Grelle juletrær og språk i og utenfor kontekst

God kveld! :)

 

En tradisjon jeg startet med for noen år siden, er at jeg hver eneste dag i desember har på meg noe "julete" på jobb. Jeg har en SKIKKELIG RØD genser med snømenn, i ordentlig fin "Bridget Jones"- stil. (Du veit de genserne moren til Marc Darcy kjøper?). Denne genseren pleier å få ligge til litt nærmere jul, så det blir det min GRELLE, BLINKENDE JULETREBROSJE som får brukt seg aller mest i desember. Der jeg arbeidet før, ble det liksom ikke jul før Marita hadde på seg den ;)

 

Her er den:


 

Nok JUL! :)

Over til Språk i og utenfor kontekst:

 

Mange foreldre er veldig opptatt av barnets uttale, og det er forståelig da uttalen er så synlig. Gjør barnet mange uttalefeil, kan det være vanskelig for både foreldrene og andre å forstå hva barnet har å si. Barnet kan da bli både sint og frustrert over at det ikke blir forstått, og svare med å utagere eller "trasse" veldig. Så JA, å få orden på uttalen er veldig viktig, men det er desto viktigere at det grunnleggende er på plass først eller at det i alle fall arbeides med parallelt.

Jeg har tidligere skrevet ett og annet innlegg om SPRÅKTREET. Der husker dere kanskje at treets stamme kan være et bilde på barnets forståelse av språket (blant annet forståelsen av begreper) og at bladene kan være et bilde på uttalen. Det hjelper ikke å "pusse på bladene", altså jobbe masse med uttalen hvis ikke stammen er tykk og fin, med masse begreper og god forståelse av hva ord betyr.

Det er verdt å merke seg at uttaletreningen også kan gå lettere dersom den grunnleggende forståelsen av ord er kommet skikkelig på plass først. Det blir for eksempel meningsløst for barnet å sitte og øve på korrekt uttale på et ord han eller hun ikke vet hva betyr. Hadde du sett poenget med det?

Når jeg spør foreldre i samtale om hvordan de vurderer barnets språklige forståelse, er svaret alltid: "Å jo, han har god forståelse. Han er flink til å gjøre det jeg ber han om". I de fleste tilfeller er det slik.

Men innimellom kan det være slik at barnet leser konteksten rundt det du sier, istedenfor å skjønne ordene i det du sier.

 

La meg forklare det litt nærmere: Hvis du har et barn som er litt språklig svakt, finner barnet seg andre strategier for å forstå verden og hva verden sier til det. Det vil si at hvis den voksne i barnehagen sier: "Gå og vask hendene deres, og sett dere på plassene etterpå", så kan et språksvakt barn observere hva alle de andre barna gjør, og gjøre det samme selv: Han går bort til vasken, vasker hendene sine, venter litt for å se hva de andre barna gjør, og så sette seg på plassen sin slik alle de andre gjorde. Han er et smart barn som tar i bruk de andre strategiene sine for å forstå hva som blir sagt, men klarer samtidig å "lure" alle de andre rundt ved å bruke situasjonen til sin fordel. Han er rett og slett helt avhengig av situasjonen rundt språket, for å forstå hva som blir sagt, altså situasjonsAVhengig språk.

 

Du kan "sjekke" barnets forståelse ved å gjøre språket situasjonsUAVhengig: Sett deg et sted, for eksempel midt på gulvet mens barnet virrer rundt deg. Si med monoton stemme (altså, ikke legg trykk på noen av ordene i setningen): "Kan du hente boka som ligger på bordet". Ikke se på bordet. Ikke se på boka. Observer reaksjonen til barnet. Ser det ut som om det har ramlet ned fra månen? Eller går barnet rett bort til bordet og henter boken? Ser barnet på bordet? Henter barnet noe helt annet som ligger på bordet? Henter barnet noe som ligger på en stol ved siden av? Gjenta gjerne spørsmålet et par ganger, for å se om barnet bare behøver litt ekstra tid til å få med seg det du sier. Husk at mange barn har behov for tid til å bearbeide språklige inntrykk. Spør gjerne flere spørsmål, som blir mer og mer komplekse. For eksempel: Kan du hente lua som ligger på gulvet og legge den på plassen din? Eller hjemme: Kan du gå i skapet og hente pakken med rosiner?

Husk for all del på å ikke bruke FOR vanskelige ord. Du kan liksom ikke si: "Kan du hente stetoskopet som ligger på esken til rackletteovnen i etréen"? (Dårlig eksempel, men dere skjønner hva jeg mener ;)

 

Ser du at barnet strever veldig med å forstå det situasjonsuavhengige språket, ville jeg kanskje ha fulgt litt ekstra godt med og sett om det ble bedre etter en stund. Husk at både uttale og forståelse av ord kommer i "spurter", altså perioder der ferdigheten bare plutselig skyter fart. Skjer ikke dette som forventet, og du blir bekymret, snakk med barnehagen. De vet hva du kan gjøre eller hvor dere kan henvende dere for å få hjelp.
 

Det var dagens fra meg. Legg gjerne igjen noen ord i kommentarfeltet hvis det er noen spørsmål knyttet til dette temaet: Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan, og det jeg ikke veit, kan jeg finne ut av :)

 


 

Lykkelig på kontoret med min JULETREBROSJE på :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mammablogg #logopedlivet #foreldreogbarn #foreldre #barn #familie #julegenser #julebrosje #jul #bridgetjonesdiary #bridgetjonesogmarcdarcy #språkikontekst #språktre #språktreet #uttale #språk #uttalevansker #språkvansker #språktips #tipsogtriks #barnehagen situasjonsavhengigspråk #situasjonsuavhengigspråk  

 

2 kommentarer

Kari

02.12.2015 kl.22:32

Hvordan kan man påvirke mindre barn,2 åringer til å snakke? Når barnet kun sider noen få ord?

Logopedmamma

02.12.2015 kl.23:46

Kari: Hei Kari! Et tips er å "språkbade" barnet. Du kan lese mer om det ved å følge denne linken:

http://tuppiluu.blogg.no/1439371204_ny_i_bloggverdenen_li.html

Det handler om å ordsette alt du ser og gjør sammen med barnet. Det er krevende, men svært effektivt. Sang og lesing er også fint for språkutviklingen.

Lykke til! :)

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits