Hei lærer! Er du sliten i stemmen din?

  • 25.10.2015, 11:35
  • |
  • Kategori: Stemme

Hvis du er lærer, kan stemmen ofte føles slik ut etter endt arbeidsdag:

 

Du er ikke aleine om å føle det slik. Mange lærere og andre som arbeider i stemmekrevende yrker, kan oppleve at stemmen fort blir sliten. Det bør tas på alvor.

Det finnes to typer stemmevansker:

Organiske stemmevansker er forårsaket av medfødte avvik i strupen, påviselige forandringer eller skader på nervene som går til strupen. Eksempler er svulster og polypper på stemmebåndene, lammelser av muskler i strupen, strupehodekreft eller munnhulekreft.

Funksjonelle stemmevansker utgjør den største gruppen av stemmevansker. Denne typen stemmevansker kan oppstå ved misbruk eller feilbruk av stemmen. Overdreven muskelaktivitet i forbindelse med stemmebruk, kan føre til ubehag, smerter og tretthet i stemmen.

Les mer om stemmevansker HER.

 

Lærere og andre som arbeider i stemmekrevende yrker, bør derfor tenke litt over hvordan de behandler stemmen sin.

Her følger noen råd for god stemmehygiene:

- Hvis du kjenner at stemmen din er sliten, prioriter å hvile den. Ikke press den frem.

- Er du forkjølet, kan det være lurt å spare stemmen. Mange stemmeplager oppstår i slike perioder. Drikk gjerne mer vann når du kjenner sykdom er i ferd med å bryte ut. Dette hjelper kroppen til raskere restitusjon.

- Ved kremting og hosting oppstår det hard kontakt mellom stemmebåndene. Dette er svært belastende for slimhinnene. Husk at kremting fører til enda mer kremting, og irritasjonen vil bare øke!

- Forsøk å lær deg å snakke i et stemmeleie som passer for deg. Mange ligger litt for lyst i forhold til hva som er hensiktsmessig og naturlig. Stemmen kan da virke presset og anstrengt. Et tips kan være å hoste forsiktig. Den "stemmen" som kommer ut med hosten er egentlig ditt naturlige leie. Du blir nok overrasket over at du ligger så lavt :)

- Ikke bruk for sterk stemme. Vær spesielt forsiktig hvis du er hes eller snakker i lokaler med bakgrunnsstøy. Alle vet for eksempel hvor hes man kan bli etter en tur på by`n...

- Forsøk å spenne av i kjeven. La det alltid være et lite mellomrom mellom tennene. Sammenbitte tenner og låst kjeve ødelegger for strupens bevegelsesmulighet og gjør stemmenkvaliteten dårligere. Et tips for å spenne av i kjeven, kan være å "vrikke" den litt fra side til side noen ganger.

- Det å stresse ned, kan noen ganger være enklere sagt enn gjort. Stress setter seg gjerne som spenninger i kroppen og låser pusten. Det er uheldig for stemmen din. Det å bruke litt tid på å finne en avspenningsmetode som passer for deg, kan derfor være lurt.

- Prøv å unngå å hviske. Dette er en ensidig og belastende muskelbruk som i det lange løp kan skade stemmen din.

- Sistnevnte er selvsagt, men jeg nevner det likevel: Unngå røyk og et stort forbruk av alkohol. Alkohol og tobakk irriterer og tørker ut slimhinnene. Det gjør stemmebåndene mer sårbare.

(Rådene er hentet fra Statped.no, men er redigert av meg.)

NB! Ved heshet som varer over 14 dager uten ledsagende forkjølelse bør øre-nese-hals-lege konsulteres!

 

Jeg har funnet min "avstressing" i yoga og meditasjon:

Og selvfølgelig kosestunder med denne lille karen her :)

 


 

 

God søndag, og ta godt vare på stemmen din i dag, da! :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #lærere #stemme #stemmehygiene #godstemmehygiene #stemmevansker #heshet #yoga #meditasjon #søndag #godsøndag #nussethecat #katt #kattepus #pusekatt #pus #nusse #nussepus

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits