Tungegym!!

  • 04.10.2015, 14:20
  • |
  • Kategori: Uttale

Hvis det er noe jeg elsker mer enn å snakke om begreper, så er det å snakke om tungegym/munnmotorikk og hvilke øvelser en kan gjøre :)

Tungegym er veldig viktig å gjøre for de barna som strever med lydene, men man vet jo ikke på forhånd hvem som kommer til å streve med lydene, og hvem som får lydene på plass av seg selv. Det gjør derfor ikke noe at man starter tidlig med å gjøre noen tungeøvelser foran speilet med barnet. Det legger et godt grunnlag for å få lydene på plass etter hvert. Du får også sjekket om barnets tunge ER sterk, og om det er noen av øvelsene han eller hun strever med. Da ville jeg øvet litt ekstra på akkurat denne. Du kan gjøre tungegym med barn som er fra ca. 2 år og oppover i alder. Barnets interesse for det bør veie tungt. IKKE PRESS PÅ MED ØVELSER DERSOM BARNET VIRKER HELT UINTERESSERT I Å GJØRE DEM.

Hovedhensikten er å gjøre tungen sterkere. Tungen behøver å være sterk og fleksibel for å kunne uttale lydene riktig. For eksempel når et barn bytter ut l- lyden med en j- lyd (barnet sier "jøve" istedenfor "løve"), forteller det meg at tungespissen ikke er så sterk at barnet klarer å ta tungen opp og frem i munnen. Barnet løfter heller tungen opp bak i munnen og lager en j- lyd istedenfor en l- lyd. Da er det lurt å få tungen sterkere før en setter i gang med å trene på selve l- lyden. Tungeøvelser bør i alle fall trenes samtidig med inntreningen av selve lyden.

Nå skal det sies at logopeder er litt uenig i effekten av munnmotoriske øvelser, men jeg er åpenbart en av de som har stor tro på det. Jeg har sett gode resultater med slik trening gang på gang, og jeg pleier vanligvis å anbefale slik trening i forbindelse med uttalevansker.

Som alle andre kroppsdeler, er også tungen ulik fra person til person. Folk kan ha kort tunge, lang tunge, stor tunge, bred tunge, spiss tunge. You name it! Jeg har sett ganske mange tunger i løpet av mitt logopedliv og de fleste tungene passer (heldigvis) til munnen tungen er festet i :) Størrelsen på tungen har derfor vanligvis ikke så mye å si for uttalen, men er det snakk om stor tunge i forbindelse med syndromer, kan tungen ofte være et stort hinder for korrekt uttale.

TUNGEØVELSER: (5-10 repetisjoner på hver øvelse)

  • Tungen opp mot nesetippen (barnet skal helst klare å få til en spiss med tungen) og tungen ned mot haken
  • Tungen fra den ene munnviken til den andre munnviken
  • Slikke seg rundt munnen (den ene veien) og slikke seg rundt munnen (den andre veien)
  • Lage "kul på kinnet" med tungen på den ene siden, lage "kul på kinnet" med tungen på den andre siden.

 






 

Det er lurt å gjøre øvelsene foran speil, så å ta dem i forbindelse med tannpuss er fint. Nå skal det sies at dette kun er øvelser for tungen. Strever barnet med slapp kjeve, mimikk, eller lignende, er det andre øvelser som skal gjøres. Det er lurt å kontakte kommunal logoped hvis du mistenker at barnet ditt strever veldig med munnmotorikk og uttale.

Når de ulike språklydene kommer på plass kan variere fra barn til barn, men l-, k- og g- lyden pleier å komme på plass i barnehagen. Det vil si at de bør være på plass før barnet runder ca. 5 år. L- lyden pleier å komme på plass først, så k- og g- lyden. R- og s- lyden bør være på plass innen barnet er ferdig på 2 trinn, altså ca. 7-8 år. Det finnes også mange andre språklyder som kommer på plass i løpet av barnehagealder, men dette er altså de vanligste uttalefeilene barn gjør i denne perioden.

Ellers kan det være lurt å tenke over at barn behøver tyggemotstand. Generasjonen av barn som vokser opp nå har jeg hørt bli kalt "youghurtbarna", fordi de spiser så mye bløt mat (youghurt, polarbrød, pasta, etc.), som ikke fantes før i tiden. Mat med litt tyggemotstand, det vil si knekkebrød, gulrøtter, epler, ja til og med tyggis, kan være styrkende for et barns munnmotorikk og uttale. Det å leke seg tidlig med de ulike lydene, for eksempel å gurgle vann sammen med tannpuss, ligge på gulvet og "grrrrrrrrr- e" som en løve, gjør barnet kjent med at det finnes lyder (k og g) som skal lages bak i halsen. Og å leke med en lekeslange som "ssssssss- er" seg over gulvet eller toget som "ttttttttttttt- øffer" seg bortover skinnene, stimulerer lydene som lages foran i munnen med tennene og tungen.

Jo mer barnet får kjent på hvor de ulike stedene lydene lages og får til bevegelsene der, jo lettere kommer kanskje lydene?

 

Lykke til, og fortsatt god søndag fra en usminket Logopedmamma :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mammalivet #hverdagslivet #mamma #mammablogg #søndag #uttale #uttalevansker #munnmotorikk #munnmotoriskeøvelser #tungegym #tungegymnastikk #tipsogtriks #familie #barn #foreldre #foreldreogbarn #språk #språktips 

3 kommentarer

Nina

09.10.2015 kl.22:39

Takk for god info og tips! Hva sags øvelser er gode ved slitt slapp mimikk/kinn?

Logopedmamma

10.10.2015 kl.13:13

Nina: Hei Nina! Tre øvelser som er fine for dette er (1) å veksle mellom å lage smilemunn og trutmunn, (2) å blåse opp kinnene og prøve å holde igjen luften før du slipper ut alt og (3) late som at man spiser noe godt og tygge med munnen lukket på en m- lyd. Gjenta hver øvelse ca. 10 ganger, og forsøk å få gjennomført dem hver dag.

Dersom selve bittet er slapt, at det ikke er noe særlig kraft i kjevene når de bites sammen, anbefales det biteøvelser Man kan trene opp et slapt bitt/slapp kjevemuskulatur ved å bite systematisk på ting med varierende motstand. En slik trening anbefales å få skreddersydd hos en logoped.

Ellers er det å tygge knekkebrød, gulrøtter og tyggegummi veldig fint ved slapp mimikk/kinn.

Lykke til, og ta kontakt hvis noe er uklart :)

Marita

Brita

28.09.2017 kl.10:15

Hei:) Jeg har en gutt på 5,5 år som strever med "kinnblåse-R". Har du noen tips til øvelser? Han hadde tidligere problem med k og g, men desse er nå kommet på plass. Opplever at han generelt sliter litt med lydene når han snakker og det kan være vanskelig å forstå han. Tror språkvanskene hans påvirker selvtilliten og vil så gjerne hjelpe han.

Han går til kommunal logoped. Jeg ønsker å sjekke neste gang om han har stramt tungeband da han ikke klarer å strekke tungen opp mot nesen samt at han hadde problem med amminga.

Vennlig hilsen "litt bekymret mor"

Logopedmamma

04.11.2017 kl.21:02

Brita: Hei! Jeg ville ha spurt logopeden hans både om tungebåndet og tips til R- øvelser. Noen lyder venter man med å trene inn til barnet er modent for det, samt at andre lyder bør være skikkelig på plass før man gyver løs på de andre. Lykke til videre! :)

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits