International Stuttering Awareness Day

  • 27.10.2016, 12:44
  • |
  • Kategori: Stamming

 

Ja, den 22. oktober var den Internasjonale stammedagen. Skulle ha skrevet et innlegg da, men med syk Snuppelure, ble prioriteringen kos og trst isteden.

 

Stolthet, respekt, verdighet og anerkjennelse er nkkelord for rets stammedag.

 

I mte med barn som stammer, opplever jeg sjelden at de opplever sin egen stamming som positiv. Men n gang mtte jeg ei helt vidunderlig jente som selv mente at hennes stamming ga henne karakter og hjalp henne med skille seg ut i mengden. Hun ville arbeide med sin egen stamming for roe den noe, men nsket den ikke helt bort p grunn av den sterke karakteren hun selv mente hun hadde p grunn av stammingen. Hun mente at stammingen bidro til gjre henne unik i mengden av likhet. Det var nesten slik at foreldre og lrere ville "kurere" stammingen hennes mer enn hun selv ville.

 

Som logoped, er egentlig frste bud at klienten selv m vre villig til ta tak i eget problem. Det blir helt meningslst sitte time etter time arbeide med noen som egentlig ikke vil ha hjelpen din. Som oftest gr dette p motivasjon og ikke ndvendigvis p motvilje mot bli bedre. Det kan rett og slett vre kjedelig trene innimellom!

 

Denne jenta hadde derimot motivasjon for trening, men ikke for bli kvitt stammingen for seg selv, men fordi hun s at andre ble plaget av at hun stammet i kommunikasjon med dem.

 

Hva skjedde?

 

Hun ble raskt bedre.

 

Hvorfor?

 

Kanskje fordi hun ikke la s stort press p seg selv for bli bedre? Kanskje fordi hun hadde akseptert stammingen sin og var nesten litt stolt av den?

 

Noe av det frste som avklares i timen hos meg er avklare hvilke forventninger klienten har med tanke p hvor mye bedre hun skal bli. Er mlet bli helt "kvitt" stammingen helt eller er det redusere den? Hvis klienten kommer inn p logopedtime med den forventningen om at logopeden skal "kurere" stammingen og srge for at den blir helt borte, legger hun et stort press p seg selv. Og hva skjer hvis klienten ikke mter denne forventningen? Hun blir litt bedre, men stammingen blir ikke helt borte?

 

Skuffelse.

 

Som igjen gr p selvflelsen og flelser knyttet til egen stamming. Som igjen kan gjre stammingen verre.

 

Nei, stolthet over den karakteristikken det stamme egentlig er, burde kanskje arbeides mer med? Bde hos logopeder, foreldre og lrere?

 

N har jo jeg selv aldri stammet, s egentlig kan jeg ikke engang begynne ane hvordan det fles ut, men n har jeg arbeidet en del med det, og det ser ut til at jo mer avslappet holdning barnet (og foreldrene) har til stammingen, jo lettere gr behandlingen og jo bedre blir resultatene.

 

Det str uansett stor respekt av denne jenta her, og alle andre som stammer og mten de velger takle det p.

Og med respekt gjelder ogs det tilpasse seg i samtale med en som stammer. Mer om det kan du lese HER, i fjorrets innlegg.

 

Alle mennesker skal fle seg verdifulle og anerkjent, uansett vanske eller utfordring. rets Internasjonale stammedag oppfordrer mennesker som stammer til ske informasjon, erfaringer og sttte hos andre.

Nr det gjelder slike grupper for stammere i Norge, kan Norsk Interesseforening for Stamme (NIFS) kontaktes. De tilbyr bde kurs og diverse sosiale aktiviteter sammen med andre personer som stammer.

 

HER er en fin video p ISAD (International Stuttering Awareness Day) sine hjemmesider, som omhandler nettopp det vre en stolt stammer.

 

Ha en fin torsdag videre! :)

 

P.S. Jeg er klar over tilnrminger og behandlinger som har null stamming som ml, men den diskusjonen der, om hvilken behandlingsmte som er best, kan vi ta seinere :)

 

 

#logopedmamma #medhjerteforsprket #mamma #mammablogg #logoped #logopedblogg #logopedlivet #stamming #taleflytvansker #nifs #norskinteresseforeningforstamme #isad #internationalstutteringawarenessday #respekt #stolthet #verdighet #anerkjennelse

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits