International Stuttering Awareness Day

  • 27.10.2016, 12:44
  • |
  • Kategori: Stamming

 

Ja, den 22. oktober var den Internasjonale stammedagen. Skulle ha skrevet et innlegg da, men med syk Snuppelure, ble prioriteringen kos og trøst isteden.

 

Stolthet, respekt, verdighet og anerkjennelse er nøkkelord for årets stammedag.

 

I møte med barn som stammer, opplever jeg sjelden at de opplever sin egen stamming som positiv. Men én gang møtte jeg ei helt vidunderlig jente som selv mente at hennes stamming ga henne karakter og hjalp henne med å skille seg ut i mengden. Hun ville arbeide med sin egen stamming for å roe den noe, men ønsket den ikke helt bort på grunn av den sterke karakteren hun selv mente hun hadde på grunn av stammingen. Hun mente at stammingen bidro til å gjøre henne unik i mengden av likhet. Det var nesten slik at foreldre og lærere ville "kurere" stammingen hennes mer enn hun selv ville.

 

Som logoped, er egentlig første bud at klienten selv må være villig til å ta tak i eget problem. Det blir helt meningsløst å sitte time etter time å arbeide med noen som egentlig ikke vil ha hjelpen din. Som oftest går dette på motivasjon og ikke nødvendigvis på motvilje mot å bli bedre. Det kan rett og slett være kjedelig å trene innimellom!

 

Denne jenta hadde derimot motivasjon for trening, men ikke for å bli kvitt stammingen for seg selv, men fordi hun så at andre ble plaget av at hun stammet i kommunikasjon med dem.

 

Hva skjedde?

 

Hun ble raskt bedre.

 

Hvorfor?

 

Kanskje fordi hun ikke la så stort press på seg selv for å bli bedre? Kanskje fordi hun hadde akseptert stammingen sin og var nesten litt stolt av den?

 

Noe av det første som avklares i timen hos meg er å avklare hvilke forventninger klienten har med tanke på hvor mye bedre hun skal bli. Er målet å bli helt "kvitt" stammingen helt eller er det å redusere den? Hvis klienten kommer inn på logopedtime med den forventningen om at logopeden skal "kurere" stammingen og sørge for at den blir helt borte, legger hun et stort press på seg selv. Og hva skjer hvis klienten ikke møter denne forventningen? Hun blir litt bedre, men stammingen blir ikke helt borte?

 

Skuffelse.

 

Som igjen går på selvfølelsen og følelser knyttet til egen stamming. Som igjen kan gjøre stammingen verre.

 

Nei, stolthet over den karakteristikken det å stamme egentlig er, burde kanskje arbeides mer med? Både hos logopeder, foreldre og lærere?

 

Nå har jo jeg selv aldri stammet, så egentlig kan jeg ikke engang begynne å ane hvordan det føles ut, men nå har jeg arbeidet en del med det, og det ser ut til at jo mer avslappet holdning barnet (og foreldrene) har til stammingen, jo lettere går behandlingen og jo bedre blir resultatene.

 

Det står uansett stor respekt av denne jenta her, og alle andre som stammer og måten de velger å takle det på.

Og med respekt gjelder også det å tilpasse seg i samtale med en som stammer. Mer om det kan du lese HER, i fjorårets innlegg.

 

Alle mennesker skal føle seg verdifulle og anerkjent, uansett vanske eller utfordring. Årets Internasjonale stammedag oppfordrer mennesker som stammer til å søke informasjon, erfaringer og støtte hos andre.

Når det gjelder slike grupper for stammere i Norge, kan Norsk Interesseforening for Stamme (NIFS) kontaktes. De tilbyr både kurs og diverse sosiale aktiviteter sammen med andre personer som stammer.

 

HER er en fin video på ISAD (International Stuttering Awareness Day) sine hjemmesider, som omhandler nettopp det å være en stolt stammer.

 

Ha en fin torsdag videre! :)

 

P.S. Jeg er klar over tilnærminger og behandlinger som har null stamming som mål, men den diskusjonen der, om hvilken behandlingsmåte som er best, kan vi ta seinere :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #mamma #mammablogg #logoped #logopedblogg #logopedlivet #stamming #taleflytvansker #nifs #norskinteresseforeningforstamme #isad #internationalstutteringawarenessday #respekt #stolthet #verdighet #anerkjennelse

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits