Om å utvide og tilføre noe til barnets språk

Når barnet først begynner å snakke, bruker det et forenklet språk. Det vil si at istedenfor å si FUGL med en gang, sier de gjerne PIP- PIP, istedenfor bil eller traktor, blir det det gjerne BRUM- BRUM eller lignende. Dyrelyder kommer også gjerne før de klarer å sette det korrekte navnet på hvert dyr. Ku blir MØ eller MØA, GÅS blir KVAKK- KVAKK , og det blir ofte FROSK også :)

 

Da er det den voksnes oppgave å utvide og tilføre noe til barnets språk slik at det utvikler seg videre fra dette stadiet.

 


 

Når barnet peker på en SAU og sier BÆÆÆÆ, kan du du si: Ja, det er en sau! Dette kan du begynne med når barnet synes å være språklig klar for det, for eksempel når barnet begynner å gjenta mange av de ordene du sier.

 

For barn som er eldre, og har fått to- og treordsytringer på plass, består utvidelsen av å legge til informasjon til de ordene barnet bruker. Da går det mer på "tingens" funksjon, form, farge.

 

For eksempel kan barnet si: Se på ballen! Hvorpå du kan svare: Ja, se på ballen! Den SPRETTER bortover gulvet!

Eller:

Barnet sier: Jeg vil ha på den genseren! Du kan si: Ja, vil du ha på den PRIKKETE genseren?

Eller:

Barnet: Mamma, se på den tøffe bilen! Du: Ja, se på den tøffe, RØDE bilen!

 

For enda eldre barn gjelder det å utvide og tilføre mer informasjon til enda mer kompliserte begreper. Dette pleier å komme naturlig på grunn av barnets naturlige nysgjerrighet:

Mamma, hva er en adresse?, Hva er et forstørrelsesglass?, Hva betyr trafikk?, osv, osv.

 

Jeg må si jeg gleder meg til de morsomme og kanskje til tider noe overraskende spørsmålene som vil komme i fremtiden.

For eksempel: Mamma, hvor kommer babyer fra? :)

 

 



Måltider kan brukes til å utvide og tilføre språket. Det pleier jo å finnes masse artig mat på bordet dere for eksempel kan snakke om :)
 

 

Selv om barnet er nysgjerrig av natur og kommer naturlig til å spørre om en del oppklaringer rundt ord, skader det ikke å innimellom spørre: Vet du egentlig hva det ordet betyr? Mange barn kan ha en halvveis oppfattelse av hva et ord betyr, eller de kan ha feiloppfattet hva ord betyr. Da er det fint med en oppklaring innimellom. Oppklaring rundt ord kan hjelpe barnet med den videre språkutviklingen, samt gi dem et enda bedre utgangspunkt for den videre skriftspråklige utviklingen. Dette handler om barnets vokabular, altså hvor mange ord barnet kan betydningen av og kan aktivt bruke i kommunikasjon med andre, samt bruke til å uttrykke seg skriftlig.

 

Jeg gjennomførte et ikke- vitenskapelig, lite "mini- prosjekt" i en 5. klasse en gang. Jeg ble egentlig bare drevet av ren nysgjerrighet:

Læreren hadde for vane å  gjennomføre små tester etter hver leselekse, for å se hvor mye av innholdet elevene husket fra leseleksen. Han ble overrasket over hvor lite elevene faktisk husket, og spurte om jeg hadde et tips til han.

 

Det hadde jeg :)

 

Jeg ba han plukke ut de 5- 10 vanskeligste ordene i teksten dagen før, og gjennomgå dem sammen med elevene. Elevene satt i grupper og lette opp ordene på internett og i ordbøker. Til slutt kjørte de en felles gjennomgang av ordene. Elevene dro hjem og leste leseleksen og gjennomførte testen dagen etter.

Læreren ble slåttt i bakken av resultatene! Elevene husket mye mer av leseleksen da de gikk i gjennom ordene på forhånd.

Ved å arbeide på denne måten får elevene et eieforhold til ordene, da de selv har vært med på å utforske dem. I gruppen har de mulighet til å diskutere dem og oppklare misforståelser. I tillegg får de en korrekt forståelse av ordene, som virkelig fester seg hos dem. Når de leser i gjennom leseleksen med denne bakgrunnskunnskapen, har de flere "knagger" å henge resten av teksten på, ergo husker de også mer.

 

Det er med andre ord viktig å oppklare ord, både de muntlige og skriftlige og i alle aldre,  for at barnet skal kunne utvide språket sitt. Er du der for å forklare/utvide/tilføre et ord noe, vil barnet ha flere "knagger" å henge sin forståelse av verden på.

 

Puh! Det er deilig å bruke hodet sitt litt, selv om jeg ligger her på sofa`n og hviler vondt bekken. Jeg blir sprø hvis jeg skal sitte og se på TV hele dagen!

 



 

Drakk forresten litt appelsinjuice med fruktkjøtt i stad... Sånn gikk det med den saken...

Grumpfh! Skjer HVER ENESTE dag!

 



 

P.S. Minner igjen om at innleggene jeg skriver, er basert på kunnskap jeg har ervervet over tid og erfaringer fra logopedlivet. Tipsene jeg kommer med er kun ment som nettopp det: Små tips til hvordan foreldre kan legge inn små, små drypp med språkfokus i løpet av hverdagen, som kanskje kan hjelpe barnets språkutvikling. Er det et tema jeg tar opp som du er interessert i å lese mer om, send meg en Mail eller legg igjen en kommentar, så skal jeg tipse deg om litteratur der tiltakene som blir beskrevet er mer teoretisk forankret enn her :)

 

Og jeg kan ta feil! Rett på meg hvis jeg skriver noe som synes riv ruskende galt.

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #barnsspråk #utvidespråket #tilførespråket #språkogbarn #foreldreogbarn #tipsogtriks #språkutvikling #gravidlivet #25uker #uke25 #bekkenløsning #sølerpåstormage #mammablogg #mammalivet #logopedlivet #logoped #mamma

 

2 kommentarer

Victoria Larsen

23.11.2016 kl.14:21

Såå fint innlegg! Håper du får en fin Onsdag :-)

Logopedmamma

23.11.2016 kl.21:21

Victoria Larsen: Tusen takk! God kveld videre :)

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits