, være enklest å gjennomføre i hverdagen. Dette er vel og merke en svært vanlig måte å dele inn bilder i pekebøker på, men det som er helt spesielt med Kari Grossmann sine bøker, er de fantastisk fine illustrasjonene!

 

 

Her i huset er Lille My svært opptatt av kategorien "Reparere" da hun har en pappa som stadig holder på med så mye spennende verktøy som bråker og durer, og som er såååååå mye mer spennende å fikle med enn egne leker :)





 

Jeg vet også at Kari Grossmann nå har kommet med en forholdsvis ny (2010) bok som heter "Min verden". Den er basert på "Pekeboka Mi", men kategoriene følger døgnet rundt fra frokoststund til godnatt- tid.

 

Dersom du vil lese mer om Kari Grossmann, kan du gjøre det HER.

 

Hvordan kan man "lese" pekebøker med barna?

 

  • Dersom du ønsker størst fokus på SPRÅKFORSTÅELSE (reseptivt språk), kan den brukes slik: Foreldrene spør "Hvor er.............?" eller "Kan du finne..........?", og barnet peker på den riktige gjenstanden. Peker de feil kan du for eksempel si: "Det er en is, men nå var det youghurt jeg spurte om du kunne finne. Ser du den noe annet sted på siden?". Det er også morsomt at barnet spør foreldrene dersom de er språklig klare for det, og at foreldrene peker på feil gjenstand. Da må jo barnet peke på den riktige!

 

  • Dersom du ønsker størst fokus på SPRÅPRODUKSJON (ekspressivt språk), kan den brukes slik: Foreldrene peker på de gjenstandene de vil at barnet skal sette navn på. Husk å bekrefte med: "bra", "fint", "ja" innimellom, eller å bekrefte ordene ved å gjenta dem. Barnet kan også gå systematisk gjennom siden og peke på de ulike gjenstandene samtidig som de ordsetter dem. Igjen kan barnet peke på gjenstandene og foreldrene skal navngi dem, og da er det morsomt om foreldrene sier et og annet ord feil slik at barnet må komme inn og "rette opp" til det riktige ordet. Husk at dersom barnet navngir gjenstanden feil eller utydelig, kan du bare gjenta ordet korrekt uten å bemerke at det var feil.

 

  • Har du et barn som ikke uttrykker seg så mye eller tydelig ennå, holder det fint at foreldrene peker på de ulike gjenstandene, samtidig som de navngir dem. Kommer dere til et ord som du vet barnet kan, kan du stoppe opp og spørre "Hva er det?".

 

  • Det er ikke så viktig om man starter på begynnelsen, slutten eller midt i boka. Jeg opplever ofte, både med min egen Snuppelure og andre barn jeg arbeider med, at de får noen favorittsider som de som regel vil begynne med.

 

  • Når mange av ordene er innlært, starter gjerne "den gode samtalen". For eksempel kan en ha kikket mange ganger på de sidene som har gjenstander fra "På butikken". Når mange av de ordene er lært, kan barnet plutselig ta en pause fra pekingen og begynne å fortelle fritt om en hendelse som en gang skjedde "På butikken". Da har barnet kanskje lært noen av de nødvendige ordene det manglet for å fortelle historien, og da kommer plutselig historiene som perler på en snor. I "Pekeboka Mi" har forfatteren også lagt inn noen "vrimlebilder" med de ordene som er gjennomgått, for å stimulere til slike historier spontant.

 

  • Har du et barn som strever med å holde oppmerksomheten på bare én av gjenstandene om gangen, kan du bruke ark med "kikkehull" som beskrevet i innlegget Bokforslag: Vrimlete begrepstrening.

 

 

P.S. Linkene til bøkene i innlegget, er de første linkene jeg fant. Du kan finne bøkene billigere hvis du søker etter bøkene selv. Jeg er medlem av Bokklubben, og der fikk jeg "Pekeboka mi" til halv pris! :)

 

 

LES OGSÅ:

- Bananer, skilpadder, frokostbord og begreper

- Rennende neser, språktrær, roboter og begreper (igjen!)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #pekebokami #karigrossmann #pekebok #pekebøker #begreper #begrepstrening #boktips #mamma #mammablogg #mammalivet #logoped #logopedblogg #logopedlivet #språk #barnogspråk #språkstimulering

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits