Mitt juleønske

God lørdagskveld alle sammen :)

Jeg regner med de fleste av dere sitter godt plantet i sofa`n med finalen av "Skal vi danse" på TV. Lørdagskvelder er veldig deilig!

Overskriften på dette innlegget var opprinnelig: "Mitt juleønske til lærere", men med tanke på gårsdagens hendelser i Frankrike, kan jeg trygt si at mitt egentlige, og STØRSTE juleønske er fred i denne snåle, rare, fine, horrible, lille, store verden vår. Etter 31 år, klarer jeg enda ikke å fatte at mennesker kan være så grusomme mot andre mennesker, og det tror jeg heller ikke at jeg noensinne kommer til å forstå.

Men er det noe jeg forstår, så er det bokstaver og lyder. De er enklere å forholde seg til ;)

Vi vet at barn begynner å lære bokstavene i første klasse.

Jeg skulle ønske at lærere fokuserte mer på lydene, og mindre på bokstavene.

Det er forvirrende for barn at bokstaven B uttales BE, og at man da ikke sier "BEALL" for ordet BALL.

Også har vi det tradisjonelle klasseromsalfabetet på småskoletrinnet da...

Disse plakatene som henger på veggen med A for APE, B for BALL, C for CAMILLA, D for DAME, E for EPLE, osv. De sterkeste barna, som lærer skriftspråket raskt og enkelt, forstår konseptet bak disse plakatene forholdsvis raskt, men dette kan ofte være svært vanskelig å få grep om for de som kanskje strever med innlæringen av bokstavene (unnskyld! LYDENE!) :)

Jeg skulle ønske at vi ble flinkere til å knytte bildene mer til selve lyden som lages i munnen, og ikke til et bilde som begynner på bokstaven!

 

Eksempelet over viser bilder som referer til lyden istedenfor bokstaven.

En spør ikke: Hva er det?, men Hva sier den? Hva er lyden den lager?

For eksempel:

  • En pistol sier: K-K-K-K-K-K (også lager man en pistol med hånden/fingrene og "skyter" samtidig som man sier K- lyden)
  • Hesten sier: EEEEEEEEEEEEEEE
  • Spøkelset sier: B-B-B-B
  • Musa sier: IIIIIIIIIIIIIIIIIIII
  • Den svette mannen med stor ryggsekk sier P! (samtidig som han tørker svette av panna si)
  • Raketten sier FFFFFFFFFFFFF i det den skyter opp i lufta (samtidig som man viser med fingeren/hånden at raketten flyr opp til himmels)
  • Vi later som at fisken sier: OOOOOOOOOO ;)
  • Og klokka sier: RRRRRRRRRRR

 

Disse kortene er hentet fra treningsprogrammet Praxis. Praxis er egentlig et treningsprogram for barn med språkvansker og dyspraktiske barn, som er utarbeidet av logopedene på The Nuffield Centre i London.

For at et barn skal kunne lære seg å lese og skrive, "knekke lesekoden", må det utvikle en fonologisk bevissthet.

Å være fonologisk bevisst betyr at barnet forstår hvordan et språks ulike lyder og bokstaver forholder seg til hverandre og hvordan de sammen lager ord. Et fonologisk bevisst barn kan høre bokstavlyder i et ord, kan rime, avgjøre hvilken bokstavlyd som finnes i begynnelsen, midten og slutten av et ord og kan finne ord som ligner på hverandre.

En velutviklet fonologisk bevissthet innebærer at barnet kan gjøre om et ord til et annet, ved å legge til, ta bort eller bytte ut bokstavlyder (feks. bil - pil).

Som du ser, lar Praxisalfabetet barnet gjøre en kopling mellom bokstavens utseende og lyd, med støtte av et bilde som iscenesetter lyden, og ikke ett ord som begynner på bokstaven (som ved det tradisjonelle klasseromsalfabetet).

Praxisalfabetet kan bestilles HER, fra Studentlitteratur.

 


 

En helt super app som også kan brukes (kanskje sammen med Praxis?), er SE BOKTAVLYDEN.

Her finnes alle bokstavlydene i alfabetet. Trykker du på en bokstav, får du en animasjon med lyd, som viser både tungens plassering og hvordan luftstrømmen skal gå når lyden uttales. Appen kan kjøpes i Appstore eller på GooglePlay.

Lydinnlæring skal være gøy! Og dette er gøy!

Jeg har møtt så mange lærere opp i gjennom, som kun fokuserer på bokstaven, og jeg tenker OH NO!

Hjelp meg med å spre budskapet. Kanskje flere lærere vil revurdere hvordan de legger opp bokstavLYDinnlæringen heretter.

Da blir Logopedmamma glad :)

 

Nå får vi vite det snart! Hvem vinner? Adelén eller Stian?

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #lørdagskveld #familie #foreldre #barn #foreldreogbarn #språk #språktips #skalvidanse #juleønske #mittjuleønske #bokstaver #lyder #klasserom #småskoletreinnet #småskolen #lærer #lærere #lydinnlæring #praxis #praxisalfabetet #fonologiskbevissthet #sebokstavlyden #adelen #stian

2 kommentarer

Maya Izabella

16.11.2015 kl.16:33

enig med deg, og absolutt noe norske skoler, og faktisk barnehager burde ha i fokus...

Jeg kommer fra Russland, og selv om jeg kom hit til Norge som ung jente, så har jeg fått med meg barnehage og 3 første klasser i Russland. Det som jeg likte der, at allerede i barnehage i ca. 4 - 5 års alder var de oppmerksom på hvem som uttaler lyd og bokstaver feil, eller mindre bra. Jeg var en av de som ikke hadde sterk nok eller spiss nok R-lyd, og dermed fikk jeg logoped timer på selveste barnehage allerede i så ung alder. Lyder og bokstaver lærte vi før 1. klasse, så det synes jeg er kjempe stas. Så støtter deg på dette tema!

Logopedmamma

16.11.2015 kl.23:19

Maya Izabella: Ja, Norge ligger langt etter her, sammenlignet med andre land. Interessant å høre om hvordan din opplevelse har vært i Russland. Takk for at du delte det med meg :) Jeg håper noen lærere der ute blir inspirert til å legge opp bokstavinnlæringen på en annen måte.

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits