Om å prompte ord

Du trodde jeg hadde skrevet: Om å prompe ord nå?

Hehe, neida, jeg mente det jeg skrev: Prompte.

 

Å prompte ord vil si at man gir barnet litt starthjelp i begynnelsen av et ord, feks. første lyd eller stavelse.

 

En slik "teknikk" kan brukes enten på enkeltord:

 

"Sara, hva er det? Er det en b- b- b-... (barnet fullfører ordet med din hjelp), BIL"!

 

Eller i setninger: "Mamma skal bare sette inn denne m- m- m- m- m-..... (barnet fullfører ordet med din hjelp) MELKEKARTONGEN! i kjøleskapet".


 

Eller prompte på første stavelse: "Det er en bade......, også kommer barnet med den andre stavelsen selv: - BALL"!



 

 

Teknikken er også fin å bruke når man for eksempel sitter og ser i "vrimlebøker". Da kan den voksne peke på et bilde, og si: "Hva er det?", og hvis barnet ikke ser ut til å kunne ordet, kan den voksne PROMPTE det: "det er en d- d- d- d- ......., også kommer gjerne ordet fra barnet selv; "DUKKE"!



 

For de av dere som er kjent med Vygotskijs tanker om den nærmeste utviklingssonen, er det nettopp dette du er inne på når du bruker prompting: Du gir barnet akkurat den lille hjelpen det trenger for å komme med ordet selv.

 

Kort oppsummert var Lev Vygotskij en knakandes dyktig kar fra Hviterussland, som utviklet det vi kaller det sosiokulturelle perspektivet på læring. Han mente at det avgjørende for et barns læring er samspillet med personene rundt barnet: Et barns utvikling skjer i større grad i samspill med omgivelsene enn som en utelukkende individuell prosess.

 

Han var spesielt interessert i forskjellen mellom hva barn kan lære på egenhånd og hva de trenger hjelp av voksne til. Han skilte mellom barnets faktiske utviklingsnivå og potensielle utviklingsnivå:

- Det faktiske utviklingsnivået går på det barnet har lært helt av seg selv.

- Det potensielle utviklingsnivået er der foreldre eller pedagoger har hatt en finger med i spillet, og "dratt" barnet opp på et høyere utviklingsnivå.

 

 

Et eksempel:

 

Tenk deg at du og barnet skal lage tre "engleprinsesser" av en rund kongle til kropp, en trekule til hode, en krone og fjær som englevinger.

I første omgang sitter barnet ved siden av deg når du lager den første engleprinsessen. Du utfører og forteller om alt du gjør: "Først må vi lime trekulen på konglen, og da må vi holde litt, så hodet fester seg skikkelig til kroppen. Også må vi lime på kronen på trekulen, slik at hun blir en skikkelig prinsesse. Så må vi klippe til fjærene og lime på englevingene", osv.

I andre omgang er det barnet som får prøve seg, men du sitter rett ved siden av og hjelper til innimellom: "Ja, bra. Også limer du hodet til kroppen. Sånn ja!". I tillegg "driver" du kanskje aktiviteten videre ved å spørre spørsmål som: "Ja, nå er du ferdig med selve kroppen, men hva var det hun skulle ha på hodet igjen?". Barnet finner frem og limer fast prinsessekronen.

I tredje omgang er det barnet selv som utfører hele oppgaven. Hun limer på alle delene, klipper til vingene selv og limer dem på. Hun fester til slutt en tråd i konglen slik at den kan henges opp. Fordi hun har sett hvordan du har gjort det. Hun har hørt hva du har sagt. Hun har nådd sitt potensielle utviklingsområde - med din hjelp.

 

(Bilde er hentet fra margotsjul.blogspot.com)

 

 

Som et stillas rundt barnet støtter kulturen barnets utvikling, men deretter kan det tas ned og barnet står på egne ben.

 

Slik bør man kanskje tenke all språkstimulering?

 

Så er det det med å ikke gi FOR MYE hjelp da. Og heller ikke for lite.. Dette er en vanskelig balansegang, både for foreldre og for pedagoger.

Alle, inkludert meg selv, kan til tider bli litt overivrig og gi litt FOR mye hjelp hvis jeg ser at Lille My mestrer noe nytt... Man blir jo så glad! Og bittelitt revet med ;)

 

(Kilder: Tenkning og tale - Lev S. Vygotskij, 2000)

 

LES OGSÅ:

- Bokforslag: Vrimlete begrepstrening

- Tålmodighet og overivrige mammaer

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #promtingavord #tipsogtriks #språktips #uttaletips #artikulasjon #barnogspråk #levvygotskij #vygotskij #dennærmesteutviklingssonen #detfaktiskeutviklingsnivået #detpotensielleutviklingsområdet #detsosiokulturelleperspektivetpålæring #tirsdag #logopedlivet #foreldre #foreldreogbarn #barn #barnogspråk

2 kommentarer

Marianne

25.01.2016 kl.09:35

Du e min rema 1000. Det enkle e det beste. Må bare fortelle deg hvor mange gode enkle tips og bekreftelser jeg får av deg til jobb dagen min. Takk. God mandag til deg.

Logopedmamma

26.01.2016 kl.21:34

Marianne: Tusen takk! Det var utrolig koselig å høre. Glad jeg kan inspirere :) God kveld til deg!

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits