Bananer, skilpadder, frokostbord og begreper

  • 17.09.2015, 21:23
  • |
  • Kategori: Begreper

Mange barn strever med begreper.

Enkelt forklart er et begrep navnet på en ting og betydningen av denne tingen, men kikker du innom nettsiden til Store norske leksikon, er begrepet begrep så mye mer enn bare en slik enkel forklaring.

Grovt sett skiller vi språkvansker i to: Vansker med den ekspressive delen av språket, eller vansker med den reseptive delen av språket.

Strever barnet med den ekspressive delen, kan barnet ha problemer med å blant annet uttrykke seg, formulere setninger og/eller uttale ord riktig. Det er på en måte den delen av barnets språk som er synlig, det andre kan høre og observere.

Dersom barnet strever med den reseptive delen av språket, kan det være snakk om forståelsen av språket, altså de prosesser som foregår inni barnet. Slike språkvansker er som oftest ikke så synlig for andre, men vet du hva du ser etter, kan du observere ett og annet i måten barnet snakker på som kan gi deg en pekepinn på at barnet kanskje har problemer med å forstå språket. Følg med på fremtidige innlegg for mer om dette :)

Å ha en språkforståelsesvanske vil ikke si at barnet har lavere evner eller at barnet er "dumt". Det betyr bare at barnet kan ha en spesifikk vanske med å forstå språklige instruksjoner.

Å streve med språkforståelsen innebærer ofte at barnet strever med begreper, altså at de ikke har inne hva navnet på ulike "ting" er. Jeg har tidligere skrevet om tips til hvordan man i hverdagen kan lære barn flere begreper, og henviser til dette innlegget.

Når barn strever med begreper, er det også veldig vanlig at de heller ikke har så god styr på preposisjoner. Dette er små ord som ikke kan bøyes, og de beskriver forholdet mellom andre ord og begreper, og hvor noe befinner seg i forhold til hverandre. Over, under, foran, bak, ved siden av, på, oppå, osv. er alle preposisjoner.

Preposisjoner kan trenes superenkelt hjemme, for eksempel ved frokostbordet! Bruk det som finnes av leker, melkekartonger, brødskiver og pålegg til å vise barnet hvordan "ting" står i forhold til hverandre.

Her er noen eksempler:

Feks.: Bananen ligger FORAN koppen. Koppen står BAK bananen.

 

Feks.: Haren står VED SIDEN AV koppen. Skilpadden står FORAN koppen.

Feks.: Eplet er BAK skilpadden. Skilpadden er FORAN eplet.

Feks.: Skilpadden står/ligger PÅ eller OPPÅ eplet. Eplet er UNDER skilpadden.

Bananer ligger PÅ/OPPÅ koppen. Koppen er UNDER bananen.


Du kan også her utvide begrepene ved å for eksempel si "det RØDE eplet", "den HVITE koppen", osv. Da får du inn farger også. Dette er imidlertid aktuelt når barnet har blitt flinkere og takler flere informasjoner samtidig.

Det er alltid en god regel at man kun fokuserer på én ting av gangen til å begynne med, for eksempel kun navn på "ting" (begreper), preposisjonene eller fargene. Du kan utvide når du merker at barnet mestrer den ene ferdigheten godt.

Til slutt: Kos dere og ha det gøy med språket. Ikke prøv å presse inn noe "trening", men få det inn i dagligdagse situasjoner eller i lekesituasjoner der det faller seg helt naturlig for både barn og foreldre :)

 

#logopedmamma #medhjerteforspråket #logoped #mamma #mammablogg #barnogspråk #familie #foreldre #foreldreogbarn #barn #begreper #språktips #preposisjoner #språkvansker #språkforståelsesvansker #tipsogtriks #hverdagslivet #mammalivet #familielivet #starbucks 

2 kommentarer

Missmommy.blogg.no

17.09.2015 kl.21:46

Flott innlegg og fine bilder :) kos deg i kveld!!

Logopedmamma

17.09.2015 kl.21:53

Missmommy.blogg.no: Tusen takk :) Ha en fin kveld du også!

Skriv en ny kommentar

  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • Les innlegget
  • hits