Regnværsdag, vaskbar tusj og førstehåndserfaringer med språket

I går (som i dag) startet dagen veldig grått, og vi valgte å bli inne på formiddagen.

 

Og siden vi er i påskemodus og har ekstremt god tid til å kose, klemme, tulle, fjase og late oss om dagen, passet det bra med en liten kunstøkt. Lille My liker å tegne med fargeblyanter, men i dag tenkte jeg at vi skulle prøve tusj.

På tusjpakka sto det "washable". Eeeeeeeeh, jeg veit ikke helt jeg. Hendene hennes så ut som en ekte Monet da vi var ferdige, selv etter et par runder med såpe og vann. Men det gjorde jo ingenting. Vi skulle bare på et lite besøk hos tante og onkel i går. Litt værre ville det vært hvis vi skulle dratt til fotografen og tatt bilder eller noe sånt :) Note to self: Må skaffe tusjer som er lette å vaske av Snuppelures fingre. Noen forslag?

 

Nå nærmer Snuppa seg to år. Ord blir tydeligere og tydeligere og hun forstår så mye! Og en god tegneøkt, er et strålende utgangspunkt for den gode samtalen mellom voksen og barn.

En del av arbeidet med å øke et barns språkferdighet er å gi barnet førstehåndserfaringer med språket (Takk, E! ;).

Noen tenker nok nå at dette innebærer at man må kjøper seg inn på kinoer, badeland, dyreparker og sydenturer for å gi barna disse erfaringene, men det er ikke så mye som egentlig skal til. En tur i skogen eller hytta, en ball med mat som er hengt ut til fuglene, en katt som sniker seg rundt ute på gårdsplassen, en tur til en benk der vi kan se at toget kjører forbi, en skitur, bake en kake sammen, en trilletur eller noe så banalt som en liten kunstøkt ved kjøkkenbordet, kan gi vel så gode førstehåndserfaringer med språket som alle de "dyre erfaringene".

Her gjelder det for foreldre å fange og bruke de gode språkøyeblikkene som oppstår eller som en selv lager i løpet av en dag.

 

 

Du har kanskje opplevd det selv, hvor mye mer du skravler dersom du sitter ved siden av en annen som også tegner eller drodler på et papir. Vi er skapt (i alle fall kvinner, og spesialt mammaer, haha!) til å gjøre to eller flere ting på en og samme gang. Og det er ikke et ukjent faktum at det å sitte å drodle, tegne, sy eller strikke kan øke konsentrasjonen for andre ting. Det er dette som skjer når barnet sitter og tegner sammen med deg. Jeg kunne bare begynne å tegne for eksempel en katt på papiret mitt, og skravlekoppen satte i gang ved siden av meg. Da er det den voksnes tur til å nikke bekreftende, komme med "jaha", "mmm", "ja" og lignende selv om du egentlig ikke skjønner bæret av det barnet snakker om. Du bekrefter selvfølgelig når noe er kjent, slik som "Ja, det er riktig Lille My. mamma har tegnet Nusse (katten vår). Og det er halen, og øret.. Og snuta", osv. Vi satt nesten en time og tegnet, med samtaler om alt og ingenting i gang. Noen ganger var det helt stille, fordi hun satt og konsentrerte seg om å få på en kork eller tegne en krusedull. Dette er pauser barnet trenger til å fordøye det som er sagt og til å planlegge neste utsagn, og de er vel så viktige for språket som selve samtalen.

 



 

Lille My har en periode med mye "dede" for tida, så det er slik ytringene hennes går: "Dede dede dede dede Usse dede dede bang oiiiiiii!", pluss varierende prosodi (setningsmelodi), peking og fekting og smil og masse kroppsspråk. Her skjønte jeg faktisk at hun snakket om at Nusse hoppet ned fra stolen for et minutt siden, og kunne bekrefte: "Ja, du så at Nusse hoppet ned fra stolen i stad, så det det sa BANG i gulvet!".

Farger snakket vi om i dag også, selv om jeg vet at hun ennå ikke er der helt ennå at hun kan skille alle fargene fra hverandre. Hun sa: "osa", som jeg bekreftet sikkert hundre ganger med: "Ja, ROSA. Så bra!". Forbeholder meg retten til å være en overivrig mamma innimellom, og bare kjøre på med det jeg TROR hun vil fortelle meg! "Osa" kunne sikkert bety mye annet for henne der og da, men vi må jo prøve å tolke det herlige, begynnende språket så godt vi kan :)

 

Her er vår Nussepus, som gir oss mange fine førstehåndserfaringer med språket:

 

 

I hvilke situasjoner opplever DU at barnets språk blomstrer? Hvordan reagerer du? Hvordan bekrefter du barnets ytringer? Hvilke gode førstehåndserfaringer med språket liker dere å gi barna deres?

 

Og for all del: LEGG VEKK MOBIL, NETTBRETT OG PC, og "logg på" barnet! :)

 




 

#logopedmamma #medhjertforspråket #påskemodus #kunst #tegning #tegne #kunstøkt #tegneøkt #førstehåndserfaringermedspråket #dengodesamtalen #kommunikasjon #språk #barnogspråk #nussethecat #pus #kattepus #katt #kosepus #regnværsdag #mamma #mammablogg #logoped

 

 

 

 

 

2 kommentarer

Runa

28.03.2016 kl.20:34

Dette er midt i blinken det som skjedde under kveldsstellet her: jeg forberedte storebror (3år4mnd, som er vanskelig å forstå pga mange bokstaver som "mangler") at de i Bhg sikkert vil spørre om han har hatt en fin påske. Vi begynte å snakke om hva vi hadde gjort, og han huska så mange småting og detaljer som tydeligvis hadde fasinert han! Og det imponerte meg, at han satt ord på alt dette som ikke var i fokus da det skjedde! Utrolig artig alder! :)

Logopedmamma

29.03.2016 kl.21:47

Runa: Det hørtes ut som en skikkelig god samtale mellom mor og barn. Barnet behøver som regel bare noe få stikkord for å skravle i vei :) Og kveldsstellet kan være et av disse perfekte språkøyeblikkene i løpet av dagen. Håper du har det fint, Runa! :)

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits